Analys IPO-guiden Promimic
Promimic: IPO som skrapar på ytan
Promimic | April 2022 |
VD: | Magnus Larsson |
Styrelseordförande: | Tommy Karlsson |
Antal anställda: | 15 |
Nyckelpersoners ägande: | Cirka 5 % |
Lista: | First North |
Teckningskurs: | 16,00 kr |
Antal aktier ink. utspädn: | 17,4 miljoner |
Börsvärde: | 278 Mkr |
Nettokassa: | 82 Mkr |
Resultatnivå, årstakt: | Cirka -15,6 Mkr |
Källa: Affärsvärlden / Bolaget | Räknat på max antal aktier. |
Promimic (teckningskurs 16 kr) utvecklar, tillverkar och säljer lösningar för förbättrad osseointegration. Det är en process där implantaten, ofta i titan, förankras i skelett och med tiden växer ihop.
Konkret erbjuder Promimic ytbehandlingslösningar för implantat i form av bolagets teknologi HAnano Surface som stärker förankringen i benvävnad. Sedan start har bolagets teknologi använts vid över 600 000 operationer.
Affärsmodellen bygger på att licensiera ut HAnano Surface-tekniken till implantattillverkare både inom ortopedi- och dentalområdet. Bolaget erhåller dels en licensavgift, dels royalty på implantattillverkarnas omsättning.
2021 omsatte Promimic 8,4 Mkr. Rörelseresultatet (Ebit) var -15,3 Mkr. Bolaget grundades 2004 av Doktor Per Kjellin (numera CTO) och professor Martin Andersson (nu styrelseledamot). Huvudkontoret ligger i Göteborg. Men Promimic har även kontor i Austin, i USA. Bolaget har 15 anställda.
Bolaget genomför nu en notering på First North och tar in pengar för att accelerera kommersialiseringen av produkterna. Fokus är på den amerikanska marknaden. Största ägare är bolaget K-Svets Ventures, vilka ägs av familjen Kristensson som äger Svetsbolaget K-Svets från Stenungsund. K-Svets-koncernen omsätter cirka 1,3 miljarder med ett rörelseresultat på 114 Mkr. Näst största ägare är Kdev Investments, som kontrolleras av det börsnoterade investmentbolaget Karolinska Development.
EMISSION PÅ 80 MKR
Promimic genomför i samband med noteringen på First North en nyemission på 80 Mkr. Varav 63 Mkr motsvarande 79% av erbjudandet är på förhand säkrat av teckningsåtagare. Däribland K-Svets Ventures AB (35 Mkr), Chalmers Ventures AB (5,7 Mkr), Karolinska Development AB (5 Mkr) och Marinvest AB (5 Mkr).
Efter emissionskostnader (-6 Mkr) tillförs bolaget 74 Mkr. Pengarna skall användas till följande:
- Förstärka marknadsorganisationen i USA (10 Mkr)
- Genomföra kund- och marknadsaktiviteter för att etablera bolagets teknologi (9 Mkr)
- Investera i processanläggning i USA (20 Mkr)
- Ytterligare produktutveckling (15 Mkr)
- Samarbete strategiska kunder för att dokumentera kliniska nyttan (5 Mkr)
- Rörelsekapital (15 Mkr)
I grunderbjudandets säljs inga befintliga aktier. Därutöver finns en övertilldelningsoption som avser försäljning av 500 000 befintliga aktier motsvarande 8 Mkr. Den potentiellt säljande ägaren är Almi Invest, se mer info i flaggtexten “Säljsugen storägare i förhoppningsbolag” i faktarutan nedan.
Läs mer om aktuella noteringar på IPO-guiden
IPO-GUIDE | Promimic |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 8 Mkr |
Antal anställda | Ingen uppgift |
Teckningskurs | 16,00 kr |
Rådgivare | Erik Penser Bank |
Storlek på erbjudande | 80 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 278 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 6 Mkr (7,5% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 79% |
Investerare som ska teckna i IPO | K-Svets Ventures, Chalmers Ventures, Karolinska Development, Marinvest, Erik Penser Bank för kunders räkning, m.fl. (79% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | Två flaggor |
Sista teckningsdag | 2022-04-22 |
Beräknad första handelsdag | 2022-04-29 (7 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 428 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,7 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Promimic
# Framtida kapitalbehov
Om ett bolag inte är lönsamt så är det viktigt för investerarna att få veta ungefär hur mycket kapital bolaget tror sig behöva fram till vinst eller större förväntat genombrott (licensaffär, ”proof-of-concept” eller motsvarande). Vid notering bör det vara tydligt angivet hur styrelsen ser på långsiktigt kapitalbehov, inte bara för kommande 12 månader. Ungefär hur mycket kapital behövs under ungefär hur många år? Om denna information saknas, förefaller orealistisk eller lämnar ett stort ofyllt finansieringsgap så är det en klar nackdel.
Promimic går med förlust och befinner sig i en tillväxtfas. Netto tillförs bolaget cirka 74 Mkr efter IPO:n. Vi saknar i prospektet en mer utförlig beskrivning av det långsiktiga finansieringsbehovet. IPO-guiden hissar en flagga.
# Säljsugen storägare i förhoppningsbolag
Bolag i tidiga skeden gör nyemission för att de behöver pengarna. Om det samtidigt finns storägare som verkar vilja sälja egna aktier i bolaget så är det en varningsflagga. (Exempelvis kort lock-up.) Dels är det lite illojalt att ”konkurrera” med bolaget om aktieköparna och dels tyder det på en klen tilltro till bolagets framtid.
Promimic visar ännu röda siffror och är därmed ett förhoppningsbolag. Almi som är Promimics tredje största ägare kan genom övertilldelningsoptionen i aktuell IPO sälja aktier för 8 Mkr. Det är normalt ingen bra signal, men samtidigt är Almi ingen vanlig ägare. IPO-guiden landar i att inte hissa denna flagga.
# Bristfällig information
Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.
I Promimics prospekt och tilläggsdokument hittar vi inte uppgift om antalet anställda. Vi hittar inte heller information om styrelse och ledning har konkurser i bagaget. IPO-guiden hissar en flagga.
AFFÄRSVÄRLDENS SYN PÅ PROMIMIC
Det här är ett bolag med relativt små intäkter och med högtflygande planer, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.
1. INCITAMENT NYCKELPERSONER
Nyckelpersoner i Promimic äger 5% av aktierna. VD Magnus Larsson äger 29 500 aktier (0,5 Mkr) samt 40 659 teckningsoptioner. CFO Annelie Skafte Persson äger inga aktier eller optioner.
Per Kjellin är en av bolagets medgrundare och arbetar som CTO på Promimic. Kjellin äger 374 430 aktier värda 6 Mkr givet teckningskursen vid IPO. Dessutom äger Kjellin aktier via ägarbolaget, Firma Andersson & Kjellin, som totalt äger 691 360. Per Kjellin äger en fjärdedel av aktierna i Firma Andersson & Kjell vilket alltså motsvarar ett innehav värt drygt 2,7 Mkr.
Bolagets andra medgrundare är Martin Andersson. Han äger, precis som Per Kjellin, också 374 430 privat samt 25% av aktierna i ägarbolaget, Firma Andersson & Kjellin. Totalt aktier värda 8,7 Mkr givet teckningskursen. VD för verksamheten i USA heter Chris Whitfield, han äger 13 730 aktier värda 0,2 Mkr.
Enbart två av bolagets åtta styrelseledamöter äger aktier i Promimic. Styrelseordförande Tommy Karlsson innehar 75 000 aktier samt knappt 9000 teckningsoptioner i bolaget.
Stor andel av de befintliga ägare har ingått lock-up-avtal om att inte sälja några aktier kommande tolv månader.
2. TRACK RECORD NYCKELPERSONER
Magnus Larsson har varit VD på bolaget sedan januari 2017. Tidigare har Larsson arbetat på en rad bolag som säljer implantat. Bland annat Straumann, Nobel Biocare samt Dentsply Sirona.
Finanschef Annelie Skafte Persson har tidigare varit CFO på RLS Global (noterade på First North) och medicinteknikbolaget Mentice. Skafte Persson har arbetat på Promimic sedan augusti 2021.
Per Kjellin som är en av bolagets två medgrundare har en doktorsexamen i Material och Ytkemi från Chalmers. Kjellin står bakom samtliga beviljade och ansökta patent. I prospektet beskrivs Kjellin som en nyckelperson som kommer vara avgörande för Promimics framtida tillväxt.
Vidare arbetar Ulf Brogren som kommersiell chef (CCO). Brogren var VD på Promimic mellan 2007 och 2017.
Tommy Karlsson är ordförande sedan början av 2019. Karlsson har tidigare suttit i styrelsen för Elekta, varit ordförande för medicinteknikbolaget Arcoma samt ordförande för det brittiska specialistläkemedelsbolaget Martindale Pharma.
3. TROVÄRDIGHET PRODUKT OCH STRATEGI
Promimic är alltså ett biomaterialföretag som erbjuder ytmodifieringslösningar av implantat som opereras in i ben. Bolaget har specialiserat sig på den bioaktiva substansen hydroxyapatit, (kalciumfosfat) som genom sina egenskaper efterliknar benvävnad. Lösningen är patenterad och kan användas inom flera medicintekniska tillämpningar. Fokus är på ytmodifiering av osseointegrerade implantat.
Implantat
Ett implantat är ett artificiellt objekt tillverkat för att ersätta och verka för ett saknat biologiskt objekt. Inom ortopedisk kirurgi kan det handla om att ersätta en saknad led, ett saknat ben eller för att stödja ett saknat ben. Inom dentalvården fungerar ett tandimplantat som en konstgjord tandrot för att ersätta en förlorad tand.
Bolagets huvudprodukt går under varumärket HAnano Surface och är en nanotunn implantat-beläggning. Nyttan med produkten är den minskar risken för sprickor vilket hjälper till att bevara ytstrukturen hos implantaten. Beläggningen består av ett 20 nanometer tunt lager av hydroxylapatit. Det är en mineralförening som har använts inom den ortopediska industrin i över 30 år, på grund av dess egenskaper att kunna fästa/växa ihop med benomgivning.
Traditionell beläggning med hydroxylapatit består vanligtvis av en beläggning med 60-80 nanometer. Fördelen med Promimics lösning är att den har ett väsentligt tunnare lager och tar bort gränssnittet mellan ben och implantat. Bencellerna kan då växa direkt mot implantatets mikrostruktur vilket skapar förutsättningar för bättre stabilitet och integration mellan implantat och benvävnaden.
I bilden nedan visas Promimics patent och dess löptid.
HAnano Surface har funnits på marknaden för dentala implantat i Brasilien sedan 2015 och har använts i mer än 600 000 operationer. Nyttan med produkterna har dokumenterats i tre kliniska studier som publicerats under 2020 och 2021.
Beläggningen är CE-märkt och har även godkänts under det medicintekniska direktivet MDR. Regulatoriskt klassas ytlösningen som en del av en medicinteknisk produkt. Godkännande på den amerikanska marknaden sker i regel via ett så kallat 510-(k)-godkännande hos amerikanska FDA. Det är alltså Promimics kunder som sköter ansökningsprocessen och inkluderar Promimics ytbehandlingsteknologi i deras respektive produktgodkännande.
Promimic fokuserar främst på ortopediska implantat men även dentala implantat. Bolagets kunder har 14 implantat på marknaden. Av dessa erhölls 8 godkännande under 2021.
Kunderna är främst medelstora och stora ortopedibolag. För tillfället har Promimic elva stycken licensavtal som innehåller konkreta milstolpar och tidpunkter för framtida marknadsintroduktion av nya implantat.
Promimic har en etablerad säljverksamhet i USA. Fokus är alltså på den amerikanska marknaden. Vidare har Promimic ett viktigt avtal med amerikanska Danco Anodizing som applicerar Promimics ytbeläggning för kunderna på den amerikanska marknaden. Avtalet med Danco löper med automatisk förlängning i mars varje år. Nuvarande avtal med Danco löper åtminstone till mars 2023. Att Promimic i hög grad är beroende av Danco är en risk.
Globalt sett är marknaden för ortopediska och dentala implantat en miljardindustri. Den totala marknaden för ortopediska implantat uppgick under 2020 till 45 miljarder dollar. För dentala implantat var marknaden värd 7,2 miljarder dollar jämförelsevis.
Hydroxylapatit-beläggning (HA) har historiskt sett använts för knä- och höftimplantat. Marknaden för HA-beläggning spås att växa med 7% per år i snitt mellan 2019 och 2025. Marknadsnischen för HA-beläggningar var värd cirka 300 miljoner dollar, alltså omkring 3 miljarder svenska kronor år 2021. Så kallade 3D-printade implantat växer fort vilket ökar tillväxten för marknaden som inklusive dessa spås vara värd 500 miljoner dollar år 2025.
Aktörerna på marknaden utgörs både av externa leverantörer samt bolag med intern utveckling av beläggningsteknologier. Några stora bolag inom området är exempelvis ZimmerBiomet, Smith & Nephew, Orthofix och Stryker. Dessa aktörer har under de senaste åren investerat inom området, vilket enligt Promimic visar på marknadspotentialen och behovet av ytförbättrande material.
Under 2021 omsatte Promimic 8,4 Mkr. Bolagets tre största kunder stod för 60% av intäkterna. Under 2022 spås bolagets tre största kunder utgöra 70% av omsättningen jämförelsevis. Vidare bedömer bolaget att de två största kunderna kommer utgöra knappt hälften av omsättningen de kommande åren. Promimic är och kommer alltså vara beroende av ett fåtal kunder.
Bolaget Sistema de Implante Nacional, SIN, beskrivs som en ledande leverantör av tandimplantat i Brasilien och Sydamerika. SIN var den första kunden att kommersialisera tandimplantat belagda med Promimics teknologi HAnano-Surface. År 2019 lanserades det första ryggimplantatet med Promimics teknologi av bolaget Cutting Edge Spine.
Vidare har Promimic ingått samarbete med Onkos Surgical och Innovasis Inc. Vilket inkluderar utveckling och kommersialisering av produkter som behandlats med HAnano Surface-tekniken för cancerkirurgi i höftleden.
Därutöver har Promimic samarbete med Alphatec Holdings Inc, som är ett snabbväxande implantatbolag med fokus på ortopediska ryggimplantat i USA. Ledningen i Promimic bedömer att Alphatec har potential att under 2022 bli en av bolagets största kunder.
Promimic har ett antal mål, både på kort (1-2 år) och medellång sikt (3-5 år). Några av de kortsiktiga målen innefattar kommersiell expansion på den amerikanska marknaden samt i investera i beläggningsprocesser i USA.
Inom fem år är bolagets målsättning att omsätta 100 Mkr med en rörelsemarginal före avskrivningar (Ebitda) på över 40%.
4. NÖDVÄNDIGA ANTAGANDEN I OPTIMISTISKT SCENARIO
Här är de saker som mer eller mindre måste inträffa för att Affärsvärldens optimistiska scenario för bolaget ska kunna inträffa.
- Uppskalning av försäljning hos både nya och befintliga kunder
- Ytterligare studiedata som stärker den kliniska dokumentationen
- Expansion inom nya produktkategorier/applikationer
OPTIMISTISKT SCENARIO
Promimic | Idag | Tänkbart 2025 | |
Avklarad milstolpe | Utvecklad teknikplattform och befintlig försäljning | 75 Mkr i licensintäkter och god tillväxt | |
Kommande värdedrivare (i) | Nya kunder och samarbeten, stärka klinisk dokumentation ytterligare | Global expansion och nya produktlanseringar där teknologin integreras | |
Värderingsmodell (ii) | e.m. | P/S 12 | |
Resultatnivå, årstakt | Cirka -15,6 Mkr | Positivt | |
Börsvärde, Mkr (iii) | 278 Mkr | 900 Mkr | |
Optimistisk vinstchans (iv) | 220% |
Framöver gäller det för Promimic att kunderna skalar upp försäljningen. Intäktstillväxt är en viktig värdedrivare kommande år. Likaså att bolaget lyckas bredda kundbasen ännu mer.
EV/S | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Bonesupport | 12,2x | 8,7x | 6,0x | 4,0x |
Integrum | – | 10,5x | 6,2x | 3,8x |
OssDsign | 6,0x | 2,4x | 1,2x | 0,7x |
Snitt | 9,1x | 7,2x | 4,5x | 2,8x |
Affärs- och intäktsmodellen med licensintäkter är attraktiv. Bruttomarginalerna för Promimic är höga och lönsamhetspotentialen är lockande givet tillräckliga volymer.
I vårt optimistiska scenario räknar vi med att bolaget omsätter 75 Mkr om 4-5 år. Givet fortsatt goda tillväxtutsikter är det inte otänkbart med en multipel på 10-12 gånger omsättningen. I tabellen här intill visas hur några börsnoterade bolag med fokus på ortopedi/implantat värderas.
Avtalsvärden för liknande projekt
- 95 miljoner dollar Nobel Biocare (köpare) & AlphaBioTec (säljare) år 2008
- 120 miljoner dollar MAKO Surgical (köpare) & Pipeline Biomedical (säljare) år 2013
Källa: Karolinska Development bokslut
PESSIMISTISKT SCENARIO
Promimic har visserligen befintliga intäkter men förlusttakten och risknivån är hög. Framtida finansiering är alltid en risk i utvecklingsbolag med små intäkter. Att Promimics teknologi endast används i ett fåtal produkter och blir en nischprodukt är en möjlighet. Investerare bör utgå från att ett totalt misslyckande och förlust av kapital är en möjlighet.
AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS
Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.
Börsvärdet är cirka 278 Mkr givet teckningskursen och en fulltecknad emission. Då finns en nettokassa på omkring 80 Mkr.
Marknaden för ytbeläggningslösningar är växande och kan öka patientnyttan samt minska vårdkostnaderna för samhället.
Att intäkterna ökar under 2022 är en central värdedrivare. Likaså att den kliniska dokumentationen stärks ytterligare. Å ena sidan är marknadspotentialen är lockande. Å andra sidan är vägen till kommersiell framgång lång. Att nyckelpersoner endast äger cirka 5% av bolaget är ett minus och drar ned intrycket.
Vi landar i en neutral hållning.
Fem största ägare | Innehav | Andel |
---|---|---|
K-Svets Venture | 115.5 Mkr | 41.5% |
Kdev Investments (kontrolleras delvis av Karolinska Development) | 40.4 Mkr | 14.5% |
Almi Invest | 23.3 Mkr | 8.4% |
Chalmers Ventures | 19.8 Mkr | 7.1% |
Firma Andersson & Kjellin | 11.1 Mkr | 4% |
SÅ SER AFFÄRSVÄRLDEN PÅ FÖRHOPPNINGSBOLAG
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
- Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
- Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
- Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
- Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Affärsvärldens slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
1 eller 2 = Sälj
3 eller 4 = Neutral
5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser