Analys Nobina
Nobina: Signaler om sämre siffror
Nobina | |
Börskurs: 60,00 kr | Antal aktier: 88,87 m |
Börsvärde: 5 332 Mkr | Nettoskuld: 5 375 Mkr |
VD: Magnus Rosén | Styrelseordförande: Jan Sjöqvist |
Nobina (60 kr) sköter kollektivtrafik i Norden på uppdrag av regionala kollektivtrafikmyndigheter så som SL, Västtrafik eller Skånetrafiken. Tyngdpunkten ligger på Sverige som står för 70 procent av intäkterna och 85 procent av resultatet.
Totalt omsätter koncernen drygt 10 miljarder kronor och sysselsätter 10 700 anställda där majoriteten jobbar som busschaufförer.
Börsplus huvudscenario | 2019 | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 9 734 | 10 650 | 11 289 | 11 628 |
– Tillväxt | +7,0% | +9,4% | +6,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 620 | 639 | 700 | 721 |
– Rörelsemarginal | 6,4% | 6,0% | 6,2% | 6,2% |
Resultat efter skatt | 359 | 354 | 404 | 408 |
Vinst per aktie | 4,06 | 4,00 | 4,60 | 4,60 |
Utdelning per aktie | 3,80 | 3,80 | 4,00 | 4,20 |
Direktavkastning | 6,3% | 6,3% | 6,7% | 7,0% |
Avkastning på eget kapital | 25% | 24% | 27% | 26% |
Operativt kapital/omsättning | 43% | 45% | 46% | 48% |
Nettoskuld/EBIT | 6,5 | 7,1 | 7,1 | 7,3 |
P/E | 14,8 | 15,0 | 13,0 | 13,0 |
EV/EBIT | 17,3 | 16,8 | 15,3 | 14,9 |
EV/Sales | 1,1 | 1,0 | 0,9 | 0,9 |
Kommentar: Inklusive IFRS 16 – Leasing. |
Det som lockar i Nobina är främst de mångåriga kontrakten som ger förutsägbara intäkter och (oftast) stabil lönsamhet. Detta tar sig också uttryck i den höga utdelningen kring 6-7 procent.
Viktigt för lönsamheten är just hur Nobina hanterar sina kontrakt. Viktiga nyckelkompetenser här är till exempel att utforma och lägga anbud på nya kontrakt. Och att planera hur befintliga kontrakt ska levereras så effektivt som möjligt. Faktarutan nedan beskriver detta mer utförligt för den extra intresserade.
Nobinas affärsmodell
Nobinas huvudsakliga kunder är kollektivtrafikmyndigheter som SL, Västtrafik eller Skånetrafiken. Dessa huvudmän upphandlar busstrafiken offentligt genom kontrakt där bussoperatören får ersättning efter en eller flera faktorer såsom antal bussar som behövs, arbetade timmar, antal körda kilometer, antal passagerare, punktlighet, med mera.
Trafiken för ett specifikt område kontrakteras ofta på 5-10 år i taget med möjlighet till förlängning i 1-2 år. När ett kontrakt övergår från en bussoperatör till en annan följer fast anställda chaufförer med kontraktet.
Nobina ses just ofta som ett ”bussbolag” men faktum är att affärsmodellen och bolagets resultat till stor del är mer beroende av hur bolaget hanterar dessa kontrakt.
Nyckeln till lönsamhet sitter i hur Nobina kan hantera små och stora ändringar. En ”bråkig” huvudman som ändrar trafik och rutter utan hänsyn till Nobina kan med minimala förändringar snabbt urholka lönsamheten i ett avtal. Om Nobina i stället får mer frihet att påverka tidtabeller och annat kan lönsamheten bli mångfaldigt bättre än genomsnittskontraktet.
Viktigt är också att bolagets kontrakt har som allra sämst lönsamhet alldeles i början av kontraktsperioden. Då handlar det ofta om att trimma in alla detaljer och gissningsvis tillsätter bolaget en del extraresurser för att allt ska flyta på när ett nytt kontrakt tas över.
Som vi tidigare varnat för är Nobina just i en sådan fas där extra många gamla och höglönsamma kontrakt ska avslutas och nya omogna kontrakt är under uppstart.
Den stora så kallade kontraktsmigreringen skedde nu i slutet av det andra kvartalet som redovisades idag. Rapporten påverkades därför inte så mycket av detta – men bolaget flaggar nu tydligt för sämre resultat i tredje och fjärde kvartalet.
Q2 2019/20 | Q2 2018/19 | |
Omsättning | 2 528 Mkr | 2 224 Mkr |
– tillväxt | +14% | +8% |
– varav organisk | -1% | +6% |
Rörelseresultat (Ebita) | 162 Mkr | 136 Mkr |
– rörelsemarginal | 6,4% | 6,1% |
– varav Sverige | 7,4% | 7,5% |
– varav Finland | 5,0% | 4,0% |
– varav Norge | 6,5% | 4,8% |
– varav Danmark | 8,6% | 3,3% |
Vinst per aktie | 0,91 kr | 0,76 kr |
I Sverige ökade resultatet från 113 till 121 Mkr under kvartalet men marginalen backade något. Möjligtvis hade man önskat sig lite bättre resultat givet att kontraktsportföljen under merparten av kvartalet var högmogen samtidigt som bolaget också körde en del gynnsam extratrafik.
På övriga marknader ökade lönsamheten ordentligt. I Finland stod nystartade kontrakt från hösten 2018 för lyftet. Och i Norge gav omfattande extratrafik högre resultat. I Danmark kom i princip hela ökningen från förvärven av De Blaa Omnibusser och Ørslev.
Det finns flera saker som talar för Nobina-aktien:
- Stabil lönsamhet över tid. Ibland har den pressats av stora kontraktsmigreringar likt de som väntas drabba tredje och fjärde kvartalet. Men överlag har rörelsemarginalen varit ganska stabil kring 5-6 procent senaste åren.
- Tillväxt. Just nu är många nya busskontrakt under upphandling där Nobina idag kör en ganska liten andel av dessa. Således finns lite att försvara och mycket att vinna. Senaste halvåret har bolaget fått besked på upphandlingar av totalt 1 212 bussar. Bolaget körde 48 av dessa sedan tidigare men vann nu totalt 241 st. Fler upphandlingar med liknande potential kommer under året.
- Med en värdering kring 15 gånger vinsten (P/E) och direktavkastning kring 6-7 procent är Nobina något av en värdeaktie som kanske kan få mer uppskattning på en börs där många placerare jagar konjunktursäkra bolag.
- Insiderköp (se tabellen i slutet av artikeln) har gjorts av flera personer de senaste månaderna på kurser kring 60 kronor. Det gäller inga enorma belopp men är värt att nämna.
Men baksidan är som sagt att resultatet nu under andra halvåret lär falla märkbart. Är man intresserad av Nobina är det därför knappast någon brådska att köpa aktien. Vi skulle invänta ytterligare något kvartal eller två för att se hur kontraktsmigreringarna landar.
Budskapet om lägre resultat framöver är dock helt glasklart från ledningens sida så rimligtvis måste effekten vara helt inprisad av marknaden vid det här laget?
Därför ser vi inte heller något större skäl att ha kvar vårt säljråd på aktien. Vi intar en neutral hållning till Nobina.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser