Novus: Osäkert läge

Efter två starka år blev 2023 mer utmanande för Novus. Hela marknaden för undersökningar präglas av osäkerhet.
Novus: Osäkert läge - TORBJÖRN SJÖSTRÖM
Torbjörn Sjöström, VD för Novus. Foto: Pontus Lundahl / TT
Novus Group
Börskurs: 3,52 kr Antal aktier: 10,4 m
Börsvärde: 37 Mkr Nettokassa: 6 Mkr
VD: Torbjörn Sjöström Ordförande: Jan Olof Scherman

Novus Group (3,52 kr) är ett undersöknings- och analysföretag. Bolaget är för gemene man troligen mest känd för sin produkt Väljarbarometer som mäts och presenteras i TV, radio och i dagspressen. Omsättningsmässigt är produkten inte så betydelsefull men den ökar däremot kännedomen och varumärket för Novus.

Kunderna är myndigheter, föreningar, fackförbund, politiska partier och företag som Novus genomför olika opinions- och marknadsundersökningar åt.

Novus grundades 2006 och noterades på Spotlight Stock Market året därpå. Huvudkontoret ligger i Stockholm men bolaget har också kontor i Malmö. Novus har 44 anställda. VD är Torbjörn Sjöström som tillsammans med sin familj är bolagets dominerade ägare med över 60% av aktierna.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 73 61 64 67
 – Tillväxt +0,7% -17,0% +5,0% +5,0%
Rörelseresultat 3 -4 1 3
 – Rörelsemarginal 4,6% -7,0% 1,0% 5,0%
Resultat efter skatt 3 -3 0 3
Vinst per aktie 0,26 -0,31 0,05 0,24
Utdelning per aktie 0,20 0,00 0,00 0,16
Direktavkastning 5,7% 0,0% 0,0% 4,5%
Avkastning på eget kapital 16% -25% 5% 24%
Avkastning på operativt kapital 100%+ Neg. 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -4,2 e.m. -9,8 -2,6
P/E 13,8 e.m. 70,4 14,7
EV/Ebit 9,0 e.m. 47,9 9,1
EV/Sales 0,4 0,5 0,5 0,5

Novus genomför årligen 800 till 1000 undersökningar fördelat på flera hundra kunder. Undersökningarna används för att leverera kunskap och fakta som ligger till grund för diverse affärsbeslut hos kunderna. Till exempel utveckla marknadsstrategier, lära sig om en ny marknad som företaget önskar ta sig in på samt forma tydliga och rimliga mål.

Bolaget har en undersökningspanel som administrerar cirka 150 000 panelmedlemmar. Den svenska panelen består av drygt 40 000 aktiva medlemmar som i snitt svarar på 1-2 undersökningar per månad och totalt 12-15 per år.

Tanken är inte att panelen skall bli några slags proffs-tyckare utan istället representera hela svenska folket. Vissa konkurrerande undersökningspaneler svarar på ungefär 20 undersökningar i månaden, vilket enligt Novus påverkar tillförlitligheten negativt.

Både 2021 och 2022 var starka år för Novus med intäkter på dryga 70 Mkr med en rörelsemarginal 4-6%. Mellan 2015 och 2022 var rörelsemarginalen runt 5% i snitt. Novus har inga uttalade finansiella mål.

Efter två starka år blev 2023 desto mer utmanande. Novus har visserligen inte redovisat fjärde kvartalet ännu men trenden under de tre första kvartalen 2023 var svag.

Novus  Q1-Q3 2023 Q1-Q3 2022
Omsättning 43,5 Mkr 52,9 Mkr
Tillväxt -18% 4%
Rörelseresultat -4,7 Mkr 2,6 Mkr
Rörelsemarginal -10,8% 4,9%
Vinst per aktie -0,45 kr 0,20 kr
Anställda 47 st 45 st

Intäkterna föll 18% årets tre första kvartal samtidigt som Novus vände till förlust (-11% på Ebit-nivå, relativt +5% året innan). Marknaden har generellt varit avvaktande och påverkade både av inflation och säkerhetsläget i världen.

Novus uppger att trots detta har koncernen tagit viktiga steg för att utveckla verksamheten för framtiden.

Majoriteten av de undersökningar Novus gör är en del av kundernas affärsutveckling. Resultaten och även kunderna offentliggörs inte.

Några exempel på välkända kunder är Företagarna, Internetstiftelsen, Norska och Finska ambassaden, Storytel, Sveriges Radio, Svenska Spel, Svenska Kyrkan samt Svensk Handel.

Det tredje kvartalet isolerat var enligt VD Torbjörn Sjöström präglat av utmaningar för hela undersökningsbranschen “på grund av lågkonjunkturen”. Just Q3 är ett säsongsmässigt svagt kvartal då det är sommarmånader, semester och därmed lägre aktivitet hos kunderna. Novus har trots en osäker marknad fortsatt att investera i flera unika kompetenser för att vara relevanta för kunderna.

Novus har genom höstens strategiska nyrekryteringar möjliggjort användningen av artificiell intelligens (AI) för att omforma delar av bolagets produktionsprocess. Under kommande året kommer Novus att fortsätta utforska potentialen i att utveckla egna modeller baserade på bolagets interna databas. Dels för att säkerställa en säker hantering av data samt kunna erbjudande kvalitativa tjänster till kunderna.

Novus VD Torbjörn Sjöström har under året valts in i styrelsen för nätverket Gallup International. Sjöström är den hitintills enda svenska medlemmen som valts in i organisationens över 75-åriga historia. Gallup International tillåter endast ett företag per land som medlem, och endast några få av dessa medlemmar blir valda in i styrelsen, upper Novus.

Även andra noterade bolag med exponering mot undersökningsmarknaden som Cint och Nepa har haft kämpigt senaste kvartalen.

Den svenska hemmamarknaden står för 90% av Novus intäkter. Marknaden för olika typer av undersökningar omsätter ungefär två miljarder kronor i Sverige. Novus har en marknadsandel på cirka 3-4%.

Några i valsammanhang kända konkurrenter är DemoskopKantar SifoInizioSentio och Ipsos. Andra konkurrenter är till exempel reklambyråer och konsultfirmor som i olika grad sysslar med undersökningar. Flera av konkurrenterna har de senaste åren typiskt sett haft rörelsemarginaler kring 4-7%.

Intäkterna mellan kunder från offentlig sektor och företag är relativt jämnt fördelad, med en övervikt mot privata kunder. Det är på just den privata marknaden som Novus ser störst tillväxtmöjligheter. Novus kunder är i hög grad lojala och återkommer vanligtvis.

Fabricerade siffror menar Kvartal

I början av december skrev tidningen Kvartal att Novus använt fabricerade siffror i undersökningen Väljarbarometer. Kvartal menar att Novus månad efter månad uppgett att deltagarfrekvensen i undersökningarna som Novus gjort alltid uppgått till 51,00% (med två decimalers exakthet) och att siffrorna är fabricerade.

Novus har bemött kritiken i detta pressmeddelande och uppger att deltagarfrekvensen tenderar att ligga mellan 50,5 och 51,4%. Siffran 51% har legat statiskt i den rapportmall som används för att sammanställa bl.a. väljarbarometern. Med andra ord har Novus inte manuellt gått in och ändrat den siffran, vilket visar på ett administrativt fel. Det har gjort att antal sökta personer har diffat med ca 50 personer. Men antal intervjuer och undersökningsresultatet har varit helt korrekt. Deltagarfrekvensen likaså, dock med ett avrundningsfel som resulterat i en diff i antal sökta personer”.

Hur det exakt ligger till vet enbart Novus själva. Oavsett så riskerar det att skada Novus varumärke.

Prognoser och värdering

Novus redovisar bokslutet för 2023 den 21 februari. Vi skissar på att intäkterna faller runt 8-10% för helåret 2023. År 2024 och 2025 räknar vi med 5% årlig tillväxt. Samt att Novus stärker lönsamheten och åter når en rörelsemarginal på 5%, vilket är i linje med koncernens historiska snitt.

Vid utgången av det tredje kvartalet hade Novus en nettokassa på 6 Mkr. Historiskt sett har bolaget delat ut 60-80% av vinsten. Den stora lockelsen med aktien har varit direktavkastningen. Konjunkturutsikterna är mer grumliga än på länge och det blir intressant att se om styrelsen trots det föreslår en utdelning nu till våren. Givet osäkerheten kanske det hade varit bäst att dra in utdelningen. Fortsatt utdelning skulle dock indikera optimism.

Använder vi en multipel på 9 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit), i linje med Ipsos, finns ingen uppsida att tala om. Ipsos är ett stort globalt undersökningsbolag som även är börsnoterat i Frankrike.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E % Årlig tillväxt 2024E-2025E %
Novus -27 neg e.m 0,5 1,0 5,0
Cint Group -76 17,0 37,8 1,0 2,6 10,5
Ipsos -3 11,1 8,7 1,1 12,9 4,7
Genomsnitt -35 14,1 23,3 0,9 5,5 6,7
Källa: Affärsvärlden / Factset

Efter två starka år blev 2023 ett utmanande år för Novus. Marknaden som helhet har försvagats på grund av det osäkra konjunkturläget med avvaktande kunder.

Så agerar insiders

Det senaste året har insynspersoner sålt aktier för en kvartsmiljon kronor. Försäljningarna har gjorts av Mikael Olsson som är operativ chef. Ingen insider har köpt aktier senaste året.

I en osäker värld så ökar behovet av faktainsamling av undersökningar samtidigt som kunderna i grund och botten är mer återhållsamma. Läget osäkert på kort sikt. Det blir som sagt spännande och se om Novus väljer att dela ut några pengar nu i vår.

Trots kursfallet lockar vi inte av aktien. Rådet blir neutral.

Tio största ägare i Novus Värde (Mkr) Andel
ALS Invest AB 22,6 61,9%
Avanza Pension 2,8 7,6%
Carl Tunberg 1,8 4,9%
AB Fredrik Fiedler 1,2 3,4%
Göran Erlandsson 1,1 3,1%
Torbjörn Sjöström 0,9 2,5%
Gunnar Råbe 0,5 1,4%
Kristin Sjöström 0,5 1,4%
Magnus Berglund 0,3 0,9%
Bertil Jacobson 0,3 0,8%
Tre största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Mikael Olsson 0,2 0,6%
Gallup Nordic Aktiebolag 0,1 0,3%
Ana Serafimovska 0,0 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 66,8%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från AMF