Analys Nilörngruppen
Nilörngruppen visar på god etikett

Nilörngruppen är i huvudsak en underleverantör av etiketter till modebranschen. Produkterna är till exempel små loggor, lappar eller tvättrådsetiketter som finns i klädesplagg.
Nilörn noterades på börsen i slutet av 90-talet men köptes 2009 ut av familjen Stillströms investmentbolag Traction. 2015 valde Traction att notera bolaget igen för 50 kronor per aktie. Timingen på börsnoteringen kan beskrivas som mer gynnsam för Traction än för de nya ägarna då resultatet dalade kort därefter och aktien tappade en tredjedel av värdet.
Nu verkar dock bolaget vara på rätt spår igen efter att i juli bjudit på en omvänd vinstvarning. Marginalen var upp kraftigt och rörelseresultatet steg med 46 procent. Aktien avancerade 14 procent på beskedet och handlades upp till det ursprungliga IPO-priset om 50 kronor. Sedan dess har utvecklingen för aktien varit fortsatt stark och idag noteras den till 65 kronor vilket ger ett börsvärde på ungefär 750 Mkr.
En okulär besiktning av räkenskaperna ger en ganska trevlig bild. Sedan 2011 har tillväxten snittat 13 procent årligen utan några förvärv. Avkastningen på eget kapital har under samma period varit kring 35 procent och detta utan att dopa siffrorna med hävstång i form av stora banklån. Rörelsemarginalen har legat runt 10 till 13 procent och i princip hela vinsten har delats ut. Man kan förstå varför många nyckeltalsorienterade investerare gillar bolaget.
Kunderna är klädbolag som ofta inte tillverkar sina egna kläder utan lägger ut produktionen på tiotals eller ibland hundratals olika underleverantörer. Den uppenbara och förmodat billigaste lösningen är att låta varje leverantör tillverka hela plagget själv, inklusive etiketter. Problemet som vissa varumärkesägare upplever är att etiketter och loggor kommer se lite olika ut om de tillverkas av olika leverantörer.
Om man som varumärkesägare får nattsömnen störd av detta problem kan alternativet vara att lägga ut etikettillverkningen på en aktör som Nilörn, som ser till att etiketterna tillverkas på samma sätt för alla olika plagg och på alla olika marknader.
Det kanske inte låter så spännande vid en första anblick men för många klädesplagg är det varumärket som konsumenten betalar för. Då blir det helt otänkbart att etiketten och loggan ska se tafflig ut. Kan modebolaget då lägga någon krona extra på att etiketten ska se bra ut kommer det förmodligen betala sig i form av ett högre slutpris på varan.
Att lyfta ut etikettillverkningen på ett bolag som Nilörn behöver dessutom inte vara särskilt mycket dyrare för kunden i slutändan, om man räknar in den tid som sparas av att slippa delar av etiketthanteringen. Men när ytterligare en rörlig del introduceras i form av en dedikerad etikettleverantör är det givetvis av yttersta vikt att Nilörns logistik passar perfekt in i resten produktionskedjan. För att åstadkomma det finns Nilörn ofta på plats i de lokala tillverkningscentra där kläderna sys och levererar där etiketter till ett kluster av olika underleverantörer.
Att just hantera distribution till ett stort antal underleverantörer är troligen en minst lika viktig syssla för Nilörn som själva etikettillverkningen, som till stor del läggs ut på tillverkningspartners. Orderläggning, tillverkning och leverans måste fungera felfritt mot ett antal olika underleverantörer på flera olika marknader, för du vill inte vara den som får hela maskineriet att stanna upp i en tid när design och tillverkning av kläder går allt snabbare. När allt fungerar för Nilörn är det här är en faktor som gör det svårare och dyrare för kunden att byta upplägg eller byta etikettleverantör, enligt vd Claes af Wetterstedt. Det märks på de långa kundrelationerna som i flera fall varat i 10–15 års tid.
Att etikettkostnaden dessutom är en liten andel av den totala kostnaden för ett plagg gör sannolikt kunderna än mindre benägna att röra om i grytan så länge allt fungerar som det ska. Att trycka till sin etikettleverantör som tar betalt i ören för sina produkter kanske inte kommer först på modebolagens dagordning när pengar ska sparas.
Sammantaget har det här gjort att Nilörn idag levererar över 1 miljard etiketter per år och är ett av de två-tre största etikettbolagen i Europa.
Marknaden är dock fragmenterad och det finns hundratals av små aktörer som konkurrerar inom vissa typer av etiketter eller på vissa marknader. Även om Nilörn har en fördel i att kunna leverera globalt kan man tänka sig att prispress är ett problem. 2015 gick exempelvis ett antal av de största kunderna ut och pressade priser vilket direkt slog mot bolagets marginaler. Detta har man nu vunnit tillbaka men det visar ändå på viss känslighet.
Nilörn har inte heller alltid varit lika lönsamma som de är idag och de största konkurrenterna presterar marginaler som snarare ligger närmre 5-10 procent än 10-15 procent. Man skulle kunna föreställa sig en framtid där Nilörn inte heller längre tjänar marginaler över 10 procent, men i dagsläget finns egentligen inget som tyder på det. Tvärtom talar Nilörns historik för att det är en ganska välskött verksamhet.
Det är dock inget superbolag och det speglas i viss mån i värderingen. På vårt förväntade resultat för innevarande år handlas aktien till en värdering på ungefär 11 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) eller knappt 14 gånger vinsten (p/e). Det känns ungefär som det pris man vill betala för en liten men växande etikettunderleverantör.
Nilörngruppen | SEK | |||
Börskurs: | 64,50 | |||
Antal aktier (miljoner): | 11,4 | |||
Börsvärde: | 735 Mkr | |||
Nettoskuld: | 20 Mkr | |||
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 527 | 590 | 649 | 701 |
– Tillväxt | 14,3% | 12,0% | 10,0% | 8,0% |
Rörelseresultat | 51 | 71 | 75 | 77 |
– Rörelsemarginal | 9,6% | 12,0% | 11,5% | 11,0% |
Resultat efter skatt | 39 | 54 | 58 | 59 |
Vinst per aktie | 3,42 | 4,80 | 5,10 | 5,20 |
Utdelning per aktie | 3,00 | 4,50 | 4,75 | 5,00 |
P/E | 18,8 | 13,4 | 12,6 | 12,4 |
EV/EBIT | 14,9 | 10,7 | 10,1 | 9,8 |
EV/Sales | 1,4 | 1,3 | 1,2 | 1,1 |
I vårt huvudscenario har bolaget 2018 en rörelsemarginal på 11 procent, i linje med snittet sedan 2011. På dagens kurs ger det en potential på drygt 30 procent. Något som skulle kunna överraska positivt är dessutom ifall bolaget slog till på ett billigt förvärv. Trots senaste tidens kursuppgång tror vi alltså att det finns lite mer att hämta. Rådet blir köp.
Läs fördjupad analys
Nilörns affärsmodell
Nilörngruppens affärsidé är att formge, tillverka och sälja etiketter, förpackningar och accessoarer till mode- och konfektionsbranschen.
Etiketterna inkluderar bland annat vävda och textila etiketter som ofta sys fast direkt på plagget, hängetiketter som hängs på plagget i ett separat snöre, eller tvättrådsetiketter med skötselråd. Förpackningar utgörs av olika typer av lådor, kartonger och påsar med tryck. Accessoarer kan vara produkter som knappar och dragkedjor som ibland används för att framhäva varumärket lite extra.
För etiketter med till exempel streckkoder eller skötselråd varierar ofta informationsinnehållet konstant. Istället för att modebolaget ska koordinera det med olika tillverkare världen över är det något som Nilörn kan göra. Kunden lägger en klädorder hos tillverkaren och en etikettorder hos Nilörn. Nilörn producerar sedan etiketterna och skickar dessa till kundens producenter. Orderläggning och medskick av etikettinformation hanteras i Nilörns webbordersystem.
Kontor finns på flera stora marknader i Europa eftersom det är där kunderna finns och där som beslut kring branding och design av etiketter tas fram. Produktion bedrivs däremot via partners världen över och egen produktion finns i länder som Portugal, Hong Kong, England, Turkiet, Tyskland och Bangladesh.
Med betydande verksamhet i Asien innebär det att kundfordringar och varulager ofta bokförs i Hong Kong Dollar, och en stor del av koncernens omsättning sker i annan valuta än SEK. Tillgångarna är dock finansierade i lokal valuta, och intäkter i olika valutor är relativt väl matchade mot kostnader i samma valutor. Det gör att sista raden påverkas relativt lite. Nilörn bedömer att 10 procents förstärkning av svenska kronan påverkar koncernens omsättning negativt med cirka 40 Mkr och nettovinsten med cirka 3 Mkr.
Totalt har Nilörn cirka 340 anställda varav en säljstyrka på cirka 100 personer som har kontakt med kunderna. En viktig del av säljarbetet är att ta fram kollektioner som demonstreras för kunderna. Nilörngruppens huvudkontor finns i Borås där bolaget också har sina rötter.
Nilörns marknad
En trend på marknaden är att varumärkesprofilering blir allt viktigare för kunderna, vilket gynnar bolag som Nilörn. Både enhetliga och kvalitativa loggor och etiketter samt framtagning av nya designer är sannolikt viktiga inslag. Man kan därför misstänka att marknaden som helhet växer något snabbare än klädmarknaden.
Marknadens storlek är svårbedömd men en uppskattning från bolaget är att etikettmarknaden årligen omsätter 20 miljarder kronor globalt vilket skulle ge Nilörngruppen en andel om knappt 3 procent. I Europa bedömer bolaget att man är en av de två-tre största etikettbolagen med en marknadsandel på 8-9 procent, och i Sverige är marknadsandelen cirka 35 procent. Nilörn har generellt tagit marknadsandelar under de senaste åren.
Konkurrenter är bolag som Avery Dennison (US), A-TEX (DK), Checkpoint Systems (US), Cadica Group (IT), Byways Group (UK), Labelon (UK) och Rudholm & Haak (SV). En del ingår i större koncerner med flera olika verksamheter medan andra är mer specialiserade mot vissa marknader eller produkter. Generellt är marknaden ganska fragmenterad men vissa spår på konsolidering finns där större bolag köper upp mindre.
Ett annat ofta återkommande tema är ökande e-handel. Här går åsikterna isär om huruvida det är bra eller dåligt för Nilörn. En tes är att etiketter blir mindre viktigt eftersom de oftast inte syns när själva köpet görs. En annan är snarare att varumärket blir än mer viktigare online, att förpackning och etikett blir en större del av kommunikationen mot kund, och att det blir än viktigare att förstärka kundens känsla av att man gjort ett bra köp genom en presentation som ser kvalitativ ut. Tänk exempelvis på Apples minimalistiska men snygga förpackningar och vad man kan förmedla med det. Vi lutar nog snarare åt att ökad e-handel på marginalen är något positivt för Nilörn.
Nilörns strategi och mål
Nilörngruppens finansiella mål är:
- Omsättningstillväxt överstigande 5 procent.
- Rörelsemarginal om minst 10 procent.
- Nettoskuldsättning skall inte överstiga 2 gånger EBITDA.
Nilörn har sedan 2011 under två år presterat marginellt sämre än målsättningen, men i genomsnitt har bolaget växt med 13 procent per år och haft en rörelsemarginal på 11 procent.
Tillväxten har varit organisk men bolaget är öppna för att förvärv kan ske framöver. Bolaget har idag en nettoskuld på 0,3 gånger rörelseresultatet så det är definitivt inte något hinder.
Nilörns aktie
Till dagens kurs på cirka 65 kronor har Nilörn ett börsvärde på 740 Mkr.
Nästan samtliga insiders äger aktier i bolaget för åtminstone någon miljon kronor och uppåt vilket vi ser som positivt. Det var dock ett tag sedan några större köp gjordes.
Nilörngruppens 10 största ägare | Kapital | |
Traction | 41,13% | |
Avanza Pension | 6,31% | |
Nordnet Pensionsförsäkring | 6,17% | |
Ernström & C:o AB | 3,49% | |
Madrague Capital Fonder | 3,07% | |
Handelsbanken Fonder | 3,07% | |
Unionen | 2,85% | |
Claes Af Wetterstedt | 2,02% | |
Gerald Engström | 1,75% | |
Johan Hagberg | 1,63% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.