Analys Qliro
Qliro Group: Dags för uppvärdering?
Börsplus har ett antal gånger under de senaste åren skrivit om finans- och e-handelsbolaget Qliro Group (11,10 kr). Hitintills har vi inte tyckt att uppsidan varit tillräckligt attraktiv för ett regelrätt köpråd. De tidigare analyserna går att finna i Analysarkivet (sök på Qliro) för den som är intresserad.
Idag kommer Qliro med rapporten för det första kvartalet 2019. Aktien är i skrivande stund upp cirka 8 procent. Nedan följer en sammanställning på hur respektive bolag utvecklats under perioden.
Qliro Group | Q1 2019 | Q1 2018 |
Nettoomsättning | 640 Mkr | 716 Mkr |
Rörelseresultat | -33,5 Mkr | -58,8 Mkr |
varav QFS | 2,5 Mkr | -4,8 Mkr |
varav Nelly | -12,3 Mkr | -20,0 Mkr |
varav CDON | -10,4 Mkr | -23,6 Mkr |
Resultat per aktie | -0,29 kr | -0,33 kr |
Mot bakgrund av att koncernen håller på att delas upp i tre separata bolag så har vi valt att kommentera utvecklingen på bolagsnivå.
Qliro Financial Services (QFS) som sysslar med betalningslösningar för e-handel hade en bra start på 2019. Omsättningen ökade med 23 procent jämfört med motsvarande kvartal ifjol. Även rörelseresultatet förbättrades och steg till 2,5 Mkr (-4,8).
Ett av problemen de senaste åren har, enligt oss, varit det dåliga intaget av nya externa e-handlare. Många av de bolag som marknadsförs som användare av QFS är ju bolag som tidigare varit en del av Qliro Group. Exempelvis Gymgrossisten, Lekmer och Tretti.
I kvartalsrapporten syns dock positiva tecken och handlare som inte är en del av Qliro Group ökade till cirka hälften av e-handelsvolymerna i Q1.
QFS vs Klarna
Den stora konkurrenten Klarna har enligt egen uppgift 100 000 ansluta handlare och en marknadsandel i Sverige på cirka 40 procent. Klarna har ungefär 2 000 anställda. QFS uppger inte hur många handlare som använder lösningen. QFS har ungefär 200 anställda.
Under första kvartalet tecknade QFS avtal med bland annat Best of Brands, Dollarstore, IPiccolo, (som driver inkClub.com), dammsugarpåsar.nu samt Eleven och Nordicfeel. De två sistnämnda bolagen skall gå samman till ett företag och lämnar därmed Klarna för QFS. Det är positivt.
Ledningen uppger att QFS nu ”nått en tillräcklig skala för att kostnadseffektivt hantera en betydande tillväxt i låneboken”. I klartext är alltså budskapet att skalbarheten framöver borde bli god.
E-handelsbolaget Nelly, som säljer kläder och främst riktar sig till unga kvinnor, växte försäljningen med 10 procent i kvartalet, i linje med tillväxtmålet. Även bruttomarginalen förbättrades och blev 22,8 procent (21,0). Rörelseresultatet blev −12,3 Mkr relativt −20,0 året innan.
Stark kundlojalitet är viktigt i denna bransch. Återkommande kunder stod för 85 procent av omsättningen. Det upplever vi som konkurrenskraftigt. Under kvartalet har Nelly även startat samarbete med Zalando, främst för att nå konsumenter utanför Norden.
Många e-handelsbolag brottas med höga returgrader, alltså att plaggen skickas tillbaka. Nelly är inget undantag. Returgraden sista tolv månaderna var 39 procent (36). Det är i högsta laget. Möjliggen är det så att yngre personer beställer ett antal plagg i olika storlekar vid första inköpet och sedan skickar tillbaka de plagg som inte passar i högre utsträckning än andra åldersgrupper. Vissa e-handelsbolag har faktiskt börjat ta betalt för frakten.
Det tredje och sista bolaget, CDON Marketplace, som själva marknadsför sig som Nordens största varuhus, tog också ett steg i rätt riktning. Här pågår en strategiförändring med fokus på externa e-handlare istället för att själva sälja produkter. Alltså ett slags nordiskt Amazon.
Det mest relevanta nyckeltalet, enligt vår uppfattning, är därmed bruttoresultatet och bruttomarginal som ger en indikation på införtjäningsförmågan. Bruttoresultatet stärktes till 43,8 Mkr (39,6) medan marginalen ökade till 16,8 procent (10,5). Ökningen drevs av externa återförsäljare där bruttoförsäljningsvärdet steg med 36 procent. Nettoomsättningen som till stor del består av CDON:s egna försäljning minskade (enligt plan) med 31 procent. Rörelseresultatet blev −10,4 Mkr (-23,6).
Nedan följer en sammanställning över bolagen och deras finansiella målsättningar.
Utveckling helår 2018 | QFS | Nelly | CDON Marketplace |
Omsättning | 298 Mkr | 1391 Mkr | 589 Mkr * |
Tillväxt | 34% | 6% | 18% |
Rörelseresultat (Ebitda) | 22,7 Mkr | 56,8 Mkr | -18,7 Mkr |
Marginal | 7,6% | 4,1% | -1,2% |
Målsättning | Uppnå ett Ebitda-resultat om 100 – 125 Mkr under 2019 | 10% organisk tillväxt. Ebitda-marginal över 6 procent. | 20% tillväxt i bruttoförsäljningsvärde. 3% Ebitda-marginal. |
* Motsvarar bruttoförsäljningsvärde istället för omsättning. Nettoomsättningen för CDON sjönk under 2018 med -16% till 1560 Mkr. |
Vad är då allt värt?
För QFS har vi räknat med en multipel på P/E 12 gånger för 2020. P/E-talet är mer relevant att tillämpa på finansbolag relativt EV/EBIT. Vi tror att Nelly har goda förutsättningarna att fortsätta växa då bolaget har en stark marknadsposition bland unga. Kan bolaget få ned returgraden från dagens cirka 40 procent till 25–30 procent så borde lönsamhetspotentialen vara god. Här har vi använt en multipel om 0.7 gånger omsättningen.
Gällande CDON Marketplace ligger största värdet att utöka plattformen med flera externa e-handlare. En multipel på 8 gånger rörelseresultatet ger ett värde på ungefär 1,30 kr per aktie.
Qliro Group | Omsättning | Rörelseres. R12M | Rörelseres. 2020 | Rimlig multipel 2020 | Värde (Mkr) | Värde per aktie (kr) |
Qliro Financial Services | 450 Mkr | -17 Mkr | 68 Mkr * | 12x vinsten | 810 | 5,20 |
Nelly | 1683 Mkr | 44 Mkr | 67 Mkr | 0,7x försäljning | 1178 | 7,60 |
CDON | 1 450 Mkr | -8 Mkr | 24 Mkr | 8x rörelseresultat | 192 | 1,20 |
Totalt värde | 14,10 | |||||
Nettokassa (e-handelsrörelsen) | 205 | 1,30 | ||||
Totalt värde per aktie | 15,40 | |||||
Aktiekurs idag | 11,20 | |||||
Kurspotential | 37% |
* Resultat efter schblonskatt. Multipel avser således p/e-tal. |
** Koncerngemensamma kostnader är utfördelade på bolagen 2020. |
Börsplus slutsats
Qliro har historiskt sett inte varit någon bra placering. Nu närmar sig bolaget en uppdelning vilket skulle kunna synliggöra de eventuella dolda värden som finns i koncernen. Är man ute efter en nischbank så finns det möjliggen bättre alternativ än QFS.
Vår poäng är att respektive bolag på egna ben borde vara värt en ganska bra bit över vad aktiemarknaden idag värderar bolagen tillsammans till. Nyhetsflödet den närmsta tiden har även potential till kunna bli bra. Exempelvis en försäljning och/eller en särnotering av något/några av bolagen. Tror man på detta och är ute efter en krydda till portföljen kan Qliro således vara ett alternativ men bara för risktagaren. Rådet blir således köp.
Qliro Group tio största ägare | Andel |
Kinnevik | 27,5% |
Rite Ventures | 6,66% |
Avanza Pension | 5,55% |
Qliro Group AB | 3,42% |
Humle Fonder | 3,15% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 2,79% |
Lancelot Asset Management AB | 2,26% |
Origo Capital | 1,88% |
Wellington Management | 1,48% |
Thomas Krishan | 1,27% |
Källa: Holdings |
QFS | Q4 17 | Q1 18 | Q2 18 | Q3 18 | Q4 18 | Q1 19 | R12M |
Totala intäkter | 64,9 | 68,1 | 71,2 | 76,7 | 81,8 | 86,0 | 316 |
Ebitda | 11,1 | 3,5 | 5,7 | 10,3 | 3,2 | 14,0 | 33,2 |
Ebit | 3,0 | -4,8 | -3,7 | 0,4 | -7,2 | 2,5 | -8,0 |
Nelly | Q4 17 | Q1 18 | Q2 18 | Q3 18 | Q4 18 | Q1 19 | R12M |
Omsättning | 400 | 276 | 403 | 309 | 403 | 302 | 1417 |
Ebitda | 39,5 | -14,9 | 28,6 | 23,9 | 19,2 | -7 | 64,7 |
Ebit | 34,4 | -20 | 23,6 | 18,7 | 13,9 | -12 | 43,9 |
CDON | Q4 17 | Q1 18 | Q2 18 | Q3 18 | Q4 18 | Q1 19 | R12M |
Omsättning | 733 | 375 | 338 | 286 | 558 | 261 | 1442 |
Ebitda | 9,6 | -21,2 | -11,3 | -5,9 | 19,7 | -7,0 | -4,5 |
Ebit | 6,2 | -23,6 | -14,7 | -8,9 | 16,8 | -10,4 | -17,2 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.