Railcare: Nästa station 40 kr?

Med några fina år i ryggen har Railcare-aktien tagit fart senaste året. Är det läge att hoppa på tåget eller kan det vara klokare att stanna kvar på perrongen?
Railcare: Nästa station 40 kr? - Railcare
Railcares egentillverkade maskin Railvac som använder vakumteknik för att suga upp ballast. Källa: Railcare.se
Railcare
Börskurs: 31,3 kr Antal aktier: 2,4 m
Börsvärde: 748 Mkr Nettoskuld: 168 Mkr
VD: Mattias Remahl Ordförande:  Anders Westermark

Railcare (31,3 kr) är kanske mest känt för sina Railvac-fordon som suger bort ballast när järnvägsspår renoveras (se bilden ovan). Den typen av underhållsjobb är en viktig del av Railcare men under senare år har också transporter växt i betydelse. Bolaget rattar nuförtiden allt från beredskapslok till malmtåg.

Företaget har runt 180 anställda och huvudkontoret i Skelleftehamn. Största ägare är Nornan Invest med 30% av kapitalet som representeras av styrelseordförande Anders Westermark. Nornan fokuserar på investeringar i Skellefteå för att bidra till utvecklingen av lokalsamhället. Näst största ägare är TREAC med 9,9%, ett investmentbolag som delvis ägs av Nornan.

VD sedan 2021 är Mattias Remahl, som äger 0,52% av aktierna (värda ca 4 Mkr). Han anslöt till Railcare 2020 som CFO och vice VD, efter att tidigare ha varit finanschef för Bolidens affärsområde Gruvor.

Sedan vi skrev om bolaget för över fem år sedan har både omsättning och marknadsvärde dubblerats.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 564 654 753 858
 – Tillväxt 13,5% 16,0% 15,0% 14,0%
Rörelseresultat 68 65 87 107
 – Rörelsemarginal 12,0% 10,0% 11,5% 12,5%
Resultat efter skatt 44 42 58 71
Vinst per aktie 1,81 1,73 2,39 2,95
Utdelning per aktie 0,70 0,70 0,80 0,90
Direktavkastning 2,3% 2,3% 2,6% 2,9%
Avkastning på eget kapital 17% 15% 18% 20%
Kapitalbindning 77% 72% 75% 75%
Nettoskuld/Ebit 2,5x 2,8x 2,7x 2,5x
P/E 17,1x 17,9x 13,0x 10,5x
EV/Ebit 13,5x 14,0x 10,6x 8,5x
EV/Sales 1,6x 1,4x 1,2x 1,1x

Ambitiösa mål

Railcare är beroende av ett fåtal stora kunder. De fem största står för 85% av total försäljning, där Trafikverket är den enskilt största kunden. En fördel för bolaget är att kontrakten generellt är mycket långa vilket ger god visibilitet, och att Trafikverket är en stabil kund.

Bolaget är uppdelat i fyra affärsområden:

  • Transport Skandinavien (framöver kallat Transport)
  • Entreprenad Sverige
  • Maskin & Teknik
  • Entreprenad Utland

Vi fokuserar i denna analys på Railcares två stora affärsområden. Bolaget har därtill två mindre:

Maskin och teknik består av en maskinverkstad i Skelleftehamn och står för en liten del av extern försäljning. Inom detta affärsområde har bolaget utvecklat sina patenterade maskiner. Området fungerar främst som en stödfunktion till entreprenadverksamheten. Order kan variera kraftigt från kvartal till kvartal, vilket gör resultatet slagigt.

Entreprenad Utland liknar entreprenad Sverige, men är verksamma i Storbritannien. Området har krympt till en liten del och går för närvarande med förlust. Målet är inte att avveckla denna verksamhet utan att vända detta affärsområde till tillväxt och vinst. Just nu befinner sig brittiska underhållsplanen mellan två planperioder vilket brukar betyda lägre volymer.

Bolaget höjde de finansiella målen i första kvartalet och siktar på en omsättning på 1 000 Mkr samt en rörelsemarginal på 13% till 2027. Detta motsvarar en årlig tillväxt på 15%. Senaste fem åren har totala tillväxten varit 16% i snitt per år. Mycket drivet av Transport och Entreprenad Sverige. För att klara målen måste bolaget fortsatt förlita sig på dessa två affärsområden.

Rörelsemarginalen har pendlat kring 12% under samma tidsperiod och i takt med att de mer lönsamma affärsområdena växer kommer rörelsemarginalen naturligt att öka.

Transport – en framgångshistoria

Transport är det största affärsområdet och står för 50% av omsättningen samt 70% av vinsten. Här erbjuds tjänster med egna lok och personal i Sverige och Norge. Under de senaste sex åren har denna del gått från att omsätta drygt 100 Mkr till nästan 400 Mkr, med en vinst kring 40 Mkr. Bolaget har framgångsrikt hittat nischer inom järnvägstransport och växt dessa till stabila, lönsamma affärer.

Transport erbjuder en rad tjänster med egna lok och personal i Sverige och Norge. Nedan listas dessa och ungefärlig försäljning på årsbasis per 2024:

  • Transport av malm på uppdrag av LKAB och Kaunis Iron: 160 Mkr (rätt jämnt fördelat)
  • Beredskapslok för röjning av hinder längs järnvägarna: 50-60 Mkr
  • Transport av slipers och makadam för stora järnvägsunderhållsentreprenader: 80 Mkr
  • Två lokverkstäder i Pitkäjärvi och Långsele som erbjuder reparation och underhåll: 80 Mkr

Sammanlänkade med järnmalmsindustrin

Railcares första avtal med Kaunis (som förvärvat Northland Resources tillgångar) tecknades 2018. Det var ett femårskontrakt, som förlängdes 2021 med tio år till ett totalt ordervärde på 750 Mkr och är jämnt fördelat över livslängden. Kaunis driver gruvan Tapuligruvan, vars livslängd med nuvarande brytningstakt väntas minska kraftigt från 2027. Förlängt avtal tyder på att Kaunis inte är orolig för sin malmproduktion. Kaunis planerar att öppna ett nytt dagbrott i området, Sahavaara. Brottet förväntas vara redo 2026–2027 och ha en livslängd på 8–10 år samt högre produktionskapacitet än Tapuli. Största ägare Nornan är även storägare i Kaunis.

Avtalet med LKAB tecknades 2020 och förlängdes senast i tredje kvartalet 2023, och sträcker sig fram till årsskiftet. Vad som sker därefter har ännu inte kommunicerats, och inget nytt avtal är klart. Det återstår att se om Railcare lyckas behålla dem. Skulle bolaget inte förnya detta kontrakt finns det risk att sitta på lok och personal utan arbete. Framförhållning på lok och personal brukar ligga kring 3-6 månader så det skulle kunna bli något kvartal med tillfälligt lägre marginaler. Detta skulle vara det första stora bakslaget för affärsområdet. Vi gissar att ett besked kring LKAB-avtalet kan komma i relativ närtid. Vårt huvudscenario antar att det förnyas.

Visualisering av bolagets olika segment. Källa: Årsredovisning 2023

För malmtransporterna tillhandahåller kunderna vagnarna, medan Railcare står för personal och lok. Railcare hanterar planeringen av transporterna samt logistik på terminalerna. Betalningen baseras på transportvolymen. De viktigaste faktorerna är leveranssäkerhet och pris. Detta är logiskt, eftersom värdet på godset kraftigt överstiger transportkostnaderna. De förlängda avtalen tyder på att Railcare är konkurrenskraftiga inom dessa områden, även om det kan vara svårt att utifrån se tydliga konkurrensfördelar i denna typ av affär. Uppenbarligen gör bolaget något rätt. Det kan vara storleken som gör att de kan hålla fokus och nischa in sig på vissa kundtyper med specialanpassade lösningar som större aktörer har svårt att matcha. Ledningen har erfarenhet från gruvbranschen, vilket kan vara till stor hjälp.

Tillväxten framöver förväntas främst komma från nya avtal. Vi ser det som troligt att Railcare i framtiden kan erbjuda transport av annat än järnmalm. Det görs industriella satsningar i Norrland som skapar möjligheter för bolaget att växa. Ledningen ser inte möjligheten att få tillgång till lok och personal vid vunna kontrakt som en flaskhals. Däremot krävs en viss framförhållning.

Kapitaltung verksamhet

Railcares tillgångar består till stor del av fastigheter och maskiner. Investeringarna uppgår till strax över 10% av omsättningen per år. Skuldsättningsgraden är hög, men har minskat något de senaste åren. Bolaget binder inte mycket rörelsekapital, vilket förbättrar kassaflödet och förenklar tillväxten. Nettoskulden har legat på cirka 1,5–2,0 gånger EBITDA de senaste åren. Skuldsättningen är på en hälsosam nivå, och vi ser ingen anledning att tro att den kommer att förändras framåt. Utdelningen har varit i linje med policyn om 30–40% av vinsten.

Stor spelare inom beredskapslok

Beredskapsloken tillhandahålls på uppdrag av Trafikverket och placeras på utvalda platser i landet för att snabbt kunna transportera bort hinder på järnvägen. Kontrakten löper vanligtvis över ett par år. Railcare får betalt för att ha sina lok och personal redo för utryckning, och kostnader för personal och lokhyra tas löpande. För närvarande finns det tio beredskapslok i Sverige, varav fem tillhandahålls av Railcare (ett är under förhandling). Trafikverket gick nyligen ut med en ny upphandling om ytterligare tio lok och av dessa vann Railcare sex stycken. Det nya kontraktet börjar löpa vid 2025 men är inte i full gång förrän slutet av 2025. Avtalet är värt 80 Mkr per år i snitt och sträcker sig över fem år. Löpande intäkter för detta segment bör därför vara ungefär dubbelt så stort om lite drygt ett år. Railcare borde, efter detta avtal, ha majoriteten svenska marknaden för beredskapslok.

Entreprenad Sverige

Näst störst är Entreprenad Sverige, som står för 30% av omsättningen och 25% av vinsten. Här erbjuds underhållsarbete av järnväg med egen personal och maskiner, vilket inkluderar underhåll och byte av kablar, ballastbyte och snöröjning. Bolaget är ensamt i Sverige om att använda vakuumteknik (Railvac), som är ett snabbare sätt att hantera ballast än klassiska grävmaskiner. Här erbjuds även relining av trummor under väg och järnväg.

Entreprenadverksamheten (och även underhållstransporter) är beroende av Trafikverkets underhållsplanering. Det finns säsongseffekter då frusen mark är svår att arbeta med, snöröjning kompenserar till vissa del. Underhåll handlas på ramavtal som anger omfattning och tidsram. Railcare ansvarar för planering och utfört arbete. Betalning sker löpande.

Privata entreprenörsbolag som Infranord och NRC finns också med i kundlistan. De hanterar underhållsuppdrag åt Trafikverket och anlitar Railcare som underentreprenör. Dessa kunder utför större entreprenadsarbeten än Railcare och ses inte som konkurrenter.

Då det rör sig om lite mindre och återkommande underhållsentreprenader och inga storprojekt är detta en något stabilare verksamhet än exempelvis entreprenader för anläggning eller bygg. Vinstmarginalen har rört sig mellan 6-12%. Alltså viss slagighet men inte alls likt det man kan se i andra branscher.

I vintras inträffade två stora urspårningar på Malmbanan, vilket medförde stopp i trafiken i 76 dygn. Detta hade negativ påverkan på två av Railcares största kunder, LKAB och Kaunis, som är helt beroende av Malmbanan för sin malmleverans.

Skicket på den svenska järnvägen är dåligt, vilket innebär stora behov av underhåll och reinvesteringar. Trafikverkets analyser visar att både person- och godstransporter kommer att öka med cirka 50% fram till år 2040. Budgeten för järnvägsunderhåll har ökat kraftigt de senaste åren. Storleksordningen på underhållsbudgeten är viktig för entreprenadverksamhetens framtid, men som en mindre nischaktör står och faller inte Railcare med variationer i budget.

Senaste kvartalet

Omsättningen i Transport Skandinavien ökade med 18%, främst eftersom LKAB:s uppdrag har pågått på full kapacitet under hela kvartalet, till skillnad från föregående år då bristen på lok fördröjde arbetet. Entreprenadtransporternas volym var dock lägre, då flera spårbyten planeras till tredje kvartalet.

Railcare Q2 2024 Q2 2023
Omsättning 309 256
Tillväxt 24% 14%
Ebit 15,8 14,9
Ebit-marginal 8,8% 10,3%
Vinst per aktie 0,41 kr 0,41 kr

Entreprenad Sverige levererade en stark tillväxt med en omsättningsökning på 53%. Detta förklaras delvis av ökade inhyrda resurser för att möta efterfrågan på underhåll. I kvartalsrapporten nämner bolaget ett större underhållsprojekt i Västerås, där kunden fick en helhetslösning. Projektet beskrivs som lyckat, och ledningen ser över möjligheterna att ta fler sådana projekt i framtiden. Även relining-verksamheten gick starkt efter en kall vinter med mycket uppskjutet arbete. Rörelsemarginalen sjönk till följd av ökad förlust i Entreprenad Utland samt de ökade inhyrda resurserna på entreprenad Sverige.

Under kvartalet förvärvade Railcare 40% av aktierna i lokuthyrningsföretaget AC Finance för att få tillgång till miljövänliga lok – en konkurrensfaktor i upphandlingar med Trafikverket.  Övriga delägare är Nornan Invest AB (största ägare i Railcare) och Actinvest AB, med 30% vardera.

Prognos och värdering

I vårt huvudscenario tror vi Railcare är på god väg att nå sina finansiella mål för 2027. Vi förväntar oss stark tillväxt för helåret 2024 på 16%, tack vare ett bra första halvår och mycket inplanerat arbete.  För 2025 och 2026 tror vi på fortsatt god tillväxt på 15% respektive 14% baserat på det utökade uppdraget för beredskapslok. Inget nytt avtal med LKAB har offentliggjorts ännu, vilket kan bli en motvind. Vi räknar dock med att LKAB förlänger, precis som de gjort tidigare.

Vi tror att rörelsemarginalen i år blir 10% på grund av ett svag lönsamhet första halvåret. Vi skissar på att rörelsemarginalen 2026 landar på 12,5%, då lönsamma affärer är en större del av omsättningen. Vinstmarginalen inom Transport har historiskt legat kring 12% och för Entreprenad Sverige kring 10% (alltså marginalen efter skatt och finansnetto). Vi förutsätter också att man får någon slags rätsida på utlandsverksamheten och att den varken gör plus- eller minusresultat.

Mer om insiderägande

Ingen insynshandel alls finns registrerad de senaste två åren. Totalt insynsägande på 31% avser främst huvudägaren men förutom VD även äger styrelseordförande Anders Westmark 0,45%  privat och verksamhetsansvarig Jonny Granlund äger 0,43%.

Värderingen har de senaste åren legat mellan 8-15 gånger framåtblickande rörelseresultat; idag ligger den på 12 gånger. En försiktig värdering är motiverad, trots att bolaget har presterat bra de senaste åren. Vi lutar åt en konservativ värdering på 11 gånger rörelsevinsten för 2026.

För det optimistiska scenariot räknar vi med något högre tillväxt och marginal. Det skulle exempelvis kunna ske via utökade kontrakt. I ett pessimistiskt scenario leker vi med tanken att LKAB inte förlänger kontraktet vilket skulle leda till avstannad tillväxt nästa år. Även marginalerna skulle påverkas i ett sådant fall. I detta scenario räknar vi också med att utlandsentreprenaden tynger resultatet. I ett sådant scenario är nedsidan ganska stor.

Avslutning

Railcare förefaller vara ett kvalitativt bolag verksamt i en tuff bransch. Å ena sidan kan man se bolaget som en snabbväxande, innovativ nischaktör med stabila marginaler inom en konjunkturokänslig marknad med goda framtidsutsikter. Å andra sidan är bolaget en liten aktör med stort kundberoende i en kapitalintensiv bransch, utan tydliga konkurrensfördelar. Sammantaget tycker vi att det finns en helt okej uppsida i huvudscenariot. Riskerna i form beroende av enskilda avtal och kunder talar dock för en försiktig värdering. Vårt råd blir därför neutralt men aktien är värd att bevaka och klart intressant om tillväxten med nya avtal på transportsidan fortsätter.

Tio största ägare i Railcare Värde (Mkr) Kapital Röster
Nornan Invest i Skellefteå AB 220.8 29.5% 29.5%
TREAC AB 74.1 9.9% 9.9%
Avanza Pension 24.9 3.3% 3.3%
Bernt Larsson 23.3 3.1% 3.1%
Canaccord Genuity Wealth Management 18.6 2.5% 2.5%
Mikael Gunnarsson 15.6 2.1% 2.1%
Nordnet Pensionsförsäkring 11.9 1.6% 1.6%
Torsten Germund Dahlquist 8.7 1.2% 1.2%
Harry Markku Sjöblom 7.9 1.1% 1.1%
Mare Invest Ab 7.3 1.0% 1.0%
Tre största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Humivic AB (Mattias Remahl) 3.9 0.5% 0.5%
Anders Westermark 3.4 0.4% 0.4%
Jonny Granlund 3.2 0.4% 0.4%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 31.0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser