Plus i kanten för Feelgood

Feelgood är en av Sveriges största aktörer inom företagshälsovård. Bolagets satsning på vårdappen Feelgood Plus kan bli en viktig konkurrensfördel på sikt. Är aktien köpvärd?
Plus i kanten för Feelgood - Feelgood Plus
Feelgood Plus. Feelgood har lanserat denna app för företagshälsovård i samarbete med nätläkarbolaget Doktor24. Bild: Pressbild Feelgood
Feelgood
Börskurs: 2,72 kr Antal aktier: 106,3 m
Börsvärde: 289 Mkr Nettoskuld: 158 Mkr
VD: Joachim Morath Ordförande: Göran Hägglund

Feelgood (2,72 kr) är verksamma inom företagshälsovård och friskvård. Bolaget erbjuder hälsotjänster på 120 platser runt om i Sverige. Det handlar om allt från utbildningar inom arbetsmiljö, frågor om ergonomi till övrig hälsokontroll.

Kunderna är cirka 8 300 arbetsgivare som köper privat vård och friskvård åt sina över 800 000 anställda. Några exempel på kunder är Volvo Cars och Region Stockholm. Cirka 65% av kunderna är privata företag medan resterande del är offentliga kunder som kommuner och universitet. Feelgood har 590 anställda och huvudkontor i Stockholm.

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 776 745 775 798
 – Tillväxt +11,6% -4,0% +4,0% +3,0%
Rörelseresultat 37 22 35 42
 – Rörelsemarginal 4,8% 3,0% 4,5% 5,2%
Resultat efter skatt 25 13 23 29
Vinst per aktie 0,24 0,13 0,22 0,27
Utdelning per aktie 0,00 0,08 0,12 0,14
Direktavkastning 0,0% 2,9% 4,4% 5,1%
Avkastning på eget kapital 14% 7% 12% 13%
Avkastning på operativt kapital 29% 14% 24% 31%
Nettoskuld/EBIT 4,1 6,1 3,2 2,1
P/E 11,4 20,9 12,4 10,1
EV/EBIT 12,0 20,0 12,8 10,8
EV/Sales 0,6 0,6 0,6 0,6

Feelgood har en stark marknadsposition med en marknadsandel på cirka 20% i Sverige. Konkurrenterna Avonova och Previa är ungefär jämnstora eller något större än Feelgood. Marknaden för företagshälsovård omsätter drygt 4 miljarder kronor årligen. Arbetsgivare lägger i snitt cirka 1300 kronor per anställd och år.

Tillväxten har varierat över tid. 2018 och 2019 har Feelgood vuxit cirka 2-3% per år av egen kraft. Det senaste fyra åren har Feelgood uppvisat en rörelsemarginal på 4-5%. Målsättningen är en vinstmarginal på 7,5%.

2020 har förstås påverkats av viruskrisen. Årets tre första kvartal minskade omsättningen med 6,6% jämfört med samma period 2019. Rörelseresultatet uppgick till 1,0 Mkr (15,8) med en marginal på 0,2% (2,8).

I första kvartalet ökade intäkterna med 2% medan de minskade med 13 respektive 10% i Q2 och Q3. Det tredje kvartalet är som synes säsongsmässigt svagare till följd av semesterperiod.

Efterfrågan i det tredje kvartalet har återhämtat sig något. VD Joachim Morath uppger att bilden hos kunderna är ganska splittrad. Hos en del kunder pågår verksamheten i relativ normal omfattning medan andra har dramatiska förändringar.

Efterfrågan på nya och anpassade tjänster har ökat till följd av Covid-19. Mycket handlar om att stötta kunder i nya arbetssituationer och vidta åtgärder på distans. Feelgood uppger att bolagets basaffär inom företagshälsa också haft ljuspunkter, där Feelgood har omförhandlat några viktiga kundavtal.

