Analys RLS Global
RLS Global har passerat sitt Rubicon
RLS Global (Rubicon Life Science) är ett medicinteknikbolag baserat i Göteborg. Försäljningen uppgick till 2 Mkr under 2015. Totalintäkterna under första kvartalet 2016 nådde 0,3 Mkr. Bolaget är litet även vad det gäller personal. Man är sex personer enligt årsredovisningen. Börsvärdet är vid börskursen 13,90 kronor nära 700 Mkr. Det gör RLS Global till det största Life Science-bolaget på Aktietorget och en av de största inräknat alla småbolagslistor som First North och NGM.
Mer förhoppningsbolag än så här blir det alltså inte.
Grunden för alla produkter från RLS är kloraminer, ett klorbaserat bakteriedödande ämne. Bolaget bygger sin produkter på 20 år av forskning kring kloraminer. RLS har tre produkter på marknaden, alla inom dentalområdet. De är inte nya, utan har funnits med sedan RLS bytte namn från Orasolv Products vid avknoppningen från Orasolv 2012. Namn som MediTeam och Biolin finns också med i historiken. Den äldsta produkten har funnits på marknaden sedan 1997.
Trots den långa historiken är försäljningen alltså nära noll från dessa produkter och det finns ingen anledning att förvänta sig att de ska kunna försvara mer än 1–2 procent av dagens börsvärde.
Förhoppningarna är istället knutna till en produkt som ännu inte finns på marknaden: ChloraSolv.
Vår analys fokuserar därför helt på ChloraSolv. ChloraSolv är en variant av bolagets dentalprodukt PeriSolv men avsedd för behandling av svårläkta sår.
Det finns egentligen inget i bolagets långa historia eller struktur som inger något förtroende inför den stora utmaningen att utveckla, registrera och sälja en ny medicinteknisk produkt globalt. Snarare tvärtom.
Den sammanlagda personalstyrkan inriktad på försäljning tycks bestå av en person, en försäljningschef med bakgrund inom dentalmarknaden.
Förvånansvärt nog tycks bolagets vd Kenth Hanssen sakna omfattande tidigare erfarenhet av medicinteknik. Hans tidigare karriär var inom reklamradio och inkassobranschen. Även ordförande Joachim Cederblad kommer från en värld långt från hemska sår och rutinbehandlingar av äldre.
Styrelseordföranden har en bakgrund på företag som Coca-Cola och ICA.
Det är svårt att se att RLS skulle ha grunderna för en framgångsrik global medicinteknisk produktlansering på plats. Det finns heller ingen uppenbar ny vinkling i marknaden som RLS ger sig ut på. Istället möter man en stor och stabil marknad. Här finns inga enkla poäng att vinna.
Som framgår av ovanstående och fördjupningsanalysen här nedan så saknas idag i princip allt som krävs för att man ska ha något gott hopp om framgång för ChloraSolv.
Hypotetiskt kan detta så klart ändras, men vi ser det som extremt osannolikt och om bolaget trots allt skulle få några saker på plats fram till slutet av 2017 så är det i princip helt säkert att man däremellan tvingats göra ytterligare en nyemission.
Dagens börsvärde på nära 700 Mkr ser vi som helt verklighetsfrämmande. Dra av en nolla och det skulle fortfarande vara en kraftigt övervärderad aktie i våra ögon. Om det mot förmodan skulla finnas någon möjlighet att blanka aktien på dagens nivåer så ser vi det som nära nog ”gratispengar” på något års sikt. I andra hand blir vårt starka råd att inte på några villkor äga aktier i RLS Global.
Fördjupad analys RLS Global
RLS Globals affärsmodell
RLS säger att affärsmodellen är att utveckla nya produkter och sedan sälja dem genom partners globalt. Tanken är alltså att säkra distributörer som kan introducera och sälja ChloraSolv på de viktiga marknaderna. Enligt bolaget finns de redan lanserade produkterna nu på fyra världsdelar. Men det är ganska intetsägande eftersom det är pyttesmå och gamla produkter som ändå bara sålde för 2 Mkr under 2015.
I mars 2016 meddelade RLS att man skrivit ett ”genombrottsavtal” för ChloraSolv med en distributör i Bahrain. Att döma av detta bolags blygsamma hemsida är det dock en mindre aktör. Sedan tidigare ska också avtal med distributör i Australien finnas. Sammantaget saknas starka partners för internationell försäljning på de viktiga marknaderna.
RLS Globals marknad
Svårläkta sår är en stor marknad med ett betydande behov av nya och bättre medicintekniska lösningar. Såren är ju just svårläkta. En viktig delmarknad är så kallade diabetiska fotsår, ett vanligt och farligt problem hos framförallt äldre med diabetes. Det kan i värsta fall leda till amputation av foten. Det sker i cirka 80 000 fall varje år bara i USA. Det är inom diabetiska fotsår ChloraSolv främst har testats.
RLS uppger själva i sitt emissionsmemorandum från januari 2016 att marknaden för sårvård är hela 100 miljarder dollar per år. Det är en siffra som är svår att validera externt, man hamnar snarare på 20 miljarder dollar, även när man räknar in akuta sår. Även 20 miljarder dollar är en stor marknad så det kan kanske kvitta vilken siffra som är mest relevant. Marknaden domineras av globala storspelare som B.Braun, 3M, Baxter, Coloplast och Mölnlycke.
Försäljningspotentialen för en framgångsrik produkt på marknaden för diabetiska fotsår kan uppskattas till ett miljardbelopp. Men nyckelordet är ”framgångsrik”. Detta är inte jungfrulig mark och konkurrensen är hård.
För att säkra en stark intäktsökning under flera år och därefter bibehålla en relevant marknadsandel krävs ett marknads- och försäljningsorganisation av klass, med global räckvidd.
Eller en grupp partners som kan leverera detta på de viktiga marknaderna.
En annan viktig faktor är att sårvård är en rutininsats som görs inom primärvården. Det betyder att en ny produkt och dess fördelar måste förklaras för ett mycket stort antal beslutsfattare, utspridda på många olika platser. Här är RLS Globals utgångsläge mycket svagt eftersom man saknar distributörer av rang.
Utvecklingsstatus
Chlorasolv är en medicinskteknisk produkt och behöver därför myndighetsgodkännande innan den kan säljas. RLS håller på med den processen, både för USA och Europa, och säger, efter en del förseningar, att man hoppas få godkännanden på plats under första halvan av 2017. Men det enda ett sådant godkännande säger är att produkten är säker nog att säljas. Det säger inget om att produkten skulle vara effektiv eller unik.
ChloraSolv har testats i en studie där man undersökt skillnaden mellan att behandla fotsår orsakade av diabetes med standardbehandling eller med ChloraSolv. Studien gjordes vid Göteborgs Universitet och inkluderade knappt 40 försökspersoner. Utformningen var ”explorativ”, alltså ett första trevande steg. Alla fyra författare är också konsulter hos RLS eller anställda där. Resultaten presenterades i mars 2016 och utgör kärnan i försäljningsbudskapet för ChloraSolv.
RLS väljer att sammanfatta resultaten på ett mycket entusiastiskt sätt. Resultaten kan dock läsas betydligt mer negativt. Författarna skriver tydligt att efter 12 och efter 24 veckor var ChloraSolv-behandlingen inte bättre än standardbehandling. De patienter som behandlades med ChloraSolv fick bättre läkning under de första veckorna, men den effekten försvann efter 12 veckor. Artikeln innehåller också en hjälpsam figur som visar att efter 164 dagars behandling var chanserna att ha läkta sår större för de som inte fick pröva ChloraSolv-behandling. Dessa data kan tolkas på olika sätt, och fler studier behövs för att skapa en övertygande slutsats, åt något håll.
Det är svårt att se dessa resultat som en stark grund för att nu lansera en okänd ny produkt på en marknad som är välförsedd med konkurrerande produkter från kända aktörer.
Ägare, finansiering och aktien
Störste ägare i RLS är styrelseledamoten Christer Hägglund, via bolag. Även näst största ägare, bolaget Joki Invest, tycks nära förknippat med samme Christer Hägglund. Bolagen är skrivna på samma
adress i Österhaninge. Tillsammans kontrollerar dessa två bolag mer än 50% av RLS. Det finns inga större eller starka ägare med någon uppenbar kompetens inom försäljning av medicinteknik.
Sedan 2012 har RLS gjort förluster på cirka 50 Mkr. För 2015 slutade resultatet på minus 7 Mkr. För att klara detta har man gjort hela fem nyemissioner de senaste åren, den senaste i januari 2016.
I slutet av första kvartalet hade RLS 9 Mkr kassan. Gissningsvis har RLS idag ungefär 6 Mkr i kassan.
Nu ska lansering av global försäljning av ChloraSolv göras. Det kommer sannolikt öka kostnaderna långt innan eventuella intäkter kommer igång. Det blir sannolikt fler och större nyemissioner framöver, även om försäljningen av ChloraSolv kommer igång.
Framåt årsskiftet börjar det alltså bli aktuellt med nyemission igen.
RLS-aktien förde en tynande tillvaro på Aktietorget fram till sommaren 2014. Den låg runt en dryg krona per aktie. Men sedan dess har det tagit fart. I mitten av april 2016 fanns det sparare som gick med på att betala nästan 15 kronor för samma aktie.
De senaste veckorna har aktien legat runt 12 kronor, alltså en tiofaldig ökning på mindre än två år. Denna rusning inleddes när RLS först började kommunicera om ChloraSolv hösten 2014.
Den då nytillträdde VD, Kenth Hanssen, uttalade sig och såg fram emot en marknadslansering 2015. Det var ett våghalsigt uttalande, men förhoppningarna är fortfarande stora, nästan två år senare. Årsredovisningen för 2015 jämför hjälpsamt med framgångarna för Astras Losec (20 år med miljard-dollar-försäljning). Det är ganska stora skor att fylla för att bolag som har produkter som på 20 år inte kommit någon vart.
De placerare som köper RLS-aktien på dagens nivåer tycks anta att när ChloraSolv blir godkänt kommer stor och lönsam försäljning komma igång direkt. För att det ska ske behövs en stor marknad, en produkt med unika och avgörande fördelar, en prissättning som ger stora intäkter och lönsamhet snabbt, och ett partnernätverk av världsklass. Så ser inte verkligheten ut.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.