RevolutionRace: Tillväxtrevolution

Noteringsaktuella RevolutionRace säljer egenutvecklade friluftskläder på nätet. Bolaget växer fort med stark lönsamhet.
RevolutionRace: Tillväxtrevolution - Revolotion.
RevolutionRace är ett varumärkesbolag som säljer egenutvecklade friluftskläder under varumärke RevolutionRace på nätet. Bolaget använder en direktförsäljningsmodell utan mellanhänder. På bilden syns grundarna Niclas och Pernilla Nyrensten.
RevolutionRace
Teckningskurs: 75,00 kr Antal aktier: 112,9 m
Börsvärde: 8 469 Mkr Nettoskuld: 29 Mkr
VD: Pernilla Nyrensten Ordförande: Paul Fischbein

RevolutionRace (teckningskurs 75 kr) säljer kläder för friluftsliv och en aktiv livsstil på nätet. Försäljning sker uteslutande under det egna varumärket RevolutionRace till kunder i 35 länder världen över. Bolaget använder sig av en direktförsäljningsmodell utan mellanhänder.

Webbutiken är anpassad till 16 länder. Största marknaderna är Norden och de tyskspråkiga länderna. Hög kvalitet och ett konkurrenskraftigt pris är två viktiga konkurrensfördelar.

Produktportföljen består av 190 olika produkter som utvecklats internt. Den största produktkategorin är byxor av olika slag (68% av omsättningen). Exempelvis för vandring, skalbyxor, outdoorjeans och mjukisbyxor. Andra produktkategorier är jackor (20%), mellanlager (10%), underställ (1%) samt accessoarer (2%). Koncernen har 70 anställda och över 600 000 aktiva kunder. Huvudkontoret ligger i Borås.

Affärsvärldens huvudscenario 2019/20 2020/21E 2021/22E 2022/23E
Omsättning 387 900 1 125 1 406
 – Tillväxt +36,0% +132,7% +25,0% +25,0%
Rörelseresultat 83 239 307 394
 – Rörelsemarginal 21,5% 26,5% 27,3% 28,0%
Resultat efter skatt 60 175 231 298
Vinst per aktie 0,53 1,55 2,04 2,64
Utdelning per aktie 1,17 1,00 1,20 1,40
Direktavkastning 1,6% 1,3% 1,6% 1,9%
Avkastning på eget kapital 10% 27% 31% 33%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT 1,4 -0,1 -0,6 -1,0
P/E 141,9 48,4 36,8 28,4
EV/EBIT 102,2 35,6 27,7 21,6
EV/Sales 22,0 9,4 7,6 6,0
Kommentar: Utveckling R12M omsättning 732 Mkr, Ebit 187 Mkr med rörelsemarginal 25,5%. Bolaget har brutet räkenskapsår som löper från 1 juli – 30 juni.

RevolutionRace grundades 2013 av Pernilla och Niclas Nyrensten, som för övrigt är gifta. Pernilla är VD och styrelseledamot medan Niclas arbetar som creative director (kreativt ansvarig). Sedan i slutet av 2017 är riskkapitalbolaget Altor ägare av RevolutionRace. Grundarna äger 34% av aktierna innan erbjudandet och Altor drygt 61%.

Erbjudandet i samband med noteringen uppgår till drygt 2,4 miljarder kronor och består i sin helhet av befintliga aktier. Ingen nyemission genomförs således. Grundarna säljer aktier för 632 Mkr och Altor säljer aktier för 1,7 miljarder. Övriga aktieägare säljer för 100 Mkr.

57% av emissionen är säkrad av teckningsåtagare. Däribland Swedbank Robur Fonder, Lancelot Asset Management och Handelsbanken Fonder.

LÄS OM AKTUELLA NOTERINGAR PÅ IPO-GUIDEN

IPO-GUIDE RevolutionRace
Lista Nasdaq Stockholm
Omsättning rullande tolv månader 732 Mkr
Antal anställda 70
Teckningskurs 75,00 kr
Rådgivare ABG Sundal Collier, Carnegie
Storlek på erbjudande 2 464 Mkr (varav 0% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 8 469 Mkr
Emissionskostnad Cirka 22 Mkr (0,9% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 57%
Investerare som ska teckna i IPO Capital Worlds Investors, Blackrock, Swedbank Robur, Ophir Asset Management, Handelsbanken Fonder (57% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Inga upptäckta flaggor
Sista teckningsdag 2021-06-15
Beräknad första handelsdag 2021-06-16
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Inga upptäckta flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 330 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar inga flaggor i RevolutionRace

# Täta personkopplingar

Om nyckelpersoner har nära personliga relationer eller affärskopplingar via andra bolag så ökar risken att det inte enbart är professionella hänsyn som styr besluten.

Grundarna till RevolutionRace är makarna Nyrensten. Makan är idag VD och styrelseledamot medan maken som är Creative Director sitter också i ledningsgruppen. Vi landar i att inte hissa en flagga för detta.

RevlutionRace är ett riktigt tillväxtbolag. Sedan bolaget grundades 2013 har försäljningen ökat till drygt 730 Mkr räknat på rullande tolv månader per den 31 mars 2021. Bolaget har med andra ord vuxit mycket fort. Bruttomarginalen på koncernnivå är cirka 70-72%. RevolutionRace har brutet räkenskapsår som löper från 1 juli – 30 juni.

Rörelseresultatet senaste tolv månaderna landade på 187 Mkr med en rörelsemarginal på 25,5%. Få andra e-handelsbolag kan mäta sig med det. Under våren har e-handelsbolagen Desenio (säljer posters och ramar) samt RugVista (säljer mattor) noterats på börsen. De har likartade marginaler.

Affärsmodellen grundar sig på att bolaget säljer direkt till konsument – på branschspråk kallat D2C, (direct to consumer). Bolaget använder sig således inte av några mellanhänder såsom återförsäljare, grossister eller distributörer. Det är en anledning till den starka lönsamheten.

Bolagets målsättning är att omsätta 2 miljarder kronor år 2023/24. Samtidigt är ambitionen att fortsatt uppvisa en rörelsemarginal på minst 25% per år. För att nå omsättningsmålet krävs en årlig tillväxt på drygt 30% per år i snitt framöver.

RevolutionRace utvecklar och säljer produkterna under eget varumärke. Bolaget kontrollerar hela värdekedjan från design och de tekniska material som bolaget själva utvecklar. Produktionen sker främst i Asien i exempelvis Kina och Vietnam. Revolution menar att de är lyhörda och lyssnar mycket på kunderna när det gäller utveckling av nya produkter och kollektioner. Moderisken är generellt sett låg inom produktkategorin friluftskläder/funktionskläder och produktlivscyklerna är dessutom relativt långa.

2015/16 lanserades bolaget varumärket i Finland. Åren därpå följde lanseringar i Danmark, Norge, Tyskland och Österrike. Den tyska marknader är idag bolagets största enskilda marknad.

Under början av 2021 genomförde RevolutionRace en lagerflytt och inledde samarbete med Dreamlogistics AB som har ett delvis automatiserat lager. På sikt väntar sig RevolutionRace att kunna förkorta leveranstiderna till kunderna. RevolutionRace har ingen särskild målgrupp utan riktar sig till personer mellan 18-70 år. Det är lika många kvinnor och män som använder bolagets produkter.

Handeln på nätet växer som bekant fort och har accelererat i spåren av pandemin. Enligt Postnords e-handelsbarometer ökade näthandeln i Sverige med 40% 2020. I Q1 2021 var tillväxten hela 53% jämfört med motsvarande kvartal 2020.

Marknadssegmentet för online-försäljning av kläder inom aktiv livsstil ökade med 23,6% per år i snitt mellan 2016 och 2021. Andelen kläder inom aktiv livsstil som säljs på nätet har ökat fort senaste åren och uppgick till 25% under 2020. Onlinepenetrationen väntas fortsätta öka kommande år. I USA är online-penetrationen för kläder och skor 38%. Under 2021 planerar RevolutionRace att inleda försäljning av produkter i USA via Amazon.

Globalt sett har RevolutionRace en marknadsandel på 0,1% inom segmentet aktiv livsstil. I Sverige uppgår bolagets marknadsandel till cirka 1,8%. RevolutionRace ser goda möjligheter att fortsätta växa. Målsättning är att lansera varumärket i två till fyra nya länder per år.

Kostnaderna för lansering på nya marknader är normalt sett relativt begränsade enligt RevolutionRace. Bolaget har på ett antal marknader gjort mindre testlanseringar och prövat olika marknadskanaler initialt. RevolutionRace använder sig mycket av marknadsföring via sociala medier såsom Facebook, Instagram och Youtube. Bolaget använder sig dessutom mycket av så kallade influencers, som marknadsför produkterna på sociala medier. Marknadsföringskostnaderna uppgick som andel av försäljningen till cirka 18% senaste nio månaderna.

RevolutionRace har en stor andel återkommande kunder, som under 2020 stod för 46% av omsättningen. Att bolaget har en lojal kundbas är positivt. Returgraden de senaste tolv månaderna var 28,7%. E-handelsbolag som säljer kläder har vanligtvis returgrader på 30-40%. Frilufts/funktionskläder har sannolikt en något lägre returgrad generellt.

Styrelse 

Styrelseordförande Paul Fischbein har lång erfarenhet från e-handel. Fischbein har grundat Trettio.se och varit VD för CDON / Qliro Group. I styrelsen återfinns bland annat Magnus Dimert som grundat Adlibris och är styrelseledamot i RugVista.

Under det innevarande och sista kvartalet (april – juni) i det brutna räkenskapsåret 2020/21 spår bolaget att tillväxten minst kommer att landa på 150% jämfört med motsvarande period ifjol. På helårsbasis skissar vi på en omsättning på 900 Mkr motsvarande 133% tillväxt. Kommande år skissar vi på 25% årlig tillväxt.

Framöver handlar mycket om att RevolutionRace fortsätter att lyckas på nya marknader. Men även inom nya produktkategorier. Bolaget har idag en stark position inom byxor av olika slag. En viktig värdedrivare är att bolaget rör framgångar inom andra produktkategorier.

Marginalmässigt skissar vi på 28% på sikt. RevolutionRace har bevisat att de har en skalbar affärsmodell. Snabbväxande e-handelsbolag värderas generellt högt. Använder vi en multipel på generösa 25 gånger rörelsevinsten, i linje med bolagen i peer-tabellen, finns en uppsida på knappt 25% på sikt.

Frilufttrenden har accelererat det senaste åren. I minst under 2020. Fortsätter Revolution att växa finns bra uppsida kvar (optimistiskt scenario). Risken är att försäljningen är coronadopad och att tillväxten saktar in och multiplarna sjunker (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
RevolutionRace 28,4 21,6 6,0 28,0 25,0
Desenio 33,7 24,5 5,8 23,7 29,5
Rugvista 31,4 23,3 4,4 18,8 16,0
Boozt 188,7 39,5 27,2 1,8 6,5 15,2
BHG Group 111,3 29,0 21,1 1,5 7,3 9,1
Lyko 74,5 45,3 35,0 2,0 5,7 23,4
Fenix Outdoor 36,3 18,7 14,9 2,6 17,4 4,3
Thule 79,8 28,6 21,6 4,6 21,1 5,3
Genomsnitt 124,8 34,6 25,4 3,6 15,0 19,7
Källa: Affärsvärlden / Factset

RevolutionRace har ett mycket starkt år i ryggen med dubblerad försäljning och stigande marginaler. Bolaget verkar ha ett starkt momentum. Intrycket är att pandemin har fungerat som en katalysator för friluftstrenden generellt och att försäljningen har påverkats positivt. Aktien säljs inte ut till något fyndpris och värderas till 9 gånger omsättningen och drygt 35 gånger rörelsevinsten (Ev/Ebit) på våra prognoser för innevarande år (2020/21). Men givet att den fina tillväxttrenden fortsätter sjunker värderingen dock fort. Bolaget kommer samtidigt möta betydligt tuffare jämförelsetal framåt hösten.

Sammantaget har RevolutionRace en attraktiv affärsmodell, fin tillväxthistorik och exponeringen mot den växande friluftstrenden. Den som gillar tillväxtbolag och inte räds risknivån och värdering kan överväga en post.

Ägare Innehav Andel
Altor 3446.1 Mkr 40.7%
Pernilla och Niclas Nyrensten via Nyrensten Global Holding 2240.7 Mkr 26.5%
Capital Worlds Investors 350 Mkr 4.1%
Blackrock 275 Mkr 3.3%
Swedbank Robur 250 Mkr 3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser