Analys New Nordic Healthbrands
New Nordic: Resultattillskott på lager
New Nordic Healthbrands | |
Börskurs: 20,40 kr | Antal aktier: 6,2 m |
Börsvärde: 126 Mkr | Nettoskuld: 32 Mkr |
VD: Karl Kristian Bergman Jensen | Ordförande: Marinus Blåbjerg Sørensen |
New Nordic Healthbrands (20,40 kr) utvecklar och säljer kosttillskott. Produkterna säljs på fler än 50 000 apotek och hälsokostbutiker i ett fyrtiotal länder världen över. Försäljningen sker även via dagligvaruhandel samt e-handel. Bolagets största marknader är Europa och USA.
Bolaget startades 1992 och är noterat på First North sedan 2007. Bolagets två grundare Marinus Blåbjerg Sörensen (ordförande) och Karl Kristian Jensen Bergman (VD) och är största och näst största ägare med 37,4% respektive 33,3% av aktierna. Koncernen har 71 anställda.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 534 | 556 | 578 | 596 |
– Tillväxt | +9,5% | +4,1% | +4,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | -3 | 1 | 14 | 24 |
– Rörelsemarginal | -0,6% | 0,2% | 2,5% | 4,0% |
Resultat efter skatt | -6 | -1 | 9 | 17 |
Vinst per aktie | -1,00 | -0,08 | 1,47 | 2,69 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -6% | 0% | 8% | 14% |
Kapitalbindning | 22% | 23% | 22% | 22% |
Nettoskuld/Ebit | -4,7 | 24,7 | 1,2 | 0,2 |
P/E | -20,4 | e.m. | 13,9 | 7,6 |
EV/Ebit | -50,1 | 142,7 | 11,0 | 6,7 |
EV/Sales | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Kommentar: Den organiska tillväxten var 4,8% år 2023. Resten var positiva valutakurseffekter. |
New Nordics produktportfölj omfattar exempelvis kosttillskott, hudvård och hårvård. En av bolagets storsäljande produkter är Blue Berry. Det är ett kosttillskott som sägs bidra till att bibehålla normal ögonhälsa. Ett annat exempel är Skin Care som påstås bidra till normal kollagenbildning. Gemensamma nämnaren är att produkterna är växtbaserade. New Nordic har exempelvis tagit fram en produkt som heter Wild Biotic vilket är en växtbaserad probiotikaprodukt.
Marknaden för kosttillskott är en mångmiljardindustri, med många lokala och regionala aktörer. De senaste åren har den svenska marknaden vuxit med runt 5% per år i snitt. Det finns dock en hel del skillnader i tillväxttakt mellan enskilda produktkategorier och marknader.
Innan pandemin bröt ut växte New Nordic typiskt sett runt 10% organiskt per år. 2020 och 2021 var den organiska tillväxten 2% respektive 17%. 2022 föll omsättningen 11%. Ifjol uppgick den organiska tillväxten till knappt 5%.
Många konsumenter har påverkats negativt av inflationen vilket inneburit sämre köpkraft med mindre pengar i plånboken. New Nordic har sett en trend att konsumenterna i större utsträckning köper små förpackningsstorlekar jämfört med hur det såg ut för några år sedan.
Negativ resultattrend
Problemen för New Nordic började redan i slutet av 2021. I Q4 2021 var rörelseresultatet negativt för första gången sedan Q4 2012. New Nordic uppvisade alltså lönsamhet i varje kvartal i nästan ett decennium i sträck.
Under de senaste elva kvartalen (Q4 2021 – Q2 2024) har rörelseresultatet varit positivt under endast fyra kvartal. New Nordic är inne i en negativ trend.
Den svaga resultatutvecklingen de senaste åren beror på några olika faktorer. Den stigande inflationen med ökade kostnader på insatsvaror, högre löner och en generell kostnadsökning är centrala faktorer. New Nordic redovisar tyvärr inte bolagets marknadsföringskostnader tydligt men gissningsvis står de för en rätt stor del av ökningen.
Samtidigt gör New Nordic en del tillväxtsatsningar och har gått in på en del nya marknader. Det belastar också resultatet negativt. Över lag tar det några år innan en marknad kommit upp i tillräckligt stor skala för att den ska vara lönsam.
God tillväxt, fortsatt svagt resultat
Idag (31/7) presenterar New Nordic halvårsrapporten. I skrivande stund är aktien upp 12% på beskedet under rätt bra omsättning (1,2 Mkr). Likviditeten i aktien är normalt sett klen. I snitt omsätts det aktier för knappt 0,1 Mkr per dag.
New Nordic | Q2 2024 | Q2 2023 |
Omsättning | 141 Mkr | 130 Mkr |
Tillväxt | 8,4% | -0,6% |
Organisk tillväxt | 8,3% | -5,1% |
Bruttomarginal | 65,4% | 66,5% |
Rörelsekostnader | 94,0 Mkr | 89,0 Mkr |
Rörelseresultat | -1,9 Mkr | -2,6 Mkr |
Ebit-marginal | -1,4% | -2,0% |
Resultat per aktie | -0,72 kr | -0,50 kr |
Tillväxten i Q2 var god och steg 8,3% organiskt (i lokala valutor). Det var New Nordics tredje bästa försäljningskvartal sedan bolagets startades för över 30 år sedan. Enbart Q2 2021 (141,1 Mkr) samt Q4 2023 (142,6 Mkr) har varit bättre försäljningsmässigt. Efterfrågan beskrivs generellt som god. Samtliga månader hade en försäljning över 45 Mkr per månad. Maj var bäst med över 50 Mkr. Mer om försäljningen per region senare.
Bruttomarginalen sjönk drygt en procentenhet till 65,4% (66,5). Försämringen beror på ändrad produktmix. Ledningen uppger att fokus framöver är att öka försäljningen av produkter som har högre bruttomarginal. De senaste åren har bruttomarginalen varit omkring 65-67% på koncernnivå.
Rörelsekostnaderna uppgick till 94 Mkr i kvartalet (89). Övriga externa kostnader var 75 Mkr (71) och drevs av ökade marknadsföringskostnader samt kostnader för uppstart av egen lagerverksamhet. New Nordic har tagit beslut att hämta hem delar av koncernens lagerhållning i Sverige, Danmark och Tyskland till ett eget lager i Landskrona. Lagret är 1600 kvm stort. På sikt bedömer New Nordic att kostnaderna kommer minska och effektiviteten i koncernen öka.
Rörelseresultatet var -1,9 Mkr (-2,6) motsvarande en marginal på -1,4% (-2,0). Karl Kristian Jensen Bergman uppger i VD-ordet att han ser fram emot andra halvåret där fokus är på att nå positivt resultat för bolaget.
Utmanande i Norden
Ser vi till utveckling per region så ökade tre av fyra områden försäljningen i kvartalet. I Norden sjönk omsättningen 3% i kvartalet. Tappet beror på den svenska och den danska marknaden som gått svagt. Konkurrensen beskrivs som hög i båda länderna med hög prispress som följd. Under 2023 ökade de stora återförsäljarna sina lager vilket har tagit längre tid att omsätta. Vidare uppger ledningen i New Nordic att “konsumentbeteendet är präglat av omvärldsfaktorer som allmän oro med inflation, högre räntor och geopolitisk instabilitet”
Den svaga utvecklingen i Sverige och Danmark är huvudorsaken till “koncernens otillfredsställande resultat”. Ledningen bedömer att lagernivåerna normaliseras under årets andra halvår. Under juni sågs förbättring på den danska marknaden. Den norska marknaden utvecklas fint. Där New Nordic nu börjat sälja direkt till konsumenter i Norge genom sajten vitagold.no. På samtliga marknader är apotek och hälsokostbutiker New Nordics största försäljningskanal. Internationellt är apoteken bolagets största typ av återförsäljare.
God tillväxt i övriga Europa
Övriga Europa växte 11% i kvartalet och 10% första halvåret. Schweiz och Spanien lyfts fram som två marknader där New Nordic tar investeringar på och belastar resultatet negativt men där framtidspotentialen också verkar stor. New Nordic bedömer att Schweiz och Spanien väntas bidra med positivt resultat först under 2026.
På andra sidan Atlanten – i Nordamerika – var tillväxten 9% under såväl kvartalet som första halvåret. I USA har bolaget avslutat ett åtgärdspaket som pågått i två år. Styrning, produktsortiment och försäljningskanaler har setts över. Nu ökar både omsättning och marginaler. Kanada lyfts också fram som en marknad med positiv tillväxt och resultat där ledningen ser potential för fortsatt stabil tillväxt.
Övriga världen är den klart minsta regionen och står för runt 6% av koncernens omsättning. Tillväxten är hög (+90%) under första halvåret. New Nordic ser goda tillväxtmöjligheter på flera marknader. Marknaden för kosttillskott i Asien är större än exempelvis i Europa. New Nordic har tecknat distributionsavtal med ett stort läkemedels- och OTC-bolag för ett antal länder i Centralasien.
Varulagret uppgick till cirka 107 Mkr vid halvårsskiftet motsvarande 19% av omsättningen senaste tolv månaderna. Under första halvåret 2024 var kassaflödet från den löpande verksamheten (före rörelsekapitalförändringar) -7,0 Mkr (0,4). Efter rörelsekapital var kassaflödet -15,8 Mkr (18,4).
Vid halvårsskiftet uppgick nettoskulden till 32,3 Mkr (21,6). Att New Nordic vänder till positivt resultat under årets andra halvår är en viktig värdedrivare.
Prognoser och värdering
2024 räknar vi med drygt 4% tillväxt. Kommande år penslar vi in 3-4% årlig tillväxt drivet av en solid marknadstillväxt och att köpkraften hos konsumenter också bättras.
Vi räknar med att rörelseresultatet stärks under andra halvåret och för helåret skissar vi på en marginal kring nollan. 2025 skissar vi på 2,5% samt 4% år 2026. År 2014-2021 hade New Nordic en rörelsemarginal på drygt 6% i snitt. Som lägst var marginalen 4,3% (år 2016). Å ena sidan ska man också ha respekt för att New Nordic nu är i en resultatmässig svacka och brottas med inflationen. Å andra sidan har bolaget en bruttomarginal på över 65% och det borde det inte vara några problem att tjäna 4-5% i rörelsemarginal sikt. År 2018 hade New Nordic 8,7% i Ebit-marginal exempelvis.
Trots att vi använder en multipel på rätt låga 8x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns nästan 50% uppsida på sikt. Samtidigt är risknivån rätt hög då likviditeten i aktien är klen och skuldsättningen utmanande.
Kan New Nordic nå en rörelsemarginal i linje med det historiska snittet kring 6% är uppsidan betydande (se optimistiskt scenario). Kanske vill huvudägarna så småningom försöka sälja hela bolaget till en större aktör på kosttillskottsmarknaden. I det pessimistiska scenariot penslar vi in fortsatt prispress på marknaden och låga marginaler. Den stora risken är att New Nordic behöver stärka balansräkningen.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
New Nordic | -24% | 13,9x | 11,0x | 0,3x | 2,5% | 3,5% |
Cloetta | 23% | 12,4x | 10,1x | 1,0x | 9,7% | 1,5% |
Humble | 19% | 11,9x | 11,1x | 0,7x | 6,3% | 11,8% |
Midsona | 44% | 14,2x | 13,2x | 0,5x | 4,1% | 3,2% |
Genomsnitt | 15% | 13,1x | 11,3x | 0,6x | 5,7% | 5,0% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
New Nordic har ett par utmanande år i ryggen. Tillväxtmässigt presterar bolaget helt okej. Stenen i skon är den svaga marginalutvecklingen. New Nordic är ett bolag med en god historik av tillväxt under lönsamhet. De senaste åren har resultatutvecklingen däremot varit usel.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner sålt aktier för 4 Mkr. Det är VD Karl Kristian Jensen Bergman som sålt aktier på kurser mellan 17-27 kronor. Inga köp finns registrerade.
Kan New Nordic nå historiska marginalnivåer så finns betydande uppsida. Risknivån är dock hög. Uppsidan i huvudscenariot är helt okej. Mycket hänger på marginalutvecklingen. Investerare som gillar småbolag och accepterar den klena likviditeten kan möjligen överväga en post.
Sammantaget landar vi i en neutral hållning och vill se att New Nordic återigen når positiva marginaler.
Tio största ägare i New Nordic | Värde (Mkr) | Andel |
Marinus Blaabjerg Sørensen | 42,2 | 37,4% |
Vaccinium Holding ApS | 37,6 | 33,4% |
Christian Kock | 3,8 | 3,4% |
John Löfström | 2,5 | 2,3% |
Tage Juhl Finninge | 2,1 | 1,9% |
Avanza Pension | 2,1 | 1,8% |
Erpur Adalsteinsson | 1,0 | 0,9% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 0,9 | 0,8% |
Ola Arvidsson | 0,7 | 0,6% |
Tomas Neumüller | 0,7 | 0,6% |
Två största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Lennart Sjölund | 0,3 | 0,2% |
Parkallen Invest AB | 0,3 | 0,2% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 71,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser