Nanologica siktar lågt

Från hett bolag inom nanoteknik till klart osexig underleverantör av förbrukningsvaror till läkemedelsbolag i Indien. Så ser utvecklingskurvan ut för Aktietorgsbolaget Nanologica. Det kanske är rätt väg att gå, men vi tvekar. Aktien är bara för den som är övertygad om att ledningens säljförmåga kan säkra framgång.

Södertäljeföretaget Nanologica utvecklar nanoteknologiska produkter för Life Science-industrin och har ansetts vara mycket lovande inom detta fält. Till exempel blev bolaget det första som fick utmärkelsen Årets Nanobolag av föreningen SwedNanotech. Inte Nobelpriset kanske, men ändå.

Ursprunget är forskning vid Stockholms och Uppsala universitet. Bolaget bildades 2004 och sedan 2011 har det drivits med sin nuvarande inriktning mot tillämpningar inom Life Science. För ett knappt år sedan noterades aktien på Aktietorget. Kursen har ökat från 22 till runt 28 kronor vilket ger Nanologica ett börsvärde på cirka 130 Mkr efter den nyemission som nu pågår.

Det som är lite speciellt med Nanologica är att bolaget varit lite av blandning av långskott med gigantisk uppsida och en mer mogen och stabil inriktning. Den stora potentialen är lättast att se för Nanologicas affärområde Drug Delivery. Här används bolagets nanopartiklar för att bära läkemedlet till rätt adress i kroppen och ambitionen är alltså att lösa mycket svåra problem inom läkemedelsutveckling.

Mer om bolagets satsning inom Drug Delivery

Grunden i bolaget är en unik kompetens kring nanoporös silika (kiseldioxid). Nanologica har utvecklat en teknik för att mycket exakt kunna bestämma form och storlek på porerna i partiklar av silika.

Det handlar om nanoteknik, så dessa storlekar mäts i nanometer, en miljarddels meter. Bolaget kan alltså tillverka silikapartiklar med mycket exakta egenskaper, och göra det med hög kvalitet.

Inom affärområdet Drug Delivery används bolagets materialteknik för hjälpa kroppen ta till sig läkemedel på bästa vis. Det är ofta en stor utmaning. Utveckling av nya tekniker för ”drug delivery” handlar om att lösa detta problem och det är en stor och viktig del av läkemedelsutveckling.

Det finns förhoppningar om att nanoteknik ska bidra mycket inom drug delivery. Det handlar då om att utforma nanopartiklar som kan ”bära” den aktiva komponenten i ett läkemedel genom kroppen, utan att det skadas, fram till rätt organ och där släppa ut det.

Nanologicas silikapartiklar används av läkemedelsbolag för att se om de kan utformas för att passa just deras molekyler och målorgan.

När Nanologicas teknik ska användas för drug delivery sker det i form av utvecklingsprojekt. Bolaget bidrar med teknik och kompetens och säljer utvärderingsprojekt kopplade till minimala mängder av specialdesignade partiklar. Om ett läkemedel som använder bolagets leveransteknik visar sig lovande blir det aktuellt med större leveransvolymer och större ersättning.

Skulle det lyckas gå hela vägen till ett godkänt läkemedel baserat på Nanologicas partiklar blir det royalty-liknande intäkter direkt kopplade till läkemedlets globala försäljning, vilket naturligtvis kan vara en jackpot.

Intäkterna inom drug delivery har kommit stötvis. Bolagets hela försäljning under 2015 var drygt 3 Mkr, huvudsakligen från drug delivery projekt. Under första halvåret 2016 skapade dock bara intäkter på ynka 44 tusen kronor.

Hittills har Nanologica fått in en fot i 12 olika forskningsprojekt som utvärderar om bolagets nanoteknik kan lösa leveransfrågan. Även stora namn i läkemedelsvärlden som Teva och GSK har anlitat Nanologica för forskningsprojekt. Än så länge har dock inte Nanologicas partiklar ingått i projekt som nått Fas 1 – en nivå där intäkterna kan bli betydande för bolaget.

Det andra affärsområdet kallas Kromatografi. Kromatografi är en väl etablerad analysmetod som används inom livsmedels- och läkemedelsbranschen. Nanologica har utvecklat en produkt baserad på sina nanopartiklar som ger bättre prestanda än det som finns på marknaden idag.

Detta är en mogen nischmarknad och Nanologica riktar i första steget in sig på den indiska marknaden. Produkten lovar inte lösa några nya problem men förbilligar analysprocessen för kunderna, enligt Nanologica.

Mer om bolagets satsning inom kromatografi

Kromatografi är en metod för att analysera och kvalitetssäkra kemiska produkter. Tekniken används sedan länge inom läkemedelsutveckling och inom livsmedelsindustrin.

Enkelt uttryckt handlar det om att det ämne som ska analyseras pressas genom ett rör fyllt med ett pulver. Eftersom olika beståndsdelar av materialet har olika storlek, fastnar de på olika ställen längs röret. Det gör att man med mycket stor precision kan avläsa vilka ämnen som finns i materialet.

Avgörande för kvaliteten i analysen är pulvrets egenskaper. Nanologica har utvecklat en version av sitt nanoporösa silika för detta syfte. Enligt bolagets egna data kan det leverera hög precision över lång tid.

Nanologica började sin satsning inom kromatografi med att bara tillverka media, det vill säga pulver för andras analyssystem. Med denna produkt, kallad NLAB Saga, har man haft viss försäljning hittills.

Men nu har bolaget tagit fram en ny produkt, en komplett så kallad kolonn för kromatografi. Produkten heter Kanak HPLC (vilket står för ”high performance liquid chromatography”) och har nyligen börjat säljas. Kolonn-produkten är den viktigaste produkten för Nanologica.

Intäkterna från kromatografi har hittills vara mycket blygsamma. Men under fjärde kvartalet i år ska bolaget börja leverera mot en order från Indien på 16 Mkr.

Till skillnad från många andra forskningsintensiva småbolag har Nanologica som mål att nå break-even i närtid. För 2018 är siktet inställt på 30 Mkr i intäkter och plus 8 Mkr i rörelseresultat.

Än så länge är dock bolaget i utvecklings- och kommersialiseringsfas. Intäkterna från Drug Delivery-projekt har varit små och oregelbundna. På kromatografisidan finns en produkt på marknaden men försäljningen är blygsam och lär inte ta fart förrän nästa år. Bolaget förlorar pengar. Under 2015 var intäkterna 3,3 Mkr och resultatet minus 14 Mkr. Under första halvan av 2016 var intäkterna 0,04 Mkr och resultatet minus 12 Mkr.

Kassan sinar och det var ingen stor skräll att en nyemission skulle behövas när beskedet kom i halvårsrapporten. Den genomförs nu och ska inbringa cirka 22 Mkr. Aktien handlas sedan 16 september utan rätt till teckningsrätter i denna emission.

Är detta något att vara med på?

En faktor som talar för det är att Nanologica har en hyggligt bra ägarbild för att vara ett mikrobolag på Aktietorget. Största ägare är Thomas Eldered, känd som vd, medgrundare och storägare i Recipharm. Han har 26 procent av aktierna. Andra större ägare är LMK och Mikael Lönn. Bolagets vd, Andreas Bhagwani, har knappt 10 procent av aktierna och skjuter till sin del i nyemissionen.

Men det finns sådant som sänker intrycket också. Intrycket är att kromatografiaffären som tidigare mest sågs som en kassako för att finansiera mer spännande saker, nu tagit formen av kärnverksamhet. Inget fel i det, om det inte vore för intrycket av att Nanologica blivit lite ”nöd och tvungen” att gå in hårt i det segmentet när Drug delivery-sidan visat sig trög. Det nämndes till exempel ingenting alls om Indien i noteringsprospektet från oktober i fjol.

Att man väljer att komplettera sin affär inom kromatografi-media, där kärnkompetensen finns, med att sälja hela kolonner tycker vi också är en smula konstigt. Det innebär visserligen att slutvärdet på produkten bli mycket större, och att ledningen kan tala om en global marknad på en miljard dollar än endast 40 miljoner dollar för bara media. Men marginalmässigt tror vi inte att själva kolonnen bidrar med så mycket till Nanologicas intjäning. Detta handlar mest om att köpa in externa produkter.

Satsningen i Indien är ännu i en tidig fas och Nanologica har bara haft färdiga kolonner att lämna ut som prover sedan några månader. Ändå har man en order på 16 Mkr och en partner som enligt uppgift är erfaren inom försäljning till den indiska pharmasektorn. Försäljningsargumentet att bolagets produkter har längre livslängd än alternativen, och därför är mer kostnadseffektiva, känns okej. Bolaget kvantifierar dock inte besparingseffekten så det är en svårt att bedöma kundvärdet mer ingående.

Mer om marknaden för kromatografi-produkter

Marknaden är det pulver (media) som Nanologica erbjuder är liten, runt 50 miljoner dollar globalt. Inklusive de kolonner som bär median (hela förbrukningsprodukten) är värdet större, runt 1 miljard dollar.

Det är dock fortfarande så att det är kvaliteten på media som är avgörande och det är här bolaget säger sig kunna göra skillnad med bättre materialteknik.

Nanologica ger sig in på en mogen marknad med många etablerade aktörer, flera av dem stora. Bland konkurrenterna finns Akzo Nobel, GE, och Waters. Slutkunderna är läkemedelsbolag och forskningslaboratorier, vilka ofta köper in sin laboratorie-utrustning från distributörer med vilka de har långa och nära samarbeten.

Bolaget inser att det är svårt att slå sig in på en sådan marknad för ett nytt och litet bolag, även med en ny och bättre produkt. Därför har man valt att fokusera på ett hörn av marknaden, Indien. Det är en viktig och växande del av den globala marknaden för kromatografi.

Enligt bolagets uppgifter är den indiska marknaden för HPLC kolonner nästan 500 Mkr, men det räknar sannolikt in produkter inom under-kategorier där bolagets produkt, Kanak, inte konkurrerar. Landet har en stor och växande export inom läkemedelsindustrin.

Nanologica satsar på att de många aktörerna på den indiska marknaden är mer öppna för ny teknologi, eftersom de jagar tillväxt. Utan tvekan är alla inblandade fokuserade på kostnadseffektivitet. De nya produkterna kommer bara kunna säljas på att deras kvalitet och långa livslängd gör dem prisvärda.

Det kommer att ta tid att bygga trovärdighet kring den långa livslängden. Även vid framgång kommer bruttomarginalerna var på normal industriell nivå. Det handlar om att få igång volymer.

Baserat på den information som finns kring marknaden i Indien går det att skissa på vad för slags försäljningsnivå som Nanologica kan etablera. Ett försök finns här nedan men värt att betona är att flera antaganden är mycket osäkra.

Scenario för Nanologics Indien-satsning
(Mkr)
Global marknad 8000
Varav Indien 480
Nanologicas marknadsandel 15%
Försäljning per år 72
Justerat för 60% ägarandel 43
Mogen årsförsäljning, netto 43

En mogen försäljningsnivå kring 40 Mkr finns alltså på radarn i ett framgångsrikt scenario.

Här nedan finns ett axplock bolag som sysslar med instrument och förbrukningsvaror inom Life Science. Waters är ett amerikanskt bolag som är med i kraft av att det är en av de stora aktörerna inom kolonner och alltså en viktig konkurrent när Nanologica nu tänker slå sig in på den marknaden.

Bolag Omsättning RTM EBIT RTM EBIT-marginal RTM EV/Sales RTM
Biotage 640,0 81,2 12,7 3,8
Boule 363,6 26,1 7,2 1,7
Xvivo 127,3 14,5 11,4 13,1
Cellavision 260,1 79,8 30,7 6,3
Medirox 34,7 5,1 14,7 1,7
Vitrolife 770,6 238,5 31,0 13,9
Waters (USD) 2 099,0 588,5 28,0 5,5
Genomsnitt 613,6 147,7 19,4 6,6
Källa: SvD Börsplus/Factset

Som framgår är multiplarna höga i den här sektorn – men det är också marginaler och tillväxt. Troligen kan man inte vänta sig att Nanologica växer lika bra och har lika höga marginaler som de bästa i den här gruppen. Det bolag som rent storleksmässigt ligger närmast Nanologica är Medirox.

Tar vi en multipel på 3 gånger intäkterna (40 Mkr) landar vi i att en lyckad kronografi-satsning kan översättas till ett motiverat börsvärde på cirka 120 Mkr. De är i runda slängar i nivå med börsvärdet efter nyemissionen.  Även om man då ”på köpet ” även får optionen på att Nanologica faktiskt når framgångar inom drug delivery så lutar vi åt att det inte ger bra odds nog för att vara med på det här projektet.

Det finns en stor risk att inbrytningen i Indien inte alls lyckas så bra som vi skissat på här. Att de befintliga ägarna stöttar bolaget genom att garantera nyemissionen är en bra signal, men för SvD Börsplus del stannar vi vid ett neutralt råd.

Läs fördjupad analys

Om bolaget

Nanologica är ett förhoppningsbolag som utvecklar nanotekniska produkter för life science industrin. Bolaget har sitt ursprung från forskning vid Stockholms och Uppsala universitet och har idag sin verksamhet i Södertälje.

Aktien är noterad på Aktietorget sedan ett knappt år. Nanologica grundades 2004 utifrån unik kompetens kring nanoporös silika (kiseldioxid). De första åren tycks ha ägnats åt att leta kommersiella tillämpningar för denna avancerade materialteknik.

Flera projekt har redan knoppats av, bland annat solcellsbolaget Exeger och fetma-läkemedelsbolaget Sigrid Therapeutics. Sedan 2011 finns dock ett tydligt fokus på två affärsområden inom life science för Nanologicas silika.

Bolaget är ännu inte lönsamt. Under 2015 uppgick försäljningen till drygt 3 mkr och resultatet landade på minus 14 mkr.

Marknaden

Nanologica har produkter inom två affärsområden. Det handlar om analytisk kromatografi, en väletablerad analysmetod inom läkemedelsindustrin och ”drug delivery”, det vill säga nya sätt att få kroppen att ta till sig ett läkemedel på bästa sätt. I båda fallen används bolagets materialteknik, men på helt olika sätt.

Grunden till båda produktområdena är att Nanologica har utvecklat en teknik för att mycket exakt kunna bestämma form och storlek på porerna i partiklar av silika. Det handlar om nanoteknik, så dessa storlekar mäts i nanometer, en miljarddels meter. Bolaget kan alltså tillverka silikapartiklar med mycket exakta egenskaper, och göra det med hög kvalitet.

Kromatografi för läkemedelsutveckling

Kromatografi är en metod för att analysera och kvalitetssäkra kemiska produkter. Tekniken används sedan länge inom läkemedelsutveckling och inom livsmedelsindustrin. Mycket enkelt uttryckt handlar det om att det ämne som ska analyseras pressas genom ett rör fyllt med ett pulver. Eftersom olika beståndsdelar av materialet har olika storlek, fastnar de på olika ställen längs röret. Det gör att man med mycket stor precision kan avläsa vilka ämnen som finns i materialet. Avgörande för kvaliteten i analysen är pulvrets egenskaper. Nanologica har utvecklat en version av sitt nanoporösa silika för detta syfte. Enligt bolagets egna data kan det leverera hög precision över lång tid.

Drug delivery för läkemedelsutveckling

För att ett läkemedel ska ha önskad effekt måste det tas upp i kroppen på rätt sätt. Det är ofta en stor utmaning. Utveckling av nya tekniker för ”drug delivery” handlar om att lösa detta problem och det är en stor och viktig del av läkemedelsutveckling. Det finns förhoppningar om att nanoteknik ska bidra mycket inom drug delivery. Det handlar då om att utforma nanopartiklar som kan ”bära” den aktiva komponenten i ett läkemedel genom kroppen, utan att det skadas, fram till rätt organ och där släppa ut det. Nanologicas silikapartiklar används av läkemedelsbolag för att se om de kan utformas för att passa just deras molekyler och målorgan.

Marknaden för kromatografi är mogen

Kromatografi är en sedan länge etablerad teknik och marknad. Den delas upp i två områden: analytisk och preparativ kromatografi. Nanologica fokuserar på analytisk kromatografi, vilket är användning inom utveckling och testning av nya produkter. Den totala marknaden uppskattas här till storleksordningen en miljard dollar per år. Av detta är mindre än 5 procent media, vilket förklarar varför Nanologica gått vidare till att utveckla hela kolonner. Det är dock fortfarande så att det är kvaliteten på media som är avgörande och det är här bolaget säger sig kunna göra skillnad med bättre materialteknik.

Nanologica ger sig in på en mogen marknad med många etablerade aktörer, flera av dem stora. Bland konkurrenterna finns Akzo Nobel, GE, och Waters. Slutkunderna är läkemedelsbolag och forskningslaboratorier, vilka ofta köper in sin laboratorie-utrustning från distributörer med vilka de har långa och nära samarbeten.

Bolaget inser att det är svårt att slå sig in på en sådan marknad för ett nytt och litet bolag, även med en ny och bättre produkt. Därför har man valt att fokusera på ett hörn av marknaden, Indien. Det är en viktig och växande del av den globala marknaden för kromatografi. Enligt bolagets uppgifter är den indiska marknaden för HPLC kolonner nästan 500 Mkr, men det räknar sannolikt in produkter inom under-kategorier där Kanak inte konkurrerar. Landet har en stor och växande export inom läkemedelsindustrin. Nanologica satsar på att de många aktörerna på den indiska marknaden är mer öppna för ny teknologi, eftersom de jagar tillväxt. Utan tvekan är alla inblandade fokuserade på kostnadseffektivitet. De nya produkterna kommer bara kunna säljas på att deras kvalitet och långa livslängd gör dem prisvärda. Det kommer att ta tid att bygga trovärdighet kring den långa livslängden. Även vid framgång kommer bruttomarginalerna var på normal industriell nivå. Det handlar om att få igång volymer.

Marknaden för drug delivery är stor och osäker

Nanologicas fokus har svängt från drug delivery till kromatografi. Det beror sannolikt på att det är svårt att bygga en stabil affär för bolaget inom drug delivery. Det finns hundratals bolag runt om i världen som utvecklar kanske tusentals nya läkemedelskandidater. Många av dem behöver finna ett nytt och bättre sätt att transportera läkemedlet i kroppen. Nanologica har varit framgångsrika i att få bolag att testa bolagets produkt i sina experiment. Bolaget har hittills gjort 12 utvärderingsprojekt och arbetat med några av de riktiga läkemedelsjättarna. Affärer med både GSK och Teva har nyligen kommunicerats. Men det är stor risk i dessa projekt. Det tar också lång tid innan ett projekt kan gå vidare från experiment till kliniska studier, även om det faktiskt går så bra. Bolagets styrka ligger i att sälja in dessa utvärderingsprojekt. Nanologica har mycket liten möjlighet att påverka det slutliga utfallet. Det är därför man tar liten finansiell risk i denna marknad och fokuserar på få betalt mer som experter.

Affärsmodell

Produkter inom kromatografi och drug delivery

Nanologica började sin satsning inom kromatografi på att bara tillverka media, dvs pulver för andras analyssystem. Med denna produkt, kallad NLAB Saga, har man haft viss försäljning hittills. Men nu har bolaget tagit fram en ny produkt, en komplett så kallad kolonn för kromatografi. Produkten heter Kanak HPLC (vilket står för ”high performance liquid chromatography”) och kommer att börja säljas inom kort. Kolonn-produkten är den viktigaste produkten för Nanologica. Intäkterna från kromatografi har hittills vara mycket blygsamma. Men under Q4 2016 ska bolaget börja leverera mot en order från Indien på 16 mkr.

När Nanologicas teknik ska användas för drug delivery sker det i form av utvecklingsprojekt. Bolaget bidrar med teknik och kompetens och säljer utvärderingsprojekt kopplade till minimala mängder av specialdesignade partiklar. Om ett läkemedel som använder bolagets leveransteknik visar sig lovande blir det aktuellt med större leveransvolymer och större ersättning. Skulle det lyckas gå hela vägen till ett godkänt läkemedel baserat på Nanologicas partiklar blir det royalty-liknande intäkter direkt kopplade till läkemedlets globala försäljning, vilket naturligtvis kan vara en jackpot. Intäkterna inom drug delivery har kommit stötvis. Bolagets hela försäljning under 2015 var drygt 3 mkr, huvudsakligen från drug delivery projekt. Under första halvåret 2016 skapade dock bara intäkter på ynka 44 tusen kronor.

Mål och strategier

I samband med listningsemissionen i september 2015 kommunicerade Nanologica en plan om att uppnå en försäljning på 30 mkr och ett EBIT-resultat på 8 mkr under 2018. Bolaget säger sig stå fast vid den prognosen, vilket betyder att en stark tillväxt inom kromatografi-försäljningen förväntas under de närmaste två åren. Det hänger på kolonnförsäljning i Indien.

Nanologica prioriterar kromatografimarknaden i sin strategi. Vi tolkar bolagets kommunikation som att man är besviken på utfallet inom drug delivery. Nu vill man bygga en ”riktig” affär inom kromatografi och lämna etiketten utvecklingsbolag bakom sig.

För att kunna göra det har Nanologica fattat två strategiska beslut under 2016. För det första har man erkänt att marknaden för media inom kromatografi är för liten. Istället satsar man på att sätta ihop egna kolonner och därmed adressera en mycket större marknad, även om spetskompetensen bara gäller media.

För det andra har man  valt att satsa säljinsatserna på den indiska marknaden. Nanologica har satt upp ett delägt dotterbolag i Indien, kallat Nanghavi. Det ägs tillsammans med det familjeägda bolaget M.R. Sanghavi, som driver distributörsverksamhet inom laboratorieutrustning. Nanologica har 60 procent av bolaget.

Ledningen är tydlig med att strategin bygger på bolagets förmåga att själva sälja sina nya produkter på den indiska marknaden. En liten försäljningsorganisation finns på plats idag och stora förväntningar ställs på den.

Det är värt att notera att Indien inte ens nämns i Nanologicas 50-sidiga prospekt, publicerat i september 2015. Indien-satsningen är stor och förmodligen startad ganska nyligen.

Vi ser Nanologica som ett förhoppningsbolag, trots att bolaget har haft intäkter under flera år och har produkter på marknaden. Skälet är att intäkterna hittills varit ryckiga och de framtida intäkterna kopplas till produkter som precis lanserats. Nanologica sålde för 3,3 mkr under 2016, men visade ett resultat på minus 14 mkr. Första halvåret 2016 var ännu värre. Intäkterna nådde bara 44 tusen kronor och resultatet landade på minus 12 Mkr.

Nanologicas tio största ägare
Thomas Eldered 26,03%
Rahal Investment AB (grundare) 14,40%
Vega Bianca AB (bolagets vd) 9,51%
Paui AB 6,77%
Avanza Pension 4,86%
3t Invest AB 3,68%
Mikael Lönn 2,77%
LMK-bolagen 2,41%
Outset Business Advisor AB 2,39%
Cajory AB 1,69%
Källa: Holdings

Om aktien

Nanologica är noterat på Aktietorget sedan slutet av oktober 2015. Aktien inledde sin bana runt 22 kronor och ligger nu strax runt 26 kronor. Det motsvarar ett börsvärde på cirka 120 Mkr räknat på antalet aktier efter den pågående nyemissionen.

Vid listningen gjordes en emission som säkrade 22 mkr för bolaget. Kassan var dock nere på drygt 11 Mkr vid halvårsskiftet, även efter ett lån från ALMI på 3,6 mkr. Kassaflödet från verksamheten var synnerligen negativt under första halvåret 2016. Det landade på minus 11 mkr.

Det finns flera skäl till att utfallet blev så svagt under denna period. För det första var försäljningen minimal. Den svajiga drug delivery-affären levererade inte. Bolaget säger dock att avtalen med GSK och Teva kommer skapa intäkter under andra halvåret.

Dessutom gjordes investeringar i uppskalning av produktion för leverans av den större ordern från Indien. Ordern är på 16 mkr och ska börja ge intäkter under Q4 2016. Till sist investerade Nanologica i att sätta upp sin satsning i Indien och i att ta fram kolonn-produkten.

Nyemission ska säkra 22 miljoner

Det var tydligt att Nanologica inte skulle klara av att genomföra den nya strategin utan ytterligare kapital. Mycket riktigt meddelade bolaget nyligen att en företrädesemission ska genomföras under hösten. Syftet är att säkra drygt 22 mkr. Avstämningsdag är den 19 september.

Teckningskursen är 18 kronor, dvs nästan 40 procent under kursen idag. Emissionen är fulltecknad genom att fyra större ägare åtagit sig att teckna pro rata, motsvarande 41 procent av beloppet. Ett garantikonsortium bestående av Eldered, Mikael Lönn och LMK Ventures garanterar resten av beloppet. Bolaget har inte kommunicerat om denna finansiering förväntas vara den sista som behövs innan verksamheten kan bära sig själv.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold