Analys New Nordic Healthbrands
New Nordic Healthbrands: Ohälsosamt avslut på 2021
New Nordic Healthbrands | |
Börskurs: 56,50 kr | Antal aktier: 6,2 m |
Börsvärde: 350 Mkr | Nettoskuld: 14 Mkr |
VD: Karl Kristian Bergman Jensen | Ordförande: Marinus Blåbjerg Sørensen |
New Nordic Healthbrands (56,50 kr) utvecklar och säljer växtbaserade kosttillskott på fler än 50 000 apotek och hälsokostbutiker i ett fyrtiotal länder världen över. Försäljningen sker även via dagligvaruhandel samt e-handel. Bolagets största marknader är Europa och USA.
Koncernen grundades år 1992 och noterades på Nasdaq First North 2007. New Nordic har drygt 70 anställda. Största ägare är bolagets två grundare som fortsatt är verksamma som VD och styrelseordförande. De äger tillsammans 77% av aktierna.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 515 | 541 | 578 | 613 |
– Tillväxt | +14,4% | +5,0% | +7,0% | +6,0% |
Rörelseresultat | 29 | 32 | 38 | 43 |
– Rörelsemarginal | 5,5% | 6,0% | 6,5% | 7,0% |
Resultat efter skatt | 21 | 24 | 28 | 33 |
Vinst per aktie | 3,44 | 3,90 | 4,60 | 5,30 |
Utdelning per aktie | 1,25 | 1,50 | 1,75 | 2,00 |
Direktavkastning | 2,2% | 2,7% | 3,1% | 3,5% |
Avkastning på eget kapital | 19% | 18% | 18% | 19% |
Avkastning på operativt kapital | 25% | 24% | 27% | 29% |
Nettoskuld/EBIT | 0,5 | -0,2 | -0,4 | -0,7 |
P/E | 16,4 | 14,5 | 12,3 | 10,7 |
EV/EBIT | 12,7 | 11,2 | 9,7 | 8,5 |
EV/Sales | 0,7 | 0,7 | 0,6 | 0,6 |
10% årlig tillväxt
New Nordic har uppvisat fin tillväxt över tid. Marknaden för kosttillskott är en mångmiljardindustri med både många lokala och regionala aktörer. Den underliggande marknadstillväxten är cirka 10% årligen även om tillväxttakten skiljer sig en del åt mellan enskilda marknader och produktkategorier.
De senaste fem åren har den organiska tillväxten varit omkring 10% per år i snitt. Bruttomarginalen är runt 68-69%. Rörelsemarginal har varit drygt 7% i snitt sett över fem år.
Coronadrabbade 2020 föll den redovisade omsättningen något. Organiskt sett lyckades New Nordic ändå öka omsättningen med 2% vilket får ses som ett styrkebesked.
2021 började bra med riktigt starkt tillväxt i både Q1 (+21%) samt Q2 (+41%). Tredje kvartalet blev också helt okej (+8%) även om försäljningen minskade jämfört med det starka andra kvartalet. Avslutningen på 2021 blev desto sämre.
Första kvartalsförlusten sedan 2012
New Nordic | Q4 2021 | Q4 2020 |
Omsättning | 121,0 Mkr | 117,8 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 2,8% | 2,9% |
Organisk tillväxt | 2,0% | 8,4% |
Bruttomarginal | 64,9% | 67,1% |
OPEX | 82,8 Mkr | 73,5 Mkr |
Ebit | 4,3 Mkr | 5,5 Mkr |
Ebit-marginal | -3,5% | 4,7% |
Vinst per aktie | -0,73 kr | 0,43 kr |
Omsättningen ökade visserligen med 2% organiskt. Däremot sjönk bruttomarginalen drygt två procentenheter på grund av sämre produktmix och ökade kostnader för frakt.
Rörelsekostnaderna ökade med 9,3 Mkr jämfört med Q4 2020. New Nordic redovisar inte hur stor andel som utgörs av marknadsföringskostnader. Men troligen är det en betydande del av ökningen. Rörelseresultatet var negativt för första gången sedan Q4 2012. New Nordic har uppvisat lönsamhet varje kvartal i nästan ett decennium i sträck.
VD Karl Kristian Bergman Jensen framhäver att etablering i ett antal länder belastar lönsamheten negativt. Troligen är inte det hela förklaringen utan möjligen är det så att New Nordic missdömt utvecklingen kortsiktigt i fjärde kvartalet och inte fått ut önskad effekt från marknadsföringskostnaderna.
Januari har börjat bra
Bolaget brukar kommentera hur innevarande kvartal har börjat i samband med kvartalsrapporterna. Vid Q3-rapporten i slutet av oktober ifjol var budskapet att försäljningen under de första veckorna i oktober börjat bra.
Starten på 2022 verkar varit helt okej. New Nordic framhäver att omsättningen under januari var på en tillfredställande nivå, likaså resultatet. Under januari lanserades hudvårdsserien Kunkeei i Danmark.
Generellt så består New Nordics produktportfölj av kosttillskott, hudvård och hårvård. En av bolagets storsäljande produkter är Blue Berry. Det är ett kosttillskott som sägs bidra till att bibehålla normal ögonhälsa. Ett annat exempel är Skin Care som påstås bidra till normal kollagenbildning. Gemensamma nämnaren är som sagt att produkterna är växtbaserade.
Största marknaden är Europa, följt av Norden och därefter Nordamerika. New Nordic har sedan några år tillbaka lanserat sina produkter i utvalda marknader i Asien (som går under segment övriga världen). Hittills handlar det om relativt små volymer. Som synes har försäljningen ökat år från år, 2020 undantaget, för respektive geografisk marknad.
Ökat varulager
Varulagret har ökat en hel del senaste åren. Både i absoluta tal samt som andel av koncernens totala omsättning. Varulagret var 116 Mkr vid årsskiftet jämfört med drygt 80 Mkr ett år tidigare. New Nordic har medvetet ökat lagret för att kunna säkerställa leveranser till kunderna.
Under inledningen av 2022 har bolaget börjat minskat lagren avsevärt igen då ledningen känner sig trygga gällande leveranser från bolagets leverantörer. Minskade lagernivåerna borde stärka kassaflöde under inledningen på 2022.
Konsolidering i sektorn
Det har skett en del konsolidering på den nordiska kostillskottsmarknaden senaste åren. Midsona har gjort en del förvärv. 2017 förvärvade Midsona bolaget Bringwell som säljer kosttillskott. Även MedicaNatumin har gjort en del mindre förvärv.
En annan aktör som varit aktiv i konsolideringen är Humble Group. Bolaget har utvecklats till en riktig serieförvärvare inom funktionell mat och kosttillskott. 2020 omsatte Humble Group under 40 Mkr. 2021 landade intäkterna på 1,5 miljarder. Förvärvstempot är med andra ord riktigt högt.
Konkurrenten MedicaNatumin köps upp
I mitten av februari ingick Humble en avsiktsförklaring med MedicaNatumin avseende förvärv av det operativa dotterbolaget i MedicaNatumin-koncernen. Den preliminära köpeskillingen uppgår till 118 Mkr motsvarande ett värde på 0,315 kronor per aktie i MedicaNautmin. Det motsvarande en premie på 4,3% jämfört med slutkursen dagen innan budet.
Köpeskillingen erläggs genom nyemitterade aktier i Humble Group till kurs 25,93 kronor per aktie. Styrelsen i MedicaNautmin samt aktieägare som representerar 30% av rösterna i bolaget står bakom beslutet och avser att rösta ja till förslaget vid en extra bolagsstämma.
2021 omsatte MedicaNatumin 219 Mkr med ett rörelseresultat före avskrivningar (Ebitda) uppgående till 11,4 Mkr. Ledningen i MedicaNatumin och Humble Group bedömer att Ebitda-resultatet justerat för overheadkostnader samt kostnader för börsplats etc hade uppgått till 20,4 Mkr.
New Nordic har under några år haft planer på att byta börslista från First North till Nasdaq Small Cap. Tanken var att ansöka om listbyte under 2021 men bolaget har nu beslutat att skjuta upp ansökan till hösten 2022. Kanske vill grundarna så småningom minska sitt ägande eller avyttra hela bolaget? VD Karl Kristian Bergman Jensen blir 60 år i år och ordförande Marinus Blåbjerg Sørensen fyller 71 år.
Köpare | Förvärvsobjekt | Tidpunkt | Transaktionsvärde | EV/Sales R12M | EV/EBIT R12M |
Humble | MedicaNatumin | feb-22 | 118 Mkr | 0,5x | 5,8x Ebitda |
MedicaNatumin | Vitalkost | dec-19 | 27 Mkr | 0,4x | 7,4x |
Midsona | Ekko Gourmet AB | jul-19 | 6,5 Mkr | 0,7x | Okänt |
Midsona | Bringwell | maj-17 | 280 Mkr | 0,8x | Okänt |
MedicaNatumin | NatuminPharma | mar-16 | 31,5 Mkr | 0,9x | Okänt |
Midsona | Urtekram | jun-15 | 280 Mkr | 0,6x | Okänt |
MedicaNatumin | Nature Invest | apr-14 | 26,2 Mkr | 2,3x | Okänt |
Källa: Factset, Affärsvärlden | Snitt: | 0,9x | 6,6x |
Multiplarna i sektorn avseende onoterade bolag ligger generellt kring 5-8 gånger rörelsevinsten samt 0,5 – 1,0 x gånger omsättningen. Mycket beror förstås på hur stora bolagen är och hur historiken ser ut.
Prognoser och värdering
2022 skissar vi på 5% tillväxt totalt sett. New Nordic möter riktigt tuffa jämförelsetal första halvåret. Se tabellen nedan.
New Nordic | H1 2021 | H2 2021 |
Omsättning | 268,9 Mkr | 245,9 Mkr |
Tillväxt | 24% | 6% |
Rörelseresultat | 24,1 Mkr | 4,4 Mkr |
Ebit-marginal | 9,0% | 1,8% |
Vinst per aktie | 3,09 kr | 0,35 kr |
Under årets första sex månader 2021 steg omsättningen med 24% och rörelsemarginalen var starka 9%. New Nordic får troligen svårt att matcha dessa siffror under första halvåret 2022. Däremot blir jämförelsetalen betydligt enklare under andra halvåret.
Vi räknar med en rörelsemarginal på 6% 2022 som successivt stärks till 7% i slutet av prognoshorisonten. 2017-2019 tjänade New Nordic 8,2% i snitt jämförelsevis. Använder vi en multipel på 10 gånger rörelsevinsten finns knappt 40% uppsida.
New Nordic har uppvisat fin tillväxt och hälsosam lönsamhet över tid. Fjärde kvartalet 2021 var dock betydligt sämre än väntat och aktien föll 15% på beskedet. Sedan årsskiftet är aktien ned omkring 35%. I januari i år, alltså efter kvartalsslutet, sålde VD Karl Kristian Jensen aktier för cirka 1 Mkr på kurser mellan 72 – 86 kronor.
Sammantaget möter New Nordic tuffa jämförelsetal och vinsttillväxten kommer sannolikt vara negativt första halvåret i år. Vi stannar vid en neutral hållning med bakgrund mot osäkerheten gällande tillväxt och resultatutveckling. Investerare som gillar lönsamma småbolag bör hålla koll på New Nordic. Likviditeten i aktien är klen.
New Nordic tio största ägare | Andel |
Vaccinium Holding ApS | 39,9% |
Marinus Blaabjerg Sørensen | 37,4% |
Avanza Pension | 1,97% |
Micka Lin | 1,36% |
Christian Kock | 1,22% |
Lars Johansson | 1,20% |
Emelie Lin | 0,93% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 0,74% |
Erpur Adalsteinsson | 0,66% |
Fen Lin | 0,41% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser