Profoto: Mörker i produktutvecklingen

Omsättningen rasade i tredje kvartalet och proffsfotografer verkar nu mer ovilliga än tidigare att investera i ny utrustning. En tydlig vändning syns nog inte förrän bolaget kommer med större lanseringar av nya blixtprodukter, och det ser ut att dröja.
Profoto: Mörker i produktutvecklingen - profoto
Profoto säljer ljussättningslösningar till fotografer. Foto: Profoto
Profoto
Börskurs: 57,00 kr Antal aktier: 40,0 m
Börsvärde: 2 280 Mkr Nettoskuld: 88 Mkr
VD: Anders Hedebark Ordförande: Hans Eckerström

Profoto (57 kr) säljer ljussättningsprodukter för professionella fotografer. Det handlar om egenutvecklade produkter som blixtar, ljusformare och andra tillbehör.

Kärnprodukten är fristående blixtar som inte monteras på själva kameran, där Profoto har omkring 20% global marknadsandel. Bolaget finns främst inom premiumsegmentet där produkterna kan vara flera gånger dyrare än budgetutrustning.

Produkterna säljs i omkring 60 länder där USA är den klart största marknaden med närmre 40% av omsättningen. Andra betydelsefulla marknader är bland annat Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Norden samt Japan och Kina.

Största ägare och VD sedan 1997 är Anders Hedebark som äger 38% av bolaget. Näst störst är medgrundaren Conny Dufgran med drygt 15% av aktierna.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 848 763 763 840
 – Tillväxt +15,8% -10,0% 0,0% +10,0%
Rörelseresultat 249 198 176 210
 – Rörelsemarginal 29,4% 26,0% 23,0% 25,0%
Resultat efter skatt 194 149 122 148
Vinst per aktie 4,85 3,70 3,00 3,70
Utdelning per aktie 4,00 3,00 3,00 3,50
Direktavkastning 7,0% 5,3% 5,3% 6,1%
Avkastning på eget kapital 54% 48% 52% 60%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit 0,0 1,0 1,1 0,8
P/E 11,8 15,4 19,0 15,4
EV/Ebit 9,5 11,9 13,5 11,3
EV/Sales 2,8 3,1 3,1 2,8

 

Blixtkrasch i Q3

Organisk tillväxt
Q1 2022 +20%
Q2 2022 -13%
Q3 2022 +7%
Q4 2022 -13%
Q1 2023 0%
Q2 2023 -9%
Q3 2023 -29%

Profoto har visat ett par kvartal med svajig organisk tillväxt, se tabell bredvid. Vi skrev om bolaget i somras efter det andra kvartalet som också var svagt, trots ganska lätta jämförelsetal.

Sedan dess har bolaget levererat ännu en sur rapport nu i början av november. Visserligen var det väntat att omsättningen skulle falla – med 15% organiskt enligt förhandstipsen – men raset på hela 29% var en överraskning som fick aktien att tappa 14%.

Profotos Q3 Q3 2023 Q3 2022
Omsättning 172 Mkr 235 Mkr
 – tillväxt -27% +24%
 – organisk -29% +7%
Bruttoresultat 120 Mkr 162 Mkr
 – marginal 70,2% 69,0%
Rörelseresultat 35 Mkr 66 Mkr
 – marginal 20,2% 28,0%

Bolaget har under året höjt priserna så volymerna är ned ytterligare något mer. Prishöjningarna tillsammans med minskade störningar i leveranskedjan jämfört med fjolåret bidrog dock till att stärka bruttomarginalen.

Rörelsemarginalen föll ändå från 28,0% till 20,2% vilket trots allt ska sägas är en imponerande hög nivå. I kronor och ören handlar det dock om nära på en halvering av rörelseresultatet.

Sämre investeringsklimat

Det är det allmänt osäkra marknadsklimatet med inflation och högre räntor som påverkat investeringsviljan hos kunderna. Särskilt kunder inom fotografering av konsumentprodukter pekas ut. Exempelvis sådana som tar produktbilder av kläder som säljs på nätet.

Profoto gjorde i fjol ett förvärv på det temat, som också är ett av bolagets prioriterade tillväxtområden. I april 2022 köpte man det nederländska bolaget StyleShoots som tillverkar automatiserad utrustning för e-handelsfotografering. Profoto betalade då motsvarande 186 Mkr för bolaget vilket motsvarade 12 gånger rörelseresultatet.

Under coronapandemin 2020-2021, som också var en svår period för bolaget, var det helt andra kundsegment som drabbades. Då var det i stället färre resor, mässor, bröllop och sportevenemang som minskade efterfrågan på fotografer, och i förlängningen Profotos produkter.

Få produktlanseringar

Som något slags genomsnitt brukar bolaget säga att kunderna tenderar byta ut sina produkter efter ungefär fem års tid, även om de normalt sett håller längre än så. En viktig drivkraft för att driva på detta är lanseringen av nya produkter, som kan ge rejäl tillväxtskjuts när återförsäljare ska fylla upp sina lager.

Historiskt har Profoto ofta lanserat en eller två betydande nya blixtprodukter varje år. Nu har bolaget haft totalt fem kvartal utan viktiga produktlanseringar. Det är enligt bolaget en följd av pandemin, då utgifterna för forskning och utveckling ströps.

Utvecklingsprocesserna brukar vara omkring tre år långa vilket förklarar varför bristen på nya produktsläpp uppstått nu under 2023, och även väntas fortgå in i 2024.

Vi tolkar bolaget som att nästa stora lansering kanske inte kommer förrän i slutet av 2024. Men att Profoto från 2025 och framåt siktar på att vara tillbaka i historiskt tempo, med en till två eller kanske till och med ännu fler lanseringar per år.

AI-disruption?

Det har hänt väldigt mycket inom artificiell intelligens på väldigt kort tid, som gör det möjligt att på helt nya sätt både generera och redigera bilder.

Vi tror inte man behöver oroa sig för att fotografkåren plötsligt skulle slås ut. Däremot ser vi det inte som orimligt att vissa typer av fotografier och viss typ av redigering kan ersättas av AI-teknologi.

Premiumsegmentet som riktar sig mot proffsfotografer är nog inte det första att drabbas, men vem vet vad som händer på lite sikt. Det skulle åtminstone inte förvåna oss om marknadstillväxten blir något lägre framöver än de 3-5% som ljussättningsprodukter växt med historiskt.

Slutsats

Så agerar insiders

VD och huvudägare Anders Hedebark köpte i somras aktier för 10 Mkr till en kurs kring 80 kr. Hans innehav är totalt värt 0,9 miljarder kr. Samtidigt köpte även finanschef Carl Bandhold aktier för 1 Mkr. I november köpte Bandhold ytterligare aktier för knappt 0,5 Mkr till kursen 60 kr.

Profoto ger ett välskött intryck och har en stark position i en intressant nisch som medgett väldigt hög lönsamhet över tid. Balansräkningen är stark och bolaget delar ut en stor del av kassaflödet vilket ger hög direktavkastning på bortåt 5%. Aktien värderas just nu till 13,5 gånger vad vi tror kommer vara nästa års något pressade rörelseresultat (EV/Ebit). Det är inte särskilt dyrt.

Efter det oväntat kraftiga försäljningsraset i tredje kvartalet är dock osäkerheten stor och vi ser inga tecken på ljusning i närtid. Fjärde kvartalet har startat svagt och eftersom nya viktiga produktlanseringar ser ut att dröja åtminstone ett år riskerar även stora delar av 2024 bli dåligt. Den som blickar ut mot ett förhoppningsvis bättre 2025 ser dock uppsida i aktien.

Vi är fortsatt neutrala till Profoto men ser det som en aktie att hålla koll på de närmsta kvartalen.

Tio största ägare i Profoto Värde (Mkr) Andel
Anders och Helén Hedebark 903 38,1%
Conny Dufgran 359 15,2%
Lannebo Fonder 215 9,1%
Lovisa Hamrin (Herenco) 149 6,3%
Svolder 124 5,3%
Hans Eckerström 73 3,1%
Enter Fonder 57 2,4%
Nordnet Pensionsförsäkring 38 1,6%
Athanase Industrial Partners 31 1,3%
Investering & Tryghed A/S 29 1,2%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Helene Willberg 14,8 0,6%
Magnus Brännström 14,8 0,6%
Patrik Bluhme 3,9 0,2%
Gilles Rossi 3,9 0,2%
Tobias Lindbäck 3,4 0,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 43,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från AMF