Analys Premium Snacks Nordic
Rootfruit: Chipstunna marginaler
Rootfruit | |
Börskurs: 7,25 kr | Antal aktier: 13,4 m |
Börsvärde: 97 Mkr | Nettoskuld: 31 Mkr |
VD: Anna Wallin Krasse | Styrelseordförande: Hans Berggren |
Rootfruit Scandinavia (7,25 kr) utvecklar, tillverkar och säljer snacks under varumärket Gårdschips. Ifjol förvärvades Exotic Snacks som importerar och säljer natursnacks i Norden. Bolagen har avtal med större dagligvarukedjor i Sverige men säljer även till bensinmackar och snabbköpsbutiker.
Koncernen har ett sextiotal anställda och huvudkontoret ligger i Laholm i södra Halland. I Laholm har Rootfruit en egen produktionsanläggning där chipsen tillverkas.
Börsplus huvudscenario | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 46 | 315 | 340 | 361 |
– Tillväxt | +23,5% | +592,2% | +8,0% | +6,0% |
Rörelseresultat | -3 | 5 | 9 | 13 |
– Rörelsemarginal | -6,1% | 1,5% | 2,5% | 3,5% |
Resultat efter skatt | -3 | 3 | 5 | 8 |
Vinst per aktie | -0,32 | 0,24 | 0,36 | 0,60 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -15% | 20% | 39% | 43% |
Operativt kapital/omsättning | 35% | 20% | 20% | 20% |
Nettoskuld/EBIT | 2,3 | 11,2 | 6,3 | 3,9 |
P/E | -22,9 | 30,2 | 20,1 | 12,1 |
EV/EBIT | -46,3 | 27,1 | 15,1 | 10,2 |
EV/Sales | 2,8 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Den svenska chipsmarknaden domineras av aktörer som OLW och Estrella. De säjer i stor utsträckning traditionella chips men har även varumärken som riktar sig mot premiumsegmentet där Rootfruit är verksamma. Exempel är Naturchips (OLW) och Västkustchips (Estrella). Därutöver finns uppstickare som Svenska Lantchips och Bjäre Chips.
Konkurrensen på marknaden är generellt sett tuff. Bland premiumchipsen är trenden ofta att chipsen skall innehålla mindre fetter och anses vara mer hälsosamma i relation till de mer traditionella chipsen. Förpackningarna inom premiumsegmentet är ofta också mindre storleksmässigt. Marknadstillväxten för premiumsegmentet är generellt högre.
Kategorin Functional Snacks är produkter som till exempel har mer protein och fiberinnehåll. Rootfruit har lanserat produkter inom denna kategori som man kallar Smartsnacks. Här är råvaran inte potatis utan dessa produkter är baserade på linser, hummus och quinoa. Rootfruit märker av att nya aktörer försöker etablera sig inom detta segment.
Koncernens andra varumärke, Exotic Snacks importerar och säljer nötter, torkade frukter och asiatiska snacks i både påse och lösvikt. Den stora affären är lösviktskonceptet som riktar sig mot dagligvaruhandeln. Här har bolaget en stark position med en marknadsandel på omkring 50 procent i Sverige.
I Sverige äter vi i snitt nästan 15 kilo choklad och godis per person varje år enligt Livsmedelsverket. Marknaden är värd cirka 5 miljarder kronor i konsumentledet per år i Sverige.
Rootfruit | Q1 – Q3 2018 | Q1 -Q3 2019 |
Omsättning | 210 Mkr | 234 Mkr |
Tillväxt | e.m | 11% |
Bruttomarginal | 32,8% | 36,4% |
Rörelsekostnader | 67,3 Mkr | 75,8 Mkr |
Rörelseresultat | -3,2 Mkr | 4,2 Mkr |
Rörelsemarginal | -1,5% | 1,8% |
Rent operativt har 2019 varit ett år präglat av integration av förvärvade Exotic Snacks. Bolagets målsättning är att detta arbete skall vara avslutat under 2019. En sak som Rootfruit arbetat med under året är integrera Rootfruits produkter i Exotic Snack och dess säljkår. Produktportföljen som säljarna arbetar med är numera mer diversifierad. Rootfruit hade tidigare lagt ut huvuddelen av säljuppdraget på en extern säljkår.
