New Wave Group: Bra tillväxt men lagret sväller

Halvårsrapporten från New Wave bjuder på solid tillväxt. Rörelseresultatet sjunker dock samtidigt som varulagret nu känns ohälsosamt högt. Aktien är inte dyr, men frågan är om den är värd risken?
New Wave Group: Bra tillväxt men lagret sväller - Craft
Craft är ett av New Waves mest kända varumärken tillsammans med Clique, Orrefors och Kosta Boda.

New Wave Group (58,90 kr) skapar, förvärvar och utvecklar varumärken till företags-, sport samt gåvo- och inredningssektorn. Bolaget är särskilt starka inom företagsprofilering där bolaget är ett av Europas största. VD, grundare och huvudägare är Torsten Jansson.

Koncernen har ett fyrtiotal varumärken. Några kända exempel är Jobman, Craft, Orrefors och Kosta Boda. Verksamheten är organiserad i tre segment.

  • Företag, hette tidigare Profil. Säljer profil- och yrkeskläder där slutkonsumenten främst är företagskunder.
  • Sport & Fritid säljer som namnet antyder sport- och fritidskläder. Här är Craft ett välkänt varumärke.
  • Gåvor & Heminredning utgörs bland annat av varumärkena Orrefors och Kosta Boda. Här är marginalbilden väsentligt lägre.

Idag släpper bolaget rapporten för andra kvartalet. Aktien är i skrivande stund ned cirka 5 procent på beskedet. Några utvalda siffror finns nedan.

New Wave Q2 2019 Q2 2018
Omsättning (Mkr) 1689 1523
Tillväxt 11% 11%
Tillväxt lokal valuta 6% 9%
Bruttomarginal 46,5% 47,2%
Rörelseresultat (Mkr) 120 137
Ebit-marginal 7,1% 9,0%
Vinst per aktie (kr) 1,28 1,60
Vinst per aktie R12M (kr) 5,47 5,50

Försäljningen i andra kvartalet steg 6 procent i lokala valutor. Kvartalet påverkas negativt av kalendereffekt jämfört med motsvarande period i fjol. Första halvåret är försäljningen upp 14 procent totalt varav 8 procent i lokala valutor. Detta var tjugonde kvartalet i rad som New Wave uppvisar positiv organisk tillväxt. Det imponerar i en bransch som i övrigt har en del utmaningar.

Bruttomarginalen sjönk visserligen något jämfört med fjolåret och landande på 46,5 procent. Det är i nivå med utfallet för helåret 2018 som blev 46,6 procent. Alltså en klart godkänd nivå. Rörelsemarginalen föll cirka 2 procentenheter till 7,1 procent. Försämringen beror på ökade satsningar inom försäljning, marknadsföring och distribution. Av totala ökningen på 39 anställda är 27 av dessa personer inom försäljning. Att marginalen varierar något på kvartalsbasis är inte ovanligt.

På segmentsnivå steg försäljningen 7 procent för affärsområde Företag. Tillväxten drevs av USA, Central- och Sydeuropa samt övriga länder. I Sverige och övriga nordiska länder sjönk försäljningen mot fjolåret. Rensat för effekter av de nya redovisningsreglerna IFRS 16 minskade rörelseresultat något på grund av högre försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter.

Affärsområden Q2 2019 Q2 2018
Omsättning Företag (Mkr) 839 783
EBITDA-marginal 14,9% 14,0%
Omsättning Sport & Fritid (Mkr) 687 585
EBITDA-marginal 7,1% 7,2%
Omsättning Gåvor & Heminredning (Mkr) 163 155
EBITDA-marginal -1,2% 2,4%

New Waves produkter säljs i två olika försäljningskanaler. Profil (har företagskunder som slutkonsument) respektive detaljhandel. Tillväxten för affärsområde Sport & Fritid steg 17 procent. Där försäljningskanal detaljhandel stod för den största ökningen. Likt affärsområde Företag så påverkade de nya redovisningsreglerna resultatet positivt. För Gåvor & Heminredning var tillväxten 5 procent. Lägre bruttomarginal bidrog till det sämre resultatet.

Lite förenklat handlar en del av affären inom New Wave om att köpa in kläder från återförsäljare och förse dessa med tryck och/eller logotyp. Modegraden på dessa kläder är vanligtvis låg eller obefintlig. Mycket handlar istället om att kunna leverera beställningar fort för att kunna upprätthålla en hög servicegrad. New Waves mål inom försäljningskanalen profil är att kunna leverera 98 procent av koncernens produkter inom 24 timmar.

För att detta ska vara genomförbart behövs ett stort lager med en hög kapitalbindning som följd. Per den 30 juni 2019 uppgick New Waves varulager till 3467 Mkr en ökning med 479 Mkr från året innan. Det är högt. I relation till omsättningen är det ungefär 50 procent.

New Wave flaggar för att lagervärdet förväntas ligga på en högre nivå även kommande kvartal på grund av utökat produktsortiment. Omsättningshastigheten på lagret sjönk något till 1,0 (1,1) gånger. Denna siffra borde helst vara högre än så. Risken är annars att New Wave behöver skriva ned delar av varulagret som blivit inkurant. Historiskt sett har dock inkuransen varit imponerande låg. Detta är alltså viktiga nyckeltal att bevaka.

New Wave Group
Börskurs: 58,90 kr
Antal aktier (miljoner): 66,3
Börsvärde: 3 905 Mkr
Nettoskuld: 2 784 Mkr
VD Torsten Jansson
Styrelseordförande Olof Persson
Börsplus huvudscenario
2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 6 291 6 930 7 277 7 495
 – Tillväxt 12,4% 10,2% 5,0% 3,0%
Rörelseresultat 483 554 600 637
 – Rörelsemarginal 7,7% 8,0% 8,3% 8,5%
Resultat efter skatt 363 363 397 426
Vinst per aktie 5,48 5,50 6,00 6,40
Utdelning per aktie 2,00 2,30 2,60 2,90
Direktavkastning 3,4% 3,9% 4,4% 4,9%
Avkastning på eget kapital 11% 10% 10% 10%
Operativt kapital/omsättning 60% 60% 60% 60%
Nettoskuld/EBIT 3,8 3,6 3,2 2,8
P/E 10,8 10,7 9,8 9,2
EV/EBIT 13,9 12,1 11,1 10,5
EV/Sales 1,1 1,0 0,9 0,9

Vi har inga särskilt skäl att tro annat än att New Wave kan växa med åtminstone cirka 3-5 procent årligen de kommande åren. Även rörelsemarginalen borde kunna öka något från nuvarande nivå. Vi räknar med 8,5 procent i slutet på prognoshorisonten.

En multipel på 10 gånger rörelsevinsten ger en uppsida på 25 procent. Visst kan man tänka sig att New Wave borde kunna värderas något högre än så. Men verksamheten är relativt cyklisk och då är det inte fel att vara konservativ. I samband med finanskrisen 2009 halverades rörelseresultatet i princip.

Uppsidan i det optimistiska scenariot är stor. Dessvärre gäller det omvända i det pessimistiska scenariot då skuldsättningen i bolaget är hög.

Nedan följer hur försäljningen har utvecklats på kvartalsbasis de senaste tio kvartalen. Som synes är jämförelsetalen avseende tillväxttakt något svårare under kommande kvartal.

Imorgon anordnar New Wave en kapitalmarknadsdag där koncernens större varumärken kommer vara i fokus.

New Wave framstår som ett välskött bolag med fin tillväxthistorik och starka varumärken. VD Torsten Jansson är dessutom en riktig entreprenör och äger mycket aktier. Det gillar vi.

I den negativa vågskålen finns den höga skuldsättningen och varulagret. Även om den höga lagernivån är en del av affärsmodellen så går det inte att blunda för de risker som finns relaterat till detta. En multipel på 10 gånger rörelsevinsten ett par år ut ger en uppsida på 25 procent. Det är godkänt, men inte tillräckligt bra för att motivera ett köpråd.

New Wave tio största ägare Värde (Mkr) Kapital Röster
Torsten Jansson 1314 33,7% 81,9%
Avanza Pension 306 7,84% 2,13%
Svolder 193 4,95% 1,35%
Fjärde AP-fonden 167 4,27% 1,16%
Unionen 156 4,00% 1,09%
Dimensional Fund Advisors 153 3,93% 1,07%
Spiltan Fonder 87,0 2,23% 0,61%
Hans Diding 81,0 2,08% 0,57%
Handelsbanken Fonder 69,7 1,79% 0,49%
Carnegie Fonder 35,5 0,91% 0,25%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.