Nilsson Special Vehicles: Risk för emissionsutryckning

Specialfordonstillverkaren Nilsson Special Vehicles har haft svårt att tjäna pengar över tid och nu brottas bolaget med en svag finansiell position. Varje försäljningskrona värderas mycket lågt. Vi ser dock goda skäl till varför.
Nilsson Special Vehicles: Risk för emissionsutryckning - NSV jan 2025
Nilsson Special Vehicles anpassar personbilar till bland annat ambulanser och ledningsfordon. Foto: Pressbild.
Nilsson Special Vehicles
Börskurs: 3,4 kr Antal aktier: 4,7 m
Börsvärde: 16 Mkr Nettoskuld: 20 Mkr
VD: Fabio Ishaq Ordförande: Magnus Axelsson

Idag (tisdag 14 januari) har Nilsson Special Vehicles (3,4 kr) handelsstart på Spotlight efter ett listbyte från First North. 

Laholmsbolaget sysselsätter knappt 50 personer och funnits sedan mitten av 1940-talet. Bolaget tillverkar främst ambulanser och begravningsfordon som i huvudsak baseras på specialanpassningar av olika bilmodeller från Volvo Cars.

Största ägare sedan sommaren 2023 är Fabio Ishaq genom bolaget OnWheels Mobility med 29% av aktierna. OnWheels är ett Halmstadföretag som under lång tid varit underleverantör till Nilsson. Ishaq blev även tillförordnad VD i början av 2024 när dåvarande VD Fredrik Nilsson tog en ny roll med fokus på försäljning. Fredrik är tredje generationen i grundarfamiljen Nilsson och arbetade som VD mellan 2017 och 2024. I december meddelades att Nilsson helt lämnar bolaget i slutet av januari.

Magnus Axelsson är sedan 2024 ordförande och näst största ägare med knappt 14% av aktierna. Axelsson köpte i april förra året 29% av aktierna från bland annat Erik Selin som då ägde cirka 18% av aktierna. Axelsson har sedan minskat sitt ägande under året. Utöver engagemanget i bolaget finns inte mycket information kring Halmstadbon.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 265 230 244 268
 – Tillväxt 22,0% -13,0% 6,0% 10,0%
Rörelseresultat 4 -5 0 4
 – Rörelsemarginal 1,4% -2,0% 0,0% 1,5%
Resultat efter skatt 2 -4 -1 2
Vinst per aktie 0,41 -0,77 -0,23 0,43
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital 30% -65% -34% 55%
Kapitalbindning -2% 8% 8% 8%
Nettoskuld/Ebit -1,8x e.m. e.m. 5,7x
P/E 8,3x e.m. e.m. 7,9x
EV/Ebit 9,5x e.m. e.m. 9,0x
EV/Sales 0,14x 0,16x 0,15x 0,13x

 

Specialanpassade fordon

Nilsson Special Vechicles (förkortat “NSV”) affärsmodell går ut på att specialanpassa personbilar till arbetsfordon. Via bolagets hemsida finns en sammanställning av samtliga typer. Majoriteten av anpassningarna och monteringen sker vid bolagets fabrik i Laholm. Ett antal underleverantörer står för en del av tillverkningen. Exempelvis tillverkas själva skåpen (bakre delen av fordonet) av en leverantör i Skåne och en majoritet av inredningsdetaljerna i Göteborg.

Marknaderna och försäljningskanalerna skiljer sig åt mellan de olika fordonstyperna.

  • Ambulanser säljs i Sverige och Norge, där orders inkommer genom offentlig upphandling. I Sverige sköter NSV försäljning själv medan bolaget använder Ferno Mobility som återförsäljare i Norge.
  • Begravningsfordon säljs i hela Norden och delar av Europa. Viktigaste marknaderna är Sverige, Tyskland och Danmark. Kunder utgörs i huvudsak av begravningsbyråer. I Sverige sköter bolaget försäljningen medan återförsäljare används i övriga länder.
  • Förstärkningsfordon (exempelvis bilar tillhörande räddningstjänst) och limousiner säljs uteslutande i Sverige av bolaget själva. Kunderna är både offentliga- och privata verksamheter.

Totalt sett är Norden den klart viktigast marknaden och stod 2023 för 81% av försäljningen. Någon nedbrytning per land redovisas ej, men uppskattningsvis är Sverige den enskilt viktigaste marknaden.

Historiskt har fördelningen mellan fordonstyperna skiftat en del beroende på vunna upphandlingar av ambulanser och nya kunder inom begravningsbranschen. 2023 stod begravningsfordon för hälften av antalet sålda fordon, ambulanser för 41% och övriga fordon för resterande 9%.

Många år av förlust

De senaste fem åren (2018-2023) har NSV ökat omsättningen från 205 Mkr till 265 Mkr. Det motsvarar 5,2% tillväxt per år.

2020 påverkades försäljningen negativt när pandemin bröt ut och investeringar i nya fordon sköts upp. Det resulterade i att omsättningen minskade med 18,6%.

Åren därpå tog dock försäljningen fart på nytt. I slutet av 2021 vann bolaget en upphandling om leverans av ambulanser till Västra Götalandsregionen. Avtalet tecknades på två år med option på ytterligare två. Värdet av kontraktet uppgick till cirka 250 Mkr med leverans om högst 190 fordon. Ordern bidrog till en omsättningsökning på 16,7% respektive 22,0% under 2022 och 2023.

Den starka omsättning 2023 bidrog till en rörelsemarginal på 1,4%. Det var första gången sedan 2016 som bolaget redovisade positivt resultat. Mellan 2018 och 2023 var rörelsemarginalen -3,7% i snitt.

NSV (Mkr) Q1-Q3 2024 Q1-Q3 2023
Antal sålda fordon 99 129
 -Tillväxt -23% 33%
Orderstock (antal) 45 84
 -Tillväxt -46% -25%
Omsättning 165,9 188,3
 -Tillväxt -12% 36%
Bruttoresultat 34,3 44,3
 -Bruttomarginal 20,7% 23,5%
Rörelsekostnader 39,4 42,0
Rörelseresultat -3,9 3,8
 -Rörelsemarginal -2,4% 2,0%

Senaste kvartalen har omsättningen åter bromsat in. Huvudsakliga anledningen var lägre volymer av begravningsbilar. Under Q1-Q3 2024 såldes 36 stycken av denna fordonstyp jämfört med 63 stycken samma period 2023.

Omsättningstappet har även gjort att bolaget nu åter visar negativt resultat. Under första nio månaderna 2024 var rörelsemarginalen -2,4%. Detta trots att vissa nedskärningar gjort att rörelsekostnaderna minskats med 2,6 Mkr.

I närtid ser den tuffa utveckligen ut att hålla i sig. Orderstocken vid utgången av tredje kvartalet uppgick till 45 fordon. Ned från 84 i Q3 2023 och 139 i Q3 2022. Det är tydligt att NSV är beroende av större orders. I synnerhet när marknaden tycks väldigt avvaktande på begravningssidan.

Kostsamma plattformsbyten

I samband med att Volvo implementerar nya plattformar (standardiserad grundmodell för bilen) behöver NSV ändra i produktionen och utveckla nya produkter. Senaste gången detta gjordes var 2016 när modellerna XC90, S90 och V90 lanserades. Det är på just dessa modeller merparten av Nilssons fordon byggs.

NSC tvingades göra en nyemision på 23 Mkr år 2017 i samband med senaste plattformsbytet. I snitt gör Volvo ett nytt plattformsbyte var åttonde år. Volvo presenterade under hösten 2024 en ny plattform för deras elbilsmodeller. Skulle NSV börja distribuera fordon byggda på denna skulle antagligen substantiella investeringar behövas göras. Bolaget vill inte kommentera om eller när dessa investeringar behöver göras.

Andra bilmärken

En liten andel av bolagets fordon baseras på bilmodeller från Mercedes och Ford. Det är främst en modell begravningsbilar samt en viss typ av ambulans.

Ombyggnationen av dessa sker dock inte av bolaget själva i Laholm, utan hanteras av partners i Tjeckien.

Sett till bolagets nuvarande finansiella situation skulle stora investeringar komma olägligt. Vid utgången av Q3 2024 fanns endast 19 Tkr i kassan samtidigt som 6,6 Mkr av bolagets checkräkningskredit på totalt 10 Mkr var utnyttjad.

Därtill har bolaget 9,8 Mkr i lån samt 3,7 Mkr i skatteskuld. Skatteskulden betalas av löpande till och med 2027. En del av lånet är utställt av VD Ishaqs bolag OnWheels Mobility. I kontakt med Afv vill bolaget inte uppge några villkor för lånet.

Historiskt har kassaflödet svängt en hel del på kvartalsbasis. Bolaget binder mycket rörelsekapital i varulager och kundfordringar. Med en fallande omsättning borde dock kapital frigöras kommande kvartal för att förbättra den finansiella positionen. Oavsett blir det svårt att göra några större investeringar kommande år utan ny finansiering.

Fokus på nya upphandlingar och Tyskland

Enligt bolaget ska främst nya vunna upphandlingar och ökade volymer inom begravningsbilar driva omsättningen framöver. Inom begravningsbilar riktas största fokus nu på den tyska marknaden.

Bolag Omsättning 2023 Rörelsemarginal 2023
Ambulansproduktion i Sandviken 72 Mkr 5,1%
Aip Conversion 265 Mkr -0,1%
Nordic Vehicle 227 Mkr 1,6%
Profile Vehicles 308 Mkr* 2,8%
*Omräknat från Euro. Källa: Bolagsrapporter/bolagens hemsidor

Mer om konkurrenterna

Ambulansproduktion i Sandviken: Tillverkar blåljusfordon baserade på Chevroletbilar. Verksamma i Sverige.

Aip Conversion:  Tillverkar olika service- och blåljusfordon. Baserat på olika bilmärken, exempelvis Ford, Volkswagen och Fiat. Verksamma i huvudsak i Sverige.

Nordic Vehicle: Tillverkar blåljusfordon för säljning i Norden. Baseras på modeller från Volkswagen och Mercedes.

Profile Vehicles:  Tillverkar olika service- och blåljusfordon. Baserade i Finland med säljer i hela Norden. Använder flertalet bilmärken som Volkswagen, Mercedes och Fiat.

En del större bilproducenter som Mercedes och Volkswagen tillverkar specialfordon själva. Inom Norden finns även ett antal nischade aktörer inom specialfordon. I tabellen och faktarutan intill finns information om de fyra största konkurrenterna.

Enligt bolaget själva är deras långa och starka relation med Volvo en konkurrensfördel då Volvo anses vara en kvalitetsleverantör av fordon. NSV framhäver även deras helhetsgodkännande av ambulanser som en fördel. Ett helhetsgodkännande innebär att bolagets ambulanser kan säljas och användas direkt utan ytterligare besiktning och tester. Ambitionen är att samtliga av bolagets fordon ska uppnå godkännandet.

Prognoser och värdering

Om NSV åter skulle vinna en större upphandling avseende ambulanser eller knyta till sig ett par större kunder på begravningssidan bör omsättningen få en rejäl skjuts kommande år. Sannolikheten för detta är svårbedömt och osäkerheterna i våra prognoser är stora.

Vi räknar med en omsättning på 230 Mkr för 2024. För kommande två år skissar vi på 6% respektive 10% tillväxt. Det motsvarar en omsättning på 2023 års nivåer.

Lönsamhetsmässigt lär 2024 åter bli ett förlustår, vi räknar med -2,0% i rörelsemarginal. 2023 tjänade bolaget 1,4%. Med kostnadsbesparingar och lite tillväxt borde marginalen kunna komma tillbaka till 1,5% 2026.

På våra prognoser värderas NSV till 0,13x EV/S och 8,5x EV/Ebit på 2026E. Det finns få jämförbara bolag. De stora biltillverkarna värderas lågt, där Volvo Cars handlas till cirka 0,15x EV/S och 2,2x EV/Ebit. NSV gör idag förlust och framtida marginaler är osäkra. Därmed använder vi försäljningsmultiplar. Med en värdering på 0,15x EV/S finns cirka 20% uppsida.

I ett optimistiskt scenario tar omsättningen åter fart samtidigt som marginalen stiger till 3%. Då är uppsidan stor (164%). I ett pessimistiskt scenario får bolaget inte får ordningen på lönsamheten och behöver stärka balansräkningen. Då är nedsidan betydande.

Slutsats

Trots bolagets långa historik och etablerade position verkar det vara svårt att tjäna pengar att tala om.

Hur agerar insiders?

Senaste året har insider köpt aktier för 10 Mkr. Merparten gjordes i början av 2024 av nya ordförande Magnus Axelsson till kurser runt 6,5 kr/aktie. Axelsson sålde sedan i maj 34% av sina aktier till Anders Plyms bolag Färgprodukter Plym AB. I juli köpte även ledamot Ulrika Bergström aktier för 0,6 Mkr till kurser runt 6,4 kr.

Balansräkningen är väldigt ansträngd och kommande år väntar eventuellt större investeringar. Det är ingen bra kombination. Risken är att bolaget behöver ta in pengar till dåliga villkor.

Nu lämnar även tidigare VD Fredrik Nilsson bolaget vilket är den sista kvarvarande personen från grundarfamiljen.

Likviditeten i aktien är klen och börsvärdet är nu under 20 Mkr. Vi lockas inte av Nilssons Special Vehicles.

Tio största ägare i Nilsson Special Vehicles Värde (Mkr) Kapital Röster
OnWheels Mobility AB 4,7 29,9% 29,9%
Magnus Axelsson 2,2 13,9% 13,9%
Färgprodukter Plym & co Aktiebolag 1,6 10,0% 10,0%
Vision Invest AB 0,6 3,6% 3,6%
Christian Ask 0,5 3,4% 3,4%
Maher Ghanim Abdulahad 0,3 2,1% 2,1%
Avanza Pension 0,3 2,0% 2,0%
Ulrika Bergström 0,3 2,0% 2,0%
Mark Seibert 0,3 2,0% 2,0%
Hans Magnus Andersson AB 0,3 1,7% 1,7%
En största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Nilfre AB 0,3 1,6% 1,6%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 57,4%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser