Nya dimensioner i Sandvik

Förvärvsrundan inom 3D-teknik ändrar inte Sandviks nyckeltal så värst mycket. Men kanske kan perceptionen förnyas? Det vore bra nog givet värderingsrabatten i aktien.
Nya dimensioner i Sandvik - toro™+lh625ie_02 (1)
Sandviks eldrivna lastare Toro LH625iE. Bolaget satsar mycket på el- och batteridrift av gruvfordon. Förutom att det minskar klimatavtrycket reduceras även kostnader för ventilation.
Sandvik
Börskurs: 218,50 kr Antal aktier: 1 254,4 m
Börsvärde: 274 mdr kr Nettoskuld*: 7 406 Mkr
VD: Stefan Widing Ordförande: Johan Molin

Sandvik-aktien (218,50 kr) har stått stilla sedan Affärsvärldens förra uppdatering i april i år. Men det har hänt en hel del i övrigt kring bolaget – framför allt på förvärvsfronten. Under 2021 har åtta bolag köpts.

Totalt har Sandvik spenderat uppåt 25 miljarder kr på företagsaffärer sedan VD Stefan Widing flaggade för en stundande tillväxtfas på kapitalmarknadsdagen förra hösten.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 86 404 97 000 108 640 112 986
 – Tillväxt -16,3% +12,3% +12,0% +4,0%
Rörelseresultat 11 216 18 430 21 185 22 597
 – Rörelsemarginal 13,0% 19,0% 19,5% 20,0%
Resultat efter skatt 8 735 13 269 15 787 16 731
Vinst per aktie 6,96 10,60 12,60 13,30
Utdelning per aktie 6,50 5,00 5,50 6,00
Direktavkastning 3,0% 2,3% 2,5% 2,7%
Avkastning på eget kapital 14% 19% 20% 19%
Avkastning på operativt kapital 23% 40% 44% 43%
Nettoskuld*/EBIT 0,2 0,3 0,1 -0,3
P/E 31,4 20,6 17,3 16,4
EV/EBIT 25,1 15,3 13,3 12,5
EV/Sales 3,3 2,9 2,6 2,5
*Kommentar: Nettoskulden beräknas exklusive pensions- och leasingskuld. Rörelsemarginalen 2020 var 16,9% exklusive jämförelsestörande poster.

Den stora saken var köpet av DSI Underground i slutet av 2020. En affär värd 9 miljarder som expanderar erbjudandet och eftermarknaden i gruvsektorn och i stora stycken är i linje med vad Sandvik sysslat med tidigare. Mer nydanande är de förvärv som gjorts för att skapa en digital affär inom verktygsdelen av koncernen, Sandvik Manufacturing and Machining Solutions (SMMS).

Satsning på mjukvara

Här handlar det om mjukvaruföretag inom CAD- och CAM-området. Det är mjukvaror som kunderna använder för att göra och omvandla en 3D-ritning av en komponent till kod som en CNC-maskin förstår. Mjukvarustödet ökar produktiviteten, medger minskat spill och andra fördelar. Detta är en annan typ av affär än Sandvik av hävd sysslat med. Konkurrensbilden är också ny (Dassault, Autodesk, Siemens och Hexagon) men det är samma kunder som idag handlar verktyg för skärande bearbetning av Sandvik.

Exakt hur mycket kapital Sandvik investerar i den här satsningen är oklart. Det senaste köpet, USA-bolaget CNC Software, ser ut att ha gått lös på 5 miljarder kr. Eller ca 9 gånger omsättningen och 35-40x rörelsevinsten. Höga multiplar – men inte ovanligt höga när vi talar om återkommande mjukvaruintäkter i en växande nisch. Frågan är vilka synergier Sandvik kan få genom att äga mjukvaruaffären. Det är lite oklart, men ledningen talar om att man kommer in i en fas av produktutvecklingen hos kund där verktygsval sker vilket kan vara gynnsamt för kärnaffären.

Den nya digitala satsningen samlas i segmentet Manufacturing Solutions. Efter senaste förvärvet skruvades målbilden upp till att segmentet ska nå 6 miljarder kr i omsättning 2025, från tidigare 4 miljarder. Rörelsemarginalen ska vara 20%. Gissningsvis är omsättningen idag knappt 3 miljarder kr.

Mindre verktyg för elbil

Detta är visserligen inget som direkt flyttar nålen för Sandvikkoncernen med 92 miljarder kr i rullande omsättning. Men inte desto mindre är den digitala affären viktigt eftersom Sandvik behöver hantera en kommande strukturell motvind i sin verktygsaffär när övergången till elbilar blir mer påtaglig. Det beror på att dessa fordon saknar växellådor och förbränningsmotorer som kräver massor av precisionstillverkade komponenter och förstås verktyg som svarvar och fräser fram dessa. Enligt Sandvik är verktygskonsumtionen för elbilar bara runt 40% av vad som krävs för fossilfordon. Detta kommer bli märkbart i Sandviks verktygsaffär eftersom fordon är en viktig kundgrupp, 26% av SMMS omsättning år 2020.

Satsningen är viktig ur den aspekten att den stora värderingspotentialen för Sandvik handlar mycket om perception. Afv har varit inne på det tidigare – att aktien inte värderas som de bättre i verkstadsindustrin trots en operativ utveckling som nog skulle motivera det. Tvärtom handlas Sandvik med rabatt (13,5x Ebit mot 15,4x Ebit i medeltal ) i en grupp som innehåller bolag med tydligt sämre tillväxtutsikter.

Bolag Kurs-utv 1 år, % EV/Sales 2022 Rörelsemarginal 2022 EV/Ebit 2022 P/e-tal 2022 Tillväxt/år 2020-2023 Dir-avkastning
Sandvik 38 2,6 19,3% 13,5 17,2 12% 2,5%
Alfa Laval 103 3,4 16,4% 20,7 25,8 7% 1,7%
Atlas Copco 40 5,2 22,8% 23,0 30,4 11% 1,4%
Epiroc 64 5,4 23,4% 22,9 31,9 12% 1,4%
FLSmidth & Co. 51 0,8 6,5% 12,4 18,3 10% 1,7%
Kennametal 33 1,8 11,8% 15,3 20,9 7% 1,9%
Metso Outotec 44 1,6 13,5% 11,7 15,4 21% 2,6%
SKF 10 1,2 14,1% 8,3 11,4 6% 3,6%
Trelleborg 32 1,7 16,5% 10,5 12,1 4% 3,2%
Medel 46 2,6 16,0% 15,4 20,4 10% 2,2%

Vinstmässigt går nämligen Sandvik fortsatt mycket bra i återhämtningen efter Covid-19-krisen. Per sista september har koncernen på 92,3 miljarder kr i omsättning på rullande 12 månader, ett rörelseresultat på 17,7 miljarder kr exklusive engångskostnader (19,1% marginal) och en vinst per aktie om 10,55 kr.

Det största affärsområdet med gruvmaskinerna, Sandvik Mining and Rock Solutions, ångar på med hög orderingång (+24%), tillväxt (+14%) och marginaler på dryga 20%. Eftermarknadsandelen ökar och Sandvik lyfter fram att kunderna i hög grad bryter metaller som efterfrågas vid elektrifiering. Smolket i bägaren är väl att konkurrenten Epiroc går ännu bättre, med 23-24% i marginal, och verkar ännu finare positionerad med exponering mot elektrifieringsmetall som koppar på mer än 30% (25% för Sandvik). Men den aktien värderas också väsentligt högre än Sandvik.

Köpvärd aktie?

Hur ska man nu se på Sandvik-aktien? När det gäller den operativa utvecklingen har Afv ingen särskilt mycket bättre idé än analytikerkårens. Deras prognoser återspeglas i vårt huvudscenario, fast vi har något lägre omsättningstillväxt. Afv har vanligen tyckt att EV/Ebit 15 är en rimlig värdering av Sandvik – alltså i linje med verkstadsgruppen i tabellen ovan. Den multipeln ger nu en godkänd avkastningspotential givet vinstprognoserna.

Börsen sätter dock en viss rabatt utöver detta vilket vi gissar har med fordonsexponeringen att göra. Så hittills har inte den digitala satsningen ändrat Sandviks image till det bättre, men det kan kanske komma. På egna meriter ser Sandvik rimligt eller kanske lite lågt värderad ut. Jämfört med annan verkstad sticker aktien ut som billig. Afv lutar åt att det är rätt att köpa Sandvik i detta läge.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser