Probi: Inte för investerare med orolig mage

Probiotikabolaget har svårt att växa. Under de senaste året har bruttomarginalen pressats rejält. Ledningen arbetar nu med att effektivisera produktionen för att nå hälsosamma marginaler igen.
Probi: Inte för investerare med orolig mage - Probi
Probi
Börskurs: 276,00 kr Antal aktier: 11,4 m
Börsvärde: 3 145 Mkr Nettokassa: 217 Mkr
VD: Anita Johansen Ordförande: Jean-Yves Parisot

Probi (276 kr) utvecklar, tillverkar och säljer probiotika. Det vill säga produkter som innehåller hälsosamma bakterier som sägs ha gynnsam effekt på hälsan när de intas i tillräcklig mängd.

Försäljningen sker främst till hälso- och läkemedelsbolag (B2B). Sedan våren 2023 har Probi fullt ägandeskap över Probi-varumärket och etablerat en säljorganisation Sverige (försäljning till konsument sker via återförsäljare som apotek, hälsokostbutiker etc). Totalt säljs bolagets produkter i mer än 40 länder världen över. USA är den klart viktigaste marknaden med drygt 70% av försäljningen.

Största ägare med knappt 70% är det tyska ingrediensbolaget Symrise. Probi är alltså ett dotterbolag till Symrise. I övrigt domineras ägarlistan av diverse fonder.

Anita Johansen har varit permanent VD sedan våren 2023 och var dessförinnan tillförordnad VD från december 2022 då Tom Rönnlund tvingades lämna. Johansen har arbetat som utvecklingschef på Probi sedan våren 2022. Johansen äger blott 15 stycken aktier i Probi. Bortsett från Symrise är insynsägandet mycket klent i bolaget.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 628 662 728 801
 – Tillväxt +1,5% +5,5% +10,0% +10,0%
Rörelseresultat 11 17 44 112
 – Rörelsemarginal 1,8% 2,5% 6,0% 14,0%
Resultat efter skatt 17 18 41 95
Vinst per aktie 1,48 1,59 3,60 8,30
Utdelning per aktie 1,30 1,40 1,60 2,50
Direktavkastning 0,5% 0,5% 0,6% 0,9%
Avkastning på eget kapital 1% 1% 3% 6%
Kapitalbindning 66% 62% 60% 55%
Nettoskuld/Ebit -24,4 -18,9 -7,2 -3,4
P/E 187,0 173,6 76,7 33,3
EV/Ebit 258,7 176,9 67,0 26,1
EV/Sales 4,7 4,4 4,0 3,7
Kommentar: Prognoserna för år 2026E skall ses som ett generöst räkneexempel. Analytikerkonsensus räknar med 7% Ebit-marginal år 2026E.
Organisk tillväxt
2023 -2,0%
2022 -16,7%
2021 -3,3%
2020 16,9%
2019 0,1%
Snitt -1,0%

Under de senaste fem åren har Probi uppvisat en tillväxt på knappt 1% i snitt per år. När pandemin bröt ut 2020 var tillväxten knappt 15%. Därefter har försäljningen minskat.

Probiotikamarknaden som helhet spås att växa med omkring 8% per år från 2020 till 2027 enligt branschbedömare. Probi har således tappat marknadsandelar de senaste åren.

Ifjol var tillväxten i lokala valutor -2%. 2023 var ett utmanade år. Särskilt på den viktiga nordamerikanska marknaden. Under 2023 var omsättningen i Nordamerika oförändrat och stod för 73% av koncernens försäljning. Organiskt sett minskade omsättningen med 4% i Americas.

Probi redovisar omsättning och bruttomarginal för tre geografiska områden. I Americas försämrades bruttomarginalen rejält och var 26,7% (36,8%). Bortsett från 2023 har bruttomarginalen varit i intervallet 37-41% senaste åren.

Högre bruttomarginal i EMEA och APAC

I EMEA minskade försäljningen 6% på grund av att vissa B2B-kunder valt att reducera sina säkerhetslager. Bruttomarginalen i EMEA var 56,6% (51,6) och påverkades positivt av att Probi själva tagit över distributionen och försäljningen av Probi-varumärket i Sverige. Exempelvis kosttillskottserien “Probi Mage”.

Utveckling i Asien och Oceanien (APAC) var stark med 26% tillväxt under 2023. Utvecklingen på den kinesiska marknaden var särskilt god och bidrog till tillväxten. Totalt sett stod APAC för 11% av Probis intäkter. Bruttomarginalutvecklingen var också stabil 58,8% (58,1).

Att bruttomarginalen är strukturellt lägre i Americas beror på att Probi har sina fabriker där och att affärsmodellen är annorlunda jämfört med övriga delar av världen.

Utmaningar i USA

Försämringen av bruttomarginalen beror på lägre effektivitet i produktionen. Koncernen har två egna tillverkningsenheter. En fermenteringsenhet i Redmond, Washington samt en produktions- och förpackningsenhet i Lafayette, Colorado. Probi har startat ett optimeringsprogram för att förbättra marginalerna. Bruttomarginalen påverkades således av en del engångskostnader. Ledningen i Probi lyfter fram att de är övertygade om att investeringarna kommer bidra till en gradvis förbättrad lönsamhet över tid i USA.

Bruttomarginalen på koncernnivå minskade till 35,1% (41,3). Senaste fem åren har bruttomarginalen varit 42% i snitt. Ebitda-marginalen, som Probi själva lyfter fram, landade på 17,1% (22,0). Exklusive engångsposter på drygt 20 Mkr var Ebitda-marginalen 20,4%. Femårssnittet är 24,7%. Ebit-marginalen uppgick till låga 1,8% (8,2). Snittet är 12,3% sett över fem år (2019-2023).

Nya finansiella mål

Under fjärde kvartalet 2023 presenterade Probi nya finansiella mål samt strategisk initiativ för perioden 2024-2028. Målet är nu att nå en genomsnittlig årlig tillväxt på minst 6% per år de kommande åren. Det är något under marknadstillväxten som väntas vara 8% per år. Probi räknar alltså med att fortsatt tappa marknadsandelar.

Samtidigt är målsättningen att gradvis förstärka Ebitda-marginalen och nå minst 25% år 2028.

Procentuellt sett väntas tillväxten vara högst i APAC följt av EMEA enligt Probi. Tillväxten förväntas komma från nya produkter och innovationer och både från nya och befintliga kunder.

Probi lyfte inför 2024 fram att bolaget har en hel del arbete kvar att göra för att optimera tillverkningsprocessen och nå högre effektivitet. Säljcyklerna är generellt sett långa. Från lanserat koncept till ny intäktskrona är det flera månader och ibland år. 2024 kommer vara ett övergångsår där förväntningarna på högre tillväxt och stärkt lönsamhet är modesta, menar Probi.

Fyra strategiska områden

Probi fram fyra strategiska områden som skall ta bolaget till hållbar tillväxt och förbättrade marginaler.

  • Affärsmässighet med kunden i centrum. Kundupplevelsen ska förbättras och ambitionen är att bredda basen av globala nyckelkunder. Samt stärka dokumentationen och fokusera på Tier-1-marknader.
  • Pionjärer inom vetenskap och innovation. Probis ambition är att vara inom probiotika genom att säkerställa att bolaget kontinuerligt levererar marknadsrelevanta innovationer, ökar snabbheten till marknaden och breddar utbudet av kliniskt dokumenterade produkter.
  • Differentierade produkter av hög kvalitet. Probi har kontroll över hela värdekedjan från utveckling till produktion. Ambitionen är att “leverera produkter genom hela värdekedjan, från koncentrerade probiotiska ingredienser till färdiga konsumentprodukter.”  Vidare är fokus på att långsiktigt stärka bruttomarginalen genom optimering av interna tillverkningsprocesser och ökad effektivitet i leveranskedjan.
  • Medarbetare med ett gemensamt syfte och mål. Bolaget strävar efter “en stark och hälsosam organisation som drivs av bolagets gemensamma mål att erbjuda probiotika för ett hälsosammare liv och en sundare planet.”

Probi lyfter fram att de investerat mycket tid och energi på att stärka organisationen för de kommande åren. Initiativen väntas visa effekt från och med 2025. Probi är tydliga med att 2024 blir ett mellanår.

Probi Q2 2024 Q2 2023
Omsättning 178,9 Mkr 143,7 Mkr
Tillväxt Y/Y 24,5% -17,7%
Lokal valuta 23% -21%
Bruttomarginal 34,2% 32,5%
Rörelsekostnader 53,8 Mkr 57,7 M kr
Tillväxt -6,8% 10,0%
Ebitda 34,2 Mkr 12,9 Mkr
Ebitda-marginal 19,1% 9,0%
Rörelseresultat 7,4 Mkr -11,0 Mkr
Ebit-marginal 4,1% -7,7%
Resultat per aktie 0,71 kr -0,55 kr

Förbättrade marginaler

I andra kvartalet växte Probi knappt 25% och omsatte 179 Mkr (144). Det skall dock sägas att jämförelsetalen var lätta då försäljningen minskade med 18% under Q2 ifjol.

Glädjande var att bruttomarginalen stärktes till 34,2% (32,5). Probi lyfter fram att de investeringar och effektiviseringsinitiativ bolaget tagit hittills är “mycket lovande” och att ledningen är övertygade om att investeringarna kommer börja få effekt i slutet av 2024 och framåt.

Ebit-marginalen var 4,1% (-7,7) vilket var den högsta nivån sedan Q1 2023 (13,7). Rörelsemarginalen har varit negativ i fyra av de sju senaste kvartalen.

Kassa flöden?

Probi 2020 2021 2022 2023 H1 2024 Ackumulerat
Ebitda 197 Mkr 183 Mkr 136 Mkr 108 Mkr 56 Mkr 679 Mkr
Ebit 124 Mkr 109 Mkr 51 Mkr 11 Mkr 5 Mkr 300 Mkr
Löpande kassaflöde 143 Mkr 154 Mkr 156 Mkr 86 Mkr 23 Mkr 563 Mkr
Investeringsverksamheten -96 Mkr -97 Mkr -65 Mkr -54 Mkr -23 Mkr -336 Mkr
Fritt kassaflöde 47 Mkr 57 Mkr 92 Mkr 31 Mkr 0 Mkr 227 Mkr
Fritt kf / Ebit 38% 52% 181% 278% 1% 75%

I tabellen intill visas Probis Ebitda, Ebit samt bolagets kassaflöde på årsbasis sedan 2020.

Rörelseresultatet uppgår till 300 Mkr sedan 2020 medan det fria kassaflödet är 227 Mkr. Det fria kassaflödet som andel av Ebit uppgår till 75%. Probi är själva pigga på att lyfta fram Ebitda. Bolagets fria kassaflöde som andel av Ebitda uppgår till blygsamma 33%. Vi på Affärsvärlden tycker därför Ebitda inte är något särskilt bra mått då det grovt överskattar bolagets faktiska kassagenerering.

Prognoser och värdering

För 2024 räknar vi med 5,5% tillväxt. Probis mål är att växa med 6% per år framöver. Vi räknar med en rörelsemarginal på 2,5% för 2024.

Vi räknar generöst med 10% tillväxt och att Probi når en rörelsemarginal på 14%. Under de senaste åren har det skiljt cirka 12 procentenheter mellan Ebitda och Ebit i snitt. Probis mål är som sagt 25% på Ebitda-nivå år 2028. Vilket implicit innebär cirka 13% på Ebit-nivå. Skulle Probi växa 10% och nå 14% rörelsemarginal värderas aktien till 26x rörelsevinsten på 2026E.

Trots generösa estimat avseende både tillväxt och marginal är värderingen hög även ett par år ut.

På analytikerkonsensus estimat för 2026E värderas Probi till 35,6x EV/Ebita (exklusive förvärvsavskrivningar).

Det är en tydlig premie mot sektorn. Uppsidan i optimistiska scenariot är inte superstor. Optimisten hoppas på ett bud från Symrise. Redan år 2014 lade Symrise ett bud på Probi med klen premie, Symrise har ökat sitt innehav från 60% i början av 2022 till 69% idag.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebita 2025E EV/Sales 2026E Ebita-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Probi (ej AFV, från Factset 46% 47,3x 35,6x 4,0x 13,2% 5,7%
BioGaia 14% 22,7x 19,3x 5,8x 33,8% 12,8%
Symrise 25% 27,8x 21,6x 3,4x 17,0% 6,0%
Novonesis 53% 30,6x 14,2x 4,0x 31,6% 7,0%
Danone 20% 15,7x 13,3x 1,8x 14,0% 3,2%
DuPont 5% 16,6x 15,0x 3,0x 22,2% 5,6%
Genomsnitt 27% 26,8x 19,8x 3,7x 22,0% 6,7%
Källa: Factset

Probi har flera år i rad med klen tillväxt. Bolaget har tappat marknadsandelar. De fem största kunderna stod tillsammans för 54% av intäkterna under 2023. Probi är alltså i relativt hög grad beroende av större nyckelkunder.

Lönsamheten var riktigt svag under fjolåret med försämrad bruttomarginal på den viktiga amerikanska marknaden. Ledningen har infört initiativ för att stärka marginalerna och utvecklingen i Q2 var ett fall framåt.

Så agerar insiders

Inga insynstransaktioner finns registrerade senaste året.

Samtidigt är Probis mål att nå 25% på Ebitda-nivå först år 2028. Risken är att det dröjer några år innan Probi når hälsosamma marginaler igen. Rent optiskt är aktien dyr även om man lyfter blicken något år ut. Kassakonverteringen i relation till Ebitda har varit klen över tid. Ebit känns därav betydligt mer relevant än Ebitda.

Trots generösa estimat ser vi ingen uppsida i aktien. Kan Probi få till en riktigt turn-around så finns nog hygglig uppsida. Men jobbet skall också göras. Symrise har ett tydligt grepp om Probi. Minoritetsaktieägarna sitter definitivt i baksätet. I ärlighetens namn hade nog Probi passat bättre i privat miljö. Likviditeten i aktien är dessutom klen. I snitt omsätts det aktier för en kvarts miljon per dag. Snittet för bolag noterade på Mid cap är nästan 14 Mkr jämförelsevis. Aktien har stigit 36% i år.

Vi lockas inte av Probi och föredrar hellre börskollegan BioGaia.

Tio största ägare i Probi Värde (Mkr) Andel
Symrise AG 2 190,4 69,7%
Fjärde AP-fonden 291,8 9,3%
Moneta Asset Management 170,4 5,4%
Handelsbanken Fonder 19,6 0,6%
Avanza Pension 18,7 0,6%
Deka Investments 16,8 0,5%
SEB Fonder 16,3 0,5%
FCG Fonder 10,8 0,3%
Nordnet Pensionsförsäkring 8,9 0,3%
Claes Österlin 8,2 0,3%
Tre största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Charlotte Hansson 0,1 0,0%
Per Lindblad 0,1 0,0%
Anita Johansen (VD) 0,0 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande ink Symrise:  66,7% (0,01% exkl. Symrise)
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Stock Market