New Wave: Marginalförstärkning på lager?

New Wave höjde sina finansiella mål i våras och satsar nu på att nå en rörelsemarginal på hela 20%. Når bolaget dit är kurspotentialen lockande. En viktig pusselbit är att koncernen fortsätter automatisera bolagens lager.
New Wave: Marginalförstärkning på lager? - New Wave jpeg sista
Torsten Jansson, VD och grundare New Wave. Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRÅN & Tenson
New Wave Group
Börskurs: 104,00 kr Antal aktier: 132,7 m
Börsvärde: 13 799 Mkr Nettoskuld: 1 351 Mkr
VD: Torsten Jansson Ordförande: Olof Persson

New Wave Group (104 kr) utvecklar och säljer profil-, sport- och yrkeskläder. Bolaget är ett av Europas största företag inom profilprodukter. Ett av koncernens mest välkända varumärken inom fritids- och sportkläder är Craft.

VD tillika grundare Torsten Jansson är största ägare med 34% av kapitalet och 82% av rösterna. Koncernen har cirka 2420 anställda och huvudkontor i Göteborg.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 9 513 9 703 10 188 10 698
 – Tillväxt +7,6% +2,0% +5,0% +5,0%
Rörelseresultat 1 577 1 475 1 605 1 712
 – Rörelsemarginal 16,6% 15,2% 15,8% 16,0%
Resultat efter skatt 1 119 1 051 1 207 1 306
Vinst per aktie 8,43 7,90 9,10 9,80
Utdelning per aktie 3,50 3,60 3,80 4,00
Direktavkastning 3,4% 3,5% 3,7% 3,8%
Avkastning på eget kapital 18% 15% 15% 15%
Avkastning på operativt kapital 24% 22% 22% 23%
Nettoskuld/Ebit 1,3 0,8 0,5 0,2
P/E 12,3 13,2 11,4 10,6
EV/Ebit 9,6 10,3 9,4 8,9
EV/Sales 1,6 1,6 1,5 1,4
Kommentar: Organiskt föll omsättningen med 2,4% år 2023.

Mellan 2019 och 2023 växte New Wave med 8,6% per år i snitt. Den organiska tillväxten har varierat en hel del senaste åren. När pandemin bröt ut 2020 föll omsättningen 10% organiskt. 2021 och 2022 var den organiska tillväxten 13% respektive 21%.

2023 minskade försäljningen med 2,4% organiskt. Inklusive förvärv (+5,9%) växte New Wave 7,6% totalt sett under fjolåret. New Waves mål är att växa 10-20% per år varav 5-10% organiskt.

Innan pandemin slog till hade New Wave typiskt sett en rörelsemarginal mellan 5-9%. Åren 2013-2019 var genomsnittet 7,3%. 2020 landade marginalen på 9%. De tre senaste åren har rörelsemarginalen varit 15-17%.

Automatiserade lager driver marginalen

Förbättringen av rörelsemarginalen drivs av en rad faktorer. Koncernens mest lönsamma varumärken (dit Craft tillhör) har vuxit snabbare och utgör nu en större del av koncernens totala omsättning. New Wave särredovisar inte omsättning eller marginaler för Craft explicit. Vid en kapitalmarknadsdag hösten 2022 uppgav ledningen däremot att omsättningen för Craft uppgår till omkring 2 miljarder. År 2027 är ambitionen att nå 4 miljarder i omsättning för Craft.

New Wave har även arbetat med att automatisera bolagets lager vilket ökat effektiviteten och stärkt lönsamheten för koncernen som helhet. Bolaget arbetar mer digitalt jämfört med innan pandemin vilket också bidragit.

Nya finansiella mål

I februari i år hade New Wave en kapitalmarknadsdag och höjde bolagets finansiella mål. Tillväxtmålet var oförändrat (10-20% årligen, varav 5-10% organiskt).

Den stora saken var att rörelsemarginalmålet höjdes från 15% till 20%. New Wave har de senaste tre åren (2021-2023) haft en rörelsemarginal på 16,2% i snitt. VD Torsten Jansson framhävde vid kapitalmarknadsdagen att ett antal av koncernens dotterbolag redan idag har marginaler på en bit över 20%.

Jansson lyfte fram att New Wave har 13 lager kvar att automatisera. Skillnaden i lönsamhet mellan automatiserade lager och de som är manuella är väldigt stor enligt New Wave som använder norska Autostore som leverantör av lagerlösningar.

Vidare skall bolagets soliditet inte understiga 40% (tidigare 30%) över en konjunkturcykel.

Verksamheten är organiserad i tre affärsområden. Segment Företag (mestadels profilprodukter) står för cirka hälften av koncernens omsättning. Här är lönsamheten klart högst med en rörelsemarginal omkring 20%.

Marknaden för profilprodukter till företag är generellt fragmenterad med många mindre konkurrenter. En större konkurrent är Båstad-gruppen som säljer profilkläder och ägs av serieförvärvaren Storskogen.

Varulagret i ständigt fokus

En ständigt aktuell fråga är New Waves höga kapitalbindning. New Wave menar själva att ett högt varulager är en förutsättning för att lyckas inom försäljningskanalen profil. Kunden är i hög grad beroende av att leverantören kan leverera diverse storlekar i rätt färger. Annars väljer kunden en annan leverantör.

Vidare menar New Wave att risken för inkurans är låg då större delen av sortimentet består av tidlösa basprodukter där moderisken generellt är låg och kan användas säsong efter säsong. Typiska produkter är t-shirts där företagen trycker upp sin logga.

New Wave Q4 2022 Q1 2023 Q2 2023 Q3 2023 Q4 2023 Q1 2024
Omsättning R12M 8844 Mkr 9204 Mkr 9490 Mkr 9592 Mkr 9513 Mkr 9373 Mkr
Lager 5298 Mkr 5544 Mkr 5715 Mkr 5829 Mkr 5347 Mkr 5292 Mkr
Lager/Omsättning R12M 59,9% 60,2% 60,2% 60,8% 56,2% 56,5%
Omsättningshastighet lager 1,1x 1,0x 1,1x 1,1x 0,9x 0,9x

Ett annat viktigt affärsområde är Sport & Fritid som bland annat består av varumärken som Craft, Seger, Cutter & Buck, AHEAD samt Tenson, som förvärvades under sommaren 2023 för 1 krona (!). Bakgrunden till den låga prislappen är att Tenson brottats med lönsamhetsproblem senaste åren och genomgått en omstrukturering. Tenson säljer friluftskläder och är stora i regnjackor och till exempel kläder för skidåkning.

2022 omsatte Tenson 130 Mkr med en förlust efter skatt på 8,5 Mkr. År 2026 är New Waves ambition att Tenson skall omsätta 500 Mkr. En viktig del är att Tenson kan nyttja New Wawes starka distributionsnät.

Bolag Tidpunkt Omsättning Marginal Köpeskilling EV/S EV/Ebit
B.T.C. Activewear September 2022 658 Mkr <15% 398,7 Mkr 0,6x Okänt
Tenson Juni 2023 130 Mkr neg 1 kr e.m neg

I december 2023 såldes konkurrenten Haglöfs. Säljare var japanska Asics medan köparen var riskkapitalbolaget Lionrock Capital. 2022 omsatte Haglöfs 920 Mkr med en rörelsemarginal på 2% (18 Mkr). Prislappen uppges vara runt 700 Mkr motsvarande 0,8x omsättningen (EV/Sales).

Craft satsar på skor

Den viktigaste försäljningskanalen för affärsområde Sport & Fritid är detaljhandeln som står för runt 70% av omsättningen. Produkterna säljs även inom profil och försäljningen sker då främst till företag och idrottsföreningar. Exempelvis satsar Craft på nya produkter för föreningar och idrottsklubbar och har även en intressant satsning på skor. År 2027 är Crafts ambition att sälja 1 miljon par skor. Affärsområde Sport & Fritid har haft en rörelsemarginal på 15-17% de senaste åren.

Koncernens minsta affärsområde Gåvor & Heminredning (utgörs bland annat av Orrefors och Kosta Boda) har en strukturellt lägre marginal som är 1,5% senaste tolv månaderna.

I slutet av april redovisade New Wave räkenskaperna för årets första kvartal.

New Wave Q1 2024 Q1 2023
Omsättning 1995 Mkr 2136 Mkr
Tillväxt -6,6% 20,3%
Organisk tillväxt -7,6% 5,6%
Förvärvad tillväxt 1,1% 8,8%
Bruttomarginal 49,7% 50,7%
Rörelseresultat 185,5 Mkr 313,5 Mkr
Ebit-marginal 9,3% 14,7%
Vinst per aktie 0,91 kr 1,67 kr

Försäljningstapp och marginalpress i Q1

Omsättningen i Q1 2024 föll nästan 8% organiskt och aktien tappade knappt 12% på rapportdagen. Förvärvad tillväxt bidrog med drygt 1%. Årets första kvartal är det säsongsmässigt svagaste. Försäljningskanal profil minskade med 6% medan detaljhandeln tappade 8%.

Tappet inom profildelen beror delvis på påsken som medförde 2-3 färre arbetsdagar i mars jämfört med 2023. Inom detaljhandeln beror försämringen på lägre försäljning till sportfackhandeln. New Wave bedömer att det delvis handlar om en förskjutning och att försäljningen i andra kvartalet kommer påverkas positivt.

New Wave lyfter fram att de trots försäljningstappet fortsätter att ta marknadsandelar i en svag marknad. Bruttomarginalen föll något mot fjolåret på grund av ökad prispress. Rörelsemarginalen landade på 9,3% jämfört med 14,7% under första kvartalet ifjol. Ledningen lyfter fram att New Wave ökat marknadsföringskostnaderna i kvartalet och hoppas på en positivt effekt under Q2.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var +204 Mkr (-193). Varulagret minskade med drygt 250 Mkr och uppgick till 5,3 miljarder (5,5) vid utgången av Q1. Nettoskulden vid kvartalsskiftet var 2014 Mkr (2565). Exklusive leasingskulder relaterat IFRS 16 var nettoskulden 1351 Mkr (1900). Balansräkningen möjliggör utrymme för fler förvärv på sikt.

I grafiken nedan visas tillväxt, rörelsemarginal och aktiekursreaktion för New Wave och några andra bolag som också har exponering mot kläder och/eller outdoor-marknaden. Den organiska tillväxten för bolagen var särskilt stark under pandemin. Men tillväxten har bromsat in en del de senaste kvartalen i takt med att konsumenterna fått mindre pengar i plånboken.

Prognoser och värdering

För 2024 skissar vi på 2% tillväxt. Det är ungefär i linje med analytikerkonsensus. Omsättningen i andra kvartalet väntas vara i stort sett oförändrad medan tillväxten väntas bli 5-8% per kvartal under årets andra halvår. För kommande år penslar vi in 5% årlig tillväxt.

Marginalmässigt räknar vi med 15,2% för helåret. På rullande tolv månader per Q1 2024 är rörelsemarginalen 15,5%. I slutet av prognoshorisonten räknar vi med 16,0%. Det är ungefär i linje med snittet de senaste tre åren.

De senaste fem respektive tio åren har New Wave-aktien värderats till knappt 10x den framåtblickande rörelsevinsten (EV/Ebit) i snitt. Använder vi en multipel i linje med det historiska snittet på 10x finns cirka 30% uppsida på radarn.

Kan New Wave närma sig bolagets marginalmål på 20% finns troligen betydande uppsida i aktien (se optimistiskt scenario). Risken är ökad prispress och konkurrens och att marginalerna snarare skall tillbaka till runt 10% (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
New Wave -1 11,4 9,4 1,5 15,8 5,0
Fenix Outdoor -16 13,4 11,0 1,1 10,2 4,7
RevolutionRace 87 16,6 12,5 2,6 20,8 17,2
Thule 14 22,1 17,5 3,4 19,3 6,2
Genomsnitt 21 15,9 12,6 2,1 16,5 8,3
Källa: Affärsvärlden / Factset

New Wave har uppvisat fin tillväxt med stigande marginaler de senaste åren. Ifjol sjönk omsättningen drygt 2% organiskt. Bolaget har nu tre kvartal i rad med fallande organisk tillväxt.

Bolagets nya marginalmål på 20% är ambitiöst. New Wave hade 19% Ebit-marginal i Q4 2023. Utvecklingen i första kvartalet var mer utmanade än väntat. Med negativ organisk tillväxt på 8% och en rörelsemarginal under 10%. Kvartalet är dock det säsongsmässigt svagaste.

Så agerar insiders

Det senaste året har insynspersoner köpt aktier för 65 Mkr. Merparten har av köpen har gjorts av Torsten Jansson sommaren och hösten 2023. I början av mars i år, några veckor efter kapitalmarknadsdagen, sålde Torsten Jansson aktier för 110 Mkr till kurs 110 kronor per aktie. I en intervju med Afv berättar Torsten Jansson att pengarna ska användas till att finansiera multisportsarenan Craft Arena som byggs i grundarens hemtrakter, Kosta. Läs mer om det här.

I början av februari sålde Jens Petersson som är chef för affärsområde Sport & Fritid aktier för 47 Mkr på kurser kring 108 kronor per aktie. Efter försäljningen äger Petersson aktier för runt 2 Mkr.

Osäkerheten på kort sikt är relativt stor. Aktien värderas till 10,5x rörelsevinsten (EV/Ebit) bakåtblickande. Den är inte särskilt högt. Än så länge verkar aktiemarknaden inte riktigt tro på marginalmålet. En viktig pusselbit är att New Wave fortsätter att automatisera fler av koncernens lager. Men även att den organiska tillväxten stiger. Tillväxt är helt centralt för att nå marginaler om 20% på sikt.

Insiders har sålt en del aktier senaste månaderna. Vinsttillväxten väntas återigen bli positiv från och med andra halvåret. Sammantaget landar vi i ett neutralt råd. New Wave är dock ett välskött bolag och en aktie värd att hålla koll på.

Tio största ägare i New Wave Värde (Mkr) Kapital Röster
Torsten Jansson 4 642,2 33,7% 82,0%
Avanza Pension 878,0 6,4% 1,7%
Svolder 825,2 6,0% 1,6%
Handelsbanken Fonder 715,5 5,2% 1,4%
Swedbank Robur Fonder 485,0 3,5% 1,0%
AFA Försäkring 391,6 2,8% 0,8%
Dimensional Fund Advisors 362,9 2,6% 0,7%
Ålandsbanken Fonder 173,6 1,3% 0,3%
Spiltan Fonder 158,6 1,2% 0,3%
BlackRock 134,3 1,0% 0,3%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Göran Härstedt 20,8 0,2% 0,0%
Ulf Kinneson 7,6 0,1% 0,0%
Olof Persson 7,3 0,1% 0,0%
Tomas Jansson 4,2 0,0% 0,0%
Jonas Eriksson 3,1 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  34,1% 82,1%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold