Analys Sandvik
Nya dimensioner i Sandvik
Sandvik | |
Börskurs: 218,50 kr | Antal aktier: 1 254,4 m |
Börsvärde: 274 mdr kr | Nettoskuld*: 7 406 Mkr |
VD: Stefan Widing | Ordförande: Johan Molin |
Sandvik-aktien (218,50 kr) har stått stilla sedan Affärsvärldens förra uppdatering i april i år. Men det har hänt en hel del i övrigt kring bolaget – framför allt på förvärvsfronten. Under 2021 har åtta bolag köpts.
Totalt har Sandvik spenderat uppåt 25 miljarder kr på företagsaffärer sedan VD Stefan Widing flaggade för en stundande tillväxtfas på kapitalmarknadsdagen förra hösten.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 86 404 | 97 000 | 108 640 | 112 986 |
– Tillväxt | -16,3% | +12,3% | +12,0% | +4,0% |
Rörelseresultat | 11 216 | 18 430 | 21 185 | 22 597 |
– Rörelsemarginal | 13,0% | 19,0% | 19,5% | 20,0% |
Resultat efter skatt | 8 735 | 13 269 | 15 787 | 16 731 |
Vinst per aktie | 6,96 | 10,60 | 12,60 | 13,30 |
Utdelning per aktie | 6,50 | 5,00 | 5,50 | 6,00 |
Direktavkastning | 3,0% | 2,3% | 2,5% | 2,7% |
Avkastning på eget kapital | 14% | 19% | 20% | 19% |
Avkastning på operativt kapital | 23% | 40% | 44% | 43% |
Nettoskuld*/EBIT | 0,2 | 0,3 | 0,1 | -0,3 |
P/E | 31,4 | 20,6 | 17,3 | 16,4 |
EV/EBIT | 25,1 | 15,3 | 13,3 | 12,5 |
EV/Sales | 3,3 | 2,9 | 2,6 | 2,5 |
*Kommentar: Nettoskulden beräknas exklusive pensions- och leasingskuld. Rörelsemarginalen 2020 var 16,9% exklusive jämförelsestörande poster. |
Den stora saken var köpet av DSI Underground i slutet av 2020. En affär värd 9 miljarder som expanderar erbjudandet och eftermarknaden i gruvsektorn och i stora stycken är i linje med vad Sandvik sysslat med tidigare. Mer nydanande är de förvärv som gjorts för att skapa en digital affär inom verktygsdelen av koncernen, Sandvik Manufacturing and Machining Solutions (SMMS).
Satsning på mjukvara
Här handlar det om mjukvaruföretag inom CAD- och CAM-området. Det är mjukvaror som kunderna använder för att göra och omvandla en 3D-ritning av en komponent till kod som en CNC-maskin förstår. Mjukvarustödet ökar produktiviteten, medger minskat spill och andra fördelar. Detta är en annan typ av affär än Sandvik av hävd sysslat med. Konkurrensbilden är också ny (Dassault, Autodesk, Siemens och Hexagon) men det är samma kunder som idag handlar verktyg för skärande bearbetning av Sandvik.
Exakt hur mycket kapital Sandvik investerar i den här satsningen är oklart. Det senaste köpet, USA-bolaget CNC Software, ser ut att ha gått lös på 5 miljarder kr. Eller ca 9 gånger omsättningen och 35-40x rörelsevinsten. Höga multiplar – men inte ovanligt höga när vi talar om återkommande mjukvaruintäkter i en växande nisch. Frågan är vilka synergier Sandvik kan få genom att äga mjukvaruaffären. Det är lite oklart, men ledningen talar om att man kommer in i en fas av produktutvecklingen hos kund där verktygsval sker vilket kan vara gynnsamt för kärnaffären.
Den nya digitala satsningen samlas i segmentet Manufacturing Solutions. Efter senaste förvärvet skruvades målbilden upp till att segmentet ska nå 6 miljarder kr i omsättning 2025, från tidigare 4 miljarder. Rörelsemarginalen ska vara 20%. Gissningsvis är omsättningen idag knappt 3 miljarder kr.
Mindre verktyg för elbil
Detta är visserligen inget som direkt flyttar nålen för Sandvikkoncernen med 92 miljarder kr i rullande omsättning. Men inte desto mindre är den digitala affären viktigt eftersom Sandvik behöver hantera en kommande strukturell motvind i sin verktygsaffär när övergången till elbilar blir mer påtaglig. Det beror på att dessa fordon saknar växellådor och förbränningsmotorer som kräver massor av precisionstillverkade komponenter och förstås verktyg som svarvar och fräser fram dessa. Enligt Sandvik är verktygskonsumtionen för elbilar bara runt 40% av vad som krävs för fossilfordon. Detta kommer bli märkbart i Sandviks verktygsaffär eftersom fordon är en viktig kundgrupp, 26% av SMMS omsättning år 2020.
Satsningen är viktig ur den aspekten att den stora värderingspotentialen för Sandvik handlar mycket om perception. Afv har varit inne på det tidigare – att aktien inte värderas som de bättre i verkstadsindustrin trots en operativ utveckling som nog skulle motivera det. Tvärtom handlas Sandvik med rabatt (13,5x Ebit mot 15,4x Ebit i medeltal ) i en grupp som innehåller bolag med tydligt sämre tillväxtutsikter.
Bolag | Kurs-utv 1 år, % | EV/Sales 2022 | Rörelsemarginal 2022 | EV/Ebit 2022 | P/e-tal 2022 | Tillväxt/år 2020-2023 | Dir-avkastning |
Sandvik | 38 | 2,6 | 19,3% | 13,5 | 17,2 | 12% | 2,5% |
Alfa Laval | 103 | 3,4 | 16,4% | 20,7 | 25,8 | 7% | 1,7% |
Atlas Copco | 40 | 5,2 | 22,8% | 23,0 | 30,4 | 11% | 1,4% |
Epiroc | 64 | 5,4 | 23,4% | 22,9 | 31,9 | 12% | 1,4% |
FLSmidth & Co. | 51 | 0,8 | 6,5% | 12,4 | 18,3 | 10% | 1,7% |
Kennametal | 33 | 1,8 | 11,8% | 15,3 | 20,9 | 7% | 1,9% |
Metso Outotec | 44 | 1,6 | 13,5% | 11,7 | 15,4 | 21% | 2,6% |
SKF | 10 | 1,2 | 14,1% | 8,3 | 11,4 | 6% | 3,6% |
Trelleborg | 32 | 1,7 | 16,5% | 10,5 | 12,1 | 4% | 3,2% |
Medel | 46 | 2,6 | 16,0% | 15,4 | 20,4 | 10% | 2,2% |
Vinstmässigt går nämligen Sandvik fortsatt mycket bra i återhämtningen efter Covid-19-krisen. Per sista september har koncernen på 92,3 miljarder kr i omsättning på rullande 12 månader, ett rörelseresultat på 17,7 miljarder kr exklusive engångskostnader (19,1% marginal) och en vinst per aktie om 10,55 kr.
Det största affärsområdet med gruvmaskinerna, Sandvik Mining and Rock Solutions, ångar på med hög orderingång (+24%), tillväxt (+14%) och marginaler på dryga 20%. Eftermarknadsandelen ökar och Sandvik lyfter fram att kunderna i hög grad bryter metaller som efterfrågas vid elektrifiering. Smolket i bägaren är väl att konkurrenten Epiroc går ännu bättre, med 23-24% i marginal, och verkar ännu finare positionerad med exponering mot elektrifieringsmetall som koppar på mer än 30% (25% för Sandvik). Men den aktien värderas också väsentligt högre än Sandvik.
Köpvärd aktie?
Hur ska man nu se på Sandvik-aktien? När det gäller den operativa utvecklingen har Afv ingen särskilt mycket bättre idé än analytikerkårens. Deras prognoser återspeglas i vårt huvudscenario, fast vi har något lägre omsättningstillväxt. Afv har vanligen tyckt att EV/Ebit 15 är en rimlig värdering av Sandvik – alltså i linje med verkstadsgruppen i tabellen ovan. Den multipeln ger nu en godkänd avkastningspotential givet vinstprognoserna.
Börsen sätter dock en viss rabatt utöver detta vilket vi gissar har med fordonsexponeringen att göra. Så hittills har inte den digitala satsningen ändrat Sandviks image till det bättre, men det kan kanske komma. På egna meriter ser Sandvik rimligt eller kanske lite lågt värderad ut. Jämfört med annan verkstad sticker aktien ut som billig. Afv lutar åt att det är rätt att köpa Sandvik i detta läge.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser