Analys Qben Infra
Qben Infra: Obeprövad konstruktion

Qben infra | |
Börskurs: 12,00 kr | Antal aktier: 73,3 m |
Börsvärde: 850 Mkr | Nettoskuld: 451 Mkr |
VD: Øivind Horpestad | Ordförande: Peter Follin |
Qben Infra (12 kr) är en nordisk koncern inom infrastrukturtjänster vars aktier började handlas på First North 29 november i fjol. Bolaget hette tidigare Kvalitetsbyggsgruppen och grundades år 2001. Dagens struktur tog form i november när Kvalitetsbyggsgruppen förvärvade norska bolaget ININ Group. Affären skapade ett bolag med cirka 3 miljarder kr omsättning i år.
Qben Infra gjorde ingen börsnotering i vanlig mening med ett erbjudande till allmänheten, utan en så kallad direktnotering. Däremot hade en mindre grupp befintliga ägare tecknat aktier för 60 Mkr i en riktad nyemission just inför noteringen (21 november). Teckningskursen var 18 kr per aktie.
Verksamheten handlar om bygg- och anläggningsprojekt samt underhåll och byggnationer av järnvägsinfrastruktur och elnät.
Grundaren av Kvalitetsbyggsgruppen Per Anderson är största ägare med 29% av aktierna. Koncernens VD Øivind Horpestad är näst största ägare med 10% av aktierna. Han var tidigare VD på ININ.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 687 | 2 956 | 3 133 | 3 321 |
– Tillväxt | -2,5% | +330,0% | +6,0% | +6,0% |
Rörelseresultat | -111 | 128 | 151 | 176 |
– Justeringar | 87 | -10 | -10 | -10 |
Justerat rörelseresultat (Ebita) |
-24 | 118 | 141 | 166 |
– Rörelsemarginal | -3,6% | 4,0% | 4,5% | 5,0% |
Resultat efter skatt | -104 | 63 | 61 | 84 |
Vinst per aktie | -0,42 | 0,85 | 0,83 | 1,15 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,40 | 0,55 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 3,3% | 4,6% |
Avkastning på eget kapital | -26% | 9% | 8% | 10% |
Kapitalbindning | 150% | 34% | 32% | 31% |
Nettoskuld/Ebit | -3,6 | 2,7 | 1,8 | 1,4 |
P/E | -28,4 | 14,1 | 14,5 | 10,4 |
EV/Ebita | -54,5 | 11,3 | 9,4 | 8,0 |
EV/Sales | 1,9 | 0,5 | 0,4 | 0,4 |
Kommentar: Justeringar avser engångsposter för 2023 samt förflyttning av leasingkostnader från finansnettot till rörelseresultatet. Vinsten är justerad för minoritetsintressen. Även nettoskulden är justerad för tilläggsköpeskillingar. |
Norsk storaffär skapar ny koncern
Den nuvarande strukturen i Qben Infra tog form genom att byggbolaget Kvalitetsbyggsgruppen (cirka 700 Mkr omsättning) förvärvade det norska bolaget ININ Group (cirka 1,7 miljarder omsättning) i maj 2024. Detta skapade dagens bolag som har ungefär 60% av sin omsättning i Norge och 40% i Sverige.
Qben Infra (tidigare känt som Kvalitetsbyggsgruppen) ägdes inför transaktionen med ININ till 90% av Per Andersson, som grundat bolaget och varit dess VD sedan 2001. Han är nu chef för affärsområdet Bygg inom Qben. ININ var å sin sidan redan noterat på småbolagslistan Euronext Growth Oslo. Affären gjordes genom ett aktiebyte där ININ-ägarna fick nyemitterade aktier i Qben. Affären skulle ge de norska ägarna 48,7% ägarandel i Qben. Andelen är något utspäd sedan dess. Budet motsvarande en premie på 110%.
Redan när samgåendet presenteras, i maj 2024, var idén att senare börsnotera det nya Qben Infra i Stockholm. Man tog sikte på att bli en “listed infrastructure compounder”, som det uttrycktes i pressmeddelandet. Motiv till affären var i övrigt att skapa ett större och mer robust bolag och att de två delarna kompletterade varandra, alltså Qben Infras byggrörelse respektive ININs verksamhet inom infrastruktur.
Värdering på 0,4x omsättningen
Affären baserades på en värdering av den då onoterade Qben-aktien på 13,57 kr (teckningskurs i apportemissionen). Värdet på de nyemitterade aktierna gav ihop med nettoskulden ett företagsvärde på cirka 700 Mkr för ININ. Det motsvarar EV/Sales 0,4x räknat på 2024 års 1 640 Mkr i omsättning. Rörelseresultatet var negativt under 2024.
ININ hade under 2022-2024 genomfört flera förvärv. Framför allt järnvägsentreprenader och elkraftsbolag. För att finansiera sina förvärv och driva tillväxt hade ININ tagit upp lån och emitterat obligationer.
Vid slutet av fjolåret hade ININ en relativt hög skuldsättningsgrad (nettoskuld/Ebitda var 2,7x). Genom att gå samman med Qben stärktes den finansiella ställningen.
Obligationer för en halv miljard kr
I december 2024 gav Qben ut obligationer på 500 Mkr för att refinansiera ININ Groups obligationslån och bankskulder samt delfinansiera ytterligare förvärv. ININs obligationer var emitterade i norska kr medan de nya obligationerna är i svenska kr. Obligationslånet löper till 2027 med en ränta på Stibor 3m + 8% (motsvarar cirka 10% totalt idag). Det innebär cirka 50 Mkr i årliga räntekostnader.
Nettoskuld/Ebitda ökar proforma till ungefär 2x efter nyupplåningen. Bolagets mål är “lägre än 2x”. Enligt obligationernas kovenanter får inte nettoskulden överstiga 4,25x Ebitda under 2025 eller 4x under 2026 och 2027. Bolaget behöver även ha likvida medel som kan täcka sex månaders räntekostnader.
Under januari 2025 genomförde bolaget ett förtida inlösen av obligationer om 226 MNOK utställda av ININ. De norska obligationerna hade räntan Nibor 3m + 8%.
I och med att en majoritet av bolagets intäkter kommer från Norge uppstår valutakursrisker. En stor del av verksamheten finns i Norge (förvärvade ININ) och intäkter i NOK kan försvagas vid NOK/SEK-försvagning.
Affärsmodell
Koncernen har ett tjugotal dotterbolag som är indelade i fyra segment:
-
Bygg och anläggning (30% av omsättningen). I detta segment bygger Qben exempelvis vägar, broar och byggnader. Byggprojekten är vanligtvis i storleksordningen 120-160 Mkr enligt bolaget. Typiska exempel på kunder är bolag som Corem. Konkurrenterna består av byggbolag som Peab, Skanska och NCC.
-
Järnväg (31% av omsättningen). Här fokuserar företaget på underhåll, renovering och utbyggnad av järnvägssystem. Ett praktiskt exempel är att uppgradera signalsystemet på en järnvägslinje. Kunderna består främst av transportmyndigheter så som Trafikverket och norska Bane Nor. Projekten är typiskt sett relativt små med en storlek på drygt 5 Mkr. Större kontrakt kan däremot vara värda 100-200 Mkr. Enligt bolaget ligger rörelsemarginalen inom segmentet kring 10%.
-
Elkraft (36% av omsättningen). Detta segment fokuserar på installation och underhåll av elnät och energiinfrastruktur. Ett exempel är att Qben kan installera nya kraftledningar för att ansluta elkraftsanläggningar till elnätet. Vanliga kunder är energibolag. Qben bygger även laddinfrastruktur åt bolag som Tesla.
-
Test och inspektion (3% av omsättningen). I detta segment erbjuder företaget tjänster för att säkerställa att olika infrastrukturprojekt uppfyller kvalitets- och säkerhetsstandarder. De kan till exempel utföra inspektioner av nybyggda broar för att verifiera att de uppfyller alla säkerhetskrav. Affärsmodellen har vissa likheter med konsultarbete där kunderna debiteras per arbetad timme.
ININ konsoliderades i Qben Infra så sent som i november 2024. Det finns därför ännu inte rapporterade siffror för ett helt kvartal med den nya strukturen. Grafiken nedan visar pro forma-siffror för 2023 som Qben publicerat.
Lönsamheten i koncernens dotterbolag varierar. Det största dotterbolaget Laje (30% av intäkterna 2023 proforma) var sämst under 2023 med en marginal på -2%. Det näst- och tredje största dotterbolaget (Kvalitetsbygg och Nordic infrastructure) hade under 2023 en rörelsemarginal på 2% respektive 3%. Tillsammans stod dessa bolag för cirka 80% av intäkterna 2023 proforma. Några av de mindre dotterbolagen har marginaler kring 20%.
Ambitiösa mål
Strategin är att fokusera mot infrastruktursektorn, som Qben menar står inför stark tillväxt. Att förvärva fler nischbolag med inriktning på infrastruktur är också centralt. Genom att samla specialistbolag under en paraplyorganisation ska dotterbolagen gynnas av delad administration och möjlighet att ta sig an mer komplexa projekt som kräver olika kompetenser.
Finansiella mål
I samband med noteringen presenterade bolaget en rad finansiella mål:
- Tillväxt: Organisk tillväxt per år i genomsnitt på över 15%.
- Lönsamhet. EBITA-marginal på över 10%.
- Nettoskuld/Ebitda. Nettoskuld dividerad med Ebitda under 2,0x.
- Utdelning. Utdelning per år upp till 30% av periodens resultat.
Ett aktuellt exempel på förvärvsstrategin är köpet av norska Trasé som slutfördes i mars 2025. Bolaget har 30 anställda och sysslar med byggnation, underhåll och uppgradering av järnvägar, spårvägar och väginfrastruktur relaterad till kollektivtrafik i stor-Oslo-regionen. Rörelsevinsten var hela 20 Mkr i fjol. Bolaget köps för 60,5 Mkr. Betalning sker till 58% i form av Qben-aktier, resten med kontanter. Bolaget värderades till drygt 1x omsättningen eller 3x rörelseresultatet för 2024.
Men Qben har höga mål även för organisk tillväxt. I snitt över 15% per år. De ger vissa pro-forma-siffror för 2022-24 som säger att dotterbolagen presterade mer än så då. Det är väsentligt mer än liknande börsnoterade företag mäktat med. Det gäller för övrigt också lönsamhetsmålet som är satt till “över 10%” Ebita-marginal. Liknande börsnoterade bolag, som i tabellen lägre ned, ligger på halva den nivå runt 5%.
Infrastruktursatsningar och jätteaffär under 2025
Brister i infrastruktur har varit ett omtalat ämne under många år. För att vända trenden beslutades 2021 om en rekordstor infrastrukturplan. Regeringens infrastrukturproposition för perioden 2022–2033 uppgår till 799 miljarder kronor. Det är en ökning med 21% från tidigare plan som beslutades 2017.
Även i Norge presterades under 2021 en nationell transportplan för 2022–2033 med en total ram på 1 200 miljarder NOK.
Som en del av dessa satsningar har Qbens dotterbolag Team 1435, vunnit ett stort järnvägskontrakt värt 466 MNOK för att byta ut slipers och räls på Nordlandsbanen i Norge. Projektet omfattar 34,5 km meter spårförnyelse 2025. Det finns även en option på ytterligare 36,5 km 2026 och 26 km 2027.
Prognos och värdering
Qben har i sitt presentationsmaterial en prognos om att nå 3,1 miljarder kr i omsättning 2025 med 10% i Ebitda-marginal. Avskrivningsnivån är oklar så vi kan inte översätta detta till vanlig rörelsemarginal.
Vi antar 3 miljarder kr omsättning i år och att det här bolaget presterar ungefär i linje med liknande bolag (se tabellen nedan) avseende tillväxt och marginaler. Man kan tänka sig lite bättre lönsamhet tack vare större verksamhet på järnvägssidan där marginalerna kan vara högre (fast inte för NRC Group i tabellen). Vi antar 6% organisk tillväxt och en marginal som når 5% 2027.
Sektorn värderas till 9x framåtblickande rörelsevinsten. Siffran lyfts av de stabila och väletablerade byggbolagen. Vi tror att en värdering på 8x rörelseresultatet är mer rimlig för Qben. Det kan möjligen vara generöst med tanke på att nettovinsten behöver delas med betydande minoritetsägande i dotterbolagen. Multipeln på EV/Ebita 8x motsvarar P/E 13x.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebita 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Qben Infra* | -29 | 7,5 | 6,7 | 0,3 | 4,5% | 10,0% |
NCC | 33 | 12,3 | 10,6 | 0,3 | 3,2% | 2,9% |
Skanska | 23 | 13 | 12,1 | 0,5 | 4,7% | 5,4% |
Peab | 36 | 11,1 | 12,5 | 0,6 | 4,5% | 5,0% |
Railcare* | 10 | 10,5 | 8,5 | 1,1 | 12,5% | 14,0% |
NRC Group | -54 | 7,1 | 6,3 | 0,2 | 2,8% | 5,8% |
Netel | 7 | 4,2 | 6,4 | 0,2 | 6,3% | 6,6% |
Eltel | -6 | 8,9 | 8,4 | 0,3 | 3,4% | 3,1% |
Genomsnitt | 3 | 9,3 | 8,9 | 0,4 | 5,2% | 6,6% |
Slutsats
Så agerar Insiders
Senaste månaden har VD Øivind Horpestad köpt aktier för 0,1 Mkr (11,65 kr per aktie). I januari förvärvade han även aktier värda 10 Mkr den riktade nyemissionen som meddelades i fjol (18 kr per aktie). Även grundaren Per Anderson har fortsatt förvärva aktier efter notering och deltog i den riktade emissionen.
Det är ett plus att insiders köper aktier i bolaget (se faktarutan) och redan har ett stort ägande i Qben. Infrastruktursektorn är dock mer känd för kurshärvor än vinnaraktier. Den verkar svår. En förvärvsstrategi ökar nog svårighetsgraden. Qben drivs med en betydande skuldsättning vilket adderar en riskfaktor till.
Värderingen på 0,4x intäkterna är i linje med hur ett normalt bolag i sektorn värderas – och var den prisnivå de norska ägarna växlade in sina ININ-aktier till. Lyckas man prestera i linje med sina mål lär aktien värderas upp. Men det tycker vi återstår att se.
Tio största ägare i Qben infra | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Per Robert Anderson | 262,4 | 29,1% | 29,1% |
Øivind Horpestad | 94,2 | 10,4% | 10,4% |
Alundo Invest AS | 48,0 | 5,3% | 5,3% |
Gjermund Sogn | 44,9 | 5,0% | 5,0% |
TB Industrier AS | 36,6 | 4,1% | 4,1% |
Ketil Skaget | 35,7 | 4,0% | 4,0% |
Martin Bernstén | 22,8 | 2,5% | 2,5% |
Treville Invest AB | 20,5 | 2,3% | 2,3% |
Bård Myrstad | 18,4 | 2,0% | 2,0% |
Kristian Lundkvist (Middelborg) | 15,5 | 1,7% | 1,7% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser