Analys Net Insight
Net Insight – Renodlingen fortsätter
Net Insight | |
Börskurs: 2,00 kr | Antal aktier: 382,7 m |
Börsvärde: 765 Mkr | Nettokassa: 237 Mkr |
VD: Crister Fritzson | Ordförande: Gunilla Fransson |
Teknikbolaget Net Insight (2 kr) utvecklar och säljer nätverksprodukter som bland andra TV-bolag och nätoperatörer använder för att producera och distribuera rörlig bild i allehanda nät.
Produktserien Nimbra riktar sig till nätägare och mediebolag som vill ha en bättre och mer effektiv distribution av livevideo, företrädesvis inom sportevenemang och finns i över 70 länder.
Affärsvärldens huvudscenario | 2020 | 2021E | 2022E | 2023E |
Omsättning | 399 | 390 | 421 | 446 |
– Tillväxt | -11,1% | -2,2% | +8,0% | +6,0% |
Rörelseresultat | -5 | 23 | 38 | 54 |
– Rörelsemarginal | -1,2% | 6,0% | 9,0% | 12,0% |
Resultat efter skatt | -9 | 17 | 29 | 41 |
Vinst per aktie | -0,02 | 0,04 | 0,08 | 0,11 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -2% | 2% | 4% | 5% |
Avkastning på operativt kapital | Neg. | 14% | 24% | 34% |
Nettoskuld/EBIT | 51,5 | -11,2 | -7,7 | -6,3 |
P/E | -83,3 | 50,0 | 25,0 | 18,2 |
EV/EBIT | -114,5 | 22,6 | 13,9 | 9,9 |
EV/Sales | 1,3 | 1,4 | 1,3 | 1,2 |
Kommentar: Resultat exklusive reavinst från avyttringar (Sye 2020 samt avyttringen av Resource Optimization, ScheduALL, 2021.) |
I januari 2020 avyttrade Net Insight affärsområdet Streaming Solutions, som bestod av konsumentstreaminglösningen Sye, till Amazon för 350 Mkr. Sye blev aldrig den stora succé som många hoppades på. I vart fall inte i Net Insights ägo. Nettovinsten från försäljningen uppgick till 200 Mkr.
Våren 2020 tillträdde Crister Fritzson som ny VD på Net Insight. Fritzson har tidigare suttit i styrelsen för Net Insight och var senast VD för SJ AB. Fritzon har bakgrund inom telekom och media med roller som VD för Boxer samt Teracom AB.
Under 2020 har Net Insight genomfört en rad förändringar i organisationen för att höja effektiviteten och lyfta lönsamheten. Åtgärderna innefattar bland annat omorganisation, byte av ledningspersoner samt kostnadsbesparingar.
Häromveckan efter att Net Insight presenterat bokslutet för 2020 meddelades att bolaget avyttrar affärsområdet Resource Optimization. Kanske mer känt som ScheduALL, som erbjuder mjukvarulösningar för planering och optimering av resurser för mediebolag globalt.
Net Insight förvärvade ScheduALL 2015 för 14 miljoner dollar. Avyttringen inbringar nu 6 miljoner dollar och väntas avslutas under kommande veckor. ScheduALL omsatte 67,2 Mkr med ett rörelseresultat på 4,1 Mkr 2020. Sammantaget blev ScheduALL inte något värdeskapande för Net Insight och prislappen från försäljningen är inget att hurra över.
Å andra sidan kan ledningen nu fullt ut fokusera på den kvarvarande kärnverksamheten i form av Media Networks med produktserien Nimbra i spetsen. Det är positivt. Kundgruppen utgörs främst av tjänsteleverantörer som driftar och/eller äger större medianätverk byggda med Nimbra-lösningar. Nimbra-serien har en stor installerad bas med 16 000 system globalt sett. Net Insights förhoppning och strategi är att kunna sälja både nya och existerande lösningar till den befintliga basen.
Net Insight har lanserat en molnlösning med namnet Nimbra Edge. Bolaget har vunnit flera affärer med namn som LinkedIn, SRG SSR och Tata Communications. De har börjat använda molnlösningar istället för satellit vilket medför kostnadsfördelar. Samtidigt öppnar det upp för nytt innehåll för att få högre kvalitet i produktion och distribution. Det kan öka den adresserbara marknaden mot mindre events och sporter.
En annan trend på marknaden är att större delen av tv-produktionerna utförs på distans. Detta har accelererat till följd av pandemin då många evenemang inte har någon publik samtidigt som produktionsteam har begränsad möjlighet att resa.
Med hjälp av Net Insights lösningar skickas videoflöden från evenemangen till produktionsteamet som sitter i studion. Det innebär att produktionsbolagen inte behöver ha lika mycket personal fysisk på plats som tidigare, vilket sparar kostnader. Samtidigt kan produktionsteamet öka beläggningen och arbeta med andra produktioner parallellt.
Tata Communications som är en av världens största distributörer av video online uppgraderar sitt nätverk till en kapacitet på 100 gigabit per sekund med Net Insights Nimbra-lösning. Tata distribuerar idag cirka 5000 sportevenemang. Av dessa produceras 750 stycken på distans, sändningarna sätts alltså samman på ett annat ställe än där inspelningarna sker. Tata prognostiserar att inom kort kommer 1800-2000 av evenemangen att produceras på distans. Detta borde öka efterfrågan på Nimbra-lösningarna framöver. Nyligen annonserades samgående på marknaden med fokus på just distansproduktion.
Historiskt sett har större evenemang som Europamästerskapen i fotboll och Olympiska spelen medfört att kunderna ökat investeringarna inför dessa. Om allt går som planerat så kommer både EM och OS gå av stapeln under 2021. I samtal med Affärsvärlden framhäver VD Crister Fritzson samtidigt att Net Insight fortsatt väntas påverkas negativt under första halvan av året.
En annan satsning Net Insight lyfter fram är övergången mot ökad andel mjukvarulösningar och löpande betalningsflöden i form av årliga-intäkter. Det minskar trösklarna för kundernas initiala investeringar samtidigt som de binder mindre kapital. För Net Insights del innebär det jämna och mer förutsägbart intäktsflöden, vilket aktiemarknaden ofta uppskattar och premierar. Å andra sidan är detta inte något som sker över en natt, utan kan ta tid.
Media Networks | 2018 | 2019 | 2020 |
Omsättning | 375,1 | 377,8 | 331,7 |
Tillväxt | – | 1% | -12% |
Bruttoresultat | 225,2 | 242,4 | 201,5 |
Bruttomarginal | 60,1% | 64,2% | 60,7% |
Rörelsekostnader | 239,6 | 195,9 | 194,8 |
Ebit | -14,4 | 46,5 | 6,8 |
EBIT-marginal | -3,8% | 12,3% | 2,0% |
Den finansiella utvecklingen för kvarvarande affärsområde Media Networks har varit volatil de senaste åren. Bruttomarginalen är drygt 60% och kan säkerligen öka på sikt i takt med högre andel mjukvaruförsäljning. Net Insight har för tillfället inte kommunicerat något marginalmål. Givet att tillväxten tar fart så borde en rörelsemarginal på 15% inte vara omöjligt, anser Affärsvärlden.
För tillfället påverkas marknaden av osäkerheten relaterat till pandemin. Fjärde kvartalet 2020 var dock ett fall framåt. Media Networks ökade omsättningen till 90,6 Mkr (88,0) rörelsemarginalen landade på 6,1% (4,1). På koncernnivå inklusive affärsområde Resource Optimization som kommer säljas, ökade försäljningen 2,2%. Exklusive valutakurseffekter var ökningen 8,4%.
Framöver skissar vi på att Net Insight växer 6-8% per år. Både drivet av återhämtning från pandemin och organisk tillväxt. Att Net Insight accelererar tillväxten har hög prioritet enligt VD Crister Fritzson. I slutet på prognoshorisonten räknar vi med en rörelsemarginal på 12%. Det är generöst ur ett historiskt perspektiv. Använder vi en multipel på 13 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på cirka 35%.
Får Net Insight ordning på tillväxten och marginalerna finns bra uppsida (optimistisk scenario). Teknologirisken är svårbedömd, fortsätter Net Insight i gamla hjulspår finns nedsida även om bolagets stora nettokassa ger skydd på nedsidan (pessimistiskt scenario).
Att investera i turn-around case är knepigt och passar inte alla. Det enda man kan vara riktigt säker på är att det i princip alltid kommer att ta längre tid än vad man initialt räknat med. Om man har tålamod så kan man å andra sidan bli rikligt belönad.
VD Crister Fritzson har lång bakgrund inom media och telekom. Fritzson köpte aktier för 20 Mkr under fjolåret och äger cirka 3% av kapitalet i bolaget. Att VD äger mycket aktier är positivt.
Transformationen och renodlingen mot affärsområde Media Networks känns sund. Att Amazon köpte Sye är en kvalitetsstämpel för Net Insights utvecklingsteam. Satsningen mot distansproduktion, mjukvara och mer återkommande intäktsströmmar är också bra. Fjärde kvartalet var ett fall framåt för Net Insight. Bolaget har dessutom en stark finansiell ställning med en rejäl nettokassa. Styrelsen kommer söka bemyndigande för att återköpa aktier. Med bakgrund mot osäkerheten kring pandemin bedöms kapitalåterföring bli aktuellt först i fjärde kvartalet i år.
Vi upplever att aktiemarknadens intresse för bolaget för tillfället är svalt. Kanske ett bra köpläge för den tålmodige. På ovan nämnda premisser sätter vi ett köpråd.
Net Insight tio största ägare | Kapital | Röster |
Briban Invest AB | 13,63% | 13,32% |
Avanza Pension | 5,38% | 5,26% |
Lannebo Fonder | 5,15% | 5,04% |
Alecta Pensionsförsäkring | 3,15% | 3,08% |
Wilda Go AB (VD Crister Fritzson) | 3,00% | 2,94% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 2,88% | 2,81% |
Net Insight AB | 1,84% | 1,80% |
Edgar Sesemann | 1,28% | 1,25% |
Nordea Liv & Pension | 1,16% | 1,13% |
Hanna Barsum | 1,09% | 1,07% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser