Analys Peptonic
Peptonic: Hoppas på placeboeffekt
Spotlight-noterade Peptonic är verksamt inom kvinnohälsa. Den första produkten är VagiVital mot främst vaginal atrofi. Vaginal atrofi innebär torra slemhinnor i slidan och drabbar fler än 40 % av alla kvinnor i klimakteriet. De flesta behandlingsalternativen är östrogenbaserade produkter för lokal behandling, exempelvis krämer.
Problemet med dessa är att de leder till ökad cancerrisk. Kvinnor som har haft bröstcancer kan inte använda östrogenbaserade produkter. Peptonics ursprungliga idé var att ta fram ett östrogenfritt läkemedelsalternativ. Den första produktkandidaten var läkemedelkandidaten Vagitocin baserad på det kroppsegna hormonet oxytocin. I mars 2017 stod det klart att den fas IIb-studie som Peptonic genomfört för Vagitocin inte levde upp till de kliniska effektmålen och projektet stoppades. Aktien rasade som följd och framtiden var osäker för bolaget.
Studien, som var den andra på Vagitocin, inkluderade mer än 150 patienter, var dubbelblind och placebokontrollerad. Det lustiga med resultaten från fas IIb-studien var att både läkemedelskandidaten och placebo uppvisade signifikanta subjektiva och objektiva mätvärden. Subjektivt upplevde patienterna symtomlindring. Objektivt visades att tjockleken på slemhinnan ökade och pH-värdet sänktes. Med andra ord hade Vagitocin förmodligen klarat effektmålen i studien om placebo hade betett sig som väntat, alltså inte haft någon effekt.
Placebogelen i studien var densamma som Vagitocin utan den aktiva substansen oxytocin. Det innebär att Peptonic står med en produkt som har bevisad effekt men som inte kan utvecklas vidare till ett läkemedel utan nya omfattande och dyra studier. Peptonic fattade därför beslutet att skapa en receptfri produkt baserat på de signifikanta resultaten för placebo. Gelen lanseras nu på marknaden under varumärket VagiVital. CE-märkning av VagiVital stod klar i maj i år och försäljningen har smugit igång via den egna webbutiken.
Frågan som infinner sig är så klart varför VagiVital fungerar? Svaret från Peptonic är att formuleringen har olika fysikaliska egenskaper som i kombination effektivt lindrar symtomen vid vaginal atrofi. Synergin mellan de fysikaliska egenskaperna är kärnan i ett patent som Peptonic ansökt om.
Peptonic Medical | Augusti 2018 |
VD: | Johan Inborr |
Styrelseordförande: | Hans von Celsing |
Antal anställda: | 2 |
Nyckelpersoners ägande: | Cirka 4 % |
Lista: | Spotlight Stockmarket |
Aktiekurs: | 0,69 kr |
Antal aktier ink. utspädn: | 86 miljoner |
Börsvärde: | 59 Mkr |
Nettokassa: | 10 Mkr |
Resultatnivå, årstakt: | Cirka -8 Mkr |
Källa: SvD Börsplus /Bolaget | Räknat på max antal aktier. |
Börsplus syn på Peptonic
Det här är en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med minimala intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.
———
1. Incitament nyckelpersoner
Ledning & styrelse äger mindre än 5 procent av Peptonic. Det är anmärkningsvärt lite.
2. Track record nyckelpersoner
Johan Inborr är doktor i biokemi och har bl a ett förflutet som affärsutvecklare för Medivir. Sedan 2014 är han vd för Peptonic. Styrelseordförande är Hans von Celsing. Han har erfarenheter från Elekta och återfinns idag bl a i styrelsen för CLS noterat på First North. Ledamot Arne Ferstad är också ett namn som bioteknikinvestorer ofta stöter på. Han är styrelseordförande i Spotlight-noterade Combigene och ledamot i CLS.
3. Trovärdighet för produkt och strategi
Den nordiska marknaden för vaginal atrofi/vaginal torrhet i bred bemärkelse uppges vara värd cirka 700 Mkr per år. Receptfria produkter för vaginal atrofi uppskattas till cirka 100 Mkr i Sverige. Peptonic är i samtal med apotekskedjor i Sverige. Apotekskedjorna utvärderar VagiVital utifrån klinisk dokumentation, annonsering och positionering. Att komma in på apoteken tror vi kommer att vara avgörande för att nå betydande framgång även om produkten också kan komma att säljas i dagligvaruhandeln och via webbutiker. VagiVital finns att köpa i Peptonics nätbutik sedan en dryg månad tillbaka. Detta kommer inte att vara en guldgruva för bolaget men skulle den initiala försäljningen bli bra är det ett argument som kan användas mot apotekskedjorna.
Apoteksprocessen ser ungefär likadan ut i resten av de nordiska länderna. Utanför Sverige ska lanseringen ske tillsammans med samarbetspartners. Peptonic har nyligen knutit till sig Orion Corporation som återförsäljare i Finland. Produkten kommer att lanseras i Finland i år och säljas under eget varumärke. Orion är också det bolag som tillverkar produkten. På sikt kommer både USA och Kina att bli aktuellt tillsammans med samarbetspartners. Registrering som påminner om CE-märkningen i Europa kommer att krävas för att komma in på dessa marknader.
Konkurrenterna består av produkter med och utan hormoner. VagiVitals bevisade effekt är lika bra som de resultat som publicerats från kliniska studier med hormonpreparaten. I jämförelse med andra egenvårdsprodukter finns det inga med lika stor klinisk dokumentation som VagiVital. Den svenska marknaden domineras av två preparat. Vagifem har ungefär hälften av marknaden och är en östrogenbaserad produkt och har funnits i många år. Vagisan är en receptfri produkt som lanserades i Sverige för knappt tre år sedan. Vagisan har cirka 20 % av marknaden. Det finns fler konkurrerande receptfria produkter som t ex Replens och Gynomunal. Förhoppningen är att VagiVital på sikt kan komma att omfattas av läkemedelsförmånerna för vissa patientgrupper, t ex kvinnor som haft bröstcancer. För det krävs att produkten registreras som ett läkemedel och att recept skrivs ut av läkare. En årsförbrukning av VagiVital kostar 1500 – 2000 kronor.
En viktig målsättning för Peptonic är att lansera ytterligare produkter inom kvinnohälsa. Viss utveckling bedrivs inom bolaget. Vad, hur och i vilken omfattning är man förtegna om. Enligt vd Johan Inborr kan det också bli aktuellt att inlicensiera eller förvärva produkter. Bolaget har heller inte helt gett upp oxytocin spåret men det ligger tills vidare på is.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
- Lyckad lansering av VagiVital i Sverige och Finland.
- Lansering i fler länder.
- Hitta en samarbetspartner som vill vara med och finansiera intågen i USA och Kina.
- Utöka utbudet av produkter.
Den viktigaste värdedrivaren för Peptonic är att försäljningen kommer igång i Sverige och Finland. En viktig pusselbit i det sammanhanget och en betydande kvalitetsstämpel är så klart att komma in på apotekens hyllor. Efter det krävs lansering i ytterligare länder med siktet inställt på USA och Kina på sikt. En breddning till fler produkter skulle också öka Peptonics trovärdighet.
Peptonic Medical | Idag | Tänkbart 2021 |
Avklarad milstolpe | Ce-märkning, webbutik | Betydande försäljning Sv + Fi |
Kommande värdedrivare (i) | Lyckad lansering, intåg på apoteken | Lansering i flera länder, omsätter 30 Mkr |
Värderingsmodell (ii) | e.m | p/s 10 |
Resultatnivå, årstakt | Cirka -8 Mkr | Noll |
Börsvärde, Mkr (iii) | 59 Mkr | 300 |
Optimistisk vinstchans (iv) | 390% |
Tabellförklaring
Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.
(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.
(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.
(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Börsplus (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Börsplus optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.
(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.
Optimistiskt scenario
Den främsta konkurrenten bland egenvårdsprodukterna Vagisan säljer för cirka 20 Mkr i Sverige. Det visar att det finns en betydande marknad. Det är inte orimligt att leka med tanken att Peptonic lyckas sälja för 30 Mkr på de nordiska marknaderna om tre år. Vi uppskattar att bruttomarginalen är hög och även om samarbetspartners ska ha sin del av kakan tror vi Peptonic i ett sådant scenario kan slippa förluster. På aktiemarknaden skulle varje omsättningskrona kunna värderas gånger tio då. Det visar att det finns uppsida i aktien om Peptonic skulle lyckas även om vi i det scenariot räknar med minst en kapitalisering på i storleksordningen 20 Mkr.
Pessimistiskt scenario
Konkurrensen är betydande. För att VagiVital ska ta plats på apotekens hyllor måste i princip en annan produkt plockas bort. En svaghet kan då vara att inga studier har genomförts som direkt jämför VagiVital med konkurrerande produkter. En viktig faktor är att apoteken uppskattar och tror på Peptonics marknadsföringsplan för VagiVital. För att den ska vara övertygande krävs resurser. Peptonic har cirka 10 Mkr i kassan. Det räcker inte långt för att marknadsföra VagiVital. Ett första enklare steg är att komma in på apotekens webbutiker. Det kräver inte att någon annan produkt plockas bort.
Även om VagiVital når apotekshyllorna är det rimligt att räkna med att patienter inte byter produkt lättvindigt.
Om försäljningen tar fart kommer det att krävas ett kapitaltillskott för att offensivt kunna bearbeta nya marknader. Om försäljningen inte tar fart kommer det att krävas rörelsekapital. Oavsett är vår bedömning att aktieägarna får räkna med att skjuta till nya pengar.
Börsplus slutsats
Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.
Att vända ett misslyckat läkemedelsprojekt till en lyckad lansering av en medicinteknisk produkt är en rejäl utmaning. Peptonic ska dock inte räknas ut. Bolaget har hittills levererat på de nya målen och lansering av VagiVital sker nu. Dokumentationen för produkten visar att den kan utmana konkurrenterna. Lyckas Peptonic nå försäljningsframgångar kan det bli fart i aktien. Den som väljer att chansa på Peptonic ska dock vara beredd på ytterligare nyemissioner.
Så ser Börsplus på förhoppningsbolag
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Börsplus slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
1 eller 2 = Sälj
3 eller 4 = Neutral
5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.