Qiiwi: Nytt spel ger bränsle åt kursraketen

Det lilla mobilspelsföretaget har gått som en raket på börsen och gett tre gånger pengarna bara i år. Bolagets nya spel ”Wordington” tiofaldigade intäkterna under senaste kvartalet och på ritbordet finns mängder av idéer som väntar på att omsättas i praktiken. Men räcker det för att motivera aktiens värdering?
Qiiwi: Nytt spel ger bränsle åt kursraketen - Qiiwi
Qiiwi Interactive är ett litet företag med 21 anställda vid ett kontor i Alingsås och ytterligare ett på Cypern efter ett förvärv i fjol. Mycket av hoppet står nu till spelet Wordington (i bild) som tiofaldigade intäkterna under det senast redovisade kvartalet. Börsvärdet är drygt 200 Mkr.

Qiiwi Interactive

Börskurs: 26,00 kr Antal aktier: 8,23 m
Börsvärde: 214 Mkr Nettokassa: 4 Mkr
VD: Erik Dale Rundberg Styrelseordförande: Naim Messo

 

Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 18 21 27 27
 – Tillväxt 81,1% 15,0% 30,0% 0,0%
Rörelseresultat -6 -4 -2 -2
 – Rörelsemarginal -34,5% -20,0% -8,0% -6,0%
Resultat efter skatt -5 -3 -2 -1
Vinst per aktie -0,62 -0,39 -0,21 -0,16
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
P/E neg. neg. neg. neg.
EV/EBIT neg. neg. neg. neg.
EV/Sales 11,7 10,1 7,8 7,8
Kommentar: Siffror exklusive aktiverade utvecklingskostnader (knappt 2 Mkr 2018).

Alingsåsbaserade Qiiwi Interactive (26 kr) kom till börsen för snart två år sedan. Bolaget utvecklar spel till mobiltelefonen och gjorde sig kända med frågespelet Backpacker som under 2018 växte kraftigt.

Men precis som vi varnade för när vi skrev om bolaget för ett år sedan pekade det faktum att Qiiwi avslutade publicistavtalet med Mag Interactive på att Backpacker inte växte enligt plan. Kort efter detta meddelade Qiiwi att man ”omarbetat marknadsföringstrategin” och ströp i princip all marknadsföring av Backpacker.

Nu bubblar dock ett nytt spel under ytan som växer kraftigt, Wordington. Ett ordspel där man genom att lösa en sorts korsord ska restaurera och inreda ett gammalt hus och samtidigt följa en berättelse med flera olika karaktärer som dyker upp längs vägen.

Tabellen bredvid visar våra prognoser för Qiiwi i ett huvudscenario. De är behäftade med stor osäkerhet men mycket tyder på att bolaget går mot en stark avslutning på året. Håller det i sig lär även 2020 bli ett år med fin tillväxt.

Att Backpacker så plötsligt havererat är förstås en påminnelse om hur snabbt det kan svänga i mobilspelsvärlden. Gissningsvis har det också satt en del press på bolaget att snabbt hitta nya intäktsströmmar.

I slutet av 2018 lanserade Qiiwi därför en ny ambitiös strategi som inkluderade ett stort antal nya spelsatsningar. Generellt verkar bolaget se möjligheter inom följande kategorier:

  • Match-3-spel. En sorts tre-i-rad där omåttligt populära Candy Crush är det mest kända exemplet. Genom fjolårets förvärv av den lilla Cypern-baserade spelstudion Milliplay har Qiiwi fått in lite kompetens på området.
  • Varumärkesbaserade spel. Hell’s Kitchen som Qiiwi testlanserade häromdagen är ett exempel där bolaget utvecklar ett spel baserat på det välkända matlagningprogrammet med TV-kocken Gordon Ramsay i spetsen.
  • Hoppet finns också att fortsatt bygga vidare på varumärket Backpacker med nya spel.

Konceptet ”metagaming” löper också som en röd tråd genom bolagets samtliga spelsatsningar. Det vill säga där det centrala spelmomentet (exempelvis frågesport eller lösa ett pussel) också leder mot något annat övergripande mål i spelet (som att resa jorden runt eller inreda ett hus). Det är ett populärt tema i spelbranschen och exempelvis pratar G5 Entertainment om liknande trender.

Qiiwis senaste lanseringar och planerade spelprojekt

Titel/Beskrivning Kategori Utvecklingsfas
Magic Gifts 2 Match-3 Testlanserat Q4 2018
Wordington Ord/pussel Testlanserat Q4 2018
Backpacker Arena Frågesport Lanserat Q3 2019
Hell’s Kitchen Match-3 Testlanserat Q3 2019
Magic Potions Castle Match-3 Testlansering 2019?
Backpacker Match-3 Match-3 Planerad utveckling
Backpacker Words Ord/pussel Planerad utveckling
Backpacker Metagame Frågesport Planerad utveckling
Backpacker Landsversioner Frågesport Utvärdering pågår
Backpacker AR/VR Frågesport Utvärdering pågår
Flera speltitlar Arkad Utvärdering pågår
Flera speltitlar Branded Games Utvärdering pågår

Just nu handlar mycket om spelet Wordington som mjuklanserades mot slutet av 2018. I början av 2019 utvidgade Qiiwi lanseringen till att omfatta samtliga länder. Och under årets andra kvartal tiofaldigades(!) omsättningen jämfört med kvartalet innan till 2,5 Mkr. Det har också fått aktiemarknaden att vakna till liv som handlat upp Qiiwi kraftigt under året. Wordington står nu för tre fjärdedelar av hela bolagets intäkter.

Men det marknaden verkar glömma är att intäkter från mobilspel snabbt går att styra om från ett spel till ett annat. Mobilspelsföretag marknadsför ju sig genom att köpa användare till sina spel vilket är en typ av investering som ofta återbetalar sig inom bara några månader.

