Analys Pricer
Pricer: Attraktiv prissättning
Pricer | |
Börskurs: 27,20 kr | Antal aktier: 111,2 m |
Börsvärde: 3 025 Mkr | Nettokassa: 44 Mkr |
VD: Helena Holmgren | Ordförande: Knut Faremo |
Pricer (27,20 kr) säljer elektroniska hyllkantsetiketter till butiker värden över. Tillsammans med franska SES Imagotag är Pricer världsledande. De båda bolagen har cirka 80% av den installerade basen globalt sett.
Marknaden för digitala etiketter (Electronic Shelf Labels) spås växa med omkring 20% årligen de kommande åren enligt branschbedömare. Detta då butiker digitaliseras för att upprätthålla konkurrenskraften mot den växande e-handeln.
Till en början var den digitala etikettens enda uppgift att visa priset. Lösningarna fungerar numera som ett stödsystem för att förbättra tidskrävande och personalintensiva processer i butikerna som exempelvis vid påfyllning av varor. Samtidigt som rätt prisinformation säkerställs och konsumenternas köpupplevelse förbättras med funktioner för produktpositionering i butikerna.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 1 760 | 1 645 | 1 892 | 2 119 |
– Tillväxt | +75,4% | -6,5% | +15,0% | +12,0% |
Rörelseresultat | 155 | 110 | 151 | 201 |
– Rörelsemarginal | 8,8% | 6,7% | 8,0% | 9,5% |
Resultat efter skatt | 128 | 86 | 118 | 157 |
Vinst per aktie | 1,15 | 0,77 | 1,06 | 1,41 |
Utdelning per aktie | 1,00 | 0,80 | 1,00 | 1,20 |
Direktavkastning | 3,7% | 2,9% | 3,7% | 4,4% |
Avkastning på eget kapital | 16% | 11% | 15% | 19% |
Avkastning på operativt kapital | 56% | 37% | 43% | 50% |
Nettoskuld/EBIT | -1,4 | -0,8 | -0,5 | -0,3 |
P/E | 23,6 | 35,3 | 25,7 | 19,3 |
EV/EBIT | 19,2 | 27,0 | 19,7 | 14,8 |
EV/Sales | 1,7 | 1,8 | 1,6 | 1,4 |
2020 ett rekordår
De senaste sex åren har Pricer ökat försäljningen med drygt 20% per år i snitt. 2020 blev ett rekordår för Pricer med riktigt stark tillväxt (+75%) och en fin rörelsemarginal (8,8%). En stor anledning till den höga tillväxten under fjolåret var att Pricer levererade större orders (cirka 760 Mkr) till Best Buy.
Den amerikanska konsumentjätten Best Buy har nu rullat ut elektroniska etiketter i princip alla av kedjans drygt 1000 butiker. Leveranserna skedde framför allt under andra halvåret 2020. Under 2021 har Best Buy Kanada lagt order på 57 Mkr avseende 129 butiker i landet.
Fortsatt låg penetration
Den globala penetrationen av digitala etiketter fortsatt är låg. Uppskattningsvis några procent. Marknader som kommit långt i användningen av ESL-lösningar är bland annat Belgien, Frankrike och Norge. Några välkända konkurrenter utöver SES Imagotag är Solum (avknoppning från Samsung), Altierre, Displaydata och Hanshow Technology.
Marknadstillväxten har accelererat senaste åren. Att antalet aktörer på marknaden har ökat senaste åren tyder på att intresset är växande. Å ena sidan finns risk för högre prispress på produkterna på sikt. Å andra sidan hjälper ESL-leverantörerna varandra att öka marknadsacceptansen för produkterna.
Unik teknologi
Vidare är Pricer den enda större aktören som använder infraröd teknologi (IR). I princip alla andra konkurrenter använder sig av radio. Pricers VD Helena Holmgren menar att Pricer största konkurrensfördelar är systemets pålitlighet avseende prisuppdateringarna. Men även att Pricers etiketter förbrukar mindre energi än andra kommunikationssystem och har en marknadsledande batteritid. Det finns såklart både för- och nackdelar med de olika systemen. Via denna länk finns mer att läsa om Pricers teknik för den som är extra intresserad.
Försäljningen är fortsatt volatil mellan enskilda kvartal, då större orders påverkar. Den underliggande löpande försäljningen av mindre orders växer också kontinuerligt vilket är positivt. I takt med att Pricer växer och blir ett större bolag kommer variationerna minska över tid.
Under första halvåret 2021 steg orderingången med 22% och landade på 850 Mkr. Omsättningen ökade hela 52% och uppgick till 782 Mkr. Första halvåret 2020 var dock svagt på grund av osäkerhet relaterat till covid. Som vi nämnde tidigare var utvecklingen under andra halvåret riktigt stark med 1,2 miljarder i omsättning delvis drivet av Best Buy-leveranserna.
Hög aktivitet i Norge
I våras tecknade Pricers återförsäljare i form av norska Strongpoint, ett nytt avtal med landets största dagligvarukedja Norgesgruppen. Ordern uppgick till 110 Mkr exklusive installation och teknisk support och omfattade 350 butiker. Ordern kommer levereras mellan Q1 2021 och Q4 2023. Vidare tecknade Strongpoint nytt ramavtal med Coop i Norge med ett uppskattat ordervärde på 140 Mkr.
Andra viktiga händelser var ramavtalet med en av Kanadas största dagligvarukedjor Metro. Pricer fick samtidigt order på molnlösningen Pricer Plaza för automatisk produktpositionering i butik vilket hjälper både personal och kunder. Affärsvärlden ser positivt på att Pricer ökar mjukvaruinslaget. Det är en viktig komponent för att skapa mer återkommande intäktsströmmar.
Nyligen meddelade Pricer att bolaget tecknat avtal med tyska Zollner avseende produktion och slutmontering i Europa. De första etiketterna väntas kunna börja levereras från under slutet av Q2 2022. Pricer har sedan tidigare produktionsanläggningar i Kina och Thailand.
Tuffa jämförelsetal
Under Q3 och Q4 väntar som sagt riktigt tuffa jämförelsetal. Vi skissar på att försäljningen minskar med drygt 6% på helårsbasis 2021. Både omsättning och vinst väntas falla rejält under andra halvåret i år.
Kommande år räknar vi med 12-15% tillväxt per år. Marknaden uppvisar som sagt en stark underliggande tillväxt. Pricer har dessutom en stor installerad bas på över 240 miljoner etiketter i över 18 000 butiker världen över (70 länder), som kommer behöva bytas ut kommande år. Värdet av den stora installerade basen är också en viktig komponent.
Vi räknar med att marginalen stiger till 9,5% i slutet av prognoshorisonten. Använder vi en relativt generös tillväxtmultipel på 18 gånger rörelsevinsten finns cirka 30% uppsida. Huvudkonkurrenten SES Imagotag är noterade i Frankrike och väntas omsätta cirka 4 miljarder kronor 2021. Fokus är på volym snarare än marginal för SES. Samsung-avknoppningen Solum noterades på den koreanska börsen av början av 2021. Tror man Pricer kan växa i linje med hur analytikerna spår att SES och Solum växer, så är uppsidan stor (optimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
Pricer | 2,0 | 25,7 | 19,7 | 1,6 | 8,0 | 13,5 |
SES Imagotag | 125,0 | 45,1 | 28,9 | 1,5 | 5,2 | 37,9 |
Solum | – | 14,3 | 12,1 | 0,9 | 7,4 | 26,8 |
Vertiseit | 69,1 | 40,8 | 26,1 | 3,1 | 11,8 | 33,0 |
Genomsnitt | 65,4 | 31,5 | 21,7 | 1,8 | 8,1 | 27,8 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Komponentbrist en osäkerhetsfaktor
Pricer har en uppvisat en fin tillväxt de senaste åren och det är tydligt att den elektroniska etiketten vinner acceptans i takt med digitaliseringen av samhället. Fördelarna med digitala lösningar är många, inte minst för att upprätthålla konkurrenskraften mot e-handeln samt öka effektiviteten i butikerna. Den stora installerade basen driver utbytesmarknaden. Rimligtvis väljer befintliga kunder i många fall den existerande leverantören så länge de är nöjda.
På kort sikt är osäkerheten relativt stor. Både när det gäller effekten av komponentbrist och hur aktiemarknaden kommer ta emot försäljnings- och resultattappet under årets andra halvår. På längre sikt lockar tillväxtmöjligheterna. Pricer är bra positionerat för tillväxt med en solid finansiell ställning.
2021 kommer bli ett svagare år än fjolåret. Men förhoppningsvis får Pricer revansch 2022. Förutom prispress är volatiliteten både mellan enskilda kvartal och år ett minus. Investerare som vågar höja blicken och accepterar dessa risker kan överväga en post. Den som är lite mer försiktig avvaktar Q3-rapporten, som presenteras fredagen den 22 oktober.
Pricer tio största ägare | Kapital | Röster |
Göran Sundholm | 10,4% | 10,3% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 6,27% | 6,22% |
Arbona AB (publ) | 5,69% | 5,64% |
Avanza Pension | 5,29% | 5,25% |
Alcur Fonder | 4,95% | 4,91% |
Lars Ingvarsson | 3,21% | 3,18% |
Tredje AP-fonden | 2,22% | 2,21% |
Hans Granberg | 2,10% | 2,09% |
Dimensional Fund Advisors | 2,03% | 2,02% |
Quaero Capital S.A | 1,68% | 1,67% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser