Analys IPO-guiden Purefun Group
Purefun Group: Lönsam e-handlare
Purefun Group | |
Teckningskurs: 25,00 kr | Antal aktier: 10,0 m |
Börsvärde: 250 Mkr | Nettokassa: 4 Mkr |
VD: Michael Ahlén | Ordförande: Niklas Wolfhagen |
Purefun Group (teckningskurs 25 kr) är ett e-handelsbolag som säljer vuxenleksaker genom sajten Vuxen.se (92% av omsättningen) samt produkter för hundar på sajten doggie.se (8%). Den svenska hemmamarknaden står för cirka 75% av omsättningen.
Produktportföljen består både av egna varumärken (runt 16% av omsättningen) och externa varumärken.
Centrallagret ligger i Torup i Hylte kommun i Halland. Bolaget startade 2005 och har idag 24 anställda. Huvudkontoret ligger i Helsingborg. Huvudägare och grundare till Purefun är makarna Michael och Catharina Ahlén. Michael är VD och Catharina är operativ chef (COO). Ordförande i bolaget är Niklas Wolfhagen, som beskrivs ha lång erfarenhet inom redovisning och ekonomistyrning från små och medelstora bolag.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021/22E | 2022/23E | 2023/24E |
Omsättning | 165 | 198 | 228 |
– Tillväxt | +16% | +20% | +15% |
Rörelseresultat | 15 | 20 | 24 |
– Rörelsemarginal | 9,0% | 10,0% | 10,5% |
Resultat efter skatt | 11 | 15 | 18 |
Vinst per aktie | 1,13 | 1,50 | 1,82 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Operativt kapital/omsättning | 28% | 28% | 28% |
Nettoskuld/EBIT | -0,8 | -0,9 | -1,1 |
P/E | 22,2 | 16,6 | 13,8 |
EV/EBIT | 16,1 | 11,8 | 9,3 |
EV/Sales | 1,4 | 1,2 | 1,0 |
Kommentar: Purefuns räkenskapsår löper från 1 maj – 30 april. |
Grundarna största ägare
Makarna Ahlén äger i princip hela bolaget (99%) inför noteringen och säljer i samband med erbjudandet aktier för cirka 57 Mkr. Ingen nyemission genomförs och Purefun tillförs således inget nytt kapital.
72% av erbjudandet är på förhand säkrat av teckningsåtagare. Tass AB (ägs av Tommy Larsson) och Polynom Investment tecknar för 5 Mkr vardera. Polynom Investment investerar främst i mindre bolag och var även teckningsåtagare i noteringen av Newbury Pharmaceuticals.
Sonny Johansson och Andreas Bergström tecknar för 4 Mkr var. Därutöver finns en rad icke namngivna investerare som tecknar för knappt 23 Mkr. Att färre än hälften av teckningsåtagandet inte visas har föranlett en flagga för bristfällig information i IPO-guidens granskning.
Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | Purefun Group |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 150 Mkr |
Antal anställda | 24 |
Teckningskurs | 25,00 kr |
Rådgivare | Eminova |
Storlek på erbjudande | 57 Mkr (varav 0% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 250 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 4 Mkr (6,2% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 72% |
Investerare som ska teckna i IPO | Tass, Polynom Investment, Sonny Johansson, Andreas Bergström, Ej namngivna (72% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | En flagga |
Sista teckningsdag | 2022-02-10 |
Beräknad första handelsdag | 2022-02-14 |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 412 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,7 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Purefun Group
# Bristfällig information
Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.
Purefun Group har haft verksamhet sedan 2005 men har bara finansiell information i aktuellt prospekt för de senaste två åren. Bolaget har två verksamhetsgrenar (hundprodukter och sexrelaterade produkter) men någon uppdelning i försäljning och lönsamhet ser vi inte i prospektet. Avslutningsvis visas namnen på färre än hälften av teckningsåtagandet i IPO:n. IPO-guiden hissar en flagga.
# Täta personkopplingar
Om nyckelpersoner har nära personliga relationer eller affärskopplingar via andra bolag så ökar risken att det inte enbart är professionella hänsyn som styr besluten. IPO-guiden avstår ofta från att dela ut en flagga om vi bedömer att de positiva aspekterna av täta personkopplingar kraftigt överstiger riskerna.
VD och en styrelseledamot är gifta. Vi uppfattar att båda är medgrundare till Purefun Group och vi finner det rimligt att båda ska kunna verka i bolaget. IPO-guiden landar i att inte hissa denna flagga.
Purefun Group säljer dels vuxenleksaker (produkter inom sexuell hälsa), dels produkter för hundar. Bolaget lagerhåller över 16 000 produkter i eget lager.
Lager
Lagret är 5500 kvm stort och automationsgraden beskrivs som hög. Purefun äger själva logistikfastigheten, som verkar köpts för cirka 5-10 Mkr. Purefun flyttade till lagret strax innan midsommar 2021. På sikt ser Purefun potential till att förvärv mindre e-handelsbolag och flytta lagret till bolagets egna. Huvudspåret verkar dock vara organisk tillväxt.
Några exempel på produkter är sexuella hjälpmedel, förbrukningsartiklar (preventivmedel) och kläder (t.ex underkläder). Inom hundprodukter säljer bolaget hundselar, halsband och hundkoppel. Men även leksaker och kläder, möbler (hundsängar) samt väskor för transport. Och till exempel förbrukningsartiklar som schampo, balsam och hygienartiklar.
Bolagets egna märkesvaror står för omkring 16% av omsättningen och lanserades på marknaden 2017. I dagsläget har Purefun enbart egna varumärken inom vuxenleksaker men under andra kvartalet 2022 skall bolaget lansera det egna hundvarumärket Dog Revolution. Tanken är att sälja Dog Revolution på en helt egen plattform (D2C). Ledningen beskriver det som en slags version av friluftsbolaget RevolutionRace produkter fast inriktade mot hundar. Det handlar kort och gott om hundprodukter som koppel, selar och liknande.
Initialt kommer varumärket Dog Revolution även säljas via sajten Doggie. Segmentet Vuxen har något högre marginaler men det är ingen stor skillnad jämfört med hundprodukterna.
Låga returer
Det finns inga stora säsongseffekter. Bolaget ser dock ofta högre volymer vid Alla Hjärtans Dag, semestertider (Juli), Black Week samt inför jul. Doggie har en något högre omsättning under hösten då bolaget säljer mycket hundtäcken.
Returgraderna är generellt sett låga och uppgår till 2-3%. Inom segmentet vuxen är returgraden knappt 1% medan den är ungefär 18% inom hundleksaker. Problematiken för kunderna inom hundprodukter handlar ofta om att hitta rätt storlek på exempelvis hundtäcken till djuren. Det är en orsak till den högre returgraden inom segmentet.
25% tillväxt och 15% Ebitda-marginal
Purefun har brutet räkenskapsår som löper från 1 maj – 30 april. Räkenskapsåret 2018/19 omsatte bolaget 104 Mkr. Rullande tolv månader per 31 oktober 2021 hade försäljningen ökat till 150 Mkr. Ambitionen under räkenskapsåret 2021/2022 är en omsättning på 170 Mkr, enligt en investerarpresentation i slutet av 2021.
På lång sikt är bolagets målsättning att öka intäkterna med 25% per år och nå en Ebitda-marginal på minst 15%. De senaste åren har Purefun ökat omsättningen med 17% årligen i snitt. Rörelsemarginalen har varit 7-9%. Ingen utdelning är aktuell kommande år, utan fokus är på tillväxt.
Från och med räkenskapsåret 2020/21 upprättar bolaget koncernredovisning, det är anledningen till att det inte finns jämförelsesiffror för så många år historiskt sett.
Brett produktsortiment och snabba leveranser
Tillväxtstrategin framöver består dels av att bolagets syftar till att bredda produktsortimentet, både av egna och externa varumärken. Dels av expansion in i nya produktkategorier. Produktion av egna varumärken sker i Kina sedan 2016. Vidare har bolaget egen tillverkning av massageoljor, ljus och liknande vid fabrik i Kävlinge i Skåne. Snabba leveranser, relevant sortiment och bra kundservice är viktiga konkurrensfördelar menar bolaget.
Sajten vuxen.se är idag lanserad i Sverige, Norge, Danmark och Finland med lokala e-handelsversioner. Sverige står för 75% av omsättningen, Norge för 15% och Danmark och Finland för ungefär 5% vardera. Under sommaren 2021 lanserade Purefun en radiokampanj för vuxen.se i Finland som enligt bolaget föll väl ut. Bolaget har ingått avtal om nationell radioreklam i Finland under 2022. Just radioreklam har varit en framgångsfaktor för bolaget historiskt i Sverige.
Över 20% marknadsandel
Marknaden för vuxenleksaker i Sverige uppgår till omkring 500 Mkr enligt Purefun. Vuxen.se har en marknadsandel på cirka 23% i Sverige. I Norge är bolaget den fjärde största aktören. I Danmark och Finland är bolaget fortsatt i relativt tidig lanseringsfas. Historiskt sett verkar området inte påverkats av konjunkturen i någon större omfattning.
Bolaget Sinful är Purefuns Group största konkurrent inom vuxenleksaker. Sinful har likt Purefun verksamhet i samtliga nordiska länder. Sinful är större omsättningsmässigt och har även gått in i Storbritannien och Frankrike. NAE Group är en annan konkurrent i Sverige med e-handel, två butiker och viss verksamhet i Danmark. NAE Group omsatte cirka 72 Mkr med en rörelsemarginal på 8%.
Sajten för hundprodukter, Doggie, är lanserad i Sverige sedan några år. I slutet av 2020 lanserades en norsk version. Bolagets målsättning är att starta lansering i Danmark under andra halvan av 2022. Purefun har en tvist avseende namnet och domänen Doggie. Motparten har yrkat på 200 000 kronor i ersättning. Purefun har använt namnet Doggie sedan 2006 och de framhäver att bolaget vid två tidigare tillfällen haft diskussion med motparten då motparten valt att inte gå vidare.
Konkurrenter inom hundprodukter är bolag som Arken Zoo, Dogman och Tinybuddy. Arken Zoo är Sverige största husdjurskedja med ett 90-tal butiker samt e-handel och ägs av det finska Musti Group som är börsnoterade sedan våren 2020. Tinybuddy som fokuserar helt på e-handel är Purefuns mest liknande konkurrent inom segmentet. Tinybuddy omsätter cirka 60 Mkr på årsbasis.
Purefun Group | H1 2021/22 | H1 2020/21 |
Omsättning | 73,0 Mkr | 65,1 Mkr |
Tillväxt | 12% | Okänt |
Bruttomarginal | 45,2% | 44,9% |
Rörelseresultat | 5,2 Mkr | 6,8 Mkr |
Ebit-marginal | 7,2% | 10,5% |
Första halvåret under innevarande räkenskapsår ökade intäkterna med 12%. Bruttomarginalen förbättrades något till drygt 45%. Rörelseresultatet sjönk dock.
På helårsbasis 2021/22 skissar vi på 165 Mkr i omsättning motsvarade 16% tillväxt och 9% rörelsemarginal. Kommande år räknar vi med 15-20% årlig tillväxt. Något lägre än bolagets tillväxtmål men ändå en god tillväxt. Samtidigt skissar vi på en rörelsemarginal på drygt 10% på sikt. Det är en konkurrenskraftig marginal. Bolagets målsättning är som sagt 15% på Ebitda-nivå.
Sett till omsättningsmultiplar värderas Purefun i linje med bolag som Boozt, Lyko och Zalando.
Givet en multipel på 11 gånger rörelsevinsten finns 15-20% uppsida på sikt. Viss småbolagsrabatt är berättigad.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
Purefun Group | – | 22,2 | 16,1 | 1,4 | 9,0 | 17,5 |
Nelly | -18,4 | 23,5 | 20,1 | 0,4 | 2,0 | 6,2 |
Bubbleroom | IPO 2021 | e.m | e.m | 0,7 | 0,5 | 17,5 |
Boozt | -11,7 | 35,5 | 26,0 | 1,5 | 5,7 | 20,0 |
Lyko | -6,2 | 45,2 | 34,1 | 1,7 | 5,0 | 22,8 |
Footway | -49,4 | 53,0 | e.m | 0,7 | 0,2 | 28,2 |
Zalando | -32,0 | 62,4 | 39,0 | 1,4 | 3,6 | 17,8 |
Desenio | IPO 2021 | 17,9 | 16,1 | 2,4 | 15,0 | 13,3 |
RevolutionRace | IPO 2021 | 39,8 | 22,3 | 7,7 | 26,7 | 37,5 |
Rugvista | IPO 2021 | 19,8 | 14,4 | 2,6 | 18,4 | 16,7 |
Genomsnitt | -23,5 | 40,3 | 27,0 | 1,1 | 3,7 | 18,6 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Purefun har uppvisat god tillväxt över tid. Returgraderna inom vuxenleksaker är låga vilket skapar förutsättningar för god lönsamhet. Däremot är returgraderna högre inom hundprodukterna. Bolaget har drygt 20% marknadsandel inom vuxenleksaker i Sverige. Att lanseringen i övriga Norden blir lyckad är en viktig värdedrivare.
Insynsägandet är högt då makarna Ahlén kommer äga cirka tre fjärdedelar av aktierna. Låg andel fria aktier (free float) brukar innebär låg likviditet i aktien. Att insiders äger mycket aktier är viktigt men vi hade gärna sett en mer diversifierad ägarbild. Investerare som gillar småbolag och e-handel kan möjligen överväga en post. Men vi stannar vid ett neutralt råd.
Ägare | Innehav | Andel |
---|---|---|
Michael och Catharina Ahlén | 190.7 Mkr | 76.3% |
Tass (via teckningsåtagande) | 5 Mkr | 2% |
Polynom Investment (via teckningsåtagande) | 5 Mkr | 2% |
Sonny Johansson (via teckningsåtagande) | 4 Mkr | 1.6% |
Andreas Bergström (via teckningsåtagande) | 4 Mkr | 1.6% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser