Rött ljus i We are spindye-notering

Att färga kläder har stor negativ miljöpåverkan. Det vill Stockholmsbolaget We are Spindye ändra på med en alternativ metod för färgning och söker nu notering på NGM. Hittills har dock bolagets dominerande färg varit förlust-röd och Afv är frågande till om det kan vändas till svarta siffror.
Rött ljus i We are spindye-notering - wearespindeye
We aRe SpinDye hjälper kunder med färgsättning i produktionen av kläder
We are Spindye December 2020
VD: Andreas Andrén
Styrelseordförande: Christian Rasmussen
Antal anställda: 5
Nyckelpersoners ägande: Cirka 30 %
Lista:  NGM Nordic SME
Teckningskurs:  10,50 kr
Antal aktier efter IPO: 7,0 miljoner
Börsvärde: 74 Mkr*
Nettoskuld: 2,4 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka -4,5 Mkr**
Källa: Affärsvärlden / Bolaget *74 Mkr efter utspädning

**Baserat på snittförlusten de senaste tre kvartalen

We are Spindye (teckningskurs 10,50 kr) grundades 2014 och har som fokus att göra produktion av kläder mer miljövänlig. Bolaget har riktat in sig på materialet polyester och processen där färgen tillsätts.

Enligt en rapport som bolaget hänvisar till står detta steg i produktionsprocessen, alltså färgningen, för hela 23,5% av den totala miljöpåverkan ett klädesplagg har. Det beror på att stora mängder vatten måste hettas upp. Sedan tillsätts kemikalier och tyget badas i ett färgbad. Upphettningen sker till stor del genom icke-förnyelsebar energi vilket ger stora Co2-utsläpp.

We are Spindye, som kan förkortas WRSD, förespråkar och utvecklar en annan metod. Där blandas polyester och färgpigment redan i processteget där polyestern smälts och blir till en fiber. Därefter spinns fibern till ett garn som redan här alltså fått sin färg. Ingen mer färgning krävs. Det reducerar processens behov av vatten med 75%, kemikalier med 90% och energi och Co2-utsläpp med 30%.

WRSD kallar detta för Spindye-metoden. Bolaget har en ”robust produktions- och certificeringsprocess” för metoden som erbjuds på marknaden. Bolaget har haft samarbeten med företag som bland annat Fjällräven, Peak Performance, Filippa K och Tiger of Sweden.

De ska nu även lansera en kollektion med H&M. Intäktsmodellen är baserad per plagg som säljs och bolaget har sin produktion i Kina.

För årets tre första kvartal har bolaget haft intäkter om 11,4 Mkr och ett rörelseresultat om -3,3 Mkr. Produktionsvärdet för den totala polyestermarknaden uppskattas uppgå till 115 miljarder dollar 2020.

Företaget söker nu en notering och gör en nyemission på 24 Mkr för att vidareutveckla erbjudandet runt Spindye-metoden.

Investerare erbjuds units för 31,5 kr. För detta får man 3 aktier och 1 vederlagsfri teckningsoption. Optionen ger rätt att teckna en ny aktie med 30% rabatt mot snittkursen i februari 2022. Teckningskursen ska dock som lägst vara 10,50 kr och som högst 15,75 kr.

LÄS MER OM We are Spindye OCH ANDRA NOTERINGAR PÅ IPO-GUIDEN

IPO-GUIDE We are Spindye
Lista NGM SME
Omsättning rullande tolv månader 11 Mkr
Antal anställda 5
Teckningskurs 10,50 kr
Rådgivare Mangold FK
Storlek på erbjudande 24 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 74 Mkr
Emissionskostnad Cirka 2 Mkr (8,3% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 71%
Investerare som ska teckna i IPO Mangold FK, Tommy Ure, Lusam Invest, Gerhard Dal, AB Lundgren, Nilsson & Moll, m.fl. (71% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Två flaggor
Sista teckningsdag 2020-12-15
Beräknad första handelsdag 2020-12-22 (7 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 261 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,9 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i We are Spindye

# Tveksamma incitament

Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.

We are SpinDye använder Mangold som rådgivare samtidigt Mangold är teckningsåtagare i IPO:n.

Bolagets VD Andreas Andrén kommenterar:

”Att en rådgivare väljer att gå in till samma villkor som övriga investerare ser vi som ett styrketecken och det visar på att de tror på WRSD och marknaden. Rådgivaren kan alltid välja att avstå att ingå ett åtagande.”

# Framtida kapitalbehov

Om ett bolag inte är lönsamt så är det viktigt för investerarna att få veta ungefär hur mycket kapital bolaget tror sig behöva fram till vinst eller större förväntat genombrott (licensaffär, ”proof-of-concept” eller motsvarande). Vid notering bör det vara tydligt angivet hur styrelsen ser på långsiktigt kapitalbehov, inte bara för kommande 12 månader. Ungefär hur mycket kapital behövs under ungefär hur många år? Om denna information saknas, förefaller orealistisk eller lämnar ett stort ofyllt finansieringsgap så är det en klar nackdel.

Bolaget beskriver kapitalbehovet för de kommande 12 månaderna men vi ser ingen information i memorandumet om det långsiktiga kapitalbehovet.

Bolagets VD Andreas Andrén kommenterar:

”Även om grundliga och väl underbyggda prognoser tas fram så kan bilden ändras i fall att bolaget väljer en mer aggressiv eller återhållsam tillväxtstrategi. För de kommande 12 månaderna uppgår rörelsekapitalbehovet till cirka 10 MSEK, och bolaget anskaffar sig 24 MSEK med möjlighet till ytterligare kapital genom teckningsoptionerna om 13 månader.”

IPO-guiden anser att det är viktigt för investeraren att få en uppfattning om ungefär hur mycket kapital som behövs under hur många år. Den informationen saknas här och vi behåller därför vår flagga.

AFFÄRSVÄRLDENS SYN PÅ We are Spindye

Det här är ett produktbolag med lite intäkter och höga ambitioner, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.

1. INCITAMENT NYCKELPERSONER

Nyckelpersoner äger cirka 30% av bolaget. Största ägare är styrelseordförande Christian Rasmussens som har 27% . Detta är en post han förvärvade av en före detta storägare tidigare i år. VD Andreas Andrén äger cirka 3% av utestående aktier.

Ägare Innehav Andel
Christian Rasmussen 19,6 Mkr 27%
Textile Innovation Fund 7,3 Mkr 10%
Rubio Impact Ventures 6,4 Mkr 9%
Main Ranch AB 6,3 Mkr 9%
Jonas Hofgren 2,7 Mkr 4%

Bolaget tog in 3 miljoner euro i riskkapital hösten 2018. Huvudinvesterare var holländska Textile Innovation Fund (TIF) som investerar i innovativa företag inom textilsektorn. Detta låter som en ideal investerare för WRSD. De andra investerarna var Social Impact Venture (namnändrat till Rubio Impact Ventures) samt Basebase Group. De två förstnämnda finns kvar i ägarlistan (se tabell).

Vi noterar att ingen av dessa tre ägare följer upp sina investeringar i den här kapitalanskaffningen. Det ger ingen bra signal även om det kan nämnas att vi inte känner till vilka resurser dessa investerare har att delta. TIF har endast 5 miljoner euro under förvaltning, enligt sin hemsida.

Alla befintliga ägare har ingått en lock-up på 12 månader. Vad vi förstår är det ingen av nyckelpersonerna eller storägarna som tecknar aktier i emissionen.

2. TRACK RECORD NYCKELPERSONER

Andreas Andrén har varit VD sedan 2019. Han har lång erfarenhet av att ha startat och drivit företag inom konfektionsindustrin. Det handlar främst om företag baserade i Asien.  Christian Rasmussen har utöver sitt uppdrag som styrelseordförande i We aRe SpinDye ett antal uppdrag i olika bolag. Han sitter bland annat som tillförordnad VD i speloperatören Global Gaming, som nyligen förvärvades av Enlabs (listat på First North Stockholm).

Förutom Andreas Andrén och Christian Rasmussen finns två andra ledamöter i styrelsen, Camilla Lundin och Henrik Santesson. Båda har valts in i år. Storägare, ledning och styrelse är med andra ord helt utbytt i bolaget sedan 2019.

3. TROVÄRDIGHET PRODUKT OCH STRATEGI

Efterfrågan på nya metoder och ny teknik för att minska miljöbelastningen inom textilindustrin är av allt att döma stor. Det gäller även färgning av syntetiska material, som WRSD sysslar med. Den metod som bolaget jobbar med är dock inte möjlig att patentera och tillgänglig för alla att jobba med.

Det finns idag andra konkurrenter i branschen som använder sig av liknande om inte samma teknik som WRSD. Två exempel:

  • IKEA lyfter fram hur en av deras underleverantörer sedan 2014 jobbar med så kallad dope dye som liknar det WRSD sysslar med. Företaget som levererat till IKEA har i sin tur använt metoden sedan 2012.
  • Franska Decathlon (film) som också lyfter fram denna teknik och löften om miljövinster i klass med vad WRSD utlovar.

Bolaget beskriver sin kärnverksamhet ”i tre delar”. Detta är bolagets egen beskrivning:

  • Hantering av den innovativa produktions- och färgningsprocess, kallad SpinDye-metoden genom försäljning av tyger och garner.
  • Certifiering och varumärkespositionering genom ingredient brand.
  • Digitalisering av process och anpassning av verktyg.

Det är de bägge sista punkterna man satsar mest på för att särskilja sig från existerande och potentiella konkurrenter. Bolaget vill bygga ett starkt och trovärdigt varumärke mot kund och konsument där SpinDye-certifiering står för miljövänlig tillverkning. Detta sker genom deltagande på mässor, aktivitet i sociala media och utvecklingen av ett certifikat som varumärkeskunder kan använda i marknadsföring.

Målet är alltså att bli ett ingrediensbolag (”ingredient brand”) ungefär som MIPS för cykelhjälmar eller GORE-TEX för kläder.

De vill även erbjuda digitala verktyg för att knyta kunder närmare sig och bli en integrerad del i deras tillverkningsprocess. Närmare bestämt är avsikten att utveckla ett applikationsprogram som kunderna kan använda i sin tillverkningsprocess. Med programmet ska det vara möjligt att mäta miljöpåverkan för produktionen men också att kostnads- och ledtidsoptimera tillverkningsprocessen. Programmet kallas Connected Services och ska säljas som abonnemang till kunderna.

Knappt hälften av nyemissionspengarna ska investeras i att utveckla dessa digitala verktyg i form av programvaran Connected Services. Resterande kapital ska investeras i utökad försäljningskapacitet (15%) och hårdvaruinvesteringar på området färgutveckling (15%).

I nuläget är det den första punkten ovan, försäljning av tyger och garner, som genererar omsättningen och förädlingsvärdet i bolaget. Bruttomarginalen på försäljningen är låg, runt 25%. Intrycket är att den finansiella utvecklingen inte mött förväntningarna under 2019-2020. I pressmeddelandet i samband med kapitaliseringen 2018 uppgavs att bolaget gjorde vinst 2017.

WRSD har en del imponerande namn på kundlistan och ska alltså snart förse H&M med produkter vilket förstärker det intrycket. Den strategi som bolaget har för att klättra i värdekedjan och skapa en affär kring sin metod låter vettig men mycket svår att realisera.

WRSD behöver lyckas utveckla digitala verktyg som sedan ska integreras av bolagets kunder i tillverkningsprocessen. De måste också lyckas bygga ett starkt och trovärdigt varumärke som efterfrågas av både kunder och konsumenter. Frågan är om kunder, vilket ofta är stora modeföretag, kommer låta sig bli beroende av en mindre leverantör som WRSD.

Konfektionsbranschen är en tuff bransch där tillverkare och leverantörer har väl inarbetade processer. Det finns stordriftsfördelar där högre beställningsvolymer ger lägre inköpskostnader. Som ett litet företag med en inte unik teknik är det svåra problem att tackla i konkurrens mot mycket större konkurrenter.

4. NÖDVÄNDIGA ANTAGANDEN I OPTIMISTISKT SCENARIO

  • Lyckad etablering hos H&M och/eller liknande större modebolag
  • Ökad försäljning med stigande bruttomarginal

Optimistiskt scenario

We are Spindye Idag Tänkbart 2025
Avklarad milstolpe Etablerat försäljning med renommerade kunder 100 Mkr intäkter. Minskad förlust
Kommande värdedrivare (i) Växer intäkter och minskar förlusten Lönsamhet. Acceptans i branschen för bolagets plattform och varumärke
Värderingsmodell (ii) e.m EV/Sales 2,5x
Resultatnivå, årstakt Cirka -9 Mkr e.m
Börsvärde, Mkr (iii) 74 Mkr (inklusive optioner) 250 Mkr
Optimistisk vinstchans (iv) 140%

TABELLFÖRKLARING OPTIMISTISKT SCENARIO

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Affärsvärldens huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det oftast slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Affärsvärlden enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Affärsvärlden (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Affärsvärldens optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finansieringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

WRSD är ett litet bolag, så några få stora kontrakt kan göra stor skillnad för bolagets omsättning. Idag har de relativt låg bruttomarginal (cirka 25%) samtidigt som kostnaderna under bruttoresultatet lär växa ifall omsättningen gör det. Det gör att det lär dröja innan bolaget når lönsamhet.

I ett optimistiskt scenario fortsätter bolaget vinna kontrakt, får förnyat förtroende av kunder och når en högre omsättning. Vi antar i scenariot att förlusterna minskar i takt med omsättningsökningen. Bolagets ESG-profil kan i det här scenariot ge en relativt hög värdering på börsen, misstänker vi. I exemplet ovan används EV/Sales-multipel om 2,5x men det kan möjligen bli mer.

För att det optimistiska scenariot ska uppfyllas måste WRSD vinna nya kontrakt hos klädestillverkare och minska förlusterna. I det optimistiska scenariot antar vi att bolaget når en omsättning om 100 Mkr 2025.

PESSIMISTISKT SCENARIO

För att nå lönsamhet behöver bolaget bli en större aktör. I vårt pessimistiska scenario har WRSD på grund av den hårda konkurrensen svårt att vinna nya kunder och växa omsättningen.

Vid scenariot förblir bolaget olönsamt till den grad att investerare inte längre är intresserade att investera i bolaget till rådande värdering. Det innebär stora förluster för aktieägare och i värsta fall konkurs.

AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS

Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.

Det finns en del lovande inslag i WRSD. Intresset för mer miljövänlig produktion bland varumärkena går inte att ta miste på. Att få in H&M som kunder är lovade. Liksom att branschspecialisten TIF investerade i bolaget 2018. Ovanpå det älskar börsen allt som kan märkas med ESG-stämpeln just nu.

Afv tror dock att den som tecknar behöver lita mer till ESG-haussen än i alla fall vi är villiga till. Bolaget har väldigt mycket att bevisa. Metoden bolaget använder sig av verkar användas av andra inom branschen och den är möjlig att kopiera. Bolaget vill skapa sig en mer konkurrenskraftigt erbjudande men det råder osäkerhet om de kommer att lyckas och vad mottagandet i ett sådant fall blir från kunder.

Under året har en helt ny styrelse tillsatts, en huvudägare har sålt sina aktier och ingen av de nuvarande huvudägarna försvarar sin andel i emissionen.

Sammanfattningsvis råder det osäkerhet kring huvudägarnas syn på bolaget. Bolaget har en lång väg kvar till att bli den succé de själva vill vara. Risken är betydande att bolaget fortsätter göra förlust för en överskådlig framtid framöver. Med det som bakgrund blir rådet från Affärsvärlden att inte teckna i noteringen.

SÅ SER AFFÄRSVÄRLDEN PÅ FÖRHOPPNINGSBOLAG

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

  1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
  1. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
  2. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
  3. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Affärsvärldens slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

  • 1 eller 2 = Sälj
  • 3 eller 4 = Neutral
  • 5 eller 6 = Köp
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SciBase
Annons från Spotlight Group