En intressant satsning är bolagets egenutvecklad app – Feelgood Plus. Kortfattat kan man säga att det är en digital vårdmottagning för allmänna hälsobesvär. Appen ger tillgång till läkare, hälsocoach, personlig tränare, psykolog och fysioterapi online samt ortopediska operationer. Tjänsten vänder sig till de 800 000 medarbetarna hos Feelgoods kunder samt deras familjer (partner + eventuella barn under 18 år) det vill säga totalt cirka 2 miljoner människor. Samarbetspartners är Doktor24 och Swedish MedCare.

Feelgood nystartade lanseringen av Feelgood Plus under det tredje kvartalet då den tillfälligt pausades under Q2 när osäkerheten på marknaden var som störst. VD Joachim Morath framhäver att tjänsten har fått ett mycket positivt mottagande hos bolagets kunder. Feelgood Plus är tillgänglig för de organisationer som har ett företagshälsoavtal med Feelgood. Kunden (företagen) betalar en fast kostnad per medarbetare och år. Feelgood har hittills skrivit avtal med ett dussintal kunder. Förhoppningsvis kommer Feelgood vara transparenta och redovisa hur kundintaget för Feelgood Plus utvecklas kommande kvartal.

Nyligen lanserade Feelgood ett nytt verktyg som hjälper organisationer att välja rätt arbetsmiljösatsningar, kallad Kundinsikten. Konkret handlar det om att kunderna skall kunna få bättre och djupare insikter kring medarbetarnas hälsa och psykosociala frågor. Verktyget samlar in och analyserar data och ger stöd för att kunna arbeta förebyggande. Kundinsikten omfattar data från hundratusentals anställda hos Feelgoods 8 300 kunder i en rad olika branscher.

Feelgood presenterade verksamheten på Affärsvärldens temadag i våras. Denna presentation kan ses via länken.

Osäkerheten till följd av pandemin är relativt stor. Efterfrågan på Feelgoods tjänster kommer sannolikt sjunka om arbetslösheten ökar. I somras (juli) var arbetslösheten i Sverige 9,4% vilket är en ökning från 6,8% året innan och fjärde högst i hela EU. Å andra sidan har pandemin lett till många företag inser vikten av företagshälsovård vilket kan driva efterfrågan på sikt.

Vi räknar med att omsättningen sjunker 4% i år. Kommande år skissar vi på en tillväxt på 3-4% per år drivet av en normalisering av efterfrågan samt tillväxt från Feelgood Plus. 2021 skissar vi på att omsättning och resultat är på ungefär samma nivå som 2019.

Marginalmässigt skissar vi på drygt 5% på sikt. Det är i nivå med utvecklingen det senaste åren. Ökad andel digitala intäkter med högre marginal kan ändra den bilden (se optimistiskt scenario). Även nedsidan i det pessimistiska scenariot är betydande.

I huvudscenariot använder vi en multipel på 10 gånger rörelsevinsten, då finns en uppsida på cirka 20% på radarn. Det är inte otänkbart att Feelgood kommer värderas högre än så. Samtidigt är det inte fel att vara konservativ.

Feelgood har de senaste åren satsat alltmer på digitala produkter för att stödja kunderna. Feelgood Plus är intressant och skulle kanske kunna bli något stort på sikt. Det som talar för Feelgood är att bolaget redan idag har en stark ställning inom företagshälsa och har en stor bas av potentiella kunder. Stenen i skon är de suddiga konjunkturutsikterna och risk för ökad arbetslöshet som i förlängningen kan drabba Feelgood. Vi landar i en neutral hållning.

Feelgood tio största ägare Andel
Rolf Lundström 25,72%
Bengt Stillström 24,95%
David Stillström 4,63%
Christoffer Lundström 4,26%
Uwe Löffler 4,03%
Torsten Söderberg med familj 3,48%
Anna-Maria Lundström Törnblom 2,98%
Eric Norlander 2,80%
Åke Bäckström 2,69%
Avanza Pension 2,05%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser