Novus: Ett val för utdelningsjägaren

Analys- och undersökningsföretaget Novus Group har uppvisat god tillväxt senaste åren. Frågan är om bolagets nuvarande marginaler är uthålliga.
Novus: Ett val för utdelningsjägaren - Novus
Novus Group genomför ungefär 800 000 intervjuer årligen. Bolaget genomför undersökningen väljarbarometern som görs på uppdrag av SVT.
Novus Group
Börskurs: 4,96 kr Antal aktier: 10,4 m
Börsvärde: 51 Mkr Nettokassa: 14 Mkr
VD: Torbjörn Sjöström Ordförande: Jan Scherman

Novus Group (4,96 kr) är ett undersöknings- och analysföretag. För allmänheten är bolaget troligen mest välkända för sin produkt Väljarbarometer som mäts och presenteras i TV, radio och i dagspressen. Omsättningsmässigt är produkten inte så betydelsefull men den ökar däremot kännedomen och varumärket för Novus.

Kunderna är myndigheter, föreningar, fackförbund, politiska partier och företag som Novus genomför olika opinions- och marknadsundersökningar åt.

Novus grundades 2006 och noterades på Spotlight Stock Market året därpå. Huvudkontoret ligger i Stockholm men bolaget har också kontor i Malmö. Novus har 44 anställda. VD är Torbjörn Sjöström som tillsammans med sin familj är bolagets dominerade ägare med över 60% av aktierna.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 72 79 73 76
 – Tillväxt +29,5% +9,1% -8,0% +5,0%
Rörelseresultat 4 7 5 5
 – Rörelsemarginal 5,9% 9,0% 7,0% 6,0%
Resultat efter skatt 3 5 4 3
Vinst per aktie 0,32 0,52 0,37 0,34
Utdelning per aktie 0,19 0,25 0,20 0,20
Direktavkastning 3,8% 5,0% 4,0% 4,0%
Avkastning på eget kapital 23% 30% 18% 15%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -2,6 -2,3 -3,7 -4,5
P/E 15,5 9,5 13,4 14,6
EV/Ebit 8,8 5,3 7,3 8,2
EV/Sales 0,5 0,5 0,5 0,5

Varje år genomför Novus cirka 800 till 1000 undersökningar fördelat på flera hundra kunder. Undersökningarna används för att leverera kunskap och fakta som ligger till grund för diverse affärsbeslut hos kunderna. Till exempel utveckla marknadsstrategier, lära sig om en ny marknad som företaget önskar ta sig in på samt forma tydliga och rimliga mål.

Bolaget har en undersökningspanel som administrerar cirka 150 000 panelmedlemmar. Den svenska panelen består av drygt 40 000 aktiva medlemmar som i snitt svarar på 1-2 undersökningar per månad och totalt 12-15 per år. Novus har själva valt detta relativt låga intervall för att personerna som deltar i undersökningarna inte skall bli några slags proffs-tyckare utan istället representera hela svenska folket. Vissa konkurrerande undersökningspaneler svarar på ungefär 20 undersökningar i månaden, vilket enligt Novus påverkar tillförlitligheten negativt.

Från brutet till helår

Novus hade tidigare brutet räkenskapsår som löpte 1 juli – 30 juni. Från och med 2021 har bolaget övergått till att rapportera enligt kalenderår. Det kvartal som tidigare var räkenskapsåret sista kvartal (Q4) är numera Q2 (april – juni). Tredje kvartalet (juli – sep) är vanligtvis det säsongsmässigt svagaste på grund av semestertider.

2021 var ett starkt år för Novus då intäkterna steg med 21% (+15% år 2020). Bolaget blev för andra året i rad det mest kända undersökningsföretaget i Sverige. Historiskt sett har Novus fått ett uppsving omsättningsmässigt under åren det varit riksdagsval. Efter valåren brukar tillväxten mattas av något.

Klicka på fliken i grafiken nedan för att se utvecklingen på kvartalsbasis.

Novus  H1 2022 H1 2021
Omsättning 41,4 Mkr 39,6 Mkr
Tillväxt 4,5% 23,1%
Rörelseresultat 5,3 Mkr 3,7 Mkr
Rörelsemarginal 12,7% 9,5%
Vinst per aktie 0,40 kr 0,28 kr
Anställda 44 st 34 st

Stark rörelsemarginal

Utvecklingen under första halvåret i år var god. Tillväxten landade på 4,5%. Den stora saken var att rörelsemarginalen stärktes till 12,7% (9,5) vilket gav 40% resultattillväxt mot fjolåret. Högre effektivitet och interna förbättringar är en förklaring till marginalförbättringen.

Novus framhäver att ambitionen framåt fortsatt är organisk tillväxt. Att bolaget har stärkt sitt varumärke är en viktig faktor för tillväxt. VD Torbjörn Sjöström lyfter också upp betydelsen av valåren och att synligheten för Novus är särskilt hög då.

Antal anställda har ökat med cirka 10 personer senaste året. Vi noterar att Novus har ett par jobbannonser ute på deras sajt så rekryteringstrenden verkar fortsätta vilket kan tyda på fortsatt god efterfrågan.

Under pandemin har många av kunderna velat skaffa sig kunskap om nya beteenden och vanor. Till exempel om de anställda vill arbeta hemifrån i större utsträckning än innan pandemin. Metoder för insamling av data och kunskapsunderlag har också förändrats. Antalet digitala möten har ökat.

Osäkerhet kring en stundande lågkonjunktur bidrar säkerligen också till att allt fler företag och organisationer vill bilda sig en uppfattning om konsumentbeteende etc. Det kan öka efterfrågan på undersökningar.

Intäkterna mellan kunder från offentlig sektor och företag är relativt jämnt fördelad, med en övervikt mot privata kunder. Det är på just den privata marknaden som Novus ser störst tillväxtmöjligheter. Novus kunder är i hög grad lojala och återkommer vanligtvis.

3-4% MARKNADSANDEL

Marknaden för olika typer av undersökningar omsätter ungefär två miljarder kronor i Sverige. Novus har en marknadsandel på cirka 3,5%. I valsammanhang känner nog många till konkurrenter som Demoskop, Kantar Sifo, Inizio, Sentio och Ipsos. Det sistnämnda företaget, Ipsos, är för övrigt ett stort globalt undersökningsbolag som även är börsnoterat i Frankrike.

Andra konkurrenter är till exempel reklambyråer och konsultfirmor som i olika grad sysslar med undersökningar. Geografiskt sett står den svenska hemmamarknaden för cirka 90% av intäkterna.

PROGNOSER OCH VÄRDERING

Novus är inne i en bra period av såväl stabil tillväxt som fin resultatutveckling. På helårsbasis i år räknar vi med 9% tillväxt. Åren efter ett riksdagsval har tidigare följt upp av ett lite svagare år. Parat med suddiga konjunkturutsikter räknar vi med ett omsättningstapp på 8% i år och därefter 3% positivt tillväxt år 2024.

Vi skissar på en rörelsemarginal kring 9% innevarande år och 6% långsiktigt. Snittet de senaste åtta åren är 5,5% jämförelsevis. De flesta av konkurrenterna tjänade 5-7% under 2021. Använder vi en multipel på 8 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit), i linje med Ipsos, finns en uppsida på cirka 20% på sikt.

Under andra kvartalet delade Novus ut 0,19 kronor per aktie motsvarande cirka 2 Mkr. Nettokassan vid halvårsskiftet var 14 Mkr. I peer-tabellen nedan visas hur Cint värderas. Cint tillhandahåller ett system för kunder som vill genomföra digitala marknadsundersökningar.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2023E-2024E %
Novus -25,4 13,4 7,3 0,5 7,0 -1,7
Cint Group -51,5 29,6 24,9 2,7 11,0 21,5
Ipsos 19,0 9,6 7,9 1,0 12,9 5,4
Genomsnitt -19,3 17,5 13,4 1,4 10,3 8,4
Källa: Affärsvärlden / Factset

SLUTSATS

Novus har uppvisat fin tillväxt senaste åren och har dessutom lyckats öka marginalerna. Efterfrågan av undersökningar är växande i en föränderlig värld. Aktien värderas lågt på nuvarande prestationer. Aktiemarknaden oroas över att marginalerna inte är uthålliga.

VD Torbjörn Sjöström äger mycket aktier vilket är ett plus. Vi noterar ingen särskild aktivitet på insynsfronten. Som vi skrivit tidigare är likviditeten i aktien tunn. Aktien är värd att ha under bevakning för investerare som gillar lönsamma småbolag.

Sammantaget blir rådet neutral.

Tio största ägare i Novus Group Värde (Mkr) Andel
ALS Invest AB 28,2 61,8%
Avanza Pension 3,1 6,9%
Carl Tunberg 2,2 4,8%
AB Fredrik Fiedler 1,5 3,4%
Göran Erlandsson 1,4 3,0%
Torbjörn Sjöström 1,1 2,5%
Kristin Sjöström 0,6 1,4%
Mikael Olsson 0,6 1,2%
Gunnar Råbe 0,5 1,2%
Bertil Jacobson 0,3 0,8%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  67,1%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Archelon
Annons från AMF