Analys Aktietorget
Oboya Horticulture växer organiskt
Idag producerar och säljer Oboya en bred portfölj av produkter till blomster- och odlingsindustrin. Det rör sig om förpackningslösningar, substrat, växtnäring, krukor, etiketter och blomvagnar bland annat. De har även en viss försäljning mot privatkonsumenter i form av produkter för hemmaodling och inomhusbruk.
Oboya försöker sticka ut mot sina konkurrenter genom att producera och sälja många olika typer av produkter för att därigenom kunna bli en totalleverantör. Många konkurrenter väljer istället att satsa på enskilda produktsegment. En annan sak som skiljer bolaget från sina konkurrenter är att man har som strategi att sälja direkt till odlaren istället för att gå igenom agenter och grossister. Oboya strävar efter att konsolidera marknaden och bli en världsledande totalleverantör.
Oboya har under flera år satsat starkt på tillväxt och fortfarande ligger målsättningen kvar på en tillväxt på mellan 20 och 30 procent per år. Detta ska ske både genom organisk tillväxt och via förvärv. Under det senaste året har bolaget också satsat på att öka lönsamheten, främst genom ökat kostnadskontroll. Den ökade lönsamheten är något som syns i den senaste halvårsrapporten då bolaget vände till att göra en vinst.
Fakta om artikeln:
Denna artikel är sponsrat innehåll framtaget av externa skribenter inom ramen för SvD Börsplus partnerskap med Aktietorget. Vid frågor om innehållet, kontakta:
media@finwire.se
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.