Analys Rovio
Rovio: Fritt fall för fåglarna
Finska Rovio (4,20 euro) utvecklar spel för mobiltelefoner och är världsberömda för sitt varumärke Angry Birds. Förutom spel har två Hollywood-filmer gjorts om deras fåglar. Men på börsen har aktien gått uselt och nu vinstvarnar bolaget för 2019.
Rovio (EUR) | |||
Börskurs: | 4,20 | ||
Antal aktier (miljoner): | 81,0 | ||
Börsvärde: | 340 M | ||
Nettokassa: | 117 M | ||
VD | Kati Levoranta | ||
Styrelseordförande | Risto Ihamuotila | ||
Börsplus huvudscenario | |||
2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 305 | 320 | 330 |
– Tillväxt | 8% | 5% | 3% |
Rörelseresultat | 20 | 27 | 33 |
– Rörelsemarginal | 6,5% | 8,5% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 15 | 21 | 25 |
Vinst per aktie | 0,19 | 0,26 | 0,31 |
Utdelning per aktie | 0,09 | 0,09 | 0,09 |
Direktavkastning | 2,1% | 2,1% | 2,1% |
Operativt kapital/omsättning | 16% | 16% | 16% |
Nettoskuld/EBIT | -6,5 | -5,1 | -4,7 |
P/E | 22,6 | 16,4 | 13,6 |
EV/EBIT | 10,7 | 7,4 | 5,6 |
EV/Sales | 0,7 | 0,6 | 0,6 |
Varningen är förvånande vilket den skarpa kursreaktionen intygar. Aktien är ned 24 procent i skrivande stund. För bara en dryg månad sedan hade storfilmen Angry Birds 2 premiär. Den har fått hyfsad kritik och verkar kommersiellt framgångsrik. Men det verkar alltså inte gett Rovios spelportfölj någon större draghjälp vilket den första filmen gjorde 2017.
Bolaget sänker nämligen förväntningarna på både intäkter och resultat för 2019, se nedan.
Rovios prognoser för 2019 | Intäkter | Rörelsemarginal |
Tidigare prognos | 300-330 milj euro | 8-11 procent |
Ny prognos | 295-310 milj euro | 5-8 procent |
Konsensus inför vinstvarningen (Factset) | 311 milj euro | 10 procent |
Bakgrunden till detta är dels att Rovios lite äldre spel tappar intäkter snabbare än väntat. Därav intäktsvarningen. Den trenden var tydlig i halvårsrapporten då ”Övriga spel” tappade nästan häften av intäkterna. Men den större saken bakom varningen är att Rovio tänker satsa mycket mer än planerat på marknadsföring (”user aqusition”) under hösten.
Ledningen lyfter fram att den nya titeln Angry Birds Dream Blast går bra med en intäktstakt på 70 miljoner euro i augusti. Här ser man möjlighet att trappa upp tillväxten genom att ökad marknadsföring från planerade 30-35 procent av årsomsättningen till 35-40 procent. Det slår direkt mot resultatet men med en ”återbetalningstid på 12 månader” ska tillväxten bli bättre framöver.
Bolaget säger dock inget konkret om intäkterna 2020 mer än att man väntar sig tillväxt.
Spontat ser vi två problem med allt detta. För det första är det en besvikelse att Rovio inte kan dra mer fördel av film och uppmärksamhet och växa mer organiskt. Vi satte ett köpråd på aktien i våras på det temat – att marginalen skulle öka genom lite lägre marknadsföring. Men det blir alltså tvärtom.
Det andra, och värre, är att bolaget inte har så gott track record att driva intäktstillväxt med sin marknadsföring. I diagrammet nedan försöker vi följa om det finns någon koppling mellan hur mycket Rovio spenderar på marknadsföring per kvartal (röda staplar) och kvartalsintäkter ett år senare (blå linje) då investeringarna alltså ska återbetala sig.
Intrycket är att oberoende hur mycket eller lite Rovio spenderar ett enskilt kvartal så levererar spelportföljen intäkter kring 65 miljoner euro per kvartal. Zoomar man ut är också bilden att det långsiktigt verkar krävas tilltagande investeringar för att upprätthålla denna nivå. De fyra första kvartalen under perioden var snittinvesteringen 11 miljoner euro. De senare fyra kvartalen i grafen ligger på 19 miljoner euro i snitt.
Kanske är det ökad konkurrens mellan spelbolagen, högre priser på reklam eller annat som ligger bakom. Men det verkar onekligen som att marginalerna för Rovio hålls tillbaka av långsiktigt stigande kostnader.
Den andra sidan av myntet är värderingen av aktien. Till den multipel på 9 gånger rörelsevinsten som vi tidigare använt finns en hygglig avkastningspotential även om Rovio inte presterar mer än 10 procent i marginal långsiktigt. I år ligger man alltså runt 6,5 procent. Då sker en kostsam satsning på spelplattformen Hatch som belastar marginalen med motsvarande 3 procent. Rovio kommer troligen sälja den verksamheten med följd att dessa kostnader försvinner. Då är steget till att man tjänar 10 procent inte så stort.
Vi slopar ändå köprådet på aktien. Tesen om ett “filmlyft” med start nu under hösten har fallit. Det går också att diskutera om en multipel på 9 gånger vinsten inte är väl generös för dessa flyktiga fågelvinster.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser