Norwegian Air: Humlan som inte kan flyga

Flygbolaget tvingas till nyemission på 3 miljarder norska kronor och aktien faller 12 procent på börsen. Är aktien tillräckligt billig för att man ska våga trotsa börsvindarna och köpa?
Norwegian Air: Humlan som inte kan flyga - 19fdb239-ead4-47a5-8af7-0c068be94717fitcroph450q80upscaletruew800s609522432d084f1866936d48cfbe61757da85c38

Bakgrunden till Norwegian Air Shuttles (124 NOK) knackiga utveckling går till stor del att finna i den aggressiva expansionsplanen. Senaste fem åren har bolaget dubblerat flygplansflottan bland annat med målet att utmana lågprismarknaden för långdistansflyg till både väst (Nordamerika) och öst (Asien).

Ett grundläggande problem i det hela är att Norwegian sedan länge säljer biljetter som ska stå sig i konkurrens mot aktörer som Ryanair – men utan att ha en kostnadsstruktur som matchar erbjudandet. Resultatet är obefintlig lönsamhet. Grundare och vd Bjørn Kjos centrala idé är att problemet kommer lösa sig i takt med att bolaget växer och köper allt fler moderna och hypereffektiva plan som ska slå konkurrenterna på fingrarna.

Bjørn Kjos trodde 2017 skulle bli sista förluståret men redan i mars 2018 tvingades bolaget till nyemission på 1,3 miljarder NOK.

Nu står Norwegian alltså återigen med mössan i hand för att ta in ytterligare 3,0 miljarder för att klara sina obligationsåtaganden och stärka balansräkningen. Nyemissionen garanteras av DNB, Danske Bank och den slipade shippingmiljardären John Fredriksen.

Bolagets löfte är fortsatt att dra ned på expansionstakten och öka lönsamheten samt minska flottan genom försäljning av flygplan och senarelägga vissa leveranser av nya flygplan. Norwegian har sedan tidigare också ett pågående kostnadsprogram som ska spara minst 2 miljarder redan 2019.

Oddsen är nog hyfsade att man menar allvar denna gång. Det lär inte bli lika lätt att hitta nya pengar en tredje gång.

Norwegian Air
Börskurs: 124,00
Antal aktier (miljoner): 46,4
Börsvärde: 5 754 Mkr
Nettoskuld: 26 490 Mkr
VD Bjørn Kjos
Styrelseordförande Bjørn Halvor Kise
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 40 650 46 748 51 422
– Tillväxt 31% 15% 10%
Rörelseresultat -3 049 0 1 543
– Rörelsemarginal -7,5% 0,0% 3,0%
Resultat efter skatt -1 563 -1 075 -116
Vinst per aktie -33,69 -23,17 -2,50
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Operativt kapital/omsättning 79% 79% 79%
Nettoskuld/EBIT 25,6
P/E -49,7
EV/EBIT 29,3
EV/Sales 0,9 0,9 0,9
I tabellen ovan räknar vi inte med effekterna av den annonserade nyemissionen eftersom villkoren för denna inte presenterats än.

Det är inte särskilt svårt att förstå den optimistiskt lagdes argument för Norwegian. Bolaget har en av de yngsta flygplansflottorna i världen vilket ska bana vägen för lägre kostnader. De är visserligen låga redan idag men har en bit kvar till bolag som Ryanair och Wizz Air.

De mest haussade analytikerna skissar att rörelsemarginalen före avskrivningar och leasing (EBITDAR) kan gå från dagens cirka 6 procent till bortåt 20 procent år 2020. Med sådana antaganden kan vinsten bli bortåt 40 NOK per aktie vilket ger en värdering på drygt 3 gånger vinsten (P/E). Konsensusprognoserna i tabellen nedan är något mer sansade än så men delar bilden att lönsamheten ska upp i Norwegian.

Bolag Avkastning 1 år % EBITDAR-marginal 2018E % EBITDAR-marginal 2020E % EV/EBITDAR 2020 EV / Sales 2020E Årlig tillväxt 2018-2020 %
Norwegian Air -39,6 6,4 16,1 7,9 1,2 15,1
Ryanair -35,5 24,2 25,0 5,6 1,4 10,0
Easyjet -21,0 14,8 14,7 5,2 0,8 9,6
Wizz Air -16,1 29,2 29,7 3,6 0,5 17,4
SAS 23,8 15,0 15,2 3,7 0,6 2,5
Genomsnitt -17,7 17,9 20,2 5,2 0,9 10,9
Källa: SvD Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Förväntad rörelsemarginal före avskrivningar och leasing 2018 Förväntad rörelsemarginal före avskrivningar och leasing 2020 EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBITDAR = förväntat rörelseresultat före avskrivningar och leasing 2020 EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020 Förväntad årlig tillväxt omsättning 2018-2020

Även andra flygbolag verkar se värde i Norwegian. Förra året präglades av diskussioner om att IAG skulle köpa Norwegian och aktien snuddade under kort tid över 300 NOK på beskedet. Den affären verkar nu inte bli av och Norwegian har tappat 60 procent av värdet sedan toppen.

Logiken bakom ett uppköp är inte svår att se. Köparen skulle komma över mängder av moderna flygplan och start- och landningsrättigheter och samtidigt bli av med en farlig lågprisuppstickare. Norwegian skulle samtidigt kunna få en stabilare utveckling i en större koncern med mer stabila finanser. Fortsatt konsolidering behövs på den europeiska marknaden och skulle kunna ge ett lyft för hela sektorn.

Kanske ger fortsatt tillväxt och nya moderna flygplan den varaktiga konkurrensfördel som Bjørn Kjos hoppas på. Och kanske går det om några år att få bättre lönsamhet i Norwegian när man väl slår av på tillväxttakten.

Men det lär bli en skakig resa. Flygbolag har skyhöga fasta kostnader vilket gör varje intäktskrona extremt viktig. Många lågprisflyg expanderar just nu kapaciteten vilket kan leda prispress. Hög skuldsättning är en svaghet i sådan miljö vilket kan göra det svårt för Norwegian att försvara sina positioner.

Kanske är flygplanstillverkarna Boeing och Airbus de stora vinnarna i jakten på nya flygplan? Boeings aktie har trefaldigats och Airbus dubblerats sedan 2016.

Rent instinktivt kanske man blir lite lockad att gå emot det negativa sentimentet i Norwegian. Men faktum är att även om lönsamheten förbättras kraftigt så är aktien knappt ens billig när man justerar för den höga skuldsättningen. Det går att köpa andra snabbväxande flygbolag med redan bevisad och hyfsat stabil vinstförmåga till lägre värdering än Norwegian.

Kvar finns ett litet hopp om bud. Men att köpa aktien på det är en ganska tunn spekulation när storägaren gjort sitt bästa för att skjuta ned de som faktiskt visat intresse. Vi avstår från Norwegian.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Spotlight Group