Premium Snacks: Är aktien lika krispig som chipsen?

Premium Snacks har uppvisat god tillväxt och förbättrat marginalerna senaste åren. Varumärket Gårdschips utvecklas särskilt bra. För 2025 guidar bolaget för över 15% tillväxt och fortsatt marginalförstärkning.
Premium Snacks: Är aktien lika krispig som chipsen? - Premium Snacks Rydell
Gårdschips och Exotic Snacks är två av Premium Snacks varumärken.
Premium Snacks
Börskurs: 20,80 kr Antal aktier: 13,6 m
Börsvärde: 283 Mkr Nettoskuld: 39 Mkr
VD: Henrik Strinning Ordförande: Anna Wallin Krasse

Premium Snacks (20,80 kr) utvecklar, tillverkar och säljer snacks under varumärket Gårdschips (28% av omsättningen). Bolaget importerar och säljer även naturgodis i Norden under varumärket Exotic Snacks (72%).

Produkterna säljs både via större dagligvarukedjor i Sverige samt bensinmackar och snabbköpsbutiker. Huvudkontoret ligger i Länna söder om Stockholm, där finns en packningsanläggning för Exotic Snacks. Tidigare har Exotic Snacks främst paketerats av externa leverantörer. Chipsen tillverkas i bolagets andra anläggning i Laholm. Koncernen har idag cirka 70 anställda.

Största ägare är investeraren Per Ekstrand med 15,4% av aktierna. Ekstrand sitter i styrelsen sedan våren 2022 och är även större ägare i några andra börsbolag, nämligen Homemaid, Tradedoubler och QBNK Holding.

Näst största ägare med 13,9% av aktierna är Björn Krasse som tidigare ägde Exotic Snacks och förvärvades hösten 2018. Björns fru Anna Wallin Krasse är numera ordförande för Premium Snacks (och var tidigare VD) och dessförinnan VD för Exotic Snacks. Henrik Strinning är VD för Premium Snacks sedan sommaren 2022 och äger aktier för 1,7 Mkr (0,6% av aktierna).

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 454 520 562 607
 – Tillväxt 22,3% 14,7% 8,0% 8,0%
Rörelseresultat 18 26 30 33
 – Rörelsemarginal (Ebita) 4,2% 5,0% 5,3% 5,5%
Resultat efter skatt 10 18 21 24
Vinst per aktie 0,73 1,31 1,53 1,78
Utdelning per aktie 0,20 0,35 0,45 0,50
Direktavkastning 1,0% 1,7% 2,2% 2,4%
Avkastning på eget kapital 15% 23% 22% 22%
Kapitalbindning 15% 15% 15% 15%
Nettoskuld/Ebita 2,5x 1,3x 0,8x 0,4x
P/E 28,6x 15,9x 13,6x 11,7x
EV/Ebita 17,0x 12,4x 10,9x 9,6x
EV/Sales 0,7x 0,6x 0,6x 0,5x

 

Ökad tillväxt

Från 2019 fram till 2022 var omsättningen relativt oförändrad kring 315-325 Mkr. Tillväxten tog fart under 2023 och steg cirka 15% till 371 Mkr. Drivet av god volymtillväxt för samtliga produktgrupper (Exotic Snacks lösviktskoncept samt påsförpackat och Gårdschips påsförpackat). Gårdschips fick exempelvis nya listningar hos Coop vilket bidrog positivt och ökade marknadsandelarna. Premium Snacks bedömer att de har en marknadsandel på runt 45% inom natursnacks (nötter och torkade frukter) i lösvikt i Sverige.

Exotic Snacks

Exotic Snacks importerar och säljer nötter, torkade frukter och asiatiska snacks i både påse och lösvikt. Den stora affären är lösviktskonceptet som riktar sig mot dagligvaruhandeln. I Sverige äter vi i snitt nästan 15 kilo choklad och godis per person varje år enligt Livsmedelsverket.

Den fina försäljningsutvecklingen fortsatte under 2024. Omsättningen steg drygt 22% och landade på 454 Mkr. Bokslutet redovisades nyligen och tillväxten i fjärde kvartalet var 20%. Premium Snacks har nu sex kvartal i rad med en organisk tillväxt överstigande 15%. Samtliga produktsegment går starkt och särskilt chipsexporten har varit god. De viktigaste exportmarknaderna är för övrigt Danmark och Tyskland.

I fjärde kvartalet 2024 påverkades bruttomarginalen inom Exotic Snacks negativt av ovanligt kraftiga prisökningar på centrala råvaror som kakao (som femdubblats i pris), cashew och pistage samtidigt som den svenska kronan försvagades. Inköp sker i dollar (USD) och euro. Premium Snacks har höjt priserna men det är alltid lite eftersläpning ut mot kund, vilket väntas få en positiv effekt under Q1 2025. Bruttomarginalen under 2024 var 41,1% (40,9).

På helårsbasis 2024 landade rörelseresultatet (Ebita) på 18,9 Mkr (7,8) med en marginal uppgående till 4,2% (2,1). Inför 2024 väntade sig Premium Snack en omsättning överstigande 400 Mkr med en Ebitda-marginal på 6,5-7,5%. Utfallet blev som sagt 454 Mkr respektive 6,4% Ebitda-marginal.

Nya mål ifjol

I samband med bokslutet i februari 2024 presenterade Premium Snacks nya finansiella mål. Målsättningen är att växa organiskt snabbare än marknadstillväxten för snacks, som uppgår till omkring 5-6%. Ambitionen är att öka försäljningen med minst 10% per år över tid inklusive mindre kompletteringsförvärv (oförändrat mot tidigare). De senaste fem åren har tillväxten varit knappt 7% per år i snitt jämförelsevis.

Vidare är målet att nå en Ebitda-marginal på minst 8% (samma som tidigare). Snittet de senaste fem åren är 4,7%. Att marginalen stärkts de senaste åren beror både på god kostnadskontroll och högre automation i produktionen. 8% Ebitda-marginal motsvarar cirka 6% på Ebita-nivå, vilket är det mest relevanta resultatmåttet enligt Afv.

Premium Snacks ambition är att prioritera en sänkt skuldsättning (nettoskuld/Ebitda under 2x). Vid årsskiftet var nettoskulden 39,0 Mkr (55,1) motsvarande 1,4x Ebitda (2,9x). Från 2025 är ambitionen att dela ut minst 25% av resultatet. Nu vid bokslutet för 2024 föreslog styrelsen en utdelning på 0,20 kronor per aktie, vilket motsvarade 27% av vinsten.

Lösviktskonceptet inom Exotic Snacks har sedan 2020 haft en årlig tillväxt på drygt 2%. När pandemin bröt ut så var det många konsumenter som valde bort lösviktsgodis på grund av covid-19 och risk för smittspridning. Tidigare har Premium Snacks haft som målsättning att öka lösviktsförsäljningen med minst 5% per år.

Utvecklingen för förpackade produkter har varit desto bättre. Exotic Snacks påsförpackade produkter har uppvisat en årlig tillväxt på knappt 11% per år sedan 2020. Målsättningen är minst 10% årlig tillväxt. Allra bäst tillväxt har Gårdschips uppvisat som vuxit med över 21% årligen sedan 2020. Under 2023 hade Gårdschips en marknadsandel på 16% inom premiumsegmentet för chips i Sverige.

Omsättning 2023 Estrella OLW Lantchips Bjäre Chips
Omsättning 1868 Mkr 1816 Mkr 153 Mkr 47,6 Mkr
Tillväxt 25% -9% 28% 25%
Ebit 190 Mkr 25,4 Mkr 3,1 Mkr 4,3 Mkr
Ebit-marginal 10,2% 1,4% 2,0% 9,0%

 

Estrella och OLW dominerar marknaden för chips och omsatte över 1,8 miljarder vardera under 2023. De säljer i stor utsträckning traditionella chips men har även varumärken som riktar sig mot premiumsegmentet där Gårdschips är verksamma. Estrellas varumärke inom premiumchips heter Västkustchips medan OLW:s motsvarighet kallas Delichips. Därutöver finns aktörer som Svenska Lantchips och Bjäre Chips. Under hösten 2024 lanserades ett nytt varumärke kallat Red Head.

Konkurrensen på marknaden är generellt sett tuff. Bland premiumchipsen är trenden ofta att chipsen skall innehålla mindre fetter och anses vara mer hälsosamma i relation till de mer traditionella chipsen. Förpackningarna inom premiumsegmentet är ofta också mindre storleksmässigt. Marknadstillväxten för premiumsegmentet är generellt högre.

I grafiken intill visas utvecklingen för ett antal andra konsumentbolag med exponering mot livsmedel/konfektyr.

I samband med bokslutet varje år brukar styrelsen presentera en prognos avseende omsättning och resultat för kommande år. I tabellen nedan visas prognos respektive utfall. Generellt sett har prognoserna varit rätt hyggliga, i vart fall de senaste två åren.

År Prognos omsättning Utfall omsättning (avvikelse) Prognos Ebitda Utfall Ebitda (avvikelse)
2024 >400 Mkr 454 Mkr (+13%) 6,5-7,5% Ebitda-marginal 6,4%
2023 >350 Mkr 371 Mkr (+6%) >5 Ebida-marginal 5,1% Ebitda-marginal
2022 317 Mkr 324 Mkr (+2%) 13 Mkr 5 Mkr (-62%)
2021 >330 Mkr 322 Mkr (-2%) >20 Mkr 19,3 Mkr (-3%)
2020 >340 Mkr 315 Mkr (-7%) 15-18 Mkr 17,1 Mkr (+4%)

Prognoser och värdering

Vid bokslutet den 7 februari så meddelade styrelsen att de givet nuvarande valutakurser väntar sig en omsättning överstigande 520 Mkr för 2025 med en Ebita-marginal överstigande 5%. Det motsvarar cirka 15% tillväxt samt +38% ökning av rörelsevinsten.

Tillväxten väntas enligt bolaget själva drivas av både nya exportkunder samt listningar av nya produkter i Sverige. Under början av 2025 har bolaget lanserat varumärket Gårdsnötter som uppges ha tagits emot väl av marknaden.

Vidare uppger bolaget att genomförda investeringar i ökad kapacitet, med ökad förädlingsgrad samt effektivare produktion kommer medföra lägre personal- och driftskostnader 2025.

Utsikterna beskrivs som ljusa trots att det är ett utmanande marknadsläge med en svag svensk krona, ökade råvarupriser samt konsumenter “som håller hårt i plånboken”. För 2025 så skissar vi på Afv att Premium Snacks växer 15% och att Ebita-marginal når 5% (4,2% år 2024).

2026 är Premium Snacks ambition att uppvisa tvåsiffrig tillväxt och överträffa koncernens mål om 6% Ebita-marginal. Vi räknar med 8% årlig tillväxt de kommande åren och en Ebita-marginal på 5,5% år 2027. Använder vi en multipel på 11x rörelsevinsten (EV/Ebita) finns cirka 30% uppsida på radarn.

Orklas förvärv av Bubs
Omsättning Bubs 211 Mkr
Rörelseresultat 21,5 Mkr
Ebit-marginal 10%
Förvärvspris Bubs 595 Mkr
EV/Sales 2,8x
EV/Ebit 27,7x

Cloetta meddelade i veckan att de definitivt avbryter sina planer på att bygga en ny fabrik i Nederländerna. Cloetta-aktien har gått starkt på börsen senaste året och är upp nästan 60%. Aktien värderas till 10x rörelsevinsten på 2026E vilket är i linje med Humble och Midsona.

Norska Orkla som förvärvade OLW år 2014 köpte under början av 2023 det svenska godisbolaget Bubs för cirka 600 Mkr. Det motsvarade en multipel på 2,8x omsättningen (EV/Sales) samt 27,7x rörelsevinsten bakåtblickande vid förvärvstillfället.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Premium Snacks 139% 13,6x 10,9x 0,6x 5,3% 11,7%
Cloetta 57% 13,7x 9,6x 1,1x 11,2% 2,0%
Humble 0% 10,4x 9,7x 0,7x 7,1% 11,8%
Midsona 21% 11,9x 9,4x 0,4x 4,7% 3,5%
Scandi Standard 29% 13,2x 11,4x 0,5x 4,4% 6,1%
Orkla 37% 14,5x 14,9x 1,7x 11,5% 2,8%
Genomsnitt 47% 12,9x 11,0x 0,8x 7,4% 6,3%
Källa: Affärsvärlden / Factset

Premium Snacks har uppvisat stark tillväxt både under 2023 (+15%) och 2024 (+22%). Tillväxten har varit god och samtliga varumärken har vuxit.

Bolagets varumärke Gårdschips tar marknadsandelar och har nu uppskattningsvis cirka 20% av marknaden för premiumchips i Sverige.

Även exportförsäljningen för Premium Snacks har utvecklats väl senaste åren. Ökad automation och effektivitet i produktion har stärkt marginalerna.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för cirka 1,2 Mkr. Björn Krasse (gift med ordförande) står för merparten av köpen på totalt 0,9 Mkr. I början av januari i år köpte Krasse aktier för drygt 0,4 Mkr till kurs 17,20 kr per aktie. Sedan dess är aktien upp 20%.

Insiders har sålt aktier för 1,6 Mkr, det var när styrelseledamot Per-Anders Öberg sålde aktier i mitten av november (kurs 19 kr).

För 2025 är styrelsens prognos över 15% tillväxt samt 5% Ebita-marginal. Lyckas Premium Snacks med det värderas aktien till 12x rörelsevinsten. Uppsidan i huvudscenariot är okej. Samtidigt har aktien utvecklats starkt senaste året med en kursuppgång på över 130%. Att bolaget nu börjar dela ut pengar andas optimism. Skuldsättningen är också lägre än på länge vilket kanske kan öppna upp för fler förvärv på sikt.

Investerare som gillar småbolag kan hålla extra koll på Premium Snacks framöver då bolaget verkar ha ett bra operativt momentum. Här och nu blir rådet neutral.

Tio största ägare i Premium Snacks Värde (Mkr) Andel
Per Ekstrand 42,4 15,4%
Björn Krasse 38,4 13,9%
Familjen Mattsson 19,8 7,2%
JRS Asset Management AB Client Account 19,3 7,0%
Per-Anders Öberg 14,8 5,4%
Lars Abraham 12,0 4,3%
Patrik Salén 11,4 4,2%
Fastighets AB Vasaström 9,9 3,6%
Per Thorwaldson 9,7 3,5%
Avanza Pension 7,5 2,7%
Två största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Anna Wallin-Krasse (ordförande) 3,4 1,2%
Henrik  Strinning (VD) 1,7 0,6%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  22,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser