Analys Plejd
Plejd: Lysande tillväxt
Plejd | |
Börskurs: 235,00 kr | Antal aktier: 11,2 m |
Börsvärde: 2 627 Mkr | Nettokassa: 20 Mkr |
VD: Babak Esfahani | Ordförande: Ylwa Karlgren |
Plejd (235 kr) utvecklar produkter och lösningar inom belysning och hemautomation. Exempel på produkter är dimmers, kontrollers och trådlösa ljussystem som kan styras via bolagets mobilapp.
Bolagets stora framgångar i segmentet bygger mycket på den uttalade strategin att produkterna ska underlätta elektrikerns jobb. Marknaden växer snabbt i takt med att allt fler apparater blir uppkopplade.
Största ägare är sportbilsprofilen Christian von Koenigsegg med familj som äger 12,5% av aktierna. Plejds medgrundare Erik Calissendorff och tidigare ordförande Pär Källeskog har sedan slutet av 2023 ett gemensamt ägarbolag kallat Plejd Grundare som äger 5,8% av aktierna. VD tillika medgrundare Babak Esfahani är nioende största ägare med 3,6% aktierna, ett innehav värt cirka 95 Mkr.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 513 | 647 | 763 | 885 |
– Tillväxt | +19,2% | +26,0% | +18,0% | +16,0% |
Rörelseresultat | 60 | 107 | 153 | 199 |
– Rörelsemarginal | 11,6% | 16,5% | 20,0% | 22,5% |
Resultat efter skatt | 45 | 81 | 116 | 151 |
Vinst per aktie | 4,11 | 7,30 | 10,30 | 13,50 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 11% | 17% | 20% | 21% |
Avkastning på operativt kapital | 33% | 46% | 54% | 60% |
Nettoskuld/Ebit | -0,4 | -0,4 | -0,7 | -1,0 |
P/E | 57,2 | 32,2 | 22,8 | 17,4 |
EV/Ebit | 43,8 | 24,4 | 17,1 | 13,1 |
EV/Sales | 5,1 | 4,0 | 3,4 | 2,9 |
År | Organisk tillväxt |
2023 | 19% |
2022 | 32% |
2021 | 52% |
2020 | 62% |
2019 | 63% |
2018 | 163% |
När Plejd noterades på Spotlight våren 2016 var teckningskursen 6,35 kronor och bolaget omsatte det året cirka 5 Mkr. Sedan dess har Plejd varit ett av de snabbast växande bolagen på börsen. 2023 uppgick omsättningen till drygt 513 Mkr motsvarande 19% tillväxt jämfört med år 2022. Senaste fem åren (2019-2023) har Plejd vuxit med 45,5% per år i snitt.
Tabellen intill visar den organiska tillväxten under respektive år.
Över 4 miljoner enheter
Plejd har idag mer än 4 miljoner installerade enheter samt 1 miljon system installerade på de marknader där Plejd verkar. En viktig anledning till den starka tillväxten senaste åren är troligtvis bolagets goda ställning bland såväl elektriker som slutkonsumenter. Plejds kunder är elgrossister som Ahlsell, Rexel, Solar och Elektroskandia, som i sin tur säljer vidare till elektrikerna.
Att produkterna är enkla att installera är en viktig konkurrensfördel. Elektrikerna rekommenderar därav ofta Plejds produkter. I dagsläget finns över 50 000 elektriker som jobbar med bolagets produkter. Främst i Sverige och Norge där merparten av försäljningen sker i dagsläget.
Många slutkunder verkar också prata gott om produkterna till familj och vänner vilket ökar kännedomen om produkterna. Produkterna tillverkas av kontraktstillverkare som Note och Scanfil.
Konkurrenter
Plejd lansererat häromåret en konsumentprodukt, kallad Plejd Smart-plug. Till skillnad från Plejds andra produkter som kräver en elektriker för installation så kan konsumenten själv börja använda produkten då den helt enkelt bara ansluts via i ett vanligt eluttag i hemmet (kan användas för golvlampor och liknande). Både IKEA och Philips (Philips Hue) har konkurrerande konsumentprodukter.
Tyska Schneider Electric (som var större ägare i Plejd mellan maj 2018 – april 2020) är en av Plejds viktigaste konkurrenter då Schneider också säljer mot grossister/elektriker. Schneiders system Wiser är en direkt konkurrent. En annan konkurrent är det amerikansk-irländska bolaget Eaton med deras system ComfortX. Eaton är noterade i USA.
Ytterligare en konkurrent är Nexa som ägs av börsnoterade OEM International. Nexa har både produkter mot konsument och proffsmarknaden (elektriker). 2022 omsatte Nexa 78 Mkr med drygt 9% rörelsemarginal. Norska SG Armaturen har ett system kallat SG Smart. I Norge finns också bolaget Future Home. Generellt verkar det finns fler spelare på den norska marknaden relativt den svenska.
Plejd har under de senaste åren rönt stora framgångar på den svenska hemmamarknaden. Det skall sägas att tillväxten har drivits av ett fåtal produkter (belysningsstyrning). Bolagets tillväxtstrategi går ut på att växa såväl geografiskt som med nya produkter.
Den norska marknaden har uppvisat stark tillväxt senaste åren och omsätter nu över 190 Mkr och står för 35% av koncernens totala intäkter. Sverige omsätter cirka 318 Mkr och utgör 58% om försäljningen. Afv bedömer att Plejd är den klart dominerande aktören inom det uppkopplade segmentet med en marknadsandel som överstiger 50% med god marginal.
Lansering av armaturer
En viktig lansering under 2023 var produktkategorin för smarta armaturer med bolagets “downlight” (en variant på spotlight men med mer utspritt ljus) som första produkt. Lanseringen skedde under andra kvartalet och Plejd levererade över 150 000 enheter under 2023.
De senaste åren har Plejd lanserat sina produkter på flera marknader som Finland och Nederländerna. På senare år har Plejd även lanserat i Danmark, Spanien, Tyskland och Schweiz. Att lansera produkter på nya marknader kräver ofta en del anpassningar vilket är tidskrävande. Plejd har lanserat dimmers anpassade för dessa marknader.
Under kommande kvartal kommer Plejd lansera flera produkter. Bland annat JAL-01 som är en produkt för smarta solskydd och en puck för styrning av exempelvis jalusier och markiser. Produkten har mycket stor potential i Europa enligt Plejd, där jalusier och solskydd av olika slag är vanligt förekommande. JAL-01 kommer bli en viktig instegsprodukt för att få fart på tillväxten i Europa ytterligare.
Värmestyrning under Q4
Plejd kommer under året också att lansera produkter för värmestyrning. Under fjärde kvartalet planeras lanseringen av den smarta termostaten TRM-01 . Som är särskilt viktig för den norska marknaden där elburen golvvärme är vanligt förekommande.
För 2025 planerar Plejd lansering av ytterligare produktkategorier. Det skall sägas att nya produkter ofta har en lägre bruttomarginal innan de nått tillräckliga volymer och att produktionen har optimerats.
Idag (torsdag 18 april) presenterar Plejd räkenskaperna för årets första kvartal. Aktien är i skrivande stund upp drygt 9% på beskedet.
Plejd | Q1 2024 | Q1 2023 |
Omsättning | 159,0 Mkr | 121,3 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 31% | 22% |
Tillväxt Q/Q | -2% | -5% |
Bruttomarginal | 51,9% | 56,4% |
Rörelsekostnader | 53,0 Mkr | 52,3 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 1% | 35% |
Rörelseresultat | 29,5 Mkr | 16,1 Mkr |
Ebit-marginal | 18,6% | 13,3% |
Vinst per aktie | 2,03 kr | 1,16 kr |
Stiger 9% efter Q1
Tillväxten i Q1 landade på drygt 31% och omsättningen uppgick till 159 Mkr (121). Det var något lägre än fjärde kvartalet 2023 då Plejd omsatte knappt 162 Mkr.
Bruttomarginalen i Q1 uppgick till 51,9% (56,4). Försämringen beror på lanseringen av produktkategorin armaturer som har lägre bruttomarginal än produkterna för belysningsstyrning.
Rörelseresultatet uppgick till 29,5 Mkr (16,1) med en rörelsemarginal på 18,6% (13,3).
I grafiken nedan visas Plejd kassaflöde på kvartalsbasis de senaste åren.
Plejd har en ambitiös tillväxtplan och investerar mycket pengar i utveckling av nya produkter. Se tabellen intill. Under åren 2019-2023 uppgår aktiverat arbete till 238 Mkr medan avskrivningarna under samma period uppgått till 152 Mkr. Det innebär en positiv nettoeffekt på 86 Mkr till rörelseresultatet.
Plejd (Mkr) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Totalt |
Aktiveringar | 24,2 | 26,9 | 38,0 | 68,0 | 81,1 | 238 |
Avskrivningar | -11,9 | -16,5 | -28,8 | -39,2 | -55,5 | -152 |
Nettoeffekt | 12,3 | 10,4 | 9,2 | 28,9 | 25,6 | 86 |
Ebit | -17,4 | 23,9 | 53,7 | 79,4 | 59,5 | 199 |
Löpande kf | -1,6 | 30,1 | 34,9 | 41,8 | 51,5 | 157 |
Invest. Kf | -26,3 | -31,4 | -47,1 | -86,3 | -93,4 | -284 |
Fritt kf | -27,9 | -1,3 | -12,3 | -44,5 | -42,0 | -128 |
Rörelseresultatet uppgår sammanlagt till 199 Mkr under perioden. Kassaflödet från den löpande verksamheten till 157 Mkr och kassaflöde från investeringsverksamheten till -284 Mkr. Det fria kassaflödet har varit -128 Mkr jämfört med Ebit som sagt landade på +199 Mkr.
Att Plejd utvecklar nya produkter är såklart centralt för att behålla och öka konkurrenskraft och driva tillväxt. Samtidigt belastar det bolagets kassaflöde en hel del. Vid utgången av Q1 2024 hade Plejd 20 Mkr i kassan. Därutöver har bolaget en tillgänglig checkkredit på 80 Mkr.
I höstas var Plejd-aktien nere 130 kronor vilket delvis berodde på oro för att bolaget behövde ta in nya pengar. Aktien har utvecklats starkt senaste månader och är upp drygt 40% i år. Det sägs att det är bättre att ta in pengar “när man kan” och inte “när man måste”. Kanske hade det inte varit fel med en riktad emission.
Att kassaflödet stärks över tid är i vart fall en viktig värdedrivare för aktien.
Prognoser och värdering
För 2024 skissar vi på 25% tillväxt drivet av stabil utveckling i Sverige, samt fortsatt stark tillväxt i Norge och de internationella marknaderna samt av nya produktlanseringar. Kommande år skissar vi på 16-18% årlig tillväxt vilket i absoluta tal innebär 115-120 Mkr i tillväxt per år. Mycket hänger förstås på att nya produktkategorier blir lyckosamma.
Marginalmässigt räknar vi med 18% i år och drygt 22% i slutet av prognoshorisonten. Vi tror att Plejd hade gynnats av att dra ned på aktiveringar och istället tagit kostnaderna för produktutvecklingen direkt över resultaträkning i högre utsträckning.
Använder vi en multipel på 16x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns 30% uppsida på radarn. Det är inte otänkbart att Plejd kommer värderas högre än så. Kan tillväxten ta ytterligare fart och kassaflödena stärkas så finns en dubblering (se optimistiskt scenario). Risken är att konkurrensen och prispressen inom segmentet ökar och/eller att värderingen faller (se pessimistisk scenario).
VD säljer efter rapport
VD Babak Esfahani har efter Q1-rapporten sålt 6000 aktier (kurs 230 kr) för totalt 1,4 Mkr. Det senaste året har insynspersoner köpt aktier för 0,2 Mkr medan insynsförsäljningarna uppgår till 10 Mkr.
Efter några kvartal med lite svagare tillväxt under 2023 fick Plejd upp farten igen mot slutet av året. Även inledningen på 2024 var stark med över 30% organisk tillväxt. Det blir spännande att följa hur bolagets nya produktlanseringar tas emot under året.
Att kassaflödet stärks över tid är en central värdedrivare för aktien. Uppsidan i huvudscenariot är okej. Kortsiktigt har aktien utvecklats starkt. Vi landar i en neutral hållning.
Tio största ägare i Plejd | Värde (Mkr) | Andel |
Christian von Koenigsegg med närstående | 326,7 | 12,5% |
Avanza Pension | 315,1 | 12,0% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 227,7 | 8,7% |
Pluspole Group | 190,3 | 7,3% |
Andra AP-fonden | 155,2 | 5,9% |
Plejd Grundare | 150,0 | 5,7% |
Montanaro | 133,4 | 5,1% |
Stena | 117,0 | 4,5% |
Babak Esfahani | 93,6 | 3,6% |
Swedbank Robur Fonder | 77,9 | 3,0% |
Fyra största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Linda Erixon | 2,6 | 0,1% |
Mikael Blixman | 1,9 | 0,1% |
Rikard Sköldin | 1,5 | 0,1% |
Ylwa Karlgren | 0,2 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 29,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser