Analys Nimbus Group
Nimbus: Förvärv i USA
Nimbus | |
Börskurs: 41,85 kr | Antal aktier: 21,3 m |
Börsvärde: 892 Mkr | Nettoskuld: 357 Mkr |
VD: Jan-Erik Lindström | Ordförande: Mats Engblom |
Nimbus Group (41,85 Kr) är en svensk tillverkare av motorbåtar och även eldrivna fritidsbåtar. Produktionen sker vid cirka ett tiotal anläggningar i Sverige, Polen och Finland.
Produktportföljen består av en drygt en handfull egna varumärken som Nimbus, Alukin, Aquador, Bella och Flipper. Försäljningen sker både genom egna återförsäljare (43%) samt externa återförsäljare (57%). Sverige var största marknad år 2022 med 41% av intäkterna, följd av övriga Europa (27%), Norden (19%) samt övriga marknader (13%). Utöver huvudverksamheten erbjuds eftermarknadsservice, support och underhåll.
Nimbus grundades 1968 och har idag drygt 420 anställda (innan dagens förvärv). Huvudkontoret ligger i Långedrag utanför Göteborg. VD Jan-Erik Lindström har arbetat på bolaget sedan 2010 och äger idag drygt 1,94% av aktierna. Största ägare med runt 22% är investeringsbolaget R12 Kapital som kontrolleras av familjen af Jochnick.
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 1 751 | 2 000 | 1 920 | 1 978 |
– Tillväxt | +20,3% | +14,2% | -4,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 192 | 160 | 144 | 138 |
– Rörelsemarginal | 11,0% | 8,0% | 7,5% | 7,0% |
Resultat efter skatt | 150 | 107 | 98 | 99 |
Vinst per aktie | 7,72 | 5,00 | 4,60 | 4,60 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 22% | 13% | 11% | 10% |
Avkastning på operativt kapital | 40% | 23% | 21% | 20% |
Nettoskuld/Ebit | 1,7 | 1,6 | 1,0 | 0,3 |
P/E | 5,4 | 8,4 | 9,1 | 9,1 |
EV/Ebit | 6,5 | 7,8 | 8,7 | 9,0 |
EV/Sales | 0,7 | 0,6 | 0,7 | 0,6 |
Kommentar: : Tillväxten under 2023 drivs av förvärv, organiskt räknar vi med -15%. |
Sedan noteringen i februari 2021 (teckningskurs 52 kr) har Nimbus uppvisat stark tillväxt. Under pandemidopade 2021 var den organiska tillväxten hela 59% (+11% år 2020). Trots tuffa jämförelsetal växte Nimbus ytterligare 18,5% organiskt år 2022.
De senaste fem åren har den genomsnittliga årliga tillväxten varit drygt 35,8% per år. Rörelsemarginalen, mätt som Ebita, har varit 7,5% i snitt mellan 2018-2022. Bolagets målsättning är att växa minst 10% organiskt per år över en konjunkturcykel samt nå en Ebita-marginal på 10% på medellång sikt.
Omsättningsfördelning | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
2022 | 16% | 41% | 23% | 19% |
2021 | 13% | 43% | 24% | 19% |
Nimbus är en av de ledande båttillverkarna i Europa. Globalt är bolaget en av de tio största aktörerna i världen men har trots sin storlek enbart en global marknadsandel på mindre än 1%. Båtmarknaden är alltså väldigt fragmenterad.
Verksamheten karakteriseras av tydliga säsongseffekter där årets andra kvartal historiskt sett varit det säsongsmässigt starkaste avseende omsättning medan första kvartalet varit svagast. Vid noteringen uppgav Nimbus att marknaden spås växa med drygt 5% per år i snitt fram till år 2025.
Förvärv i USA
Idag (9 mars) meddelar Nimbus att bolaget förvärvar amerikanska båttillverkaren EdgeWater PowerBoats för 9,5 miljoner dollar (102 Mkr) på skuldfri basis. Bolaget grundades 1992, har 165 anställda och säljer båtar under varumärket EdgeWater. Samtliga båtar har utombordsmotorer och används för nöje, fiske och transport. Edgewater är verksamma inom premiumsegmentet och försäljning sker till den nordamerikanska marknaden. År 2022 omsatte bolaget 47,7 miljoner dollar (drygt 512 Mkr) med en justerad Ebit-marginal på 6,3%.
Nimbus ser möjligheter till synergier och får genom förvärvet tillgång till produktionskapacitet i USA. I förvärvet ingår också en industrifastighet som i februari 2023 värderades till cirka 3,5 miljoner dollar (knappt 38 Mkr). Förvärvet finansieras genom egna medel samt så har Nimbus även gjort en riktad emission på 1,9 miljoner aktier. Teckningskursen var 41 kronor vilket var i nivå med gårdagens stängningskurs. Nimbus tillförs således 79 Mkr före transaktionskostnader och utspädningen var 9,1%, Förvärvet väntas slutföras under Q2 2023.
I samband med den riktade emissionen har VD Jan-Erik Lindström också sålt 35 000 aktier till ett värde om drygt 1,4 Mkr. Vilka som tecknade aktier i den riktade emissionen framgår inte. På förmiddagens telefonkonferens uppgav ledningen att det var ett femtontal investerare. En del nya men också att befintliga ägare tecknade sina pro rata-andelar. Nimbus aktieägande styrelseledamöter, VD, CFO samt R12 Kapital har ingått avtal om att inte sälja några aktier kommande 90 dagar.
Drar in utdelningen
Styrelsen drar även tillbaka tidigare förslag om att dela ut 1,50 kronor per aktie för 2022. “Även om nuvarande likviditet är tillräcklig för att genomföra den tidigare föreslagna utdelningen, väljer styrelsen att prioritera att stärka Bolagets finansiella buffert och stabilitet”, skriver bolaget. Det låter vettigt.
Prislappen vid förvärvet motsvarar 0,2 gånger omsättningen (EV/Sales) samt 3,2 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit). Det är billigt givet att även en fastighet ingår. Nimbus värderas själva till 0,7x omsättningen samt 6,5x rörelsevinsten för 2022 jämförelsevis. Dagens förvärv är ungefär i linje med vad Nimbus har betalt för sina tidigare bolagsköp, se tabell nedan.
Bolag | Tidpunkt | Region | Typ | Omsättning | Ebit | Marginal | Köpeskilling | EV/S | EV/EBIT |
EdgeWater PowerBoats | Mars 2023 | USA | Tillverkare | 47,7 MUSD | 3,0 MUSD | 6,3% | 9,5 MUSD | 0,2x | 3,2x |
Herholdt Andersen | Februari 2022 | Norge | Återförs. | 94 MNOK | 19 MNOK | 20,2% | 76 MNOK | 0,8x | 4,0x |
Marine Store Holding | Maj 2021 | Sverige | Återförs. | 311 Mkr | 35 Mkr | 11,3% | 180 Mkr | 0,6x | 5,1x |
Summa: | 917 Mkr | 86 Mkr | 9,4% | 358 Mkr | 0,5x | 4,1x |
Detta var alltså Nimbus tredje förvärv sedan noteringen. Tidigare har bolaget köpt två återförsäljare, en i Sverige och en i Norge. Vid förvärv av återförsäljare är det mer naturligt att prislapparna är låga.
Världens största marknad
USA är för övrigt världens enskilt största marknad för motorbåtar. Nimbus har sålt till amerikanska kunder sedan 2017. Under fjolåret etablerade Nimbus även en egen lokal organisation i Annapolis, Maryland på USA:s östkust.
Under inledningen av 2023 har Nimbus stärkt sitt återförsäljarnätverk i en rad geografier.
- Florida-baserade återförsäljarnätverket HMY Yacht Sales kommer sälja varumärket Nimbus på Floridas östkust. De har totalt ett femtontal försäljningställen.
- I februari 2023 knöt Nimbus till sig ytterligare tre nya återförsäljare för båtar av varumärket Nimbus i Nordamerika.
- Utöver det har Nimbus knutit till sig återförsäljare i Kroatien, Spanien, Portugal, Turkiet och Sydkorea.
Ökat intresse under pandemin
Under pandemin var det många som skaffade båt och många återförsäljare och båttillverkare har haft rejäl vind i seglen senaste åren. Andra bolag som gynnats av ökat intresse för friluftsliv etc är Dometic, Thule, Kabe och Gullberg&Jansson. I grafiken nedan visas den organiska tillväxttakten på kvartalsbasis senaste åren.
Svagare köpkraft oroar
Branschorganisationen Sweboat gör årliga undersökningar bland deras cirka 500 medlemmar. Under 2022 uppgav 25% av de medlemmar som svarat på enkäten att de haft mer än 10% tillväxt under fjolåret. Mer än hälften uppgav att de haft en bättre försäljning än ett genomsnittligt år innan pandemin. 25% hade en oförändrad försäljning medan resterande 25% uppgav att försäljningen minskat med mer än 10%.
Den stigande inflationen och högre räntor påverkar hushållens köpkraft negativt. En ny fritidsbåt står troligen inte lika högt upp på agendan när konsumenterna får mindre pengar i plånboken. En risk är att många återförsäljare har högre lagernivåer än vanligt och att de behöver normalisera sina lager innan nya beställningar görs.
Båtbranschen är rätt cyklisk. Vid finanskrisen 2008 hade Nimbus det rejält kämpigt med hög skuldsättning och ansträngd likviditet. Bolaget gick i konkurs under 2012. Och det var då Nimbus nuvarande huvudägare kom in i bilden och köpte konkursboet samt strukturerade om bolaget.
Bland annat infördes en mer konservativ finansieringsmodell. Bolagets mål är att inte ha några långfristiga skulder (förutom fastighetsrelaterade skulder) och sänka de fasta kostnaderna. Nimbus kostnadsmassa är idag till stor del rörlig.
Prognoser och värdering
Utsikterna för kommande år är mer grumliga än på länge. Det flesta branschbedömare verkar överens om att 2023 kommer bli ett mer utmanade år. Orderboken vid årsskiftet var 930 Mkr jämfört med 1139 Mkr året innan. Det är 18% lägre.
Vi skissar på ett organiskt omsättningstapp på runt 15% i år. Det skulle innebära runt 1,5 miljarder i omsättning. Ovanpå det lägger vi till förvärvet av EdgeWater som omsätter runt en halv miljard vilket totalt innebär en försäljning kring 2 miljarder. Vi skissar på 4% omsättningsminskning 2024% och 3% tillväxt året därpå.
Nimbus har uppvisat starka marginaler kring 11% senaste två åren (2021-2022). Dessförinnan var marginalen runt 5%. Femårssnittet är som sagt 7,5%. Vi penslar in 7% i slutet av prognoshorisonten. Bolagets mål är 10% jämförelsevis.
Många noterade båttillverkare värderas generellt lågt. Nimbus är inget undantag. Använder vi en multipel på 8 gånger finns cirka 20% uppsida på radarn. Kan Nimbus prestera i linje med sina finansiella mål finns troligen fin uppsida (se optimistiskt scenario). Risken är att konjunkturen viker ned, att marginalerna pressas och att Nimbus tagit sig vatten över huvudet i och med förvärvet. Då är nedsidan stor (pessimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2023E | EV/Ebit 2023E | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2023E-2024E % |
Nimbus | -25,3 | 8,4 | 7,8 | 0,6 | 8,0 | 4,7 |
Dometic | -27,0 | 12,5 | 12,3 | 1,3 | 10,2 | -1,6 |
Thule | -38,7 | 22,9 | 18,5 | 2,8 | 15,2 | -0,8 |
Brunswick | -5,1 | 8,6 | 8,3 | 1,2 | 15,0 | 3,2 |
Beneteau | 29,0 | 11,2 | 7,0 | 0,7 | 10,4 | 9,6 |
Malibu Boats | -6,1 | 7,4 | 5,8 | 1,0 | 17,1 | 2,8 |
Mastercraft Boat | 29,6 | 7,6 | 5,7 | 0,9 | 16,4 | -6,4 |
Genomsnitt | -6,2 | 11,1 | 7,7 * | 1,2 | 13,3 | 0,7 |
Källa: Affärsvärlden / Factset | *exkl. Thule |
Nimbus har uppvisat stark operativ utveckling de senaste åren. Förmodligen är både försäljningen och marginalen dopad av särskilt hög efterfrågan. Inflation, högre räntor och därmed försämrad köpkraft är ett tydligt hot mot efterfrågan. Nuvarande höga marginaler kring 11% är mest troligt inte uthålliga.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner sålt aktier för 2,7 Mkr. Det är VD Jan-Erik Lindström som sålt för 1,3 Mkr i somras på kursen 52 kronor per aktie samt nu i samband med den riktade emissionen (1,4 Mkr kurs 41 kronor per aktie). Insynsköpen uppgår till blygsamma 16 000 kronor jämförelsevis och gjordes i höstas av ledamot Lars Hygrell (kurs 32 kronor).
Förvärvet i USA breddar bolaget geografiskt vilket är positivt. Prislappen är attraktiv och det är även positivt att Nimbus tagit in pengar för att hålla nere skuldsättningen.
Osäkerheten för 2023 är stor. Aktien värderas ungefär i linje med andra båttillverkare. Vi står fortsatt vid sidlinjen och behåller således vårt neutrala råd.
Tio största ägare i Nimbus | Värde (Mkr) | Andel |
R12 Kapital | 174,0 | 21,9% |
Håkan Roos (RoosGruppen) | 85,8 | 10,8% |
ODIN Fonder | 71,8 | 9,0% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 60,5 | 7,6% |
Fort Cambridge Investments S.A. | 52,9 | 6,7% |
Celox Holding AB | 32,8 | 4,1% |
Lazard Asset Management | 30,4 | 3,8% |
Avanza Pension | 28,7 | 3,6% |
Briban Invest AB | 23,7 | 3,0% |
OP Asset Management | 19,7 | 2,5% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Jan-Erik Lindström | 15,4 | 1,9% |
Mats Jacobsson | 5,1 | 0,6% |
Joacim Gustavsson | 4,7 | 0,6% |
Per Hesselmark | 4,1 | 0,5% |
David Bourghardt | 3,1 | 0,4% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 28,1% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser