OEM: Stabil förvärvsmaskin

Teknikhandelskoncernen OEM har flera bra år bakom sig. Samtidigt verkar ledningen se en del tecken på avmattning inom vissa segment.

 
OEM: Stabil förvärvsmaskin - OEM
OEM säljer bland annat elkomponenter så som sensorer, säkerhetsprodukter, mekanikprodukter, maskinkabel, batterier och kameror/optik.
OEM
Börskurs: 218,00 kr Antal aktier: 23,1 m
Börsvärde: 5 036 Mkr Nettoskuld: 235 Mkr
VD: Jörgen Zahlin Styrelseordförande: Petter Stillström

OEM International (218 kr) är en teknikhandelskoncern som levererar produkter och komponenter för bland annat industriautomation. Bolaget säljer produkter som till exempel elskåp, sensorer, ventiler och låssystem. Konkurrenterna utgörs av bolag som Addtech, Indutrade och Lagercrantz.

Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 3 117 3 304 3 469 3 573
 – Tillväxt +13,5% +6,0% +5,0% +3,0%
Rörelseresultat 323 347 373 393
 – Rörelsemarginal 10,4% 10,5% 10,8% 11,0%
Resultat efter skatt 248 259 282 299
Vinst per aktie 10,70 11,20 12,20 12,90
Utdelning per aktie 6,75 7,00 7,50 8,00
Direktavkastning 3,1% 3,2% 3,4% 3,7%
Avkastning på eget kapital 29% 26% 25% 24%
Operativt kapital/omsättning 27% 27% 27% 27%
Nettoskuld/EBIT 0,3 0,1 -0,1 -0,4
P/E 20,4 19,5 17,9 16,9
EV/EBIT 16,3 15,2 14,1 13,4
EV/Sales 1,7 1,6 1,5 1,5

OEM grundades 1974 och noterades 1983.  Bolaget har idag cirka 880 anställda. Huvudkontoret ligger i Tranås. Koncernen har cirka 35 rörelsedrivande verksamheter i 14 länder. Den största marknaden är den svenska. OEM har en marknadsledande ställning inom majoriteten av de produktområden där man är verksamma på. På övriga marknader varierar OEM:s position från marknad till marknad. Ambitionen är dock att vara en av de största aktörerna på respektive marknad som man verkar på.

Majoriteten av OEM Internationals kunder är så kallade Original Equipment Manufacturers (OEM). Det innebär att de tillverkar olika typer av maskiner och utrustning med hjälp av komponenter från underleverantörer. Koncernens kunder är alltså exempelvis installationsföretag och grossister till både proffs- och konsumentmarknaden. Några exempel på välkända kunder är Tetra Pak, Atlas Copco, Volvo, Getinge och Husqvarna.

OEM:s värdeskapande är framför allt att vara en länk mellan tillverkare och kunder. Det innefattar bland annat utveckling av sortimentet och att kundanpassa produkter. OEM har lång erfarenhet inom en rad områden. Det innebär att företaget i många fall ses som en slags strategisk partner som medverkar i allt från produktutveckling och design till inköp och produktion. OEM tillhandahåller även logistiklösningar. Koncernen har totalt sett 15 logistikenheter. En av dessa finns i Tranås.

OEM erbjuder ett brett sortiment av produkter (mer än 50 000 produkter) från fler än 300 leverantörer. Bolaget har sex olika produktområden som vi redogör för lite mer i detalj i faktarutan nedan.

  • Elkomponenter. Exempel på produkter är sensorer, säkerhetsprodukter, mekanikprodukter, maskinkabel, batterier och kameror/optik. Merparten av produkterna riktar sig till oem-tillverkare för användning i de maskiner de tillverkar. Exempelvis truckar och anläggningsmaskiner. Vissa av produkterna används också vid installation av exempelvis automatikskåp. Kunder är till exempel Atlas Copco och Sandvik.
  • Flödesteknik. Produkterna utgörs av ventiler, slangar, givare och pumpar. Användningsområdena är många, allt ifrån värmepumpar till medicinsk utrustning. Några välkända kunder är Tetra Pak, Epiroc, Volvo och Getinge.
  • Motorer, transmissioner och bromsar. Exempelvis drivelektronik, motorer, växlar, kuggremstransmissioner, broms- och friktionslösningar. Produkterna riktar sig till oem-tillverkare för utrustning till livsmedelsindustri och medicinsk utrustning. Produkter för broms och friktion riktar sig till fordonsbranschen. Kunder är Tetra Pak, Nobina och GE.
  • Apparatkomponenter som exempelvis Displayer, tangentbord och led-belysning. Produkterna används i apparater inom en mängd olika områden, allt ifrån konferenstelefoner till medicintekniska analysinstrument. Kunder är bland annat Husqvarna, Danfoss, Franke och Scanfil.
  • Installationskomponenter. Produktområdet utgörs av produkter som levereras av Elektro Elco, Agolux och Nexa Trading. Till exempel belysning och produkter för trådlös styrning i hemmet. Trådlös styrning av ljus, markiser och dörrar i hemmet. Kunderna är elgrossister som Rexel och Ahlsell. Samt Bauhaus och Clas Ohlson.
  • Kullager och tätningar. Produktområdet utgörs av produkter som levereras av Internordic Bearings. Produkter är kul-, rull-, led- och glidlager samt tätningar och låselement. Används av oem-tillverkare för park- och trädgårdsmaskiner, vitvaror och materialhanteringsmaskiner. Några välkända kunder är Öhlins, Husqvarna och Toyota Material Handling Manufacturing.

Sverige är OEM:s absolut största marknad och stod för dryg 60 procent av intäkterna i fjol. På produktnivå står automationskategorin för mer än hälften av omsättningen.

OEM har totalt sett cirka 25 000 köpande kunder. Den enskilt största står för 4 procent av omsättningen medan de tio största totalt utgör 16 procent av omsättningen. Riskspridningen på kundnivå är således god. Även kundförlusterna är låga och var under 2018 0,04 procent motsvarande 1,2 Mkr. Bruttomarginalen på koncernnivå är omkring 35 procent.

I tabellen nedan följer koncernens finansiella mål.

OEM  Finansiellt mål Utfall 2018 Utfall snitt fem år 
Omsättningsmål * 10% tillväxt 14% 13%
Marginalmål * 10% Ebita-marginal 11% 11%
Avkastning på eget kapital * 20% 29% 28%
Soliditet * 35% 59% 53%
* I snitt över en konjunkturcykel

OEM:s strategi är att att växa både organiskt och via förvärv. 2018 landande den totala tillväxten på 14 procent. Varav 8 procent var organisk tillväxt, 4 procent valutakurseffekt och 2 procent via förvärv. Just förvärv är en viktig del för att OEM skall kunna utveckla verksamheten ytterligare och skapa tillväxt. Ledningen arbetar kontinuerligt med att identifiera och utvärdera tänkbara förvärvskandidater. Under 2018 gjordes ett mindre förvärv, Drivtech, som omsätter cirka 18 Mkr på årsbasis. OEM:s ambition är att varje år tillföra 100-150 Mkr i omsättning genom förvärv.

I faktarutan nedan finns mer information om OEM:s förvärvstrategi.

OEM söker främst efter tre typer av förvärv.

  • Verksamhet med produkter som kompletterar erbjudandet på en marknad där OEM är etablerat.
  • Verksamhet som ger tillgång till en ny geografisk marknad för ett av OEM:s befintliga produktområden.
  • Verksamhet av produktägande bolag på någon av de marknader där OEM är etablerat.

De två förstnämnda typerna är vanligast. Här är några av förvärvskriterierna:

  • Handelsföretag eller produktägande bolag med årlig omsättning på 20 – 200 Mkr.
  • Representerar en tillverkare eller har egna varumärken.
  • Kan ha förädling eller enklare produktion.
  • Säljaren ser en fördel med en ägare som har ett starkt engagemang och intresse för att utveckla verksamheten vidare.

Förvärven tillför volym, produkter, större kundbas och stärker kunskapen inom koncernen. Nedan följer en lista på de förvärv som koncernen genomfört de senaste åren.

År Bolag Land Omsättning
2019 Cabavo AB Sverige 8 Mkr
2018 ATB Drivetech AB Sverige 18 Mkr
2017 Rauheat OY Finland 50 Mkr
2017 Candelux Sp Polen 40 Mkr
2016 Sitek-Palvelu OY Finland 50 Mkr
2016 RF Partner AB och Ranatec Instrument AB Sverige 18 Mkr
2015 AB Ernst Hj Rydahl Bromsbandfabrik Sverige 120 Mkr
2015 Scannotec OY Finland 15 Mkr
2015 ATC Tape Converting AB Sverige 18 Mkr

OEM uppger vanligtvis inte hur stor köpeskillingen är.

 

OEM H1 2019 H1 2018
Ordergingång 1717 1614
Tillväxt 6% 16%
Omsättning 1694 1559
Tillväxt 9% 15%
Rörelseresultat 189 170
EBIT-marginal 11,0% 10,5%
Vinst per aktie 6,38 kr 5,56 kr

Ser vi till utvecklingen under första halvan av 2019 så steg orderingången med 6 procent medan omsättningen ökade med 9 procent. I andra kvartalet var den organiska tillväxten 3 procent.

Ledningen uppger att de ser en avmattning av efterfrågan i Sverige. Framför allt hos bolagets större enheter. Den lägre tillväxttakten i Sverige i kombination med lägre bruttomarginal gjorde att resultatet sjönk för första gången på 1,5 år för den svenska verksamheten.

I bolagets andra region som består av Finland, Baltikum och Kina finns även tecken på försämring. Även rörelseresultatet för denna del minskade jämfört med motsvarande period föregående år.

I den tredje regionen Danmark, Norge, Storbritannien och östra Centraleuropa var utvecklingen desto bättre. Där steg omsättningen med 4 procent och rörelseresultatet förbättrades med 18 procent mot fjolåret.

Framöver räknar vi med en tillväxt omkring 5 procent årligen samtidigt som marginalen stärkts något från nuvarande nivå. En multipel på 14 gånger rörelseresultatet ger en uppsida på 20 procent. Därutöver finns möjligheten av OEM fortsätter att göra värdeskapande förvärv.

I det optimistiska scenario tänker vi oss att såväl tillväxt som marginal accelererar ytterligare och att aktiemarknaden är beredd att betala 16 gånger rörelsevinsten. Den stora risken är att konjunkturen viker ned. Då är nedsidan ganska betydande (pessimistiskt scenario). I måndags vinstvarnade HMS Networks på grund av svag efterfrågan.

Nedan finns hur några av de andra teknikhandlarna värderas på börsen.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2020E EV / Ebit 2020E EV / Sales 2020E Ebit-marginal 2020E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
OEM International 10,1 18,1 14,3 1,5 10,8 4,7
Addtech 39,8 17,7 17,6 1,7 9,5 3,6
Indutrade 21,6 18,7 16,3 2,1 12,8 4,3
Lagercrantz 53,9 18,7 16,8 2,1 12,6 8,4
Lifco 16,3 21,4 18,9 3,2 17,0 4,3
Genomsnitt 28,3 18,9 16,8 2,1 12,5 5,1
Källa: Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2020E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2020E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020E Förväntad rörelsemarginal 2020E Förväntad årlig tillväxt 2019-2021

Huvudägare i OEM är Richard Pantzar via sitt investmentbolag Orvaus. Jörgen Zahlin har varit VD sedan år 2000 och äger knappt 40 000 aktier till ett värde om drygt 8,5 Mkr.

Börsplus slusats

OEM framstår som en välskött teknikhandelskoncern med fin historik. Bolaget värderas ungefär i nivå med de andra teknikhandlarna på börsen. Använder vi en multipel på 14 gånger rörelsevinsten finns en avkastningspotential på cirka 20 procent ett par år ut. Det är ganska klent. Samtidigt verkar konjunkturbilden bli allt mer suddig. OEM är ingen favorit i sektorn och vi landar i ett neutralt råd.

OEM International tio största ägare Kapital Röster
Richard Pantzar 18,9% 28,8%
Lannebo Fonder 13,6% 4,77%
Siv Franzén (Änka till grundaren Hans Franzén som gick bort januari 2019) 10,9% 21,2%
Nordea Fonder 10,2% 3,57%
SEB Fonder 7,03% 2,46%
Traction 3,82% 10,0%
Agne Svenberg (Grundare av OEM) 3,81% 10,4%
Inger Svenberg 3,38% 8,79%
Cliens Fonder 1,25% 0,44%
Mats Guldbrand 1,22% 0,43%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.