Genom att styra om marknadsföringsbudgeten från ett spel till ett annat går det alltså att snabbt växa intäkterna – men det behöver inte nödvändigtvis vara särskilt lönsamt. Nyckelfrågan är hur länge de förvärvade användarna faktiskt fortsätter spela spelet.

Tabellen nedan visar hur Qiiwi utvecklats på kvartalsbasis. Det är tydligt att antalet användare minskat drastiskt de senaste kvartalen efter att man drog ned på satsningarna på Backpacker. Men att siffrorna nu återhämtat sig när man återigen gasar med marknadsföring av Wordington.

(Exkl. aktiverade utvecklingskostnader) Q2 2018 Q3 2018 Q4 2018 Q1 2019 Q2 2019
Antal dagliga användare (DAU) 61 363 st 52 788 st 35 236 st 31 037 st 52 092 st
Intäkt per daglig användare (ARPDAU) 1,02 kr 1,00 kr 0,64 kr 0,47 kr 0,69 kr
Omsättning 5,7 Mkr 4,9 Mkr 2,1 Mkr 1,3 Mkr 3,3 Mkr
 – tillväxt +147% +260% -44% -63% -30%
Rörelseresultat -2,0 Mkr -1,6 Mkr -0,9 Mkr -2,0 Mkr -1,3 Mkr
 – rörelsemarginal -35,1% -32,7% -42,9% -153,8% -39,4%
Vinst per aktie -0,25 kr -0,12 kr -0,04 kr -0,19 kr -0,09 kr

Positivt är att bolaget faktiskt verkar få riktigt bra utväxling just nu på marknadsföringen i Wordington. Av senaste rapporten att döma är återbetalningstiden på de användarförvärv som gjorts i kvartalet en bra bit under tre månader.

Bolagets riktlinje för lönsamma investeringar ligger enligt VD Erik Dale Rundberg någonstans kring en återbetalningstid på sex månader. Qiiwi får alltså tillbaka pengarna mer än dubbelt så snabbt jämfört med vad som är ”acceptabelt”.

Den stora frågan är om det går att skala upp dessa intäkter rejält med lika gott resultat. Ofta når mobilspel en intäktsplatå som kan vara svår att passera.

Använder vi datatjänster som Appannie för att se hur Wordington presterat senaste månaderna så tycks en sådan platå redan vara här. Spelet har nämligen inte avancerat alls de senaste månaderna på rankinglistorna för de viktigaste marknaderna.

Att bolaget dessutom skryter med bättre lönsamhet och positivt kassaflöde i juli månad skulle kunna vara en indikation på att bolaget inte investerat lika mycket i marknadsföring och tillväxt som många på aktiemarknaden nog hoppas på.

Så värderas mobilspelsbolagen

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2020E EV / Ebit 2020E EV / Sales 2019E Ebit-marginal 2019E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
Qiiwi 202,5 neg. neg. 10,1 -20,0 14,0
Mag -23,8 27,3 15,2 1,2 -13,5 16,4
G5 -51,3 11,1 8,9 1,0 9,1 10,2
Rovio -9,1 13,8 7,3 0,8 6,2 4,9
Genomsnitt 29,6 17,3 10,5 3,1 -4,6 11,4
Källa: Börsplus (Qiiwi) och Factset (övriga)

Börsplus slutsats

Mycket tyder på att kommande kvartal lär bli bra men frågan är om Wordington verkligen är början på någonting mycket större för Qiiwi. Att döma av senaste månadernas statistik för spelet så tror vi inte det.

Bolaget har förstås fler planerade spel på gång men dessa skulle vi inte tillskriva några större värden förrän vi ser resultatet svart på vitt i räkenskaperna. Hell’s Kitchen som nyligen testlanserades känns exempelvis inte som ett särskilt starkt varumärke att bygga mobilspel på. Åtminstone en handfull försök har redan gjorts och inget har lyckats särskilt väl.

Värderingen på aktien (se tabell ovan) är helt verklighetsfrånkopplad kring 10 gånger årets väntade försäljning (EV/Sales). Det är tio gånger så högt som bolag som Mag Interactive, G5 och Rovio som samtliga är större, har en bredare spelportfölj och bättre lönsamhetshistorik.

Nu i senaste kvartalet var bolaget på vippen att vända till positivt kassaflöde men om den starka utvecklingen inte fortsätter i samma stil finns dessutom risken att kassan på 4 Mkr sinar inom något eller några kvartal.

Vi tror sannolikheten är mycket hög att aktien kommer gå att köpa till ett betydligt lägre pris under det kommande året. Rådet blir sälj.

 

Tio största ägare i Qiiwi Interactive Värde (Mkr) Kapital Kommentar
Avanza Pension 41 20,0%
Nordnet Pensionsförsäkring 41 19,8%
Robert Olsson 12 5,8% Ex-ägare Milliplay
Özkan Ego 10 5,5% Affärsängel. Största ägare inför noteringen
Johanna Mörk 10 5,5%
Holmes Konglomerat AB 10 4,9%
Ulf Ummer 10 4,7%
Andy Holmström 5 2,4%
Morgan Andell 4 1,8%
Andreas Gustafsson 2 1,0% Styrelseledamot
Tommy Pettersson 2 1,0%
Svante Ljungberg 2 0,9%
Eric Andreas Bergström 2 0,8% Medgrundare, tidigare VD. Även varit operativ chef och ledamot
Eric Dale Rundberg 2 0,8% VD
Marcus Dale Rundberg 2 0,8% Teknikchef
Källa: Holdings / Börsplus
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder
Annons från AMF
Annons från AMF