Analys New Wave
New Wave: Värdefälla på lager?
New Wave Group | |
Börskurs: 214,00 kr | Antal aktier: 66,3 m |
Börsvärde: 14 197 Mkr | Nettoskuld: 1 353 Mkr (2011,5 Mkr ink leasing) |
VD: Torsten Jansson | Ordförande: Olof Persson |
New Wave Group (214 kr) utvecklar och säljer profil-, sport- och yrkeskläder. Bolaget är ett av Europas största företag inom profilprodukter.
Ett av New Waves mest välkända varumärke inom fritids- och sportkläder är Craft.
VD Torsten Jansson som grundat bolaget är största ägare med 34% av aktierna och 82% av rösterna. Koncernen har cirka 2060 anställda och huvudkontor i Göteborg.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 6 719 | 8 830 | 9 536 | 10 109 |
– Tillväxt | +10,2% | +31,4% | +8,0% | +6,0% |
Rörelseresultat | 1 006 | 1 448 | 1 335 | 1 314 |
– Rörelsemarginal | 15,0% | 16,4% | 14,0% | 13,0% |
Resultat efter skatt | 760 | 1 086 | 992 | 982 |
Vinst per aktie | 11,46 | 16,40 | 15,00 | 14,80 |
Utdelning per aktie | 4,25 | 5,00 | 5,00 | 5,00 |
Direktavkastning | 2,0% | 2,3% | 2,3% | 2,3% |
Avkastning på eget kapital | 18% | 21% | 16% | 14% |
Avkastning på operativt kapital | 24% | 31% | 24% | 22% |
Nettoskuld/Ebit | 1,1 | 0,9 | 0,8 | 0,6 |
P/E | 18,7 | 13,0 | 14,3 | 14,5 |
EV/Ebit | 15,5 | 10,7 | 11,6 | 11,8 |
EV/Sales | 2,3 | 1,8 | 1,6 | 1,5 |
New Wave har uppvisat en mycket stark operativ utveckling senaste åren. 2019 innan pandemin slog till växte bolaget 5% organiskt. Coronadrabbade 2020 föll försäljningen 10% organiskt. Bland annat på grund av restriktioner, inställda sportevenemang och träningar som påverkade efterfrågan negativt.
2021 landade den organiska tillväxten på 13%. New Wave har ett starkt försäljningsmomentum och intäkterna steg 28% organiskt årets tre första kvartal.
Sedan pandemin slog till har New Wave ökat effektiviteten i koncernen rejält och sänkt kostnaderna. 2021 var rörelsemarginalen 15% vilket är i linje med bolagets marginalmål.
Marginalförbättringen beror enligt New Wave på att de blivit mer digitala och effektiva rent organisatoriskt. Dessutom har personalstyrkan minskat med runt 500 personer jämfört med innan pandemin.
Första nio månaderna 2022 stärktes marginalen ytterligare till 15,9%. 2016-2020 var snittet 8,1% jämförelsevis. De analytiker som följer New Wave spår att nuvarande marginaler är uthålliga och räknar till och med en förbättring till 16,5% år 2024.
Sett över senaste tolv månaderna har både segment Företag (+35%) och Sport och fritid (+39%) uppvisat mycket stark tillväxt. Segment Gåvor & Heminredning har vuxit 8% senaste tolv månaderna. Bolagets tillväxtsatsningar och investeringar har fått god effekt.
Stark efterfrågan
VD Torsten Jansson ser god efterfrågan på bolagets varumärken och produkter inom Företag och Sport & Fritid. New Wave ökar sina marknadsandelar. Många andra bolag som säljer kläder haft det tufft under året med svag eller negativ tillväxt. Craft lyfts särskilt som ett varumärke som går starkt.
Affärsområde Gåvor & Heminredning påverkades negativt i tredje kvartalet då omsättningen föll 5% för området. Rörelsemarginalen pressades till 5,9% (16,7) på grund av högre el- och energipriser.
Under oktober anordnade New Wave en kapitalmarknadsdag. Inga nya finansiella mål för koncernen presenterades. Målsättningen är att dubblera försäljningen för Craft fram till 2027.
Ser vi till försäljningen per geografi så har utvecklingen varit god. New Wave har ökat omsättningen inom samtliga geografiska områden. 60% av intäkterna härrör från kategorin Profilkläder. Alltså plagg som är avsedda att marknadsföra ett varumärke eller företag. Klädesplaggen är därför anpassade för tryck och brodyr, tillgängliga för snabb leverans och i stora kvantiteter, skiftande storlekar med mera. Historiskt sett har New Wave höjt priserna och bolaget verkar kunna hantera den ökade inflationen på ett bra vis.
Torsten allt mer nöjd med lagret
En hel del analytiker och investerare har senaste åren varit oroade över New Waves höga lagernivåer och risken för inkurans. Samtidigt som mycket kapital binds upp. New Waves strategi med en hög lagernivå har verkligen varit framgångsrik. Lagret blir en viktig konkurrensfördel då bolaget snabbt kan leverera produkter till kunderna. Snabb leverans och god service är A och O.
New Wave | Q3 2020 | Q4 2020 | Q1 2021 | Q2 2021 | Q3 2021 | Q4 2021 | Q1 2022 | Q2 2022 | Q3 2022 |
Omsättning R12M | 6249,6 Mkr | 6098,7 Mkr | 5919,4 Mkr | 6091,7 Mkr | 6285,1 Mkr | 6718,6 Mkr | 7231,9 Mkr | 7764,3 Mkr | 8335,2 Mkr |
Lager | 3485,4 Mkr | 2883,0 Mkr | 2932,7 Mkr | 2777,4 Mkr | 2965,3 Mkr | 2937,6 Mkr | 3200,0 Mkr | 3650,8 Mkr | 4827,4 Mkr |
Lager/Omsättning R12M | 55,8% | 47,3% | 49,5% | 45,6% | 47,2% | 43,7% | 44,2% | 47,0% | 57,9% |
Omsättningshastighet lager | 1,0x | 1,1x | 1,1x | 1,2x | 1,1x | 1,2x | 1,2x | 1,2x | 1,1x |
New Waves ambition är att hålla ett lager kring 40-50% av kommande års försäljning. Många av produkterna inom profilkläder är generiska produkter där moderisken borde vara låg. Torsten Jansson uppgav i samband med Q3-rapporten att varulagret börjar närmar sig den lagernivå bolaget vill ligga på. Men för att möta efterfrågan behöver det öka något ytterligare.
Förvärv i Storbritannien
I början av september förvärvade New Wave det brittiska profilklädesbolaget BTC Activewear, som är den tredje största profilklädesgrossisten i Storbritannien. Köpeskillingen var 33 miljoner brittiska pund (GBP) motsvararande 0,6 gånger omsättningen (EV/Sales). BTC omsatte 53 miljoner GBP (770 Mkr) under 2021.
Rörelsemarginalen redovisas inte i detalj. Men BTC har lägre brutto- och rörelsemarginal relativt New Wave. BTC bidrog med 67,3 Mkr i omsättning under september och en rörelsemarginal efter förvärvskostnader på 4,3%. Bolaget har cirka 10 000 aktiva kunder. New Wave ser möjlighet att lansera bolagets befintliga varumärken till BTC:s kunder.
Prislapparna på förvärvsobjekt verkar ha gått ned en del. Nettoskulden i slutet av Q3 uppgick till drygt 1,3 miljarder. I relation till rörelseresultatet före avskrivningar på rullande tolv månader motsvarar det 0,8 gånger.
Ingen avmattning i sikte
New Wave har hittills inte märkt av någon avmattning på efterfrågan. Aktien värderas till 11,4 gånger rörelsevinsten (EV/Ebit) sett över senaste tolv månaderna.
2022 skissar vi totalt sett på 31% tillväxt. Kommande år räknat vi med att tillväxten faller till 6-8% per år.
New Wave | 2008 | 2009 | 2010 |
Omsättning | 4604,2 Mkr | 4087,0 Mkr | 4243,4 Mkr |
Tillväxt | 9,8% | -11% | 3,8% |
Rörelseresultat | 368,8 Mkr | 172,4 Mkr | 327,6 Mkr |
Ebit-marginal | 8,0% | 4,2% | 7,7% |
Vid finanskrisen 2009 föll omsättningen 11% och rörelsemarginalen nästan halverades. Året därpå (2010) var tillväxten 4% och marginalen steg igen.
Kommande år räknar vi med att rörelsemarginalen pressas till följd av lägre tillväxt och ökade kostnader. Vi skissar på 13% år 2024. Det är lägre än analytikerkollektivet (16,5%) men högre än femårssnittet på 9,5%. Samtidigt är det inte fel att vara konservativ när tiderna är osäkra.
Använder vi en multipel på 12 gånger rörelsevinsten finns 10% uppsida på sikt. De senaste fem respektive tio åren har aktien värderats till 10-11 gånger den framåtblickande rörelsevinsten jämförelsevis. Kan New Wave upprätthålla marginalerna på nuvarande nivå finns troligen mer uppsida i aktien (se optimistiskt scenario). Risken är att tillväxten faller och marginalerna pressas (pessimistiskt scenario), då är nedsidan stor.
New Wave är ett kvalitativt bolag med ett starkt försäljningsmomentum. Guldägget Craft presterar fortsatt starkt och tillväxtmöjligheterna är goda på sikt. Än så länge verkar bolaget inte märkt av någon vikande efterfrågan.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för drygt 33 Mkr medan försäljningarna uppgår till drygt 5 Mkr. VD Torsten Jansson köpte aktier i slutet av september i år för knappt 11 Mkr till kurser runt 141-142 kronor per aktie. Aktien är upp 50% sedan dess.
En central fråga är om marginalerna verkligen är uthålliga. Tror man inte det skall man nog ta hem vinsten. Aktien har utvecklat starkt senaste åren. Sedan vi köpstämplade New Wave i våras är uppgången nu drygt 47% inklusive utdelningar. Vi slopar köprådet och intar en neutral hållning.
Tio största ägare i New Wave Group | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Torsten Jansson | 4 777,9 | 34,0% | 82,0% |
Svolder | 1 095,0 | 7,8% | 2,1% |
Avanza Pension | 708,3 | 5,0% | 1,4% |
Handelsbanken Fonder | 602,5 | 4,3% | 1,2% |
Dimensional Fund Advisors | 502,4 | 3,6% | 1,0% |
JP Morgan Asset Management | 319,6 | 2,3% | 0,6% |
Fjärde AP-fonden | 227,0 | 1,6% | 0,4% |
Spiltan Fonder | 197,1 | 1,4% | 0,4% |
BlackRock | 122,2 | 0,9% | 0,2% |
Länsförsäkringar Fonder | 120,6 | 0,9% | 0,2% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Jens Petersson | 47,5 | 0,3% | 0,1% |
Göran Härstedt | 21,2 | 0,2% | 0,0% |
Ulf Kinneson | 14,1 | 0,1% | 0,0% |
Olof Persson | 7,4 | 0,1% | 0,0% |
Jonas Eriksson | 4,2 | 0,0% | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 34,7% | 82,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser