Analys RNB
RNB: Polarn behöver sällskap av fler högpresterare
RNB driver butikskedjorna Brothers, Polarn o Pyret samt sköter koncept för en stor del av försäljningsytan på NK i Stockholm och Göteborg. Detta är i allt väsentligt traditionell handel i Sverige. Intäkterna är 2,2 miljarder. E-handel svarar för bara för drygt 6 procent av den siffran.
RNB | |||
Börskurs: | 8,00 | ||
Antal aktier (miljoner): | 33,9 | ||
Börsvärde: | 271 Mkr | ||
Nettoskuld: | 375 Mkr | ||
VD | Magnus Håkansson | ||
Styrelseordförande | Laszlo Kriss | ||
SvD Börsplus huvudscenario | |||
2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 2 250 | 2 295 | 2 341 |
– Tillväxt | 1% | 2% | 2% |
Rörelseresultat | 56 | 69 | 77 |
– Rörelsemarginal | 2,5% | 3,0% | 3,3% |
Resultat efter skatt | 29 | 39 | 47 |
Vinst per aktie | 0,85 | 1,16 | 1,37 |
Utdelning per aktie | 0,30 | 0,40 | 0,50 |
Direktavkastning | 3,8% | 5,0% | 6,3% |
Operativt kapital/omsättning | 17% | 17% | 17% |
Nettoskuld/EBIT | 6,2 | 4,8 | 3,9 |
P/E | 9,4 | 6,9 | 5,8 |
EV/EBIT | 11,0 | 8,7 | 7,4 |
EV/Sales | 0,3 | 0,3 | 0,2 |
Lönsamheten har en längre tid varit svagare än hos andra klädkedjor som Kappahl eller MQ. RNB är i en turn-around-fas på en svag och föränderlig marknad. Ingen drömsits.
Ledningen jobbar med optimering av butiksnätet, effektiviseringar, mer digital marknadsföring och ökad e-handel för att lyfta utvecklingen.
Under onsdagen kom rapporten för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2017/18. Intäkterna växte 2,2 procent och rörelsevinsten förbättrades något i det säsongsmässigt svaga kvartalet. På rullande 12 månader ligger rörelsevinsten kring 54 Mkr, vilket bryts ned i koncernens olika beståndsdelar i tabellen nedan.
RNB rullande 12 mån (Mkr) | ||||
Affärsområde | Intäkter | Tillväxt | Marginal | Rörelseresultat |
Brothers | 533 | 1,4% | 3,9% | 21 |
Department… | 936 | -4,2% | 3,8% | 35,3 |
Man of a Kind | 9 | >100% | neg | -12,4 |
Polarn… | 754 | 4,8% | 6,2% | 46,8 |
Koncernposter | -36,8 | |||
RNB-koncernen | 2232 | 0,5% | 2,4% | 53,9 |
Rörelsemarginalen ligger alltså på 2,4 procent. Målet är 5,0 procent och börjar man labba med sådana siffror framstår aktien snabbt som superbillig – trots den stora skuldbördan vars räntor på 24 Mkr motsvarar mer än 40 procent av nuvarande vinstförmåga. I vårt optimistiska scenario, som bygger på 4,3 procents långsiktig marginal, är RNB en flerdubblare
Några reflektioner:
- POP är återigen stjärnan. Efter några dåliga år säljer de randiga barnkläderna bra igen. POP har dessutom en fungerande e-handel som växte 44 procent i kvartalet och står för 16 procent av intäkterna. Det stämmer väl med hypotesen att starka varumärken inte tillhör de stora förlorarna på att försäljningen byter kanal – från butik till nätet.
- Brothers ett frågetecken. Förlusterna är nu historia. Men kan Brothers bli vad POP är? Ledningen tror det och lägger resurser på deras e-handel och varumärken. Men Riley och East West är inte starka varumärken som POP. Frågan är om strukturförändringar är en mer rimlig väg att gå. MQ vore en naturlig partner.
- D&S. NK Stockholm befinner sig i en byggarbetsplats så det är lite strängt att tolka de svaga siffrorna (intäktsfall på 4,2 procent) enbart som tappad mark till e-handeln. Men en del är det säkert. Tveksamt att RNB kan hämta igen det på egna webbsatsningen Man of a Kind inom exklusivt herrmode.
Bra turn-around-situationer är ofta bolag som lider av stora problem inom en liten del av verksamheten. Lösningen är ett ordentligt bet i det sura äpplet, nedläggning eller liknande. I RNB ser läget ut att vara det omvända – att det som är bra är väldigt koncentrerat till en affär och då alltså POP.
Det är här ett starkt varumärke kan driva intäkterna även i nya försäljningskanaler. POP har dock visat sig rätt volatilt under senare år och är lite skör tråd att hänga upp en vändning på.
Vilka är det som gör jobbet? Bolaget har en tydlig huvudägare men det rör sig om Konsumentföreningen Stockholm. Deras 33 procent av RNB är växelpengar i relation till 5,5 miljarder-posten i Atrium Ljungberg. Det finns inga extra starka ekonomiska incitament för att vända RNB från det hållet.
VD:n äger 0,2 procent av bolaget vilket är en post som motsvarar drygt en tiondel av hans årslön. Sex av nio i ledningsgruppen saknar helt aktieägande, enligt årsredovisningen. Inga högre betyg i pilotskolan här inte.
Kombinationen strukturell motvind, problem spridda över större delen av rörelsen och ledning/ägare som inte direkt är surrade vid masten på skutan incitamentsmässigt, lockar inte mycket. En låg värdering ligger i andra vågskålen. Men låg värdering är inte unikt för RNB i den här branschen. Vi avstår från aktien.
___________________________
Updates är SvD Börsplus format för korta kommentarer. Mejla oss gärna på borsplus@svd.se om du har förslag eller frågor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.