Röd prislapp lockar inte i avknoppat Arjo

Bolag som kommer till börsen genom att knoppas av från större koncerner har ofta en obefogat svag kursutveckling till en början. Troligen är Arjo, som nu särnoterats från Getinge, ett exempel på det. Men givet de tydligt negativa trenderna i bolagets verksamhet bär det mot att köpa in sig även om prislappen är röd.
Röd prislapp lockar inte i avknoppat Arjo - 3b0c62e8-0b30-4a1b-b32d-68210711687bfitcroph450q80upscaletruew800s6d55aa37dde550e624cfa3e32bea4f885c35ce03

Idag har Arjo börjat handlas på börsen (25,90 kr 12/12) och värderas då till cirka 7 miljarder kronor. Arjo är det som tidigare utgjorde affärsområdet Patient and Post Acute Care, PPAC, inom Getinge men som nu knoppats av som eget börsbolag i syfte att öka fokus på sin kärnaffär.

Arjo
Börskurs: 25,90 kr
Antal aktier (miljoner): 272,4
Börsvärde: 7 054 Mkr VD Joacim Lindoff
Nettoskuld: 4 400 Mkr Styrelseordförande Johan Malmquist
SvD Börsplus huvudscenario
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 7 808 7 730 7 807 7 963
– Tillväxt -3,8% -1,0% 1,0% 2,0%
Rörelseresultat* 936 773 859 956
– Rörelsemarginal 12,0% 10,0% 11,0% 12,0%
Resultat efter skatt i.u 470 527 599
Vinst per aktie 1,80 1,73 1,93 2,20
Utdelning per aktie 0,00 0,75 0,90 1,00
Direktavkastning 0,00 2,9% 3,5% 3,9%
Avkastning på eget kapital i.u 7% 16% 17%
Operativt kapital/omsättning 36% 25% 27% 27%
Nettoskuld/EBIT -1,3 5,6 4,9 4,0
P/E 14,4 15,0 13,4 11,8
EV/EBIT 12,2 14,8 13,3 12,0
EV/Sales 1,5 1,5 1,5 1,4
* Exklusive engångskostnader

Verksamheten handlar om att utveckla, tillverka och sälja utrustning för sjukhus och äldreboenden. Den största produktkategorin av de sju som finns i portföljen är hjälpmedel för vårdpersonal som behöver hantera patienter och omsorgstagare som har svårt att rör sig, till exempel att lyfta, bada eller förflytta. Därtill är sjukvårdssängar och madrasser som förebygger liggsår viktiga produkter för Arjo.

Arjo var inte den högteknologiska delen av Getinge utan sågs ofta som den med lite enklare produkter. Inte desto mindre kan man tycka att bolaget borde ha bra tider – tack vare de demografiska vindar som blåser över Västvärlden. Fler äldre borde ge ökad efterfrågan.

Verkligenheten är dock att efter den omedelbara återhämtningen i spåren av finanskrisen syns en tydlig försämring i Arjos nyckeltal.

Det största skälet till detta är att kundledet har parerat budgetneddragningar med press på sina leverantörer – bland annat genom att i allt högre grad samordna sina inköpsprocesser. Arjo säljer merparten av sina produkter genom upphandlingar. En annan viktig orsak till marginaltappet är att 2012 års förvärv av säng-företaget TSS i USA utvecklats mycket svagt. Däremot är Arjo inte involverat i de regulatoriska problem med FDA som varit en följetong inom Getinge.

Trots stora insatser bland annat inom fabrikseffektivisering, där fyra av de sex enheterna nu ligger i låglöneländer som Kina och Dominikanska Republiken, så har Arjo inte lyckats kompensera för den prispress som finns i branschen. Den organiska tillväxten har varit negativ med 2-3 procent sedan 2015 och blir negativ även i år.

Som brukligt vid ”spin-offer” är förstås tanken att den fristående strukturen ska bidra till ökat fokus och bättre resultatutveckling. Lyssnar man till ledningen i Arjo så låter det som att Getinges fokus på kunder inom sjukvården gjort att Arjo förlorat en del mark bland äldreboenden och andra kunder som inte finns i sjukvården. Dessa är viktiga för Arjo (en tredjedel av intäkterna) men inte för Getinge.

En viktig punkt i den turn-around-plan, Arjo 2020, som ledningen nu satt i verket är att öka insatserna mot kunder inom omsorgen. Andra initiativ är att sälja paketlösningar med tjänsteinnehåll (utbildning, förbrukningsvaror, service) snarare än bara produkter. På agendan står också att öka intäkterna i Japan, Indien och Latinamerika genom att öppna lokala försäljningskontor. Därutöver lyfter bolaget gärna fram att marknaden för den typ av vårdutrustning som Arjo säljer växer 4 procent.

Detta låter som en rimlig plan men här och nu kan vi konstatera att Arjo är något av ett turn-around-bolag.

Det finns ett par huvudsakliga skäl till att köpa in sig i Arjo. Ett är att man tror att ledningens arbete med att vända den negativa tillväxt- och lönsamhetstrenden börjar få fäste – kanske som följd av positiva effekter av utdelningen. Skulle bolaget lyckas få upp marginalerna till 13-14 procent så finns ett p/e-tal under 10 på radarn några år ut. Det ger uppsida.

Det andra huvudskälet är att aktien utsatts för kortsiktigt säljtryck som gör värderingen tilltalande nu direkt efter avknoppningen. Man kan ju tänka sig att innehavet i Arjo blir väl litet för de stora fonderna i ägarlistan och då avsikten aldrig var att få exponering mot just Arjo-affären när de investerade i Getinge kan de tänkas sälja mer av allokeringsskäl än något annat. Den effekten har tidigare gjort avknoppningar bra.

Börsplus lutar åt att en liten sådan effekt finns i Arjo när aktien ligger runt 25 kronor. Räknar man med att ledningen kan lyfta rörelsemarginalerna till den snittnivå Arjo presterat 2013-2017, nämligen 12 procent, så går det att se okej avkastningspotential kring 30 procent i aktien även om man värderar bolaget till en viss (befogad) rabatt mot sektorn. Detta är vårt huvudscenario (se nedan). Den multipel vi använder på EV/Ebit 13, motsvarande p/e 14, är ett hack under bolag som Handicare och Hill-Rom.

Så det är inte direkt fel, tror vi, att köpa Arjo på nuvarande men detta är inte ett bolag som imponerar. Tung skuldsättning, på drygt 3 gånger rörelsevinsten före avskrivningar, är ett minus. Ett annat att konkurrensfördelarna verkar handla mycket om kostnadsfördelar och heltäckande försäljningskanaler. Här gillar vi konkurrenten Handicares marknadsposition bättre (se Analysarkivet för vår analys om dem).

Allt som allt stannar vi i ett neutralt råd för Arjo.

Läs fördjupad analys ↓

Mer om Arjo

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2018E EV / EBIT 2018E EV / Sales 2018E EBIT-marginal 2018E % Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 %
Arjo 13,4 13,3 1,5 11,0 1,0
Hill-Rom Holdings 50,2 19,6 14,6 2,5 17,4 3,5
Stryker Corporation 33,0 21,3 17,3 4,5 25,9 6,7
Handicare Group AB 12,7 13,5 1,2 9,0 3,6
Genomsnitt 41,6 16,7 14,7 2,4 15,8 3,7
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2018E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2018E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2018E Förväntad rörelsemarginal 2018E Förväntad årlig tillväxt 2017-2019

Om Arjos aktie

Arjo noterades på Stockholmsbörsen 12/12 2017 efter att ha delats ut till aktieägarna i Getinge. En aktie i Getinge gav en aktie i Arjo. När rätten till Arjo skiljdes av sjönk Getinge-aktien med 24,60 kronor. Under första handelsdagen noteras Arjo kring 25 kronor.

Ägarbilden i Arjo är initialt identisk med Getinges. Det innebär att Carl Bennet är huvudägare med 18,1 procent av kapitalet och 48,9 procent av rösterna. Sedan följer en rad större fondbolag i ägarlistan, Franklin Templeton (knappt 10 procent av kapital), Invesco (4,9 procent) och Fjärde AP-fonden (3,7 procent).

Man kan tänka sig att vissa ägare är mindre pigga på att behålla sina aktier i Arjo. Eftersom detta var en liten affär inom Getinge så är det osannolikt att de köpte in sig för att få exponering mot denna. Även Arjos litenhet, börsvärde 8 miljarder, kan trigga försäljningar.

Ledning

VD i Arjo är Joacim Lindoff som jobbat inom Getinge sedan 1999. Innan han skötte Arjo (tidigare affärsområdet PPAC) har han bland annat ansvarat för affärsområdet Surgial Workflows. I övrigt är stora delar av ledningen ny, bland annat finanschefen som kommer från Beijer Ref.

Vi noterar att aktieägandet i ledningen är synnerligen dåligt. De tio topparna i Arjo har tillsammans aktier för mindre än 0,5 miljoner kronor i bolaget. Vi får se om det ändras nu när de har möjlighet att investera direkt i Arjo.

Värdering

Arjo värderas till EV/Ebit 14,5 på nästa års rörelsevinst (2018), enligt Börsplus uppskattning. Det finns få renodlade jämförelseobjekt. De stora USA-bolagen Styker och Rom-Hill är bolagets huvudkonkonkurrenter inom viktiga produktgrupper som sängar och patienthanteringsutrustning. De värderas något högre (se tabell ovan) men är också såväl större som lönsammare än Arjo. Handicare är en konkurrent inom patienthantering men har därtill en stor affär inom trapphissar som Arjo saknar.

Börsplus har använt EV/Ebit 14 för som multipel för att värdera Arjo vilket är en mindre rabatt jämfört med branschkollegorna.

Utdelning

Utdelningen har inte varit något huvudattraktion i Getinge och 2017 tvingades koncernen till en relativt stor sänkning som följd av sina lönsamhetsproblem. Arjo avser dela ut 30–50 procent av nettovinsten. Givet en högt belånad balansräkning tippar vi på en siffra i den lägre delen av intervallet. Slår det in och utdelningen blir 0,75 kronor så är direktavkastningen 2,9 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF
Annons från AMF