Analys RugVista Group
Rugvista: Avmattad tillväxt
SAMMANFATTNING INVESTERINGSCASET (LÄSTID <1 MINUT)
- Rugvista säljer mattor via en direktförsäljningsmodell (DTC) på nätet
- Bruttomarginal ~63%, låg returgrad ~15% relativt exempelvis kläder på nätet (~40-50%)
- Insynspersoner äger 9,3% av aktierna. Ena grundaren fortsatt operativ som CTO
- CAGR 2018-2022 14,4% omsättningstillväxt, 18,1% Ebit-tillväxt
- Solid balansräkning (112 Mkr nettokassa)
- EV/S 0,8x samt EV/Ebit ~5,1x 2025E givet att finansiella mål nås (20% tillväxt, 15% Ebit-marginal)
- Värderas till rabatt mot andra e-handelsbolag
Rugvista Group | |
Börskurs: 45,70 kr | Antal aktier: 20,8 m |
Börsvärde: 950 Mkr | Nettokassa: 112 Mkr |
VD: Michael Lindskog | Ordförande: Erik Lindgren |
RugVista Group (45,70 kr) är ett e-handelsbolag som säljer mattor i Europa, främst inom mellanprissegmentet. Privatkonsumenter är den största kundgruppen och utgör 87% av koncernens omsättning. Företagskunder, marknadsplatser och övriga, som till exempel Amazon, står för den resterande delen.
Koncernen grundades 2005 av Hossein Sadr och Ludvig Friberger. Hossein Sadr har ingen roll i bolaget längre men är tredje största ägare med 7,2% genom Indexon AB. Friberger är CTO på Rugvista och sitter även i styrelsen (äger 4,6% av aktierna). Bolaget har idag drygt 90 anställda. Huvudkontor ligger i Limhamn utanför Malmö.
Rugvista noterades på First North mars 2021. Teckningskursen var då 125 kronor. Riskkapitalbolaget Litorina som var huvudägare vid noteringen är nu nionde största ägare med 4,4% och håller på att minska sitt innehav. Största ägare är Madhat AB med 12% som även äger näthandlare som inkClub och Dammsugarpåsar.se samt börsnoterade Haypp Group (säljer snus på nätet). Martin Benckert som är VD för Madhat föreslås att väljas till ordförande i Rugvista vid årsstämman i maj. Michael Lindskog har varit VD sedan hösten 2019 och äger 1,4% av aktierna. Lindskog har tidigare varit Nordenchef på Zalando.
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 639 | 600 | 648 | 680 |
– Tillväxt | -9,3% | -6,1% | +8,0% | +5,0% |
Rörelseresultat | 75 | 63 | 75 | 85 |
– Rörelsemarginal | 11,7% | 10,5% | 11,5% | 12,5% |
Resultat efter skatt | 59 | 47 | 57 | 65 |
Vinst per aktie | 2,83 | 2,25 | 2,73 | 3,10 |
Utdelning per aktie | 1,50 | 1,10 | 1,30 | 1,50 |
Direktavkastning | 3,3% | 2,4% | 2,8% | 3,3% |
Avkastning på eget kapital | 12% | 9% | 10% | 11% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 57% | 52% | 56% |
Nettoskuld/Ebit | -1,5 | -1,6 | -1,7 | -1,8 |
P/E | 16,1 | 20,3 | 16,7 | 14,7 |
EV/Ebit | 11,2 | 13,3 | 11,2 | 9,9 |
EV/Sales | 1,3 | 1,4 | 1,3 | 1,2 |
Kommentar: Våren 2023 delar Rugvista ut 1,50 kr (2,50) per aktie motsvarande 31,2 Mkr (52,0). |
Bolaget har webbsidor på 20 olika språk och försäljning sker till ett 40-tal länder genom varumärkena RugVista (maskintillverkade mattor) och CarpetVista (handknutna mattor). Produktportföljen består av cirka 30 000 unika mattor. Koncernen tillverkar inga mattor själv utan de köps in från grossister.
De senaste fem åren har Rugvista ökat omsättningen med 14,4% per år i snitt organiskt sett. 2018 och 2019 var tillväxten 13-15% per år. Tillväxttakten accelererade under pandemin då intresset för näthandel och heminredning var särskilt stort. 2020 växte Rugvista 33,0% organiskt vilket följdes upp av 34,0% tillväxt 2021. Ifjol minskade omsättningen med 13,1% organiskt. Bolagets målsättning är att öka omsättningen 20% organiskt årligen.
Bruttomarginalen har varit 60,6% fem senaste åren och 62,8% senaste tre åren. Målsättningen är att upprätthålla en Ebit-marginal på över 15%. Femårssnittet är 13,4% jämförelsevis. Det är få e-handlare som kan uppvisa sådana marginaler. En orsak är bolagets höga bruttomarginaler. En annan är de relativt låga returgraderna som ligger omkring 15%. Andra e-handelsbolag som säljer kläder har returgrader på 35-50%.
Vidare är målet att dela ut upp till 50% av årets resultat. Styrelsen har föreslagit en utdelning på 1,50 kr (2,50) motsvarande 31,2 Mkr (52,0).
Rugvista som har sagt ingen egen produktion av mattor utan det sker av leverantörer i Indien (handvävda) samt i Turkiet (maskingjorda). De fem största leverantörerna producerade 80% av bolagets orders år 2021. Mattorna levereras fraktfritt till kunderna inom hela EU. Rugvista använder sig av exempelvis Budbee, DHL och UPS.
Drygt hälften av bolagets anställda arbetar med lager och logistik. Bolaget har två logistikcenter i Malmötrakten som enligt Rugvista själva kan hantera 2-3 gånger så stora försäljningsvolymer som nuvarande nivå.
Rugvista | 2021 | 2022 |
Varulager | 146,6 | 174,3 |
Lager/omsättning | 20,8% | 27,3% |
Det finns viss moderisk inom mattindustri då trender kommer och går. Produktlivscyklerna är dock långa. Konkurrensfördelarna är bland annat ett brett och relevant sortiment, lättnavigerad sajt och prisvärda produkter. Även snabba leveranser är centralt. Vid årsskiftet uppgick varulagret till 27,3% som andel av koncernens totala omsättning (20,8). Kassaflödet från den löpande verksamheten var svagt och uppgick till -11,7 Mkr under 2022 (+104,8) och påverkades negativt av ökad rörelsekapitalbindning. Att kassaflödet stärks under 2023 är en viktig värdedrivare.
Konkurrenterna utgörs dels av traditionella återförsäljare som exempelvis IKEA och Mio. Eller andra bolag som säljer heminredning. Tyska Benuta är en renodlad konkurrent. Rugvista är fortsatt större än Benuta. Även tyska Home24 är en annan konkurrent. De säljer även heminredning och fokuserar inte uteslutande på just mattor. Ytterligare en konkurrent är börskollegan Online Brands med deras dotterbolag Cama Gruppen som säljer mattor genom sajten Trendcarpet. Online Brands omsatte 286 Mkr år 2022. Trendcarpet omsätter runt 200 Mkr. CamaGruppen tjänade knappt 11% i rörelsemarginal år 2021.
Privatpersoner är bolagets absolut största kundgrupp (87%), följt av företagskunder (11%) och Marknadsplatser och övrigt (2%). Norden och de tyskspråkiga länderna är viktiga marknader med runt 20% av omsättningen vardera. Övriga länder står runt 60%.
Tidigare har branschbedömare spått att den generella mattmarknaden väntas växa 4% per år globalt sett. Medan den europeiska marknaden för mattor på nätet har bedömts växa runt 11% årligen. E-handelspenetrationen för mattor ligger på 15-20%. Det är lägre än exempelvis kläder (runt 30%) samt hemelektronik (knappt 50%).
I tabellen nedan visas utvecklingen för ett antal av börsens e-handelsbolag på kvartalsbasis senaste åren.
Prognoser och värdering
Under 2022 minskade omsättningen med drygt 13% organiskt. 2023 skissar vi på ett tapp på ytterligare 6%. Därefter räknar vi med 5-8% årlig tillväxt. Analytikerkonsensus räknar med oförändrad omsättning innevarande år och drygt 10% kommande år jämförelsevis.
Vi skissar på 10% marginal i år och 12,5% i slutet av prognoshorisonten. Använder vi en multipel på 12 gånger rörelsevinsten finns 30% uppsida på sikt. Skulle Rugvista närma sig tillväxt- (20%) och marginalmål (15%) är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Risken är att nuvarande marginaler inte är uthålliga (pessimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
Rugvista | -59,1 | 16,7 | 11,2 | 1,3 | 11,5 | 6,5 |
Boozt | 2,1 | 25,6 | 17,9 | 0,9 | 5,1 | 12,0 |
BHG Group | -86,5 | 9,7 | 18,0 | 0,4 | 2,0 | 7,0 |
Lyko | -29,8 | 25,9 | 21,0 | 0,9 | 4,3 | 14,4 |
RevolutionRace | -59,3 | 11,5 | 8,9 | 1,9 | 21,9 | 12,9 |
Genomsnitt | -46,5 | 17,9 | 15,4 | 1,1 | 9,0 | 10,6 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Rugvista har uppvisat solid tillväxt senaste året. 2022 var dock motigt med organiskt tapp på 13%. Bruttomarginalen på runt 60% parat med en relativt låg returgrad (15%) borgar för fortsatt god lönsamhet.
Så agerar insiders
Senaste året uppgår insynsköpen till 0,1 Mkr medan försäljningarna uppgår till 0,13 Mkr jämförelsevis.
Marknaden väntas uppvisa god underliggande tillväxt i takt med förflyttningen mot mer näthandel. Kortsiktigt finns flera osäkerhetsfaktorer med en fortsatt hög inflation som resulterar i svagare köpkraft hos konsumenterna. Risken är att Rugvista fortsatt kommer ha ett par utmanande kvartal framför sig.
Bolaget har dock en stark balansräkning med en solid nettokassa. Aktien värderas lägre än flera andra av börsens e-handlare. Investerare som inte räds kortsiktiga risker och vågar lyfta blicken kan överväga en post. Rådet blir köp. Den 25 maj kommer Rugvista anordna en kapitalmarknadsdag och kanske presentera uppdaterade finansiella mål.
Tio största ägare i Rugvista | Värde (Mkr) | Andel |
madHat AB | 114,5 | 12,1% |
TIN Fonder | 76,4 | 8,0% |
Indexon AB (grundare) | 68,1 | 7,2% |
Alcur Fonder | 51,7 | 5,4% |
Håkan Roos (RoosGruppen) | 47,5 | 5,0% |
Coeli Asset Management | 47,4 | 5,0% |
MediumInvest A/S | 45,7 | 4,8% |
Ludvig Friberger (grundare) | 43,3 | 4,6% |
Litorina | 41,8 | 4,4% |
Knutsson Holdings AB | 36,6 | 3,9% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Michael Lindskog | 13,2 | 1,4% |
Erik Lindgren | 12,1 | 1,3% |
Magnus Dimert | 7,4 | 0,8% |
Carin Terins | 5,1 | 0,5% |
Ulrika Klinkert | 3,4 | 0,4% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 9,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser