Premium Snacks: Stark utveckling för Gårdschips

Höjda råvarupriser och fraktkostnader har pressat lönsamheten för Premium Snacks första halvåret i år. Varumärket Gårdschips har utvecklats starkt och är nu tredje störst inom premiumsegmentet för chips i Sverige. Får bolaget ordning på marginalerna finns lockande uppsida i aktien.
Premium Snacks: Stark utveckling för Gårdschips - PremiumSnacks
Premium Snacks
Börskurs: 6,70 kr Antal aktier: 13,3 m
Börsvärde: 89 Mkr Nettoskuld: 43 Mkr
VD: Henrik Strinning Ordförande: Magnus Agervald

Premium Snacks (6,70 kr) utvecklar, tillverkar och säljer snacks under varumärket Gårdschips. Bolaget importerar och säljer även naturgodis i Norden under varumärket Exotic Snacks sedan 2018, då rörelsen förvärvades. Bolaget hette tidigare Rootfruit.

Produkterna säljs både via större dagligvarukedjor i Sverige samt bensinmackar och snabbköpsbutiker. Huvudkontoret ligger i Laholm, där finns också bolagets egen produktionsanläggning där chipsen tillverkas. Koncernen har idag cirka 70 anställda.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 322 323 333 340
 – Tillväxt +2,0% +0,5% +3,0% +2,0%
Rörelseresultat 7 -3 7 10
 – Rörelsemarginal 2,0% -1,0% 2,0% 3,0%
Resultat efter skatt 2 -4 3 6
Vinst per aktie 0,17 -0,29 0,25 0,46
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital 3% -6% 6% 10%
Avkastning på operativt kapital 16% Neg. 16% 24%
Nettoskuld/Ebit 4,5 e.m. 5,0 2,6
P/E 39,7 e.m. 26,8 14,6
EV/Ebit 20,0 e.m. 19,7 12,9
EV/Sales 0,4 0,4 0,4 0,4

Största ägare med 12,3% av aktierna är Björn Krasse som tidigare ägde Exotic Snacks. Näst största ägare är investeraren Per Ekstrand som sitter i styrelsen sedan i våras. Ekstrand äger 10,8% och sitter även i styrelsen för mjukvarubolaget QBNK Holding som är listat på Spotlight.

VD sedan juni 2022 är Henrik Strinning. Har äger aktier för 0,4 Mkr (0,4% av bolaget) och har tidigare arbetat inom dagligvaruindustrin bland annat på Coop, Compass Group och Picard. Bolaget har även ny CFO sedan i juni då Peter Näslund Svartling tillträdde.

Premium Snacks målsättning att växa organiskt snabbare än marknadstillväxten för snacks, som uppgår till omkring 5-6%. Över tid är ambitionen att den årliga tillväxten skall överstiga 10% inklusive mindre kompletteringsförvärv.

Tapp inom lösvikt

2020 var omsättningen på koncernnivå oförändrad jämfört med året innan. Förpackade produkter har uppvisat tillväxt medan lösvikskonceptet har tappat. Börskollegan Cloetta har haft samma effekt med tapp inom lösviktsgodis då pandemin påverkade efterfrågan negativt. 2021 växte Premium Snacks omsättningen med 2%.

Inom lösviktskonceptet Exotic Snacks (naturgodis) är bolagets målsättning att växa med minst 5% per år. 2020 var tappet -14% och ifjol landade minskningen på -11%.

För Exotic Snacks färdigpackade produkter och Gårdschips färdigpackade dito är målsättningen minst 10% årlig tillväxt. Färdigpackade produkter för Exotic Snacks har vuxit med 11% respektive 7% två senaste åren. Medan Gårdschips ökade med 8% (2020) samt 24% (2021).

Den svenska hemmamarknaden står för den absoluta majoriteten av intäkterna för Premium Snacks. I tabellen nedan visas den organiska tillväxten på kvartalsbasis för Premium Snacks och Cloettas förpackade varor samt lösgodis de senaste sex kvartalen.

Premium Snacks Q1 2021 Q2 2021 Q3 2021 Q4 2021 Q1 2022 Q2 2022
Lösvikt Exotic Snacks -26,2% 5,7% -13,3% -2,1% -8,7% 4,0%
Påsar Exotic Snacks 16,2% 11,8% 0,7% 2,2% -15,8% -12,3%
Påsar Gårdschips 17,9% 17,9% 32,1% 27,1% 14,8% 18,8%
Cloetta Q1 2021 Q2 2021 Q3 2021 Q4 2021 Q1 2022 Q2 2022
Lösviktsgodis -22,9% 79,6% 21,6% 32,4% 23,8% 24,4%
Förpackade märkesvaror 2,5% 7,3% 4,0% 9,3% 2,5% 8,2%

Långsiktigt är målsättningen att uppnå en Ebitda-marginal på minst 8% på koncernnivå. 2021 landade Ebitda-marginalen på 5,2%. På rullande tolv månader vid halvårsskiftet i år var marginalen 1,7%. Mer om marginaltappet senare.

Hög skuldsättning

Under 2021 och 2022 avser Premium Snacks att prioritera sänkt skuldsättning framför utdelning. Det känns vettigt. Nettoskulden vid halvårsskiftet var 43 Mkr (motsvarande 8 gånger Ebitda på R12M). Vinsten är visserligen pressad men skuldsättningen är hög.

Premium Snacks Mål 2021 Utfall
Omsättning ~330 Mkr 321,8 Mkr
Ebitda Minst 20 Mkr 19,3 Mkr

Tidigare år har styrelsen presenterat en prognos för omsättning och resultat. För 2021 var bedömningen att omsättningen skulle överstiga 330 Mkr och Ebitda skulle vara minst 20 Mkr. I november ifjol sänkte styrelsen omsättningsprognosen till strax under 330 Mkr medan resultatprognosen (>20 Mkr Ebitda) upprepades. Prognos och utfall finns i tabellen här intill.

Högre omsättning – lägre resultat

Vid halvårsskiftet 2022 var styrelsens prognos att omsättningen väntas stiga jämfört med 2021 medan resultatet väntas försämras. Bolaget kvantifierade dock inte prognosen för omsättning eller resultat.

Premium Snacks H1 2022 H1 2021
Omsättning 156,8 Mkr 160,9 Mkr
Tillväxt Y/Y -2,5% 1,5%
Bruttomarginal 37,2% 42,4%
EBITDA -2,4 Mkr 9,0 Mkr
EBIT -8,4 Mkr 4,0 Mkr
Rörelsemarginal -5,3% 2,5%

Första halvåret sjönk omsättningen med 2,5%. I andra kvartalet var tillväxten +1,3%. Bruttomarginalen pressades på halvårsbasis till 37,2% (42,4) och var 35,3% (43,1) i andra kvartalet.

Den stigande inflationen samt kriget i Ukraina har drivit upp råvarupriserna och fraktkostnaderna. Dessutom har svenska kronan försvagats rejält mot den amerikanska dollarn (25% sedan årsskiftet) vilket också påverkar negativt. Rörelseresultatet har pressats rejält och fallit till -8,4 Mkr (+4,0 Mkr) med en marginal på -5,3% (+2,5%) under årets första halva.

Ledningen har genomfört prishöjningar som successivt får genomslag kommande kvartal och har även infört kostnadsbesparingar. Budskapet är att dessa åtgärder kommer återställa resultatet under andra halvan av 2022. Bruttomarginalen i tredje kvartalet väntas närma sig tidigare nivåer och återhämta sig helt under Q4. Premium Snacks räknar med att nå fjolårets lönsamhetsnivå senast under fjärde kvartalet i år.

Stark utveckling för Gårdschips

Glädjeämnet är att varumärket Gårdschips uppvisar fin tillväxt. Under juni slog varumärket försäljningsrekord med 10,7 Mkr i omsättning vilket var bättre än den tidigare bästa månaden (juli 2021). Gårdschips är nu den tredje största leverantören på den svenska dagligvarumarknaden inom premiumchips.

Exportförsäljningen för Gårdschips ökar och stod för 20% av totalen under första halvåret 2022 jämfört med 15% motsvarande period ifjol. Gårdschips är etablerat i Norge, Danmark och Tyskland. Bolaget ser goda tillväxtmöjligheter på dessa marknader. Under hösten 2022 kommer kapaciteten i bolagets fabrik att utökas ytterligare då en ny fritös tas i bruk.

Vidare ser ledningen en återhämtning inom bolagets lösviktskoncept för Exotic Snacks. Ökningen går dock långsammare än förväntat. Ledningen ser på sikt stor potential att nå de försäljningsnivåer per butik som rådde före pandemin. Sedan i våras har bolaget tappat ICA:s centrala distribution av lösviktssortimentet men det har “mer än väl kompenserats genom direktleverans till större butiker.”

Exotic Snacks påverkas negativt av den allt starkare dollarn. Den absoluta majoriteten av världens nötter handlas nämligen i dollar. Vidare har priserna för frakter och emballage som wellpapp och påsar stigit med 20-100% sedan förra året.

Premium Snacks har kraftigt höjt priserna. Hur prishöjningarna kommer påverkas konsumenternas köpsug är oklart och en tydlig osäkerhetsfaktor för volymutvecklingen av produkterna framöver.

Ambitiösa mål

Premium Snacks har sedan tidigare en gemensam säljkår som hanterar varumärkena Gårdschips och Exotic Snacks. Ledningen arbetar kontinuerligt för att stärka försäljningen genom fler listningar hos de centrala kedjorna samt bredda med försäljning i nya kanaler utanför den traditionella detaljhandeln. Dessa åtgärder väntas stärka lönsamheten framöver enligt bolaget. Dessutom tillkommer Gårdschips exportmöjligheter. VD Henrik Strinning framhäver att Premium Snack under nästa år har möjligheter att nå både tillväxtmål och lönsamhetsmål. Det låter optimistiskt.

För 2022 skissar vi på 0,5% tillväxt. Bolagets budskap är positiv tillväxt för helåret 2022. Kommande år räknar vi med 2-3% tillväxt. Det är i linje med historiken. Vi skissar på en rörelsemarginal på 2,0% år 2023 (i linje med utvecklingen för 2021) samt 3,0% året därpå. 2020 är bolagets hittills bästa år avseende rörelsemarginal (2,5%) sedan förvärvet av Exotic Snacks.

Konkurrenten Svenska Lantchips som senaste åren omsatt omkring 120 Mkr har tjänat cirka 4-7% i rörelsemarginal. De senaste åren har deras marginal däremot försämrats och varit omkring strax över noll. Chipsgiganten Estrella har tjänat 9-15% senaste åren och omsatte 1,2 miljarder under 2020.

Använder vi en relativt generös multipel på 12 gånger rörelsevinsten finns 10% uppsida på radarn.

Kan Premium Snacks öka tillväxten, stärka marginalerna och närma sig bolagets finansiella mål är uppsidan i aktien stor (optimistiskt scenario). Marginalerna är dock chipstunna och risken är att prishöjningarna får en negativ effekt på volymerna för Exotic Snacks. Då är nedsidan stor (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2023E-2024E %
Premium Snacks -47,7 26,8 19,7 0,4 2,0 2,6
Cloetta -36,8 9,0 9,5 1,1 11,1 2,0
Midsona -73,5 7,0 11,2 0,6 5,6 3,5
Humble -60,3 7,9 6,6 0,7 10,4 19,8
Genomsnitt -54,6 12,7 11,7 0,7 7,3 7,0
Källa: Affärsvärlden / Factset

Kan Premium Snacks få ordning på marginalerna så är uppsidan sannolikt betydande i aktien. Bolagets varumärke Gårdschips utvecklats starkt och har potential att bli en exportsuccé om det vill sig riktigt väl. Styrelse och ledning äger totalt 30% av aktierna. Det blir intressant att se om bolagets nya VD och CFO ökar sina innehav framöver.

Likviditeten i aktien är klen. Den höga skuldsättningen är en annan risk. Andra likartade större bolag värderas lägre. Sammantaget blir rådet neutral.

Tio största ägare i Premium Snacks Värde (Mkr) Andel
Björn Krasse (ledamot) 10,9 12,3%
Per Ekstrand (ledamot) 9,6 10,8%
JRS Asset Management AB Client Account 6,2 7,0%
Per-Anders Öberg (ledamot) 5,2 5,9%
Familjen Mattsson 5,2 5,8%
Nordnet Pensionsförsäkring 4,5 5,1%
Lars Abraham 3,9 4,3%
Patrik Salén 3,6 4,1%
Bengt Nilssons DB 3,1 3,5%
Torbjörn Cardell 3,1 3,5%
Två största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Anna Wallin Krasse 1,1 1,2%
Henrik Strinning 0,4 0,4%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  30,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser