Nobia: Köpläge eller värdefälla?

Kan köksleverantören Nobia få rätsida på den organiska tillväxten igen så är det inte svårt att se lockande potentialen i aktien. Avmattning i konjunkturen och Brexit oroar.
Nobia: Köpläge eller värdefälla? - marbodal
Nobia är en leverantör av kökslösningar och har ett tjugotal varumärken. På bilden syns ett kök från Marbodal. Nobia levererar totalt sett cirka 11 000 kök per vecka.
Nobia
Börskurs: 57,00 kr Antal aktier: 170,2 m
Börsvärde: 9 707 Mkr Nettoskuld: 4 407 Mkr
VD: Jon Sintorn Styrelseordförande: Hans Eckerström

Nobia (57 kr) är en av Europas större tillverkare och återförsäljare av kökslösningar som skåp och bänkskivor. Några välkända varumärken är Marbodal, Petra och Sigdal. Kunderna utgörs både av privat- och företagskunder. Nobia var tidigare en del av Stora som sedan blev Stora Enso. Bolaget bildades 1996 och börsnoterades 2002. Nobia har idag 6 100 anställda och huvudkontoret ligger i Stockholm.

Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 13 209 13 800 13 938 14 077
 – Tillväxt +3,6% +4,5% +1,0% +1,0%
Rörelseresultat 1 018 1 173 1 220 1 267
 – Rörelsemarginal 7,7% 8,5% 8,8% 9,0%
Resultat efter skatt 753 852 892 933
Vinst per aktie 4,46 5,00 5,20 5,50
Utdelning per aktie 4,00 4,00 4,00 4,00
Direktavkastning 7,0% 7,0% 7,0% 7,0%
Avkastning på eget kapital 19% 21% 20% 20%
Operativt kapital/omsättning 16% 16% 16% 16%
Nettoskuld/EBIT 1,2 0,9 0,7 0,5
P/E 12,8 11,4 11,0 10,4
EV/EBIT 13,9 12,0 11,6 11,1
EV/Sales 1,1 1,0 1,0 1,0
Kommentar: Nettoskuld exklusive IFRS 16 men inklusive pensionsskuld var 1746 Mkr per den 190630

Köket brukar ofta ses som hjärtat i hemmet och har blivit en plats som många spenderar allt mer tid i. Kök är en utpräglad sällanköpsvara ofta förknippad med ett högt engagemang från kunderna. I snitt byter man kök vart 15-20 år. Ofta i samband med flytt eller en större renovering av hemmet.

Köksmarknaden i Europa uppskattas till 80 procent utgöras av köp för renovering och den resterande femtedelen av köp för nyproduktion. Efterfrågan påverkas av faktorer så som bostadspriser, räntor och arbetslöshet. Kort och gott det allmänna konjunkturläget.

Undersökningar visar att konsumenter lägger ned mycket tid på att samla både information och inspiration. I snitt brukar konsumenten besöka ungefär 3 köksbutiker för att jämföra olika ritnings- och kostnadsförslag innan man bestämmer sig.

Nobia har cirka 250 egna butiker och drygt 150 franchisebutiker. Bolagets produkter säljs totalt sett via 1 500 återföljare och butiker. Distributionsnätet är således starkt. Koncernen har 14 produktionsanläggningar runt om i Europa. Dessa återfinns i Storbritannien, Danmark, Sverige, Norge, Finland, Nederländerna och Österrike.

Rent organisatoriskt är koncernen indelad i tre regioner. Nämligen Norden, Storbritannien och Centraleuropa.

Den viktiga nordiska hemmamarknaden står för ungefär hälften av koncernens försäljning. Det är även denna marknad som uppvisar högst lönsamhet. Marginalen har i snitt varit 13,5 procent det senaste fem åren. Det är en ganska bra bit högre än koncernsnittet som under motsvarande period var 9,4 procent.

Tittar vi på utvecklingen i Norden första halvan av 2019 så minskade försäljningen med 1 procent organiskt. I andra kvartalet påverkades försäljningen negativt av konverteringen av Noremabutiker i Norge till franchisebutiker. Exklusive denna effekt var den underliggande organiska tillväxten 2 procent i andra kvartalet.

I Storbritannien, som är Nobias enskilt största marknad är marginaltrenden ingen rolig läsning. 2015 toppade marginalen på 9,3 procent och är nu nere på 5,4 procent räknat på de senaste tolv månaderna. En orsak stavas Brexit som lett till makroekonomisk osäkerhet i landet. Nobia uppger att de förberett sig för ett scenario där Storbritannien lämnar EU. Bland annat genom ett säkerhetslager av komponenter och fronter. Nobia har fem produktionsanläggningar i landet i dagsläget.

Nobia H1 2019 H1 2018
Omsättning 7 220 Mkr 6 676 Mkr
Tillväxt +8% -1%
 – varav organisk -1% -4%
 – varav valuta +3% +3%
 – varav förvärv +6% +0%
Bruttomarginal 38,5% 39,7%
Rörelseresultat 650 Mkr 642 Mkr
Rörelsemarginal 9,0% 9,6%
Vinst per aktie 2,80 kr 2,90 kr

I andra kvartalet var den organiska tillväxten minus 1 procent i Storbritannien. Nobia bedömer dock att marknaden som helhet minskade mer än så och att bolaget således tagit marknadsandelar. Att Nobia stärker sin position är såklart glädjande, men att totalmarknaden minskar är ett problem.

I Centraleuropa backade försäljningen med 9 procent organiskt första halvåret. Köksmarknaden i Centraleuropa bedöms nästan vara i paritet med föregående år. Totalt sett ökade dock försäljningen för regionen då förvärvet av holländska Bribus ingick i räkenskaperna.

Koncernen som helhet minskade försäljningen med 1 procent första halvåret 2019. Medan rörelseresultatet stärktes marginellt mot fjolåret. De senaste åren har Nobia vuxit med mellan 2 och 6 procent organiskt. 2018 sjönk dock omsättningen med 4 procent organiskt. Det är mindre bra.

Nobias finansiella målsättning är en tillväxt på 5 procent i genomsnitt (både organiskt och via förvärv). Just förvärv är en viktig del av bolagets strategi. Nobia söker främst lönsamma köksbolag som kompletterar koncernens befintliga verksamhet. Enkelt uttryckt både tilläggsförvärv i länder där man redan är verksamma i, samt expansion till nya marknader i Europa. I faktarutan nedan finns en kort sammanställning över de förvärv som genomförts de senaste åren.

Sammanställning förvärv

2014 förvärvades Rixonway Kitchens i Storbritannien.

2015 köptes Commodore Kitchens och CIE även dessa verksamma i Storbritannien.

2018 förvärvades holländska Bribus.

Under 2019 tror vi omsättningen ökar ungefär 4,5 procent relativt föregående år. I linje med analytikerkollektivet som följer Nobia. Framöver skissar vi på att Nobia växer ungefär 1 procent av egen kraft. Därutöver finns möjligheten att bolaget gör något ytterligare förvärv. Våra prognoser är dock exklusive förvärv.

Marginalmässigt tror vi Nobia kan nå 9 procent. Det är visserligen lägre än snittet det senaste åren men bättre än 2018 som påverkades av engångskostnader. Värderar vi rörelsevinsten till 10 gånger finns en avkastningspotential på drygt 35 procent.

I tabellen nedan finns några liknande bolag som är mer eller mindre beroende av byggkonjunkturen. Det bästa jämförelseobjektet rent verksamhetsmässigt är nog danska TCM Group som också säljer kökslösningar. Noterbart är att TCM värderas en bra bit lägre trots högre marginalbild och tillväxttakt.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2020E EV / Ebit 2020E EV / Sales 2020E Ebit-marginal 2020E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
Nobia -1,1 10,3 10,8 1,0 9,1 1,3
TCM Group 6,3 8,2 7,5 1,2 15,7 6,3
Balco Group 19,7 12,7 10,6 1,3 12,7 10,1
Fagerhult -24,9 15,0 13,3 1,4 10,9 6,0
Inwido -18,1 6,9 8,9 0,8 9,5 1,2
Genomsnitt -3,6 10,6 10,2 1,2 11,6 5,0
Källa: Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2020E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2020E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2020E Förväntad rörelsemarginal 2020E Förväntad årlig tillväxt 2019-2021

I våras meddelades att Morten Falkenberg skulle lämna VD-rollen på Nobia efter cirka 10 år på posten. Falkenberg är numera bland annat industriell rådgivare för Nobias huvudägare Nordstjernan. Ny VD är Jon Sintorn som närmast kommer som VD och koncernchef på Investorägda Permobil.

Börsplus slutsats

Nobia framstår som ett välskött bolag med en relativt stark marknadsposition och god historik. I våras höjde styrelsen dessutom utdelningen. Det ger visst framtidshopp. Minus är konjunkturberoendet och att Storbritannien står för drygt 40 procent av intäkterna (läs Brexit). Även om avkastningspotentialen är lockande så är risknivån hög. Vi landar således i en neutral hållning.

Nobias tio största ägare Andel
Nordstjernan 23,9%
If Skadeförsäkring AB 10,7%
Fjärde AP-fonden 7,37%
Swedbank Robur Fonder 5,68%
AMF Försäkring & Fonder 4,21%
Lannebo Fonder 4,11%
Handelsbanken Fonder 2,95%
Latour 2,73%
Norges Bank 2,55%
Taiga Fund Management AS 1,88%
Källa: Holdings 
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Santander