Pierce: På väg upp ur diket?

E-handelsbolaget blev en superflopp under sina första år på börsen. Det går att se en väg till vändning men troligen inte under 2023.
Pierce
Pierce Group har huvudkontor i Stockholm men distributionscentret ligger i Polen. Där arbetar en stor del av de drygt 400 anställda. De största produktkategorierna är utrustning (hjälmar, stövlar och andra skydd), reservdelar och tillbehör som tält, mattor och verktyg.
Pierce Group
Börskurs: 8,70 kr Antal aktier: 79,4 m
Börsvärde: 691 Mkr Nettokassa: 136 Mkr
VD: Willem Vos Ordförande: Henrik Theilbjørnn

Pierce (8,70 kr) är ett e-handelsföretag med inriktning på produkter för MC och motocross. Man säljer både externa och egna varumärken.  Årsomsättningen ligger kring 1,7 mdr kr, antalet anställda är 413 och företaget är ledande i Europa i sin nisch, enligt egen utsago.

Huvudägare är sedan 2022 riskkapitalbolaget Verdane som har just under 30% av aktierna. De kom in i bilden i samband med en nyemission. Pierce brottas med lönsamhetsproblem och har ny ledning. Tillförordnad VD är Willem Vos, som jobbat på bolaget sedan 2017 och äger aktier för 1,9 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 1 670 1 670 1 787 1 930
 – Tillväxt +4,8% 0,0% +7,0% +8,0%
Rörelseresultat -68 -25 40 77
 – Rörelsemarginal -4,1% -1,5% 2,3% 4,0%
Resultat efter skatt -58 -20 31 59
Vinst per aktie -0,98 -0,25 0,38 0,74
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -10% -3% 4% 8%
Avkastning på operativt kapital Neg. Neg. 17% 30%
Nettoskuld/Ebit 2,0 e.m. -3,4 -2,2
P/E -8,9 e.m. 22,9 11,8
EV/Ebit -8,2 e.m. 13,8 7,2
EV/Sales 0,3 0,3 0,3 0,3

Pierce är ett av de e-handelsbolag som gick till börsen (teckningskurs 64 kr) med fina tillväxtsiffror i ryggen 2021, men som sedan kollapsade nästan nog fullständigt kort tid efter det. En tillväxttakt på 20-30% åren innan IPO bromsade in till runt 5% 2021-22. Marginalerna pressades enormt av prispress och stigande fraktkostnader.

I mitten av förra året var läget så utsatt att Pierce tvingades genomföra en nyemission på 350 Mkr som dubblade antalet aktier (teckningskurs 8,75 kr). Detta för att lösa alla bankskulder och ge kapital för en turn-around. Numera drivs bolaget med en nettokassa, som vid årsskiftet uppgick till 136 Mkr.

Det var alltså vid nyemissionen Verdane köpte in sig. Dels genom att köpa grundarduons 14% av bolaget. De var inte längre operativa i bolaget. Dels genom att köpa teckningsrätter av den andra storägaren Procuritas som var de som satte bolaget på börsen.

Verdane är investerare i en rad olika e-handelsbolag, till exempel Boozt. De har också ägt en del bolag inom bildelsförsäljning på nätet. Kan är vara något på spåret och få till en comeback för Pierce?

Förlorat år

Grundfrågan är om de faktorer som pressar Pierce just nu är tillfälliga och om bolaget på lite sikt kan återgå till tillväxt och en marginaltrend som pekar upp mot 5-6%, som innan pandemin.

Just för stunden är nämligen siffrorna riktigt svaga. 2022 slutade med 5% tillväxt till 1,67 mdr kr och en rörelseförlust om 68 Mkr (+46 Mkr). Kassaflödet var -30 Mkr (-93, detta avser löpande rörelse + investeringar + leasingbetalningar). Isolerat i Q4 var rörelseförlusten 23 Mkr (+9 Mkr).

Marknaden minskade 2022 och nedgången var mer än 10% i sista kvartalet, enligt Pierce som själva hade -3% tillväxt i lokala valutor i Q4. Bolaget har prioriterat att sälja ut ett alltför stort lager vilket bidrog till svaga marginaler i Q4. Bruttomarginalen var nere i 37,8% (44,5%). Lagret reducerades med 30% i termer av volym under förra året. Ledningen flaggar för att man ska vara försiktiga med inköp kortsiktigt.

Lågkonjunktur

Pierce beskriver i bokslutet marknaden som mycket osäker inför 2023. Räntor och inflation pressar hushållen som är bolagets kundgrupp. Pierce redovisar inte så tydligt vilka länder där intäkterna genereras mer än Sverige (ca 15%). Övriga Europa är den stora exponeringen med två tredjedelar av omsättningen år 2022.

Bolaget delar in sina affärer i Onroad och Offroad. Offroad avser motocross, enduro och liknande sport- och fritidsrelaterad försäljning. Den affären stod för ca 60% av omsättningen i fjol (61%). Onroad avser produkter till landsvägskörningar, pendling etc. Detta är troligen ingen jättebra exponering i nuvarande lågkonjunktur, vilket utvecklingen i Q4 antyder. Det fanns nog inslag av ökad friluftsförsäljning i de fina siffrorna 2020 till exempel och ett stort sällanköpsinslag nu.

Det som talar för bolaget:

  • Produkter i lägre prispunkter – särskilt egna varumärken som står för 39%(38%) av omsättningen.
  • Under 2022 kunde bolaget inte ta ut sina kostnadsökningar på priset fullt ut. Nya inköpspriser har förhandlats med alla leverantörer vilket ger ett bättre utgångsläge 2023.
  • Fraktpriserna har normaliserats. Pierce är ett av de e-handelsbolag som verkar förlorat mest på de senaste årens höga priser på containerfrakt från Asien. Dessa kostnader har ökat från ca 3% av omsättningen till mer än 6% 2022. Nu är prisnivån tillbaka på prepandemisk nivå. Det slår dock igenom i Pierce siffror med eftersläpning. Detta då bolaget först säljer artiklar anskaffade under den dyra fraktperioden. Först om något år är effekten helt borta.

Våra scenarion

Innan lågkonjunkturen bröt ut pekade prognoser på att Pierce marknad skulle växa runt 11% per år 2021-26. Till stor del drivet av kanalglidning från fysisk till digital handel. Online-penetrationen är runt 13% inom Onroad och 22% för Offroad. Dessa siffror är dock lite gamla, från 2019.

Om man ser bortom det förväntat svaga 2023, och antar att marknaden utvecklas i riktning mot ökad onlineandel så kanske en tillväxttakt på 7-8% är rimlig. Vi skissar inte in att bruttomarginalen återgår till riktigt så fina nivåer som 2020-21 (46%) utan förblir något lägre. En rörelsemarginal på kanske 4% ser då rimlig ut 2025. En multipel på 10x Ebit (P/E 16) ger 35% uppsida.

Återgår bolaget till utveckling mer i linje med 2019-2020 års nyckeltal finns väsentlig uppsida i aktien (optimistiskt scenario). Bolagets eget mål är för övrigt att växa 15-20% och nå 8% marginal. Blir 2023 däremot riktigt svagt och utvecklingen sedan stagnerar så finns nedsida (pessimistiskt scenario).

Slutord  

Efter dikeskörningen 2021-22 kan man såklart ifrågasätta hela Pierce bolagsbygge. Att Verdane visade sig redo att kliva in som ny huvudägare inger ändå lite förtroende och parat med en låg värdering på 0,3 gånger omsättningen, en historisk toppmarginal på drygt 5% så är det inte utan att aktien lockar lite.

Nackdelen är att insiders inte verkar intresserade av att köpa aktier (inga affärer registrerade senaste åren i Holdings) och att det möjligen ska in en ny VD som kanske rensar bordet innan en vändning. De närmaste kvartalen ser dessutom tuffa ut.

Vi väntar och sätter ett neutralt råd.

Tio största ägare i Pierce Group Värde (Mkr) Kapital Röster
Verdane Capital 217,1 29,9% 29,9%
Procuritas 184,3 25,4% 25,4%
Fjärde AP-fonden 44,0 6,1% 6,1%
Adrigo Asset Management 37,2 5,1% 5,1%
Allianz France 36,3 5,0% 5,0%
Allianz Global Investors 21,7 3,0% 3,0%
Dan Sten Olsson med familj och stiftelse 9,2 2,5% 2,5%
Futur Pension 16,0 2,2% 2,2%
Skandia Fonder 14,2 2,0% 2,0%
Livförsäkringsbolaget Skandia 11,5 1,6% 1,6%
Tre största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Willem Vos 1,9 0,3% 0,3%
Fredrik Ideström 1,1 0,2% 0,2%
Gunilla Spongh 0,5 0,1% 0,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 25,9%

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold