Analys Mag Interactive
Överhaussad coronatrade?
Mag Interactive | |
Börskurs: 23,50 kr | Antal aktier: 27,8 m |
Börsvärde: 653 Mkr | Nettokassa: 97 Mkr |
VD: Daniel Hasselberg | Ordförande: Birgitta Göransson |
Mag Interactive (23,50 kr) är en mobilspelsutvecklare med fokus på ”vardagsspel” och då särskilt olika sorters ord- och pusselspel.
Spelen är gratis att spela. Intäkterna kommer till två tredjedelar från annonser som visas för användaren. Resterande tredjedel kommer från frivilliga köp som ger spelaren olika sorters fördelar.
Mag Interactive noterades för snart tre år sedan till kursen 44 kronor. Men aktien har varit en besvikelse sedan första kvartalsrapporten och kursen har stadigt letat sig allt längre ned. Den som vill läsa mer hittar allt vi skrivit om bolaget genom att söka i Analysarkivet.
I mars bottnade aktien kring dryga 10 kronor. Sedan dess har aktien mer än fördubblats då det blivit allt tydligare att spel i allmänhet gynnas när människor runt om i världen sitter i karantän.
Affärsvärldens huvudscenario | 2019 | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 173 | 228 | 240 | 264 |
– Tillväxt | -20,3% | +32,0% | +5,0% | +10,0% |
Rörelseresultat | -19 | -18 | 0 | 20 |
– Rörelsemarginal | -11,2% | -8,0% | 0,0% | 7,5% |
Resultat efter skatt | -14 | -15 | 0 | 15 |
Vinst per aktie | -0,52 | -0,52 | 0,00 | 0,55 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,60 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 2,6% |
Avkastning på eget kapital | -4% | -4% | 0% | 5% |
Operativt kapital/omsättning | 12% | 8% | 4% | 0% |
P/E | neg. | neg. | e.m. | 42,7 |
EV/EBIT | neg. | neg. | e.m. | 28,1 |
EV/Sales | 3,2 | 2,4 | 2,3 | 2,1 |
För att försöka vända den minst sagt tröga utvecklingen har bolaget senaste året fokuserat allt mer på multiplayerspel – det vill säga spel där man utmanar andra användare.
En fördel med detta är att spelutvecklaren inte hela tiden behöver skapa nytt innehåll för att hålla spelet fräscht och intressant. Istället är det utmaningen att möta och vinna över andra spelare som är själva drivkraften.
Mag Interactive säger också att de ser mycket bättre nyckeltal i den här typen av spel. Framför allt så är många spelare aktiva i samma spel under flera års tid snarare än bara några få månader.
Två nya spel ingjuter lite extra hopp. Det ena är ordspelet Wordzee som mjuklanserades i oktober, passerade en miljon nedladdningar i april och lanserades globalt i maj. Wordzee har enligt bolaget högst intäkt per daglig användare av samtliga spel i portföljen.
Det andra är Nya Quizkampen. Den minnesgode kanske kommer ihåg att frågespelet Quizkampen fick mycket bred spridning omkring 2013. Sedan dess har intresset svalnat något och Mag Interactive förvärvade bolaget bakom spelet strax före noteringen 2017.
Nu finns dock spelet i ny tappning med flera olika sätt att utmana vänner och andra i frågesport. Och med betydligt högre intäkt per daglig spelare än orginalspelet.
Ytterligare en sak som Mag Interactive laborerat med är införandet av prenumerationsmodeller som ger diverse fördelar och tar bort de annonser som annars visas. I spelet Word Domination kostar detta 59 kronor per månad och där har andelen prenumerationsintäkter ökat kraftigt till att nu utgöra en fjärdedel av totalen.
Ambitionen är nu att migrera över användare från gamla till nya spel med bättre intjäning. I takt med att detta sker ska alltså intäkten per daglig användare (ARPDAU) öka.
Grafiken nedan tycks ge stöd åt den idén. ARPDAU (grön kurva) har ökat flera kvartal i rad och mot slutet har även den tröga utvecklingen för antalet användare (blå kurva) vänt – även om det sannolikt finns en stor positiv covid-19-effekt här.
De starka siffrorna räckte dock inte för att övertyga aktiemarknaden som hade handlat upp aktien kraftigt före rapport. I skrivande stund faller Mag Interactive omkring 17 procent på börsen.
Sekventiellt växte omsättningen med 28 procent jämfört med föregående kvartal. Det är förstås bra men på diverse aktieforum har prognoser om 50-procentig tillväxt eller mer florerat.
Sannolikt fanns också högre förhoppningar kring lönsamheten. Mag Interactive har visat förlust varje kvartal sedan noteringen och så blev fallet även denna gång. Rörelsemarginalen landade på -10 procent och förlusten efter skatt ca 6,5 Mkr.
Mycket beror det på att bolaget gasade på ordentligt med marknadsföringen – det vill säga de pengar som spenderas för att på olika sätt förvärva användare till bolagets spel. Som andel av intäkterna ökade denna kostnad från 27 procent i föregående kvartal till 41 procent.
I grund och botten är det positivt ifall bolaget ser möjligheter att sysselsätta kapital till bra avkastning. Mobilspelsbolagen brukar ofta framhäva att investeringar i användarförvärv är något som ger positivt avtryck under efterföljande kvartal.
Det återstår att se om det blir på det viset. Den empiri som Affärsvärlden studerat tyder på att ökade marknadsföringskostnader ger ett högst tillfälligt lyft och att denna parameter isolerat är en bristfällig indikator för kommande rapporter.
Bolag | Avkastning 1 år % | EV / Sales 2020E | P/E 2022E | EV / Ebit 2022E | Ebit-marginal 2020E % | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt i omsättning 2020-2022 % |
Mag | 76,2 | 2,6 | 32,5 | 21,2 | -7,0 | 10,0 | 11,6 |
G5 | 95,4 | 1,2 | 15,2 | 11,9 | 7,3 | 8,4 | 10,4 |
Rovio | 25,7 | 1,2 | 15,7 | 9,1 | 12,6 | 12,5 | 3,8 |
Glu | 55,6 | 2,5 | 13,2 | 14,0 | 9,9 | 14,5 | 11,4 |
Zynga | 55,7 | 4,6 | 21,9 | 14,9 | 21,1 | 26,3 | 7,8 |
Genomsnitt | 61,7 | 2,4 | 19,7 | 14,2 | 8,8 | 14,3 | 9,0 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Det återstår fortfarande att se om det lyft vi noterar i Mag Interactives siffror är början på någon ny storhetsperiod. Dagens kvartalsrapport motsäger åtminstone inte det även om det är svårt att separera den positiva coronaeffekten från utvecklingen i övrigt.
Mag Interactive har en plan som verkar rimlig. Men i slutändan handlar det om att bolagets spel måste stå sig i konkurrensen på marknaden och lyckas hålla kvar spelarna under längre tid.
Huvudscenario
- Tillväxt. Är mycket svårbedömd men vi tror det blir svårt att kraftigt överträffa 2020 års omsättning som ändå har påverkats positivt av en helt klart extrem situation. Vi räknar med 5 procent tillväxt nästa år och generösa 10 procent därefter.
- Att nå 7,5 procents rörelsemarginal är långt ifrån orimligt men en glädjekalkyl sett till vad bolaget presterat historiskt. Det kräver bättre avkastning på marknadsföringen som medger att Mag antingen kan skala upp nuvarande produktportfölj ordentligt. Alternativt bibehålla dagens omsättning med lägre marknadsföringskostnader.
- Värdering. Vi har svårt att se varför Mag Interactive ska värderas markant högre än exempelvis G5 (12x EV/Ebit 2022). Särskilt som G5 har betydligt vassare lönsamhetshistorik. Vi använder EV/Ebit 12.
Givet de antagandena ser vi möjlig fallhöjd i aktien nedåt 15 kronor per aktie.
I ett optimistiskt scenario där bolaget både växer, vänder till lönsamhet och får en skyhög värdering på 20 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) har vi ändå svårt att se större uppsida från dagens nivåer. Även om det ska nämnas att aktiemarknaden har en tendens att ta ut svängarna rejält när det gäller värdering av mobilspelsföretag.
Mag Interactive har en lovande vändning på gång men aktiemarknaden har tagit ut för mycket för tidigt. Det finns risk för bakslag och då är nedsidan stor. Och att köpa aktien enbart som coronatrade känns helt klart kortsiktigt och uttjatat. Rådet blir sälj.
Tio största ägare i Mag Interactive | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Daniel Hasselberg | 91 | 12,1% | 12,1% |
Kaj Nygren | 88 | 11,8% | 11,8% |
Avanza Pension | 76 | 10,1% | 10,1% |
Swedbank Robur Fonder | 70 | 9,4% | 9,4% |
Didner & Gerge Fonder | 59 | 7,9% | 7,9% |
Johan Persson | 43 | 5,7% | 5,7% |
Carl Anders Larsson | 41 | 5,5% | 5,5% |
Fredrik Stenh | 39 | 5,1% | 5,1% |
Roger Skagerwall | 37 | 4,9% | 4,9% |
Martin Larsson (Chalex AB) | 30 | 4,0% | 4,0% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser