Analys Opus Group
Opus Group: Klarar aktien besiktningen?
Opus Group (5,71 kr) är ett globalt bilprovningsföretag med verksamhet i tio länder på fyra kontinenter. Den absoluta majoriteten av intäkterna kommer från den svenska och amerikanska marknaden.
Koncernen har cirka 2 600 medarbetare. I fjol omsatte Opus 2,6 miljarder kronor med ett Ebita-resultat på 358 Mkr.
Idag släpper bolaget rapporten för första kvartalet. Aktien är i skrivande stund upp cirka 5 procent. Några utvalda siffror finns nedan.
Opus Group Q1 | Q1 2019 | Q1 2018 |
Omsättning | 633 Mkr | 555 Mkr |
Tillväxt | 14% | 30% |
Varav organisk tillväxt | 3% | 9% |
Rörelseresultat (Ebita) | 87 Mkr | 69 Mkr |
Rörelsemarginal | 13,7% | 12,5% |
Fritt kassaflöde (exklusive förvärv) | 25 Mkr | -13 Mkr |
Vinst per aktie | -0,03 kr | 0,05 kr |
Omsättningen ökade med 14 procent i första kvartalet och drevs av förvärvet av VTV som genomfördes för cirka ett år sedan och har verksamhet i Argentina. Exklusive förvärv och positiva valutaeffekter var den organiska tillväxten 2,9 procent.
Även rörelseresultat (Ebita) och rörelsemarginal stärktes jämfört med fjolåret. Opus har historiskt sett genomfört en hel del förvärv och med det tillkommer såväl materiella som immateriella förvärvsavskrivningar. Vi använder därför Ebita-resultatet (som exkluderar immateriella förvärvsavskrivningar,) även om måttet är inte helt perfekt.
Något som vi tycker är viktigt att följa är hur det fria kassaflödet (kassaflöde från den löpande verksamheten minus investeringsverksamheten exklusive köp av nya bolag) utvecklas.
Utvecklingen för Division Fordonsinspektion utvecklades enligt följande.
Affärsområden och segment | Fordonsinspektion | Varav U.S. & Asien | Varav Europa | Varav Latinamerika |
Omsättning | 556 Mkr | 385 Mkr | 141 Mkr | 35 Mkr |
Tillväxt | 12% | 15% | -5% | 75% |
Rörelseresultat (Ebita) | 86 Mkr | 82 Mkr | 0 Mkr | 3 Mkr |
Rörelsemarginal | 15,4% | 21,2% | 0,3% | 10% |
Opus dominerade affärsområde är Fordonsinspektion som stod för 88 procent av koncernens omsättning de senaste tolv månaderna. Under första kvartalet ökade omsättningen med 12 procent varav 1 procent organiskt. Rörelseresultatet steg samtidigt till 86 Mkr (69) medan marginalen ökade till 15,4 procent (13,9).
Fordonsinspektion är i sin tur uppdelad på tre segment. USA och Asien, Europa samt Latinamerika.
Största segmentet USA och Asien växte 2 procent organiskt till 385 Mkr. Tillväxten drevs i huvudsak av utrullningen av EaaS (Equipment-as-a-Service ) på den så kallade decentraliserade bilprovningsmarknaden i USA. Här driver Opus inga egna bilprovningsstationer, utan hyr ut och levererar utrustning, underhåll och förbrukningsvaror till de partnerverkstäder som utför själva besiktningen.
Intäkterna för EaaS uppgick till 30 miljoner dollar i årstakt vilket var Opus målsättning att uppnå år 2021. Att Opus skulle uppnå detta mål tidigare var inte oväntat men likväl bra. Opus väntar sig att EaaS-delen fortsatt skall uppvisa god tillväxt framgent.
Nedan följer en sammanställning på hur fordonsflottan utvecklas på några av de marknader som Opus är verksamma på.
Marknad | USA | Pakistan | Sverige | Argentina | Chile | Mexiko | Peru |
Fordon, miljoner stycken | 276 | 21,5 | 9 | 14 | 5,2 | 38 | 5,8 |
Årlig ökning av fordonsflottan | +2% | +5% | +1% | +4% | +6% | +3% | +4% |
Besiktningar per år, miljoner stycken | 90 | 2,3 | 5,9 | 3,7 | 5,7 | 15% | 1,8 |
Källa: Opus Group årsredovisning 2018 |
Utvecklingen i Europa som mestadels består av den svenska marknaden var däremot inte lika stark. Här minskade omsättningen med 4 procent mot Q1 i fjol. Opus uppger samtidigt att den svenska marknaden var ned 7 procent jämfört med föregående år. Den minskade marknaden beror i sin tur på de nya glesare besiktningsintervall som infördes i maj 2018.
När beslutet om de nya besiktningsintervallen presenterades för ett par år sedan så pratades det mycket om att prisbilden för besiktningar skulle öka generellt. Vad vi kan se, när vi tar lite slumpmässiga stickprov, så verkar det inte skett i någon större utsträckning.
Opus öppnade under första kvartalet 4 nya stationer och har totalt därmed 93 stycken i Sverige. Via denna länk finns statistik över hur Opus marknadsandel har utvecklas på den svenska marknaden under 2019.
Det minsta segmentet, Latinamerika, uppvisade en stark försäljningsutveckling relativt fjolåret dock från betydligt längre nivåer. Tillväxten drevs både av det tidigare nämnda förvärvet av Argentinska VTV samt en organisk tillväxt på 15 procent.
Q1 2019 | Intelligent Vehicle Support |
Omsättning | 78 Mkr |
Tillväxt | 32% |
Rörelseresultat (Ebita) | 3 Mkr |
Rörelsemarginal | 4,3% |
Opus andra affärsområde Intelligent Vehicle Support (IVS). Hjälper servicetekniker genom att tillhandahålla tjänster inom diagnostik, programmering och fjärranalys.
Omsättningen ökade med 32 procent till 78 Mkr. Den organiska tillväxten var 21 procent. Rörelseresultatet var oförändrat om 3 Mkr jämfört med föregående år medan marginalen minskade till 4,3 procent (5,5). Den minskade marginalen beror bland annat på sämre produktmix.
Styrelsen i Opus har, sedan vi senast skrev om bolaget innan jul 2018, presenterat nya finansiella mål. Tittar vi på försäljningsmålet så verkar det som om målet sänkts. Det nuvarande målet inkluderar både organisk tillväxt och förvärv.
Opus finansiella mål | Nytt mål | Tidigare mål |
Omsättningsmål | 5-10% årlig tillväxt | Omsätta 400 MUSD år 2021 |
Marginalmål * | 15% Ebita-marginal | 25 % Ebitda-marginal |
Skuldsättning | Nettoskuld/Ebitda understiga 3x | Oförändrat |
* Notera att den tidigare målet omfattade EBITDA och nuvarande omfattar EBITA. |
Nedan följer våra prognoser på hur de närmaste åren skulle kunna utvecklas.
Opus | ||||
Börskurs: | 5,71 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 295,8 | |||
Börsvärde: | 1 689 Mkr | |||
Nettoskuld: | 1 938 Mkr | |||
VD | Lothar Geilen | |||
Styrelseordförande | Katarina Bonde | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 2 497 | 2 700 | 2 808 | 2 892 |
– Tillväxt | 34,3% | 8,1% | 4,0% | 3,0% |
Rörelseresultat | 358 | 392 | 414 | 434 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 14,3% | 14,5% | 14,8% | 15,0% |
Resultat efter skatt | 26 | 202 | 217 | 231 |
Vinst per aktie | 0,09 | 0,68 | 0,73 | 0,78 |
Utdelning per aktie | 0,05 | 0,05 | 0,10 | 0,20 |
Direktavkastning | 0,9% | 0,9% | 1,8% | 3,5% |
Avkastning på eget kapital | 3% | 19% | 17% | 16% |
Operativt kapital/omsättning | 23% | 23% | 23% | 24% |
Nettoskuld/EBIT | 4,5 | 3,9 | 3,2 | 2,7 |
P/E | 64,2 | 8,4 | 7,8 | 7,3 |
EV/EBITA | 10,1 | 9,3 | 8,8 | 8,4 |
EV/Sales | 1,5 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Vi tror att Opus kan växa omsättningen med åtminstone några procent organiskt under de kommande åren. De långa bilprovningskontrakten ger en relativt bra stabilitet och förutsägbarhet även om det såklart alltid finns risk att Opus tappar befintliga kontrakt.
Några viktiga tillväxtfaktorer är:
- Fortsatt geografisk expansion
- Tillväxt inom Intelligent Vehicle Support där utvecklingen drivs av ökat teknologiinnehåll i bilar samtidigt som självkörande bilar kommer vara i behov av mer diagnostik och underhåll.
Vi räknar med att Opus når marginalmålet om 15 procent på Ebita-nivå i slutet på prognoshorisonten. En multipel på 9 gånger rörelseresultatet ger en uppsida på drygt 65 procent.
Den strukturella trenden med mer fokus på miljö och säkerhet är en annan trend som gynnar Opus. Kan Opus accelerera tillväxten så finns en stor potential (optimistiskt scenario).
Precis som tidigare så brottas Opus med en hög skuldsättning. Det stora problemet är om lönsamheten viker ned. Då finns risk att Opus behöver ta in nya pengar (pessimistiskt scenario).
Börsplus slutsats
Det finns en del saker som talar för Opus. Bland annat en god underliggande tillväxt på bilprovningsmarknaden i termer av ökad miljö och säkerhetsfokus. Att bilprovning dessutom blir lagstadgat i allt fler länder är också positivt.
Opus har en stark ställning i både USA och Sverige. Men konkurrensen på den svenska hemmamarknaden är utmanade. Här gäller det att bevaka utvecklingen framgent. Andra kvartalet brukar dock vara säsongsmässigt starkare. Trots detta så är det inte svårt att se fin uppsida i aktien. Bolaget får som tidigare en prick i protokollet för den höga skuldsättningen. Vi behåller dock vårt tidigare köpråd. Med brasklappen att risknivån är relativt hög.
Opus Group tio största ägare | Andel |
RWC Fonder | 19,90% |
Magnus Greko och Jörgen Hentschel | 14,59% |
Lothar Geilen | 6,76% |
Andra AP-fonden | 6,41% |
Avanza Pension | 5,85% |
Henrik Wagner Jørgensen | 3,55% |
Dimensional Fund Advisors | 3,17% |
Swedbank Försäkring | 1,31% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 1,12% |
AXA | 1,01% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.