Första nio månaderna 2019 ökade försäljningen med 11 procent till 234 Mkr om vi inkluderar proforma siffrorna för 2018. Lösviktsförsäljningen steg med 12 procent och den förpackade sortimentet med 10 procent.
Även resultatmässigt är utvecklingen god. Rörelsemarginalen stärktes till 1,8 procent jämfört med en förlust på 1,5 procent samma period 2018.
En anledning till lönsamhetsförbättringen är prisjusteringar. Rootfruit har dessutom installerat en ny produktionslina för smartsnacks i Laholm och producerar i egen regi, vilket har stärkt bruttomarginalen. Kapaciteten att producera stora volymer i takt med högre tillväxt finns nu alltså på plats.
Ser vi till utvecklingen isolerat i tredje kvartalet sjönk rörelseresultatet mot fjolåret på grund av lägre bruttomarginal. Den lägre marginalen under kvartalet påverkats bland annat råvarupriser och valutaeffekter. Dessa kan variera en del på kvartalsbasis.
I diagrammet nedan visas omsättningsutvecklingen för koncernen som helhet på proforma nivå. De svarta delarna av staplarna visar Exotic Snacks del av omsättningen innan bolaget ingick i koncernens räkenskaper (konsoliderades 2 januari 2019).
I samband med tredje kvartalet höjde styrelsen det förväntade omsättningsintervallet från 300-315 Mkr till 310-320 Mkr. Samtidigt aviserade bolaget att Ebitda-resultatet förväntas ligga i den över delen av intervallet 8-12 Mkr för 2019.
Trots att konkurrensen är tuff uppvisar Rootfruit en solid tillväxttakt. Ledningen talar om vikten av att ta fram unika differentieringsfaktorer för produkterna. Många chipstillverkare erbjuder liknande smaker och därför är det viktigt att kunna sticka ut på något sätt med nya innovativa smaker och produkter.
Rootfruit redovisar försäljningen på månadsbasis. I oktober steg omsättningen med 12 procent mot fjolåret. Vi räknar med att bolaget omsätter 315 Mkr under 2019 vilket är mitten av det förväntade intervallet. Framöver räknar vi med en tillväxten håller i sig och att marginalen stiger till 3,5 procent ett par år ut. Vid förvärvet pratade ledningen om synergieffekter på ungefär 5 Mkr per år. Effekterna av dessa väntas realiseras under kommande år. Kanske blir de till och med högre?
Även om vi använder en ganska generös multipel på 12 gånger rörelseresultatet (EV/EBIT) finns ingen vidare uppsida i aktien.
Om Rootfruit skulle närma sig marginalnivåer hos större liknande bolag som Midsona så är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Rootfruit är en liten spelare med relativt små resurser. Risken är att konkurrensen hårdnar och prispressen ökar. Då är nedsidan enkelt uttryckt betydande (pessimistiskt scenario).
Börsplus slutsats
2019 har varit ett år präglat av integration för Rootfruit. Trots det har tillväxten var god. Frågan är om kommande år kan bli skördeår för Rootfruits-aktieägare? Även om vi räknar med att tillväxttakten håller i sig och att marginalen expanderar ser vi ingen större uppsida. Rådet blir således neutral.
Rootfruit tio största ägare | Andel |
Björn Krasse | 7,93% |
JRS Asset Management AB | 7,01% |
Per-Anders Öberg | 5,87% |
Familjen Mattsson | 5,82% |
Majomi AB | 5,01% |
Patrik Salén | 3,50% |
Fastighets AB Vasaström | 3,50% |
Nogi Invest AB | 3,50% |
Christian Barnekow | 3,50% |
Hans Jacobsson | 3,39% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser