Nästa växel behövs i RevolutionRace

Klädföretaget fortsätter visa klart högre tillväxt än andra bolag som säljer via nätet. På kort sikt är dock förväntningarna höga och en ännu högre växel lär behövas om bolaget ska kunna klå årets urstarka siffror.
Nästa växel behövs i RevolutionRace - RevRace
RevolutionRace säljer friluftskläder under eget varumärke direkt till slutkonsument. Största produktkategorierna är byxor och jackor. Huvudkontoret finns i Borås men Tyskland är enskilt största marknaden.
RevolutionRace
Börskurs: 78,00 kr Antal aktier: 112,9 m
Börsvärde: 8 808 Mkr Nettokassa: 62 Mkr
VD: Pernilla Nyrensten Ordförande: Paul Fischbein

RevolutionRace (78 kr) säljer kläder på nätet för friluftsliv och en aktiv livsstil. Majoriteten av produkterna designas internt och säljs under det egna varumärket med samma namn som bolaget. De säljs sedan utan mellanhänder direkt till slutkonsument.

Näst största ägare med 26% av aktierna är paret Nyrensten som grundade bolaget 2013. Pernilla Nyrensten är VD medan Niclas Nyrensten är kreativt ansvarig. Största ägare är riskkapitalbolaget Altor med 36% av aktierna. Aktien noterades nu i juni och idag är börsvärdet knappt 9 miljarder kronor.

Affärsvärldens huvudscenario 2020/21 2021/22E 2022/23E 2023/24E
Omsättning 897 1 077 1 346 1 682
 – Tillväxt +131,5% +20,0% +25,0% +25,0%
Rörelseresultat 230 301 363 437
 – Rörelsemarginal 25,7% 28,0% 27,0% 26,0%
Resultat efter skatt 172 223 275 331
Vinst per aktie 1,59 1,98 2,43 2,93
Utdelning per aktie 0,64 0,80 1,00 1,25
Direktavkastning 0,8% 1,0% 1,3% 1,6%
Avkastning på eget kapital 25% 30% 33% 32%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT -0,3 -0,2 -0,6 -1,0
P/E 49,1 39,4 32,1 26,6
EV/EBIT 38,0 29,0 24,1 20,0
EV/Sales 9,7 8,1 6,5 5,2

Vid börsnoteringen såldes aktien för 75 kronor men efterfrågan var hög och kursen letade sig redan första handelsdagen upp till nästan 90 kronor. Sedan dess har den fallit tillbaka något och börsen intagit en något mer skeptisk syn till tidigare coronavinnare. Exempelvis har flera näthandlare och vissa mobilspelsbolag vittnat om svagare tillväxt jämfört det urstarka fjolåret.

Q4 20/21 Q4 19/20 Helår 20/21 Helår 19/20
Omsättning 274 Mkr 109 Mkr 897 Mkr 387 Mkr
 – tillväxt +152% +34% +132% +36%
Bruttomarginal 73,4% 70,2% 72,3% 70,1%
Justerad rörelsemarginal 28,9% 21,2% 28,1% 21,5%
Vinst per aktie 0,44 kr 0,14 kr 1,59 kr 0,55 kr

Inget sådant syns dock i dagens siffror från RevolutionRace. Omsättningen steg 152% i kvartalet och av detta är bolagets bedömning att 16 procentenheter beror på någon form utav covideffekt. Siffran bör nog tas med en nypa salt, men bygger bland annat på vissa bedömningar som Postnord gjort över hur efterfrågan för olika produktkategorier påverkats av covid-19.

För hela det brutna räkenskapsår som nu stängts ökade omsättningen från 387 till 897 Mkr samtidigt som rörelsemarginalen steg från 21,5% till 28,1% justerat för kostnaderna för börsnoteringen. Covid-effekten har påverkat lönsamheten positivt medan betydligt högre fraktkostnader tyngt något. Det finansiella målet är prestera över 25,0%.

Huvudskäl bakom de höga marginalerna är bolagets direktförsäljningsmodell (D2C) som enligt RevolutionRace gör det möjligt att hålla samma kvalitet till lägre pris än traditionella varumärken – men ändå göra betydligt större vinst. Av siffrorna att döma verkar modellen fungera och bruttomarginalen ligger stadigt över 70%.

Av tillväxten i omsättning förklaras mycket av kraftig tillväxt utanför Norden. Av hela årets försäljningsökning på drygt en halv miljard kronor kommer två tredjedelar från länder utanför Norden. I Tyskland verkar RevolutionRace ha otroligt starkt momentum med en försäljning som nästan trefaldigades under bokslutsåret.

Tillväxtmässigt spelar RevolutionRace (i blått i grafiken nedan) i en egen liga bland näthandlarna. Och även om den mycket höga tillväxttakten mattats av marginellt i senaste kvartalet är tappet inte i närheten av lika dramatiskt som för exempelvis Footway (skor och kläder) eller Desenio (väggkonst). Det tyder på att RevolutionRace har ett koncept och varumärke som fungerar där man tar marknadsandelar i sin produktkategori.

Nästa kvartal att redovisas (Q1) är normalt sett svagare men ska enligt bolaget fått en stark start där man siktar på högre tillväxt än fjolårets 55% men sannolikt lägre än 100%. Det innebär att försäljningen ser ut kunna landa närmre en kvarts miljard vilket för övrigt är ungefär vad man presterat senaste tre kvartalen. Sekventiellt ser alltså försäljningen ut att ha stagnerat. Ska man visa fortsatt tillväxt under Q2-Q4 krävs att bolaget lägger i nästa växel. Analytikerna som följer bolaget räknar kallt med att så kommer ske. Vi är inte lika säkra.

Något som talar för att det finns mer att ge är att bolaget fortsätter expandera på nya marknader. Idag finns bolaget på knappt 20 marknader men 2-4 nya lanseringar planeras i närtid. I maj startade bolaget exempelvis en lokal site i Spanien. I juni lanserades RevolutionRace på Amazon i USA – ett sorts testskott innan bolaget expanderar vidare på den marknaden.

I produktväg planeras ett erbjudande inom skor och ryggsäckar att lanseras mot slutet av året. Givet den starka varumärkesprofilen inom outdoorsegmentet känns det som mycket rimliga produkter.

Även om närmsta kvartalen är osäkra bör det finnas mycket att göra på lång sikt. Målet är att nå 2 miljarder i omsättning räkenskapsåret 2023/2024. För att nå dit krävs en tillväxttakt om drygt 30% årligen.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
RevolutionRace (kläder/outdoor) Nynoterat 39,0 31,4 7,7 24,7 44,4
Lyko (skönhetsprodukter) -17,5 40,3 31,1 1,7 5,4 22,6
Boozt (kläder) 61,5 33,3 22,8 1,5 6,3 17,6
Thule (outdoor) 75,5 29,6 22,7 4,9 21,7 2,9
Rugvista (mattor) Nynoterat 25,8 18,7 3,5 18,9 16,2
BHG Group (bygg/inredning) 36,3 22,9 17,5 1,3 7,3 9,6
Desenio (väggkonst) Nynoterat 20,8 15,8 3,4 21,8 29,6
Fenix (outdoor) 32,7 19,6 15,6 2,6 16,9 4,6
Genomsnitt 37,7 28,9 21,9 3,3 15,4 18,4
Källa: Affärsvärlden / Factset

RevolutionRace har pressats på börsen och handlas nu strax över priset vid börsintroduktionen. Aktien är dock alltjämt en av de dyrare jämfört andra bolag inom e-handel och outdoorprodukter.

Dagens rapport tyder på att RevolutionRace än så länge tycks klara sig bättre än många andra e-handlare. Att försäljningen inte lyft märkvärt sekventiellt oroar dock samtidigt som jämförelsetalen blir betydligt tuffare från och med andra kvartalet.

Analytiker och aktiemarknaden verkar räkna med fortsatt hög tillväxt. Lanseringar av nya marknader och produktkategorier talar för det men vi tycker ändå risken finns på nedsidan i nuläget och förväntningarna är höga. Mycket kommer visa sig under de närmsta kvartalen. Tills vidare står vi fortsatt vid sidlinjen med ett neutralt råd.

Tio största ägare i RevolutionRace Värde (Mkr) Andel
Altor 3 133 36,3%
Nyrensten Global Holding AB 2 283 26,5%
Capital Group 381 4,4%
Swedbank Robur Fonder 293 3,4%
BlackRock 280 3,2%
C WorldWide Asset Management 248 2,9%
Handelsbanken Fonder 246 2,8%
Ophir Asset Management Pty Ltd 178 2,1%
Enter Fonder 111 1,3%
Lancelot Asset Management AB 85 1,0%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group