Analys Nobina
Nobina: Uppförsbacke i sikte
Bussoperatören Nobina (58,40 kr) sköter kollektivtrafik i Norden med tyngdpunkt på Sverige som står för 70 procent av omsättningen. Uppdragsgivare är kollektivtrafikmyndigheter som till exempel SL, Västtrafik eller Skånetrafiken.
Mest av allt lockar verksamheten med mångåriga kontrakt som ger förutsägbara intäkter och stabil lönsamhet. Bolaget har dessutom växt varje år sedan börsnoteringen 2015 och omsätter nu strax över 10 miljarder kronor. Börsvärdet är drygt 5 miljarder.
Mycket handlar den dagliga verksamheten förstås om bussar och de som kör dem. Totalt har Nobina drygt 11 500 anställda varav ungefär 9 600 av dessa kör buss.
Men det resultat som Nobina uppvisar på sista raden styrs mycket mer av hur bolaget hanterar sina många och långa kontrakt.
Viktiga nyckelkompetenser är till exempel att utforma och lägga anbud på nya kontrakt. Och att planera hur befintliga kontrakt ska levereras så effektivt som möjligt. Faktarutan nedan beskriver detta mer utförligt.
Nobinas affärsmodell
Nobinas huvudsakliga kunder är kollektivtrafikmyndigheter som SL, Västtrafik eller Skånetrafiken. Dessa huvudmän upphandlar busstrafiken offentligt genom kontrakt där bussoperatören får ersättning efter en eller flera faktorer såsom antal bussar som behövs, arbetade timmar, antal körda kilometer, antal passagerare, punktlighet, med mera. Trafiken för ett specifikt område kontrakteras ofta på 5-10 år i taget med möjlighet till förlängning i 1-2 år. När ett kontrakt övergår från en bussoperatör till en annan följer fast anställda chaufförer med kontraktet.
Nobina ses just ofta som ett ”bussbolag” men faktum är att affärsmodellen och bolagets resultat till stor del är mer beroende av hur bolaget hanterar dessa kontrakt.
Nyckeln till lönsamhet sitter i hur Nobina kan hantera små och stora ändringar. En ”bråkig” huvudman som ändrar trafik och rutter utan hänsyn till Nobina kan med minimala förändringar snabbt urholka lönsamheten i ett avtal. Om Nobina i stället får mer frihet att påverka tidtabeller och annat kan lönsamheten bli mångfaldigt bättre än genomsnittskontraktet. Exempelvis kan fem minuters ändring i en tidtabell göra att en buss kan nyttjas dubbelt så bra under en viss tidsperiod.
Ibland hamnar man också in i den mörkare delen av en gråskala där klantigt gjorda upphandlingar ger bussoperatören möjlighet att tjäna pengar på ett sätt som tydligt missgynnar resenärer eller beställare.
Vi får intrycket av att Nobina är rätt så skickliga inom sin kontraktshantering, och det är inte särskilt svårt att tänka sig att det finns ett ordentligt kompetensövertag gentemot huvudmännen/kollektivtrafikmyndigheterna.
Generellt är utvecklingen sådan att bolagets kontrakt är som minst lönsamma i början av kontraktsperioden och som mest lönsamma mot slutet. Till saken hör också att de mest lönsamma kontrakten kan ha flerfaldigt bättre lönsamhet än genomsnittskontraktet.
Detta är värt att ha i åtanke. Senaste årens trend har nämligen varit gynnsam för Nobina på den punkten. För drygt två år sedan var bolagets kontrakt relativt unga med en snittålder på 3,7 år. Det kan jämföras med någon sorts medelålder som borde ligga kring 4,5 år.
Men sedan dess har ovanligt få kontrakt avslutats och påbörjats vilket medfört att kontraktsportföljen nu är mer ”övermogen” med en snittålder på 5,3 år. Många kontrakt befinner sig alltså i sitt allra mest lönsamma skede just nu.
Att portföljen mognat har påverkat rörelsemarginalen positivt senaste åren – med totalt 1 procentenhet från räkenskapsåret 2016/17 och framåt enligt Börsplus bedömning.
Tyvärr har andra faktorer verkat i motsatt riktning. Bolagets rörelseeffektivitet har försämrats och en del andra kostnadsposter ökat, enligt bolagets egna resultatanalys.
En pessimistisk tolkning är alltså att Nobina idag är ett mindre effektivt bolag. Men att denna oroväckande trend maskerats av en allt mer mogen och gynnsam kontraktsportfölj.
Nu väntar dock en större omställning i kontraktsportföljen. Det kommande året ska knappt 430 bussar i nya kontrakt startas upp vilket brukar bli kostsamt. Samtidigt ska över 600 bussar i den mest lönsamma slutfasen avslutas.
Ett liknande år var 2015/16 då portföljen föryngrades rejält vilket enligt vår bedömning pressade rörelsemarginalen med nästan 1 procentenhet.
Även 2017 var ett år som periodvis präglades av stora omställningar i kontraktsportföljen. Då föll aktien närmre 30 procent på kort tid och handlades ett tag kring 40 kronor.
Ska man lära av historiken är detta en tydlig varning för sämre resultat under kommande kvartal.
Nobina | ||||
Börskurs: | 58,40 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 89,0 | |||
Börsvärde: | 5 195 Mkr | |||
Nettoskuld: | 4 517 Mkr | |||
VD | Magnus Rosén | |||
Styrelseordförande | Jan Sjöqvist | |||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2019 | 2020E | 2021E | 2022E | |
Omsättning | 9 734 | 10 707 | 11 350 | 11 690 |
– Tillväxt | 7,0% | 10,0% | 6,0% | 3,0% |
Rörelseresultat* | 620 | 621 | 681 | 725 |
– Rörelsemarginal** | 6,4% | 5,8% | 6,0% | 6,2% |
Resultat efter skatt | 359 | 322 | 380 | 399 |
Vinst per aktie | 4,06 | 3,60 | 4,30 | 4,50 |
Utdelning per aktie | 3,80 | 3,80 | 4,00 | 4,20 |
Direktavkastning | 6,5% | 6,5% | 6,8% | 7,2% |
Avkastning på eget kapital | 25% | 20% | 21% | 22% |
Operativt kapital/omsättning | 43% | 45% | 46% | 48% |
Nettoskuld/EBIT | 6,5 | 6,9 | 6,9 | 6,9 |
P/E | 14,4 | 16,2 | 13,6 | 13,0 |
EV/EBIT | 15,7 | 15,6 | 14,3 | 13,4 |
EV/Sales | 1,0 | 0,9 | 0,9 | 0,8 |
* Ebita = före förvärvsrelaterade intäkter och kostnader samt exklusive av- och nedskrivningar på immateriella anläggningstillgångar. |
** Samtliga siffror enligt nya IFRS 16 (Leasing) vilket påverkar rörelsemarginalen positivt med ca 0,5 procentenheter. |
Något som är mer oklart om det ska ses som ett plus eller minus är bolagets nya förvärvsaktivitet som inletts under Magnus Rosén som är vd sedan två år tillbaka.
Det är ett plus att Nobina i fjol sålde Swebus Express med motiveringen att fokusera på kärnverksamheten. Det var en dålig verksamhet som gjorde stora förluster mot slutet.
Vi är inte lika säkra på om det är bra att Nobina spenderat drygt en halv miljard på förvärv inom omsorgsresor (exempelvis Samtrans) och i Danmark (De Blaa Omnibusser).
Omsorgsresor är ett nytt område för bolaget och Danmark brukar generellt vara en knepig marknad där Nobina historiskt presterat dåligt.
Bolag | P/E 2020E | EV / Ebit 2020E | EV / Sales 2020E | Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 % | Direkt-avkastning % |
Nobina | 13,4 | 12,9 | 0,8 | 3,5 | 6,6 |
Coor | 17,5 | 22,4 | 0,9 | 5,2 | 4,7 |
ISS | 13,5 | 11,5 | 0,6 | 3,4 | 3,9 |
Securitas | 15,7 | 13,0 | 0,7 | 4,1 | 2,7 |
Axfood | 22,9 | 19,5 | 0,9 | 3,3 | 3,8 |
ICA | 21,1 | 19,1 | 0,8 | 2,1 | 2,9 |
Telia | 15,3 | 18,5 | 3,2 | 0,7 | 5,7 |
Snitt | 17,1 | 16,7 | 1,1 | 3,2 | 4,3 |
Källa: SvD Börsplus / Factset |
Å ena sidan lockar Nobina med stabila vinster och 6-7 procents direktavkastning. Med en värdering kring 13-14 gånger vinsten (p/e) är aktien billig relativt andra stabila ”obligationsaktier” som finns i tabellen ovan.
Dessutom finns hygglig tillväxtpotential det kommande året då drygt 3 000 bussar ska upphandlas där Nobina bara kör drygt 200 av dessa i dagsläget. Vinner bolaget en fjärdedel av dessa skulle Nobina kunna öka antalet bussar med åtminstone 500 st vilket kan ställas i relation till de 3 700 som bolaget har i drift idag.
Å andra sidan avskräcker de stora kontraktsmigreringarna vilket tidigare gett kraftiga fall i både lönsamhet och aktie. Parat med analytikernas höga framtidsförväntningar tror vi det finns risk för bakslag.
Vi ser visserligen lite uppsida i aktien på sikt – men det närmsta året tror vi lönsamheten kommer pressas och det brukar sällan vara en bra tid att äga aktien. Vi tror man ska vara försiktig med Nobina kommande kvartal.
Nobinas tio största ägare | Värde (Mkr) | Andel |
Invesco | 290 | 5,6% |
JP Morgan Asset Management | 242 | 4,7% |
Danske Invest Fonder | 156 | 3,0% |
Artemis | 148 | 2,9% |
Otus Capital Management | 147 | 2,9% |
Tredje AP-fonden | 143 | 2,8% |
BMO Global Asset Management | 134 | 2,6% |
Dimensional Fund Advisors | 130 | 2,5% |
Avanza Pension | 108 | 2,1% |
Öhman Fonder | 105 | 2,0% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.