Analys Pricer
Pricer: Röd eller svart prislapp?
Pricer | |
Börskurs: 17,70 kr | Antal aktier: 110,6 m |
Börsvärde: 1 958 Mkr | Nettoskuld: 149 Mkr |
tf VD: Magnus Larsson | Ordförande: Knut Faremo |
Pricer (17,70 kr) säljer elektroniska hyllkantsetiketter till butiker värden över. Bolaget är tillsammans med franska SES Imagotag världsledande inom området med cirka 80% av den installerade basen globalt sett.
Marknaden för digitala etiketter (Electronic Shelf Labels) spås växa med omkring 20% årligen de kommande åren enligt branschbedömare. Butikerna digitaliseras för att upprätthålla konkurrenskraften mot den växande e-handeln.
Initialt var den digitala etikettens enda uppgift att visa priset. Lösningarna fungerar numera som ett stödsystem för att förbättra tidskrävande och personalintensiva processer i butikerna som exempelvis vid påfyllning av varor. Samtidigt som rätt prisinformation säkerställs och konsumenternas köpupplevelse förbättras med funktioner för produktpositionering i butikerna.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 1 766 | 2 150 | 2 580 | 2 993 |
– Tillväxt | +0,4% | +21,8% | +20,0% | +16,0% |
Rörelseresultat | 97 | 4 | 90 | 180 |
– Rörelsemarginal | 5,5% | 0,2% | 3,5% | 6,0% |
Resultat efter skatt | 79 | -4 | 56 | 127 |
Vinst per aktie | 0,72 | -0,03 | 0,51 | 1,15 |
Utdelning per aktie | 1,00 | 0,00 | 0,20 | 0,50 |
Direktavkastning | 5,6% | 0,0% | 1,1% | 2,8% |
Avkastning på eget kapital | 10% | 0% | 8% | 15% |
Avkastning på operativt kapital | 23% | 1% | 16% | 31% |
Nettoskuld/Ebit | 1,4 | 57,9 | 2,0 | 0,6 |
P/E | 24,7 | e.m. | 34,7 | 15,4 |
EV/Ebit | 21,7 | 490,0 | 23,3 | 11,7 |
EV/Sales | 1,2 | 1,0 | 0,8 | 0,7 |
Pricer har uppvisat stark tillväxt senaste åren. Orderingången har ökat med 15,5% per år i snitt under 2017-2021 medan den årliga genomsnittliga omsättningstillväxten varit 18,4%.
CAGR 2017-2021 | Pricer | SES Imagotag |
Orderingång | 15,5% | 33,3% |
Omsättning | 18,4% | 19,0% |
Bruttomarginal | 25,7% | 23,4% |
Rörelsemarginal | 7,7% | -5,6% |
Konkurrenten SES Imagotag har ökat orderingången med drygt 33% och omsättningen med 19%. Pricer har dock en högre genomsnittlig bruttomarginal (25,7% mot 23,4%) och har dessutom uppvisat väsentligt högre lönsamhet historiskt.
Abrupt VD-byte
2021 var både orderingång (+1%) och omsättning (+0,4%) i stort sett oförändrad jämfört med 2020.
I februari 2022 dagen innan bokslutet för presenterades meddelade Helena Holmgren att hon avgår som VD. ”Efter sju år på bolaget känner jag att det är dags att lämna över till någon annan. Bolaget är mycket väl positionerat och jag har därför fattat beslutet att det nu är rätt tid att lämna över ledarskapet inför framtiden”, sa Helena Holmgren i pressmeddelandet. Att Holmgren gick på dagen kan tyda på någon slags schism med styrelsen. I vart fall var det märkligt avslut.
Magnus Larsson som varit Vice President Customer Operations i 3 år på Pricer är nu tillförordnad VD.
Pricers VD-byten senaste decenniet
Period | VD |
Februari 2022 – tills permanent VD | tf. VD, Magnus Larsson |
Februari 2022 (10 – 13 feb) | tf. VD, Magnus Midgard |
Juli 2018 – februari 2022 | Helena Holmgren |
Augusti 2017 – juli 2018 | tf. VD, Helena Holmgren |
December 2016 – Augusti 2017 | Andreas Renulf |
Maj 2016 – December 2016 | tf. VD, Charles Jackson |
Augusti 2014 – maj 2016 | Jonas Vestin |
December 2013 – augusti 2014 | tf. VD, Harald Bauer |
Augusti 2010 – december 2013 | Fredrik Berglund |
Pricer | Q1-Q3 2022 | Q1-Q3 2021 |
Orderingång | 1678 Mkr | 1157 Mkr |
Tillväxt | 45,0% | 1,9% |
Omsättning | 1572 Mkr | 1278 Mkr |
Tillväxt | 23,0% | 18,4% |
Återkommande intäkter | 32,0 Mkr | 23,7 Mkr |
Bruttomarginal | 17,0% | 23,2% |
Rörelseresultat | -6,8 Mkr | 80,1 Mkr |
Ebit-marginal | -0,4% | 6,3% |
Vinst per aktie | -0,08 kr | 0,59 kr |
Utvecklingen under 2022 har varit blandad. Orderingången har imponerat och är upp 45% årets tre första kvartal jämfört med motsvarande period ifjol. Det är ett styrketecken och tyder på att acceptansen och implementationen av elektroniska hylletiketter och tillhörande system accelererar. SES orderingång steg 22% Q1-Q3 2022.
Svag bruttomarginalutveckling
Pricer ökade omsättningen med 23% vilken också understeg orderingången med drygt 100 Mkr. Bruttomarginalutveckling är däremot ingen rolig läsning och föll drygt 6 procentenheter till 17,0% jämfört med 23,2% ifjol. Det är riktigt svagt och belyser Pricers problem med att föra över kostnadsökningar på kunderna. När avtal handlas upp så får Pricer ofta ta risken när komponentpriserna ökar etc. Den svenska kronan har försvagats mot den amerikanska dollarn med drygt 25% senaste året. Just dollarn är en central valuta för inköp av komponenter men även frakter och liknande.
Pricer uppger att de kontinuerligt arbetar för att stärka lönsamheten samt vidareföra kostnadsökningarna till kunderna. I första kvartalet var bruttomarginalen 18,0% samt 16,6% under både Q2 och Q3. Pricer har nu produktion i Tyskland för att komma närmare kunderna.
För att stärka konkurrenskraften och öka bruttomarginalen långsiktigt arbetar Pricer med att öka intäkterna från mjukvarulösningar. Systemet Pricer Plaza är en molnlösning som innehåller funktioner som exempelvis automatisk produktpositionering. Avtalen med butikerna löper på minst 12 månader med automatisk förlängning. En stor andel nya kunder väljer Pricer Plaza från början. Bolaget arbetar med att migrera över befintliga kunder till Pricer Plaza. De återkommande intäkterna utgjorde 2,0% av koncernens totala intäkter under årets första nio månader i år (1,9% ifjol).
Ambitiösa tillväxtmål
I somras presenterade Pricer nya finansiella mål. Ambitionen är omsätta 4,5 miljarder med 10% årligt återkommande intäkter (450 Mkr) år 2025. Med 2021 som basår krävs en årlig tillväxt på 26,4% per år i snitt för att nå omsättningsmålet. Pricer behöver också accelerera de återkommande intäkterna rejält. Närmare bestämt med 124% per år i snitt för att nå målet på 450 Mkr år 2025 (40 Mkr på R12M).
Pricer kommunicerade inget explicit rörelsemarginalmål. I kontakt med Affärsvärlden uppger ledningen att Pricer strävar efter att återgå till historiska nivåer, vilket implicit givet femårssnittet innebär 7-8% på Ebit-nivå.
Den 9 november anordnade SES Imagotag en kapitalmarknadsdag och presenterade nya mål. Deras målsättning är att nå intäkter på 2 miljarder euro (knappt 24 miljarder kronor) i slutet av år 2027. SES siktar på en Ebitda-marginal på 22% och det skall nås genom att öka bolagets mjukvaruintäkter till 30% av koncernens totala intäkter (15,5% Q1-Q3 år 2022 jämförelsevis).
Ökat varulager
I tabellen intill visas hur Pricers varulager utvecklats på kvartalbasis senaste året. Sedan pandemin slog till har många bolag ökat sina lagernivåer för att kunna upprätthålla en god leveransförmåga till kunderna. Då leveranstider och komponentbrist varit återkommande problem. I slutet av Q3 uppgick varulagret som andel av omsättningen på rullande tolv månader till 35,6%. På grund av den ökade rörelsekapitalbindningen har Pricer minskat sin nettokassa från 217 Mkr i slutet av 2020 till en nettoskuld på 149 Mkr den 30 september i år.
Pricer | Q1 2020 | Q2 2020 | Q3 2020 | Q4 2020 | Q1 2021 | Q2 2021 | Q3 2021 | Q4 2021 | Q1 2022 | Q2 2022 | Q3 2022 |
Varulager | 188,4 Mkr | 413,9 Mkr | 464,3 Mkr | 301,5 Mkr | 274,2 Mkr | 444,3 Mkr | 546,3 Mkr | 633,1 Mkr | 564,9 Mkr | 569,4 Mkr | 734,1 Mkr |
Lager/omsättning R12M | 19,5% | 42,1% | 35,3% | 17,1% | 14,2% | 21,9% | 27,9% | 35,9% | 30,7% | 28,8% | 35,6% |
Likvida medel | 180,1 Mkr | 132,9 Mkr | 150,5 Mkr | 262,4 Mkr | 189,9 Mkr | 86,1 Mkr | 40,4 Mkr | 16,5 Mkr | 53,9 Mkr | 28,4 Mkr | 22,2 Mkr |
Nettokassa (+) /skuld (-) | 126,0 Mkr | 83,1 Mkr | 102,7 Mkr | 217,1 Mkr | 144,8 Mkr | 44,3 Mkr | -64,3 Mkr | -131,8 Mkr | -166,1 Mkr | -142,5 Mkr | -149,2 Mkr |
I början av november i år, alltså under fjärde kvartalet 2022 delade Pricer ut 1 krona per aktie vilket motsvarade en utdelning på 110,3 Mkr. Att bolaget tvingas låna pengar för att finansiera utdelningen känns allt annat än sunt. Styrelsen borde övervägt att dra in utdelningen. Visst är lagernivån osedvanligt hög och kassaflödet kommer troligen stärkas kommande kvartal. Det hade dock varit bättre att ha en krigskassa nu när tiderna är osäkra och räntorna stiger. Minst sagt tveksam kapitalallokering.
2022 är ett förlorat år lönsamhetsmässigt. Orderboken uppgick till 538 Mkr (396) i slutet av Q3. Merparten väntas installeras och intäktsföras under årets avslutande kvartal. Vi räknar med cirka 22% tillväxt på helårsbasis i år.
Marknaden uppvisar som sagt en stark underliggande tillväxt och den nuvarande penetrationen av elektroniska etiketter är gissningsvis enbart några få procent globalt sett. Pricer kommer under hösten lansera en lösning som kombinerar digitala butiksetiketter med digital skyltning (digital signage, alltså större skärmar med reklam och annan information i butikerna). Dessutom kommer Pricer lansera fyrfärgsetiketter vilket är en förutsättning för att många livsmedelsbutiker skall investera i digitala prisetiketter.
Kommande år skissar vi på att Pricer växer i linje med den historiska tillväxttakten och den underliggande marknaden (15-20% per år). För att stärka marginalerna så gäller det dels att få igenom prishöjningar, dels att komponentsituationen förbättras samt att mjukvaruintäkterna ökar som andel av koncernens totala intäkter. Bruttomarginalen har inte varit såhär låg sedan 2014. På sikt räknar vi med 6,0% rörelsemarginal. Använder vi en multipel på 14 gånger rörelsevinsten finns cirka 24% uppsida på sikt. De senaste tio åren har Pricer värderats till 15 gånger den framåtblickande rörelsevinsten i snitt.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2023E | EV/Ebit 2023E | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2023E-2024E % |
Pricer | -33,7 | 34,7 | 23,3 | 0,8 | 3,5 | 18,0 |
SES Imagotag | 92,0 | 35,4 | 23,5 | 2,3 | 9,7 | 31,2 |
Solum | -27,2 | 11,7 | 11,8 | 0,7 | 5,8 | 7,3 |
Genomsnitt | 10,4 | 27,3 | 19,6 | 1,3 | 6,4 | 18,8 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Pricer har en stark marknadsposition och tillväxtmöjligheterna är goda i takt med digitaliseringen. Pricer har tidigare varit den klart mest lönsamma spelaren i branschen.
Bruttomarginalutveckling under 2022 är oroar. Branschen präglas av prispress och det gäller för Pricer att öka mjukvaruintäkterna kommande år. Att bolaget delar ut pengar när osäkerheten är stor skapar tvivel kring kapitalallokeringen. På insynsfronten noterar vi att storägare Göran Sundholm ökat sitt innehav med 8,2 Mkr under året. Sundholm lämnade styrelsen hastigt på grund av personliga skäl i september.
Sammantaget blir rådet neutral.
Tio största ägare i Pricer | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Göran Sundholm | 214,2 | 10,8% | 10,7% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 114,1 | 5,8% | 5,7% |
Arbona AB (publ) | 112,1 | 5,7% | 5,6% |
Quaero Capital S.A | 100,0 | 5,0% | 5,0% |
Avanza Pension | 94,9 | 4,8% | 4,8% |
Lars Ingvarsson | 67,9 | 3,4% | 3,4% |
Tredje AP-fonden | 44,1 | 2,2% | 2,2% |
Alcur Fonder | 41,7 | 2,1% | 2,1% |
Hans Granberg | 41,7 | 2,1% | 2,1% |
Dimensional Fund Advisors | 37,3 | 1,9% | 1,9% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Charles Jackson | 3,3 | 0,2% | 0,2% |
Knut Faremo | 2,8 | 0,1% | 0,1% |
Nils Hulth | 1,4 | 0,1% | 0,1% |
Jonas Guldstrand | 1,1 | 0,1% | 0,1% |
Jörgen Jost Auf Der Stroth | 0,7 | 0,0% | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 2,60% | 2,59% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser