New Wave: Craftfull marginalförbättring

2021 blev ett riktigt bra år för New Wave. Marginalerna har stärkts avsevärt jämfört med innan pandemin. Koncernens guldägg i form av varumärket Craft utvecklas fint.
New Wave: Craftfull marginalförbättring - Craft1-1
Craft är dräktleverantör till svenska handbollslandslaget. Men även allsvenska fotbollsklubbar som IFK Göteborg, Varberg och Hammarby. Foto: Handbollslandslaget.
New Wave Group
Börskurs: 148,00 kr Antal aktier: 66,3 m
Börsvärde: 9 812 Mkr Nettoskuld: 1 069 Mkr (375 Mkr ex leasingskulder)
VD: Torsten Jansson Ordförande: Olof Persson

New Wave Group (148 kr) utvecklar och säljer profil-, sport- och yrkeskläder. Bolaget är ett av Europas största företag inom profilprodukter.

Craft är troligen bolagets mest välkända varumärke inom fritids- och sportkläder.

Huvudägare och VD är grundaren Torsten Jansson. Koncernen har drygt 2000 anställda och huvudkontor i Göteborg.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 6 719 7 750 8 138 8 544
 – Tillväxt +10,2% +15,4% +5,0% +5,0%
Rörelseresultat 1 006 1 124 1 099 1 111
 – Rörelsemarginal 15,0% 14,5% 13,5% 13,0%
Resultat efter skatt 760 833 826 845
Vinst per aktie 11,46 12,60 12,50 12,70
Utdelning per aktie 4,25 4,50 4,75 5,00
Direktavkastning 2,9% 3,0% 3,2% 3,4%
Avkastning på eget kapital 18% 17% 15% 14%
Avkastning på operativt kapital 24% 26% 23% 22%
Nettoskuld/EBIT 1,1 0,6 0,4 0,1
P/E 12,9 11,7 11,8 11,7
EV/EBIT 10,8 9,7 9,9 9,8
EV/Sales 1,6 1,4 1,3 1,3

Starka marginaler

Omsättningen under 2021 uppgick till drygt 6,7 miljarder för New Wave. En ökning med 12% mot pandemidrabbade 2020 då inställda sportevenemang och träningar påverkade efterfrågan på sportartiklar negativt. År 2019 omsatte New Wave 6,9 miljarder jämförelsevis.

Sedan pandemin slog till har New Wave arbetat med att sänka kostnaderna och rörelsemarginalen har stigit rejält. Mellan 2016 – 2020 var rörelsemarginalen 8,1% i snitt. 2021 landade marginalen på hela 15% jämförelsevis. Koncernens marginalmål är just 15%.

VD Torsten Jansson uppger för Affärsvärlden att New Wave har blivit extremt mycket mer digitala och effektivare rent organisatoriskt. Personalstyrkan har minskat med drygt 500 personer jämfört med innan pandemin.

New Wave 2019 2020 2021
Omsättning 6903,5 Mkr 6098,8 Mkr 6718,6 Mkr
Rörelseresultat 535,0 Mkr 545,9 Mkr 1005,9 Mkr
Antal anställda 2579 st 2064 st 2060 st
Omsättning per anställd 2,68 Mkr 2,95 Mkr 3,26 Mkr
Ebit per anställd 0,21 Mkr 0,26 Mkr 0,49 Mkr

Omsättning per anställd har ökat och uppgick till 3,26 Mkr år 2021. Innan pandemin var motsvarande siffra 2,68 Mkr. Förutom att New Wave är mer effektiva har bolagets investeringar i exempelvis automatiserat lager fått genomslag. Ett av bolagets lager i Sverige är automatiserade. Likaså lagren i Norge, Belgien och Italien. Fler lager står på tur att automatiseras kommande år.

Affärsområde Företag har uppvisat intäkter kring 3,0 till 3,2 miljarder senaste fyra åren. 2021 minskade intäkterna med 4%. Inställda evenemang och konferenser samt andra företagsaktiviteter påverkade efterfrågan negativt i början av 2021. Trots minskade intäkter steg rörelsemarginalen till knappt 15% ifjol. Dessförinnan har marginalerna varit omkring 10-11% jämförelsevis. Gynnsammare produktmix med lägre andel tradingorders är en förklaring. Men även besparings- och effektivitetshöjande åtgärder har bidragit till den högre marginalbilden.

Lockande tillväxtpotential för Craft

Näst största området Sport & Fritid med varumärket Craft i spetsen växte intäkterna med 29% ifjol. Omsättningsnivån är dock fortsatt under 2019 års nivå på knappt 2,9 miljarder. För Affärsvärlden uppger Torsten Jansson att tillväxtmöjligheterna för Craft är stora. Både geografiskt och produktmässigt.

Craft har lanserat skor som ny produktkategori. Allsvenska klubbar som IFK Göteborg, Varberg och Hammarby har valt Craft som dräktleverantör. Likaså svenska handbollslandslaget. Just Crafts satsning på nya produkter för föreningar och klubbar har utvecklats väl, vilket driver profilförsäljningen.

Gåvor och Heminredning har ökat omsättningen flera år i rad. Några välkända varumärken är exempelvis Orrefors och Kosta Boda. Affärsområdet kunde stoltsera med 16% tillväxt år 2021. Rörelsemarginalen har dessutom förbättrats kraftigt från röda siffrorna under 2018 och 2019 till +10% ifjol.

Sammantaget har alltså samtliga av New Waves tre affärsområden stärkt marginalerna. Frågan är om en koncernmarginal på 15% är uthållig på sikt. Det är ju trots allt nästan dubbelt så hög marginal jämfört med vad New Wave presterat tidigare. Noterbart är att analytikerkonsensus som följer New Wave räknar med 15-16% rörelsemarginal kommande år.

Geografiskt är Sverige fortsatt den största enskilda marknaden. Knappt 60% av intäkterna härrör från kategorin Profilkläder. Alltså plagg som är avsedda att marknadsföra ett varumärke eller företag. Klädesplaggen är därför anpassade för tryck och brodyr, tillgängliga för snabb leverans och i stora kvantiteter, skiftande storlekar med mera.

Tillväxt på lager

New Wave har länge haft ett omtalat varulager. Vissa menar att lagret varit onödigt stort och att mycket kapital binds upp. Torsten Jansson menar i stället att ett stort lager alltid har varit bra, inte bara under pandemin.

New Wave Q3 2020 Q4 2020 Q1 2021 Q2 2021 Q3 2021 Q4 2021
Omsättning R12M 6249,6 Mkr 6098,7 Mkr 5919,4 Mkr 6091,7 Mkr 6285,1 Mkr 6718,6 Mkr
Lager 3485,4 Mkr 2883,0 Mkr 2932,7 Mkr 2777,4 Mkr 2965,3 Mkr 2937,6 Mkr
Lager/Omsättning R12M 55,8% 47,3% 49,5% 45,6% 47,2% 43,7%
Omsättningshastighet lager 1,0x 1,1x 1,1x 1,2x 1,1x 1,2x

New Waves strategi är att hålla ett lager kring 40-50% av kommande års försäljning. Ett stort lager ger också konkurrensfördelar i form av att New Wave kan leverera produkterna snabbt till kunderna. Samtidigt måste lagret hållas kurant. Många av produkterna inom profilkläder är generiska produkter där “moderisken” får ses som låg.

Vid bokslutet lyfte ledningen fram att New Wave står starkare än någonsin och att bolaget har ett konkurrenskraftigt erbjudande med god service. New Wave menar att de behöver öka lagret ytterligare för att klara den kraftiga tillväxten. Det finns fortsatt störningar i produktions- och logistikkedjorna. Frakt- och energipriserna har som bekant också ökat.

Osäkerhet kring lönsamheten

I år räknar vi med 15% tillväxt. Därefter skissar vi på 5% årlig tillväxt. Det organiska tillväxtmålet är 5-10% per år. Den stora frågan är som sagt om nuvarande höga marginaler är uthålliga och skall ses som det nya normala, eller om lönsamheten kommer pressas ned mot historiska nivåer omkring 8-10% igen. Konsensus räknar med fortsatt stigande marginaler. Det känns optimistiskt. Vi skissar på 13% på sikt vilket är lägre än nuvarande nivå men högre än den historiska.

New Wave-aktien värderas till cirka 11 gånger den bakåtblickande vinsten. Det är inte särskilt högt men vittnar också om att osäkerheten kring marginalerna är rätt stor. Kan New Wave visa att den högre marginalnivån är uthållig borde aktien samtidigt kunna få en något högre värdering. Använder vi en multipel på 12 gånger finns cirka 40% uppsida på sikt.

Skulle marginaler kring 15% hållbara så är uppsidan troligen stor (optimistiskt scenario). Risken är att New Wave har blivit tillfällig överlönsamma på grund av lägre kostnadsnivå under pandemin (pessimistiskt scenario).

Sammantaget har New Wave ett starkt år i ryggen med ökade marknadsandelar. VD Torsten Jansson är fortsatt optimistisk kring tillväxtmöjligheterna. Ledningen borde möjligen överväga att särredovisa utvecklingen för varumärket Craft.

På kort sikt finns osäkerhet kring logistik och kostnader för insatsvaror. I mitten av mars köpte VD Torsten Jansson aktier för 8 Mkr (kring 130 kronor). Rörelsevinsten i Q1 2022 väntas växa med 40%. Därefter spås vinsttillväxten sakta in.

New Wave är ett kvalitativt bolag. Osäkerheten kring marginalutvecklingen är rätt hög och en tydlig risk. Likaså att vinsttillväxten mattas av. Investerare som accepterar dessa risker kan överväga en post. Vi utfärdar ett spekulativt köpråd.

New Wave Group tio största ägare Kapital Röster
Torsten Jansson 33,95% 82,02%
Svolder 7,07% 1,93%
Avanza Pension 5,40% 1,47%
Handelsbanken Fonder 5,23% 1,42%
Dimensional Fund Advisors 3,69% 1,00%
Fjärde AP-fonden 2,56% 0,70%
Unionen 1,98% 0,54%
Spiltan Fonder 1,63% 0,44%
JP Morgan Asset Management 1,15% 0,31%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group