Analys MultiQ International
MultiQ: Visar skärmen rätt pris?
MultiQ | |
Börskurs: 1,36 kr | Antal aktier: 123,3 m |
Börsvärde: 168 Mkr | Nettokassa: 26 Mkr |
Tf VD: Lars-Göran Mejvik | Styrelseordförande: Lars Pålsson |
MultiQ International (1,36 kr) är en aktör inom digital skyltning. Bolaget säljer skärmar och mjukvara samt tillhandahåller service och installation.
Största kundsegmenten är detaljhandel, bank, spel och transport. Det kan handla om att utrusta butiker med skärmar som visar marknadsföring. Bolagets lösningar används även inom kollektivtrafiken och finns på bussar, tåg eller vid hållplatser som bilden ovan visar. Största marknader är Sverige och Danmark som tillsammans utgör drygt två tredjedelar av omsättningen.
Bolaget grundades 1988 och har huvudkontor i Lund. MultiQ har även kontor i Stockholm, Århus, Oslo och London och indirekt representation i ett antal länder. Bolaget har varit noterat på Small Cap sedan 1999. MultiQ har 64 anställda.
Börsplus huvudscenario | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 151 | 250 | 215 | 230 |
– Tillväxt | +17,1% | +65,3% | -14,0% | +7,0% |
Rörelseresultat | 0 | 26 | 11 | 16 |
– Rörelsemarginal | 0,0% | 10,5% | 5,0% | 7,0% |
Resultat efter skatt | 2 | 20 | 8 | 12 |
Vinst per aktie | 0,02 | 0,16 | 0,07 | 0,10 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 3% | 22% | 8% | 10% |
Operativt kapital/omsättning | 16% | 14% | 14% | 14% |
Nettoskuld/EBIT | e.m | -0,8 | -3,3 | -2,8 |
P/E | 76,4 | 8,5 | 19,4 | 13,6 |
EV/EBIT | e.m | 5,4 | 13,2 | 8,8 |
EV/Sales | 0,9 | 0,6 | 0,7 | 0,6 |
2019 har hittills varit ett mycket framgångsrikt år för MultiQ. Första nio månaderna är försäljningen upp 79 procent till 193 Mkr (108). Även rörelseresultatet har ökat rejält och uppgick till 22 Mkr (0,3 Mkr) motsvarande en rörelsemarginal på 11,4 procent (0,2). Vad är det som hänt och hur ska man se på aktien framöver?
Historiskt sett har MultiQ uppvisat en slagig omsättningsutveckling och klen lönsamhet. Koncernen har vuxit både organiskt men även genom några förvärv.
- 2013 förvärvades Publiq Systems Nordic AB. Bolaget omsatte drygt 20 Mkr vid förvärvstillfället.
- I mitten på 2015 förvärvades danska bolaget Mermaid. Bolaget omsatte knappt 50 Mkr på årsbasis vid förvärvstidpunkten.
- 2017 förvärvades Digital Media Distribution (DMD) från Telias dotterbolag Cygate. DMD omsatte ungefär 15-20 Mkr på årsbasis.
MultiQ erbjuder kunderna en helhetslösning med allt från rådgivning, projektledning, utformning av material till installation och driftshantering. Här finns en video om verksamheten. Fokus är på stora och medelstora företag. Produktionen av hårdvaran sker hos kontraktstillverkare i Asien. Bolaget har en egenutvecklad programvara (mjukvara). Försäljningen sker främst via partners.
Bolaget levererar både hårdvara (skärmar) och mjukvara. Hårdvaruleveranserna är mer projektbaserad med stora variationer mellan enskilda kvartal. Medan tjänsteintäkterna (mjukvara) är mer stabila. Det leder till att såväl försäljning, bruttomarginal och resultat kan variera en del hel på kvartalsbasis. MultiQ har en del återkommande intäkter. Hur stora dessa är uppger inte bolaget, så gissningsvis är de inte så betydande.
Till följd av de ovan nämnda förvärven har MultiQ blivit en av de större aktörerna på den nordiska marknaden. Bolagets ambition är att fortsätta växa både organiskt och via förvärv. Tillräckliga volymer och skala är viktigt för att uppvisa stabil intjäning.
Marknaden för digital skyltning är växande och blir allt vanligare i publika miljöer. Det kan handla om allt från skyltar med samhällsinformation till reklambudskap från butiker eller digitala menyer på snabbmatsställen. Fördelen jämfört med traditionella reklamskyltar är att budskapet kan ändras snabbt.
Även om marknaden växer i volym så menar MultiQ att det förekommer en del prispress men sammantaget växer marknaden även i kronor räknat. I Sverige finns cirka ett hundratal företag som är sysslar med digital skyltning. Antingen genom att utveckla hårdvara, programvara eller innehåll.
Några välkända helhetsleverantörer på marknaden förutom MultiQ är börsnoterade Zetadisplay, Big Image Systems, Visual Art, Clear Channel och Brandfactory. Även börsnoterade Adcitymedia som är under uppköp har verksamhet inom digital signage. I våras noterades dessutom Vertiseit som också sysslar med digitala skyltar.
MultiQ har fem fokusmarknader:
- Corporate Communication, det vill säga skyltar för digital företagskommunikation. Detta gäller främst större företag. Skyltarna kan exempelvis visa information från bolagets intranät i matsalen eller andra utrymmen.
- Bank, allt fler banker satsar på digital skyltning för att förbättra kundupplevelsen på kontoret och därmed kundlojaliteten.
- Transport. MultiQs lösningar finns bland annat inom kollektivtrafiken i Skåne och Göteborg.
- Retail. Skärmar med reklambudskap i butiker.
- Spel. Spelbutiker som exempelvis MultiQ:s kund Svenska Spel efterfrågar lösningar för att höja spelupplevelsen hos kunderna.
Att MultiQ fokus på några utvalda nischer känns som en sund strategi. Konkurrensen på marknaden är ganska tuff och prispressen är relativt hård. Men trots fokus på utvalda nisher har bolaget historiskt inte fått det att lossna.
Vad är det som hänt i bolaget det senaste året?
En stor sak är att bolaget har vunnit en hel del upphandlingar (klicka på datumet i tabellen nedan för att läsa pressmeddelandet). MultiQ har även tagit fram nya produkter. Ifjol tog bolaget fram en ny serie skärmar för utomhusbruk. Marknaden för digital utomhusskyltning växer fort.
Viktiga händelser | |
23 mars 2018 | Avtal med Svenska Spel värt uppskattningsvis 6 – 20 Mkr under två år. |
3 april 2018 | Avtal med Region Skåne värt cirka 54 Mkr under 6 år. |
4 maj 2018 | Avtal med Sydtrafik i Danmark värt 5 – 30 Mkr under två år. |
24 september 2018 | Avrop Region Skåne 9 Mkr. Leverans Q2 2019. |
7 december 2018 | Avtal med Svenska Spel. Värde 40 Mkr med start Q2 2019. |
2 maj 2019 | Tilläggsbeställning skandinaviskt spelbolag. Ordervärde 6,2 Mkr. |
2 maj 2019 | Avtal med Bussoperatör i Danmark. 11,2 Mkr över 3 år. |
13 maj 2019 | Ramorder med statlig lotteriorganisation i Kanada. 50 Mkr över 3 år. |
7 juni 2019 | Avrop från ovan nämnda avtal. 23 Mkr leverans vintern 2019/2020. |
29 augusti 2019 | Svenska Spel tilläggsorder värd 4,9 Mkr leverans 2020. |
4 november 2019 | VD Michael Wolgsjö säger upp sig. Tidigare styrelseordförande Lars-Göran Mejvik blir tf VD. |
3 december 2019 | Partneravtal med Telia |
I diagrammet nedan följer utvecklingen på kvartalsbasis. Som synes har MultiQ nu börjat leverera ut några av de större orders som bolaget tagit senaste året.
Rörelsekostnaderna har varit ganska oförändrade medan rörelseresultatet har skalat fint när omsättningen ökat. Bruttomarginalen var 43,2 procent 2018. Tre första kvartalen 2019 var bruttomarginalen 39,7 procent. Att leverantörer som MultiQ får gå ned i pris vid större upphandlingar är vanligt. Även produktmixen påverkar marginalen negativt relativt samma period 2018.
I andra kvartalet var omsättningen rekordhöga 84,4 Mkr en tillväxt på 136 procent jämfört med samma kvartal 2018. MultiQ levererade då större två order, en från Svenska Spel (annonserad 7 december 2018) samt avrop från Region Skåne (annonserad 24 september 2018).
Även tredje kvartalet var ett bra kvartal för koncernen. VD Michael Wolgsjö valde i november däremot att lämna MultiQ efter bara cirka ett halvår på posten. Anledningen var oenighet med styrelsen gällande implementering av bolagets strategi. Lars-Göran Mejvik är numera tillförordnad VD. Mejvik var ordförande i MultiQ fram till i våras.
MultiQ har genomfört en del VD-byten de senaste åren. Bolagets största ägare Lars Pålsson (för övrigt även grundare av Publiq Systems Nordic som förvärvades 2013) var tillförordnad VD i MultiQ under 2016 och 2017. Att bolaget inte haft någon riktigt stabilitet på VD-positionen är ett minus. Den nuvarande osäkerheten på ledningsposten är också ett minus givet att det verkar ske en hel del förändringar i branschen.
Efter flera år av ökenvandring och klen lönsamhet verkar MultiQ nu fått i gång tillväxten och även resultatet hänger med. Är det nu det lossnar på riktigt? Det är frågan. Bolaget verkar befinna sig i operativ medvind men vi tror samtidigt att det kan bli svårt att upprepa succén under 2020.
Vi räknar därför med att omsättningen sjunker under 2020 men att marginalen upprätthålls på en hög nivå ur ett historiskt perspektiv. I slutet på prognoshorisonten skissar vi på att MultiQ återigen växer omsättningen. Använder vi en multipel på 10 gånger ger rörelsevinsten finns cirka 20 procent uppsida på radarn.
Tror man istället att MultiQ kan växa försäljningen även 2020 så finns stor uppsida. Sannolikt en dubblering eller mer (optimistiskt scenario). Men faller bolaget tillbaka i gamla hjulspår så är även nedsidan stor (pessimistiskt scenario).
Nedan följer hur några andra svenska bolag som sysslar med digital signage värderas. Då flera av bolagen saknar estimat har vi valt att visa utvecklingen på rullande tolv månader. Adcitymedia är under uppköp och har delat ut en verksamhet som påverkat resultatet positivt. Därav det låga P/E-talet.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E RTM | EV / Ebit RTM | EV / Sales RTM | Omsättning RTM |
MultiQ | 100,0 | 8,3 | 8,7 | 0,8 | 207 |
ZetaDisplay | 38,2 | 21,2 | 35,5 | 1,9 | 423 |
AdCityMedia | 34,0 | 10,7 | 19,5 | 1,9 | 192 |
Vertiseit | 43,8 | 102 | 57,6 | 3,1 | 83,3 |
Genomsnitt | 54,0 | 35,5 | 30,3 | 1,9 | 226,5 |
Källa: Börsplus / Factset | |||||
Definition | Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning | Börskurs delat på vinst per aktie rullande 12 månader | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = rörelseresultat rullande 12 månader | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = omsättning rullande 12 månader | Omsättning rullande 12 månader |
Det sker en del konsolidering på marknaden. Zeta Display har en aktiv förvärvsagenda. Det börsnoterade brittiska bolaget Ocean Outdoor förvärvade Adcitymedia för ett par veckor sedan och förvärvare tidigare under hösten 2019 svenska Visual Art. Även MultiQ har som sagt gjort en del förvärv. Koncernen har numera en nettokassa och möjligheterna för förvärv finns. Om lönsamheten är uthållig så kanske MultiQ själva är en uppköpskandidat?
Börsplus slutsats
Tillväxt- och lönsamhetshistoriken i MultiQ är svag. Utvecklingen under 2019 har däremot varit riktigt imponerande och det finns tecken på att det börjar lossna för bolaget. I samband med Q3-rapport framhävde VD Lars-Göran Mejvik att helåret 2019 ser ut att bli mycket bra för MultiQ.
Värderingen på innevarande års resultat är låg och aktiemarknaden verkar inte tro att omsättnings- och resultatnivåerna är uthålliga. Om man ser MultiQ som köpvärd eller ej beror alltså på om man tror att bolaget kan upprätthålla vinsten framöver. Gör bolaget det ska aktien upp rejält. Den riktigt riskvillige kan överväga att köpa en post. Tänk dock på att likviditeten i aktien är klen.
I vårt huvudscenario finns en hyfsad uppsida. Fortsätter bolaget uppvisa stabila vinster kommer sannolikt uppvärderingen. Risken är dock att 2019 års siffror blir svåra att matcha nästa år och vi stannar vid ett neutralt råd.
MultiQ International tio största ägare | Andel |
Lars Pålsson | 29,2% |
Martin Gren (Grenspecialisten) | 13,0% |
Lars-Göran Mejvik | 4,78% |
Berggren Byggare i Stuvsta AB | 3,25% |
Douglas Storckenfeldt | 2,11% |
Mikael Lönn | 2,08% |
Avanza Pension | 1,86% |
Oasen, Blommor & Exotiska Växter AB | 1,64% |
Jens Kristian Jepsen | 1,57% |
Stig Ejnar Valfrid Olofsson | 1,32% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser