Analys Novo Nordisk
På börsen spelar Elos och Novo Nordisk i samma liga
Först av allt ska sägas att oss veterligen har Elos inget som helst att göra med de rapporter som Novo Nordisk gått ut med under de senaste dagarna. Varken fredagsmorgonens besked eller den återkallelse som gjordes i Sverige tidigare i veckan.
Poängen här är snarare att återkallelser som dessa sätter fingret på den utsatta position som underleverantörer ofta har. Kunderna är mäktiga och lär ställa exceptionellt höga krav på produktsäkerhet och spårbarhet i takt med att konsumentskydd blir viktigare.
Börsen har också ögonen på detta. Inte minst efter den katastrofala utvecklingen för det japanska airbag-bolaget Takada som håller på att gå under efter allvarliga fel på sina produkter.
När det kom telegram om en (vad som visade sig vara) en extremt liten återkallelse av Autoliv-produkter från Toyota i vintras, så rasade aktien till en början.
Men också Getinge, som har interna produktionsanläggningar, har haft sina dunster med FDA. Den amerikanska myndigheten har krävt många dyra åtgärder vid Getinges fabriker för att produkterna ska förbli säljbara i USA.
Samtidigt är det inte svårt att hitta exempel på att underleverantörer värderas väsentligt högre än sina kunder på börsen. Autoliv är ett tydligt sådant i förhållande till såväl amerikanska som europeiska bilbolag.
Här i Sverige är skillnaden mellan nätspelbolagen som Unibet och Betsson och deras leverantörer, som Netent, Evolution och Kambi, slående.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2017 | EV/EBIT 2017 | EV/Sales 2017 |
Betsson | -33,2 | 13,8 | 12,8 | 2,8 |
Unibet | -3,0 | 16,7 | 14,0 | 2,6 |
NetEnt | 0,8 | 29,8 | 26,4 | 9,5 |
Evolution Gaming | 21,7 | 24,7 | 22,1 | 7,0 |
Genomsnitt | -3,4 | 21,3 | 18,8 | 5,5 |
Källa: SvD Börsplus/Factset |
I dessa fall skiljer sig dock prestationerna i form av tillväxt och kassagenerering också åt vilket förklarar en hel del av ”underleverantörs-premien”.
I fallet Elos är det mindre tydligt hur man ska argumentera för att bolaget bör värderas i nivå med kunder som Novo Nordisk. För det är ungefär den bilden vi får när vi skissar på Elos lönsamhet framöver
Elos är alltså underleverantör av produkter och komponenter till medtech-bolag. Som bolaget står och går ligger Elos organiska tillväxt på 4 procent och rörelsemarginalen på lite drygt 10 procent.
Lägger vi på en procentenhet på båda raderna, vilket vi ser som realistiskt, blir bilden att aktien handlas till 15 gånger rörelsevinsten 2017. Det är faktiskt något högre än Novo Nordisk – trots att den danska jätten faktiskt växer bättre för egen maskin. Även en annan underleverantör, Nolato, har multiplar i nivå med produktbolagen Novo Nordisk och Getinge.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2017 | EV/EBIT 2017 | EV/Sales 2017 | EBIT-marginal 2017 % |
Novo Nordisk | -15,9 | 18,5 | 14,2 | 6,2 | 43,6 |
Elos Medtech | -7,2 | 15,3 | 15,8 | 1,7 | 10,8 |
Nolato | 19,4 | 18,3 | 13,2 | 1,4 | 10,6 |
Getinge | -13,9 | 16,9 | 14,8 | 1,9 | 13,1 |
Genomsnitt | -4,4 | 17,3 | 14,5 | 2,8 | 19,5 |
Källa: SvD Börsplus/Factset |
I kraft av att vara ett litet bolag, med knappt 600 Mkr i intäkter, har Elos en överraskningspotential som giganten Novo förstås saknar. Elos har till exempel en lovande satsning på egna produkter som kanske växer till en mycket större affär på lite sikt – vilket då kan ändra bilden av aktien till det bättre.
Men som Getinges problem inom sin produktion vittnar om liksom veckans återkallelser så finns också en alldeles speciell nedsida i underleverantör inom medcinteknik.
Man kan dividera om värderingen av Novo versus Elos säger mest om den danska aktien (billig?) eller den svenska (dyr?). Skillnaden borde dock vara större de två emellan. Hur det än är med Novo Nordisk så lutar vi i alla fall åt att Elos ser svårmotiverat dyrt ut.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.