RevolutionRace: Fortsätter att imponera

RevolutionRace säljer egenutvecklade friluftskläder på nätet genom en direktförsäljningsmodell. Både tillväxt och lönsamhet imponerar.
RevolutionRace: Fortsätter att imponera - Revolotion.
RevolutionRace är ett varumärkesbolag som säljer egenutvecklade friluftskläder under varumärke RevolutionRace på nätet. Bolaget använder en direktförsäljningsmodell utan mellanhänder. På bilden syns grundarna Niclas och Pernilla Nyrensten.
RevolutionRace
Börskurs: 99,25 kr Antal aktier: 112,9 m
Börsvärde: 11 207 Mkr Nettokassa: 8 Mkr
VD: Pernilla Nyrensten Ordförande: Paul Fischbein

RevolutionRace (99,25 kr) säljer friluftskläder på nätet. Försäljning sker uteslutande under det egna varumärket RevolutionRace till kunder i fler än 35 länder världen över. Bolaget använder sig av en direktförsäljningsmodell utan mellanhänder.

Största marknaderna är Norden och de tyskspråkiga länderna. Hög kvalitet och ett konkurrenskraftigt pris är två viktiga konkurrensfördelar.

Produktportföljen består av cirka 200 olika produkter som utvecklats internt. Den största produktkategorin är byxor av olika slag. Exempelvis för vandring, skalbyxor, outdoorjeans och mjukisbyxor. Bolaget säljer även jackor, mellanlager, underställ, skor och accessoarer.

Affärsvärldens huvudscenario 2020/21 2021/22E 2022/23E 2023/24E
Omsättning 897 1 323 1 654 2 068
 – Tillväxt +132,0% +47,5% +25,0% +25,0%
Rörelseresultat 230 357 438 538
 – Rörelsemarginal 25,7% 27,0% 26,5% 26,0%
Resultat efter skatt 172 265 332 408
Vinst per aktie 1,52 2,35 2,94 3,60
Utdelning per aktie 0,64 1,10 1,40 1,80
Direktavkastning 0,6% 1,1% 1,4% 1,8%
Avkastning på eget kapital 25% 32% 33% 33%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT -0,3 -0,2 -0,3 -0,7
P/E 65,3 42,2 33,8 27,6
EV/EBIT 48,6 31,3 25,6 20,8
EV/Sales 12,5 8,5 6,8 5,4
Kommentar: Räkenskapsåret löper från 1 juli – 30 juni

Aktien handlas under namnet RVRC Holding och noterades på Stockholmsbörsen strax innan midsommar 2021. Teckningskursen var 75 kronor. Koncernen har 104 anställda med huvudkontor i Borås.

Direktförsäljningsmodell utan mellanhänder

RevolutionRace har rönt stora framgångar senaste åren. Affärsmodellen grundar sig på att bolaget säljer direkt till konsument – på branschspråk kallat D2C, (direct to consumer). Bolaget använder sig således inte av några mellanhänder såsom återförsäljare, grossister eller distributörer. Det är en anledning till den starka lönsamheten.

Bolaget har brutet räkenskapsår. År 2023/2024 är målsättningen att nå 2 miljarder i omsättning och uppvisa en rörelsemarginal på minst 25% per år. De analytiker som följer Revolution räknar också med att så sker.

Tyskland agerar draglok

Det andra kvartalet, oktober – december 2021, bjöd på fin tillväxt. Omsättningen steg med 58% jämfört med motsvarande period föregående år. Den stora tillväxtdrivaren var de tyskspråkiga länderna (DACH) med Tyskland i täten. Försäljningen i DACH ökade med 98% och utgjorde 49% av koncernens totala intäkter (39).

På morgonens telefonkonferens lyfte VD Pernilla Nyrensten fram lanseringen i Schweiz som hittills utvecklats till en av de främsta lanseringar för RevolutionRace. Prisbilden är högre i Schweiz vilket bidrar till koncernens lönsamhet. I och med lanseringen har RevolutionRace nu lokala webbutiker på 17 marknader och försäljning i mer än 35 länder.

I Norden var tillväxten mer modesta 12% i kvartalet. Räknat på rullande tolv månader jämfört med motsvarande period för ett år sedan är intäkterna i Norden upp 51%. Ledningen i RevolutionRace framhäver att tillväxttakten i Norden under inledningen av 2022 (Q3 2021/22) var högre jämfört med det gångna kvartalet.

Övriga världen ökade intäkterna med 84% mot fjolåret och utgjorde 19% av omsättningen (16). Revolution har lanserat bolagets egen “Brand Store” på Amazon i USA, som utvecklas enligt plan.

Revolution Race Q2 21/22 Q2 20/21
Omsättning 391,7 Mkr 248,3 Mkr
Tillväxt Y/Y 57,7% 130,3%
Tillväxt Q/Q 54,1% 90,3%
Bruttomarginal 71,6% 71,9%
Rörelseresultat 117,5 Mkr 66,8 Mkr
Ebit-marginal 30,0% 26,9%
Vinst per aktie 0,82 kr 0,47 kr

Stark resultatutveckling

Både omsättning och rörelsemarginal kom in bättre än förhandstipsen från cirka en handfull analytiker och aktien är i skrivande stund upp 5%. De senaste fyra kvartalen har omsättningen pendlat mellan 244 Mkr – 273 Mkr. Försäljningen i 2021 års sista kvartal (alltså Q2 2021/22) ökade med över 50% jämfört med Q1 2021/22.

Bruttomarginalen försämrades något mot fjolåret. Gynnsam marknadsmix hade en positiv påverkan medan större andel försäljning med rabatterade varor påverkade negativt. Ledningen flaggar för att Revolution kommer påverkas av höga fraktpriser och störningar i leveranskedjan under resterande delen av räkenskapsåret. Det genomsnittliga ordervärdet uppgick till 791 kronor (773) i kvartalet. Förbättringen beror även här på fördelaktigare marknadsmix.

Rörelseresultatet stärkes med 75% mot föregående år och rörelsemarginalen landade på starka 30% (27).

Tuffare jämförelsetal

Framöver väntar tuffare jämförelsetal. Som synes i grafiken nedan har tillväxttakten saktat in senaste kvartalen. Det är inget unikt för just RevolutionRace utan samma sak gäller för många av börsens andra bolag med exponering mot e-handel.

Många bolag med exponering mot inredning som exempelvis Desenio, Rugvista och Bygghemma (BHG Group) fick ett tydligt uppsving under 2020. Under 2021 har tillväxten bromsat in. Desenio uppvisade ett organiskt tapp på 28% respektive 20% i andra och tredje kvartalet 2021.

Nya marknader och produkter

Tillväxtreceptet framöver stavas både geografisk expansion samt expansion inom nya produktkategorier. Under det gångna kvartalet lanserade RevolutionRace skor, vilket är en ny produktkategori för bolaget. Lanseringen beskrivs som en succé då den första leveransen sålde slut inom två dygn. Men sannolikt handlar det om rätt små volymer. Under innevarande kvartal (Q3) kommer både fler skor och olika modeller att finnas tillgängliga för konsumenterna.

Vidare kommer bolaget också att lansera väskor som en ny produktkategori under innevarande kvartal. Precis som med lanseringen av skorna så handlar det initialt om små volymer för att därefter skala upp om lanseringen tas emot väl. Perioden jan-mars brukar normalt sett vara säsongsmässigt svagare jämfört med oktober – december.

Att RevolutionRace växer inom fler produktkategorier är positivt då det diversifierar bolaget bättre. Moderisken inom friluftskläder är generellt sett lägre jämfört med traditionell klädhandel.

Prognoser och värdering

Kommande två kvartal under räkenskapsåret 2021/22 skissar vi på omkring 30% tillväxt. Därefter en tillväxttakt på cirka 25% per år. Vilket innebär att Revolution kommer nå sitt mål om 2 miljarder år 2023/24.

Långsiktigt räknar vi med 26% rörelsemarginal. Det är en hög och konkurrenskraftig nivå jämfört med andra liknande bolag. Rugvista som säljer mattor direkt till konsument tjänar runt 18% jämförelsevis. Fenix Outdoor har en marginal kring 15%.

Använder vi en multipel på 24 gånger rörelsevinsten finns 20% uppsida på sikt. Det är en generös multipel med tanke på produktkategorin (friluftskläder). Risken är att de höga marginalerna inte är hållbara på sikt och/eller att tillväxttakten saktar in (pessimistiskt scenario). Då finns stor nedsida i aktien. Desenio är ett avskräckande exempel.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
RevolutionRace IPO 2021 42,2 31,3 8,5 26,5 25,0
Rugvista IPO 2021 19,7 14,3 2,6 18,4 16,7
Desenio IPO 2021 17,1 15,6 2,3 15,0 13,3
Lyko -7,7 44,2 33,4 1,7 5,0 22,8
Boozt -16,5 33,5 24,6 1,4 5,7 20,0
Fenix Outdoor -0,9 19,0 15,2 2,3 15,2 5,7
Genomsnitt -8,4 29,3 22,4 3,1 14,3 17,3
Källa: Affärsvärlden / Factset

RevolutionRace har uppvisat en mycket imponerande operativ utveckling med stark tillväxt de senaste åren. Frågan är hur länge utvecklingen kan fortsätta. Ibland drabbas snabbväxande bolag av växtvärk. Än så länge finns inga sådana tydliga tecken på det. Det är dock viktigt att bolaget upprätthåller tillväxttakten i Norden. Samtidigt som de tyskspråkiga länderna fortsätter att bidra.

Riskkapitalbolaget Altor har varit huvudägare sedan slutet av 2017. Kanske vill de sälja delar av deras innehav så småningom. Altor ingick lock up-avtal på 180 dagar vid noteringen, som alltså nu löpt ut.

Rådet för RevolutionRace blir neutral.

RevolutionRace tio största ägare Andel
Altor 36,32%
Nyrensten Global Holding AB 26,46%
Capital Group 5,34%
Swedbank Robur Fonder 3,73%
Handelsbanken Fonder 3,67%
C WorldWide Asset Management 2,86%
AFA Försäkring 1,97%
Enter Fonder 1,92%
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) 0,96%
Norges Bank 0,86